Litteraturtråden - Vad läser du nu?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Läser: Romeo och Julia, William Shakespeare

Varför: Skolan.

Tycker: En klassiker, som man träffat på i många tappningar. Jag har själv t.o.m. spelat i en uppsättning av den. Boken är nog det bästa, om man inte kan se den som teateruppsättning, vilket ibland kan bli svårt.

Rekommenderas: Alltså... nää. Visst, det ingår i allmänbildningen att ha läst boken, men pfeh. Läs den om du är intresserad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

[Bortagen, uppdaterad längre ner.]
Last edited by Andrej on 2005-11-11 12:23:15, edited 1 time in total.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Andrej wrote:Läser: American Gods - Neil Gaiman

Varför: En kompis rekomendereade den, och jag läste färdigt monstret som var "Fool's Fate".

Tycker: Har precis börjat men ett väldigt cliché namn på huvudkaraktären.

Rekomenderar: Inte än, fyller ut det här inlägget när jag har mer att gå på.
Har läst den, rekommenderar den, många av namnen fyller en funktion längre fram.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Jag fick "Stenapan" av Jeffery Deaver i födelsedagspresent av mamma, så jag läser just nu igenom den. Allt jag läst med Lincoln Rhymes som protagonist hittils har varit strålande, så jag hoppas detsamma gäller denna.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Läser: Patterns of Enterprise Application Architecture.

Varför: En av de bästa böckerna på ämnet om "enterprise" applikationer för internet.

Tycker: Bra ;>



Läser: Da Vinci Koden

Varför: Min mor rekommenderade den.

Tycker: Himmelsk ;)
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Läser: American Gods - Neil Gaiman

Varför: En kompis rekomendereade den, och jag läste färdigt monstret som var "Fool's Fate".

Tycker: Lite subtila hintar och om man har koll på sin nordiska mytologi så får man lite inblickar som jag gissar att den allmänna amerikanska eller engelska läsaren inte får. Tex. en viss Mr. Wednesday som har ett glasöga. Allt han saknar är väl sina två korpar, eller vad det kråkor? Hursomhaver så är det väl uppenbart att jag inte har koll på min nordiska mytologi. Allt man läser tycks vara skrivet med en anledning, inga ord eller meningar verkar vara utfyllnad.

Rekomenderar: Väl skriven, humorn är nära till hands, lite oortodoxa hopp här och var i händelseförloppet som där det känns som om Neil trycker på fastforward knappen på sin ordprocessor då han känner att ingenting händer just där i berättelsen. Intressant bok.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

Läser enbart fantasy och mest på engelska... för tillfället läser ag sista boken i Robin Hobbs serie om The Golden fool...
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Läser: Century Rain - Alastair Reynolds

Varför: Jag var klar med Reynolds alster i Revelation Space universumet, och jag kan inte få nog av denna författare.

Tycker: Sci-fi blandat med lite hederlig deckarmystik, nanoteknologi mixat med lite fransk 50-tals jazz.

Rekommenderar: Japp, allra helst om du är ett nyblivet Reynolds fan. Inte samma klass som RS böckerna, men fortfarande en spännande resa i en inte alltför avlägsen alternativ värld till vår egen.

Andrej: Korpar, Hugin och Mumin ;)
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
tookish
Posts: 58
Joined: 2003-07-30 16:28:31
Location: Stockholm

Post by tookish »

Berättelsen om Narnia - Häxan och lejonet

Jag ska se den när den kommer på bio i december så jag ville ha läst den innan ;)
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

Läser: life, the universe and everything av douglas adams.

Varför: någon skulle läsa i engelskan och jag ahde tänkt läsa den på svenska ändå eftersom båda böckerna innan är underbara

Tycker (om boken i fråga): har läst fem sidor hittills. men den är väl bra. fast jobbig engelska med mitt lilla ordförråd

Rekomenderas: givetvis, helt underbar humor och något av det bästa jag läst även om jag vanligtvis inte gillar science fiction. (detta är i alla fall om de två tidigare böckerna)





Läser: underbara kvinnor vid vatten (mins inte vem som skrivit den men det är nån roman)

Varför: för att min svensklärare fått för sig det

Tycker (om boken i fråga): den hade varit bra om jag inte varit tvungen att läsa den.

Rekomenderas: ingen kommentar
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

råkade fästa min uppmärksamhet vid att det är så många som läser engelska här. Låter roligt i för sig! :P :D
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Läser: Ny bok nu, eller ja, 2 på rad: Frederik Pohl - The Voices of Heaven och The Other End of Time.

Varför: Lät intressanta, scifi är alltid kul.

Tycker: Voices of heaven var rätt bra, alla påhittade vetenskapliga fakta är ganska trovärdiga, vilket är viktigt för mig. Jag gillar inte när man hittar på saker som går emot dom fysikaliska grundlagarna (framför allt energiprincipen).

Rekomenderas: Ja.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Läser: The Road to Madness (novellsamling) - H.P. Lovecraft - Skräck/Scifi

Varför: Lovecraft är en av mina favorit författare och mer skall jag läsa.

Tycker: At the mountains of Madness är nog min favorit så långt.

Rekomenderar Varmt: Lovecraft är en av dom få författare som har fått sitt namn omgjort till ett adjektiv. Lovecraftian.

