En våldtäktsmans berättelser

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

En våldtäktsmans berättelser

Post by fisk »

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 68,00.html

Vad är era reaktioner på hans berättelse?

Någon bisarr form av empati, eller bara ytterligare hat?

Diskutera!
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: En våldtäktsmans berättelser

Post by Dissident »

Jag tror att jag tappade respekten för begreppet våldtäkt när lagen ändrades så att det varken behöver förekomma våld eller täkt.
Last edited by Dissident on 2005-11-06 16:18:02, edited 1 time in total.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Så, i vart ett fall där våldtäkten kom som ett resultat av psykisk störning och drogberoende. Jag är väl inte allt för förvånad, nej. Stod en del om dylikt i fredagens DN också, de som står för de här (och alla andra grova vldsbrott) tenderar tydligen till just psykiska problem, allmän kriminalitet, drogproblem (alkohol och/eller narkotika), social utslagning o.s.v.

Så mycket för förklaringsmodeller av typen "vanliga människor som helt plötsligt slår slint", eller patriarkala strukturer hit eller dit... (Att vi verkar ha ungefär lika många våldtäkter i år som de senaste två åren i Stockholmstrakten var ju tänkvärt också...)

Sen vad gäller just det här fallet så, tja, man kanske t.o.m. ska våga vara lite hoppfull här? Verkar ju som att personen i fråga i vart fall kommer försöka undvika återfall när han kommer ut, vilket ju är mer än man kan säga om vissa, varvid sannolikheten att han inte längre utgör en fara för sin omgivning torde minska rätt markant. Att lägga in mer känslor än så i det hela känns väl mest som att det kan ställa till problem. Han var en fara för sin omgivning, låstes in (tyvärr lite för sent förvisso, bättre psykvård kan ju vara en ide i stort här, men bättre så här än ännu senare), och så var det med den sidan av det hela. Att börja med något slags personlig illvilja lär knappast kunan leda till mer än att man i bästa fall går och är på dåligt humör, och undrar man vad hämndlystnad i största allmänhet kan leda till så har vi ju alltid Israel...
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Empati... Nä...

Våldtäktsmän finns det väl olika sorter av, men oavsett sort så hör jag till dem som tycker att det viktigaste är att se till att de inte får chansen att upprepa brottet. Sen är det förstås jävligt känsligt att hålla en juridiskt vettig balans, så att inte män fälls på lösa boliner...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: En våldtäktsmans berättelser

Post by lither »

Dissident wrote:Jag tror att jag tappade respekten för begreppet våldtäkt när lagen ändrades så att det varken behöver förekomma våld eller täkt.
Kunde inte hålla med mer.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Gnadde
Posts: 143
Joined: 2002-07-08 21:08:50
Location: Angered

Post by Gnadde »

Men räckte det inte med hot om våld redan innan lagändringen? Och vad menas med att det inte behöver förekomma någon täkt?
"Tjo vad det var livat runt holken i lördags"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Täkt är själva sexualakten om jag inte missminner mig.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Gnadde
Posts: 143
Joined: 2002-07-08 21:08:50
Location: Angered

Post by Gnadde »

Big_Bird wrote:Täkt är själva sexualakten om jag inte missminner mig.
Jo, det förstår jag ju, men en sådan måste väl fortfarande äga rum,eller? Det jag undrade var om Dissident och lither tyckte det var festligare på något sätt att bli våldtagen med t.ex. en pinne än på det traditionella sättet, med tanke på att de tappat respekten för ordet.
"Tjo vad det var livat runt holken i lördags"
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag känner bara avsmak.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Det är klart (i alla fall för mig) att man känner medlidande med våldtäktsmannen. Det är tragiskt att han lider av en sjukdom och han förtjänar medlidande.

Det ursäktar däremot inte hans handling, vilken för övrigt är ungefär det lägsta man kan göra mot en medmänniska.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

Känner ingen empati alls han borde ha dödsstraff... Bara för att jag känner ett extremt behov av spränga hela regeringen i luften så gör jag inte det har killen inte diciplin nog att kunna stå emot sina lustar så är han skadlig för andra och ska avlivas....
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dödsstraff?
Ja jisses, det är ju en bra idé.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Hypn0 wrote:Känner ingen empati alls han borde ha dödsstraff... Bara för att jag känner ett extremt behov av spränga hela regeringen i luften så gör jag inte det har killen inte diciplin nog att kunna stå emot sina lustar så är han skadlig för andra och ska avlivas....
Jag förespråkar ju hellre "an eye for an eye"...

