en strid om internets själ

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
carahr
Posts: 80
Joined: 2005-08-08 22:39:50

en strid om internets själ

Post by carahr »

Varför vi unga pirater komma vinna över dem gamla industrigubbarna!
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_10735382.asp
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Argh, så less på denna inställning, att piratkopiering på något sätt är något ädelt och beundransvärt, en käftsmäll på "etablissemanget" eller vad det nu babblas om. Att ta saker utan att betala för sig, när de som skapat det vill ha betalt, kommer aldrig i mina ögon vara moraliskt försvarbart. Vill någon dela med sig något fritt så är det fritt, vill de inte göra det så är det fasen inte rätt att ta det ändå.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Tycker att du borde ta och läsa detta.

Mycket intressant läsning om jag får säga det själv.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Hej. Jag är vänsterromantiker och vill ha saker gratis.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: en strid om internets själ

Post by IcePic »

carahr wrote:Varför vi unga pirater komma vinna över dem gamla industrigubbarna!
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_10735382.asp
Usch, den tyckte jag inte om. Bara att tro att Nätskräp var "först" visar hur illa det står till hos
IT-veteranerna.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag måste erkänna att jag bara läste texten som allra hastigast men det tycks mig som om analogin har ett kardinalfel inbakat.
Att själva den bärande idén bakom Internet i mångt och mycket är en idé om fritt och oreglerat informationsutbyte är visserligen sant, men den information som från början spreds var sådan som skapats och lagts ut av upphovsmännen själva.
Sådant förekommer även i form av film, musik och datorprogram (t ex http://www.royaldownfall.org/) vilket är en del av en naturlig utveckling för Internet.

Denna revolution är viktig och den är på gång. Piratverksamheten är som bäst ett tillfälligt kontrarevolutionärt hinder då den verkar till att lagligen inskränka friheten på Internet.

Sen kan man visserligen med ganska god rätt ägna en del tankemöda åt att ifrågasätta de nuvarande paradigmen för äganderätt, upphovsrätt och rätten att bli oförskämt rik på musik. Ska en halvmedioker hiphopare som 50-Cent kunna gurgla sig i Cristal efter varje tandborstning?
Behöver Mariah Carey en kille som går efter henne 24/7 med en mugg så hon kan slänga sina urtuggade tuggumin? Finns det någon som tjänar på att Michael Jackson bor i ett sagoslott uppassad av apor och tolvåringar?
Finns det något behov av de skivbolagsdirektörer som betalar dessa fantasilöner som artisterna har kommit att förvänta sig?
Men det är en helt annan diskussion och handlar i grund och botten inte om piratverksamhet. (Något både Piratbyrån och APB tycks ha missat)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
carahr
Posts: 80
Joined: 2005-08-08 22:39:50

Post by carahr »

Ibis wrote:Argh, så less på denna inställning, att piratkopiering på något sätt är något ädelt och beundransvärt, en käftsmäll på "etablissemanget" eller vad det