Referenser: A Shoggoth on the Roof. Skaffa den plattan, den är ett måste för alla som har läst lite Lovecraft.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
bacchus
Posts: 3
Joined: 2005-09-29 22:33:30
Location: Irondale
Contact:

Post by bacchus »

Läser: War of the worlds av H.G Wells

Varför: Jag hade läst om den i en litteraturhistorisk text under engelskaundervisningen i skolan. Så när jag en dag såg den i pocketformat köpte jag den i brist på annat.

Tycker: Varken bra eller dålig. Har kommit igenom 75 % av boken och jordborna har ännu inte kommit på ens börjat spekulera över ett eventuellt motangrepp... Hur ska det gå för vårt älskade paradis? Spänningen är oliiidlig.

Rekomenderas: Den är intressant i och med att den utspelar sig under sent 1800-tal och samtidigt tillhör SF-genren. Gillar man Science-fiction är den läsvärd.

Referenser: Filmen "War of the worlds" från 50-talet eller den nya från 2005.
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Läser: Absolute BSD av Michael Lucas

Varför: För jag vill lära mig mer om FreeBSD

Tycker: (Har bara hunnit med förorden ännu) Förmodligen är den bra förra boken jag läste av Michael Lucas var lättförstålig med endel roliga kommentarer.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Läser: The Door into Summer (Dörren till sommaren)
Varför: Underbar bok
Tycker: Är tredje gången jag läser den, störtskön och lättläst scifi från 57.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Läser: Kalle Anka av Diverse olika Författare.
Varför: Bra shit.
Tycker: Läst flera 10000 ggr.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Hipshot wrote:Tycker: Läst flera 10000 ggr.
Tycker du att du har läst Kalle Anka flera 10000 gånger? Intressant perspektiv.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Läser: massor av email

Varför: for det ar mitt jobb

Tycker: att det ar skrammande hur korkade en del fragor man far ar

Rekomenderas: Mja, bitvis ar det ratt monotont (und minimal) men ibland ar det ratt skont att sitta och slosurfa och se pa tv pa betald arbetstid nar det inte kommer in sa mycket mail.
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
höken
Posts: 623
Joined: 2002-08-26 20:46:26

Post by höken »

Läser Invandrarna, den andra delen i Utvandrarna-serien av Vilhelm Moberg.

Läste första boken som skoluppgift, och fortsatte sedan för att jag tyckte om den.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Just nu läster jag Skaparkriser - Strindbergs inferno och Dagermans av Johan Cullberg.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

The big sleep
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag vill börja läsa The dice man

Handlar om en kille som är psykolog och börjar rulla tärning om allt han gör. Det kan vara allt från att ändra hans vardagliga sysslor till mot slutet att han börjar våldta och mörda.

En scen är bland annat där han behandlar en patient som varje dag går runt och tänker på att ta självmord. Hela livet har detta varit i hans tankar. Han är så otroligt olycklig att det är inte långt kvar tills han faktiskt gör det. Då säger att han ska välja en siffra varje dag och rulla tärningen, blir det den siffran ska han ta livet av sig.

Han tar livet av sig 3 veckor senare. Men de 3 veckorna var de lyckligaste i hela hans liv.

Har inte läst den utan en vän rekommenderade den. Har inte pengar till den tyvärr :)
Amazon.com wrote:If you are looking for an easy, everyday read then this is possibly not for you, and I think this is where people could be going wrong. This isn't the sort of book you read for a traditional novel, and this isn't a 'commuter' book either - you won't get the most out of it if you are reading it for twenty or thirty minutes at a time. You need to be totally open minded, leave all of your mental baggage at the door and then immerse yourself in the book for a few hours. You need to try losing yourself in the world of the Dice for a while to see what it's like to think and feel like the Diceman. I did; and I was rewarded by a thoroughly enjoyable read that excited me, aroused me, shocked me and amused me.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

stealth wrote:Jag vill börja läsa The dice man

Handlar om en kille som är psykolog och börjar rulla tärning om allt han gör. Det kan vara allt från att ändra hans vardagliga sysslor till mot slutet att han börjar våldta och mörda.

En scen är bland annat där han behandlar en patient som varje dag går runt och tänker på att ta självmord. Hela livet har detta varit i hans tankar. Han är så otroligt olycklig att det är inte långt kvar tills han faktiskt gör det. Då säger att han ska välja en siffra varje dag och rulla tärningen, blir det den siffran ska han ta livet av sig.

Han tar livet av sig 3 veckor senare. Men de 3 veckorna var de lyckligaste i hela hans liv.

Har inte läst den utan en vän rekommenderade den. Har inte pengar till den tyvärr :)
Amazon.com wrote:If you are looking for an easy, everyday read then this is possibly not for you, and I think this is where people could be going wrong. This isn't the sort of book you read for a traditional novel, and this isn't a 'commuter' book either - you won't get the most out of it if you are reading it for twenty or thirty minutes at a time. You need to be totally open minded, leave all of your mental baggage at the door and then immerse yourself in the book for a few hours. You need to try losing yourself in the world of the Dice for a while to see what it's like to think and feel like the Diceman. I did; and I was rewarded by a thoroughly enjoyable read that excited me, aroused me, shocked me and amused me.
Hur många tusen kostar denna bok?
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Hipshot wrote:Hur många tusen kostar denna bok?
Pocketbok. Borde inte kosta så mycket i Sverige om den bara kostar:
Our Price: £6.39 & eligible for Free UK delivery on orders over £15 with Super Saver
På Amazon.com.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Post Reply