Kör upp ett lampstativ i nedreänden på honom...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ghlargh wrote:
Hypn0 wrote:Känner ingen empati alls han borde ha dödsstraff... Bara för att jag känner ett extremt behov av spränga hela regeringen i luften så gör jag inte det har killen inte diciplin nog att kunna stå emot sina lustar så är han skadlig för andra och ska avlivas....
Jag förespråkar ju hellre "an eye for an eye"...

Kör upp ett lampstativ i nedreänden på honom...
An eye for an eye? Han får väl bli kollektivt våldtagen i finkan istället?

Ärligt, två fel gör inte något rätt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ghlargh wrote:Jag förespråkar ju hellre "an eye for an eye"...
"... shall leave the world blind and toothless" /Gandhi
Aotearoa - tino rangatiratanga
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

att våldtäcktsmän skulle bli straffknullade i finkan är en myt i Sverige... Dom placeras i en egen avdelning och blandas inte med andra fångar pågrund av risken för att de ska bli misshandlade....

Och vaddå två fel? Det är inte fel att avliva sådana personer det är för samhällets bästa och helt rätt...
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Hypn0 wrote:att våldtäcktsmän skulle bli straffknullade i finkan är en myt i Sverige... Dom placeras i en egen avdelning och blandas inte med andra fångar pågrund av risken för att de ska bli misshandlade....
Om du menar att jag förespråkade våldtäckt av våldtäcktsmän så förstod du verkigen inte vad jag menade.
Hypn0 wrote:Och vaddå två fel?
Dödar jag din pappa så är det ganska onödigt om du dödar min, han hade troligen ingenting med saken att göra. Förstår du? Två fel gör inte någonting rätt, ett brott helgar inte ett annat, de är bägge brott.
Hypn0 wrote: Det är inte fel att avliva sådana personer det är för samhällets bästa och helt rätt...
Avliva säger du? Det har ju bestridits att det skall vara ganska lätt att bli oskyldigt dömd för våldtäckt. Skall man låta avrätta(döda, mörda, förgifta, förgasa, skjuta, stena, åderlåta ihjäl) en person som möjligtvis kan vara oskyldig? Det verkar som om dom enda solklara fallen där detta skulle kunna tillämpas är där folk erkänner sitt brott, och hur många tror du skulle erkänna sig skyldiga till ett brott som får dom avlivade?

En kontroversiell åsikt Hypn0, men du kanske vill tänka längre än näsan och se om den faktiskt är möjlig att genomföra i praktiken. Dina intentioner mot samhället må vara goda, men goda intentioner kantar vägen till undergången. Det är ju klart att det vore lättare om man bara gjorde sig av med alla besvärliga och oönskade personer i världen.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hypn0 wrote:Det är inte fel att avliva sådana personer det är för samhällets bästa och helt rätt...
Tja, det ligger i samhällets kortsiktiga intresse att avliva de dumma, de revolutionära och de avvikande också. Men på det hela taget vore det ett steg i fel riktning.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

Jo jag förstod det men kommentera det ändå... ag säger inte att din pappa ska dö utan att du ska dö om du döda min pappa... Att bevisa en våldtäckt är rätt lätt, hur många våldtäcktsfall kan du egentligen hitta där förövaren först dömmts och sen frikännts senare?
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

Tycker vi i sverige fokuserar för mycket på förövaren, brottsoffren glöms många gånger bort. En dömd våldtäcktsman får antagligen terapi osv. vilket inte är fallet med hans offer.
- Insha'Allah
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

fruktapa wrote:Tycker vi i sverige fokuserar för mycket på förövaren, brottsoffren glöms många gånger bort. En dömd våldtäcktsman får antagligen terapi osv. vilket inte är fallet med hans offer.
Jodå. Det finns gott om jourer för det.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hypn0 wrote:Jo jag förstod det men kommentera det ändå... ag säger inte att din pappa ska dö utan att du ska dö om du döda min pappa... Att bevisa en våldtäckt är rätt lätt, hur många våldtäcktsfall kan du egentligen hitta där förövaren först dömmts och sen frikännts senare?
http://www.gt.se/index.jsp?d=977&a=221186

Pompomtididipom... ::)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jättelätt ~_~
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

Skrev hur många inte att där inte fanns några... och Den domen spelar ingen roll då de blev fria innan de hunnit få den slutgiltiga domen...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Hypn0 wrote:Skrev hur många inte att där inte fanns några...
Jag tror faktiskt inte att du var ute efter någon siffra.
Hypn0 wrote:och Den domen spelar ingen roll då de blev fria innan de hunnit få den slutgiltiga domen...
efter 1 160 dagar i fängelse
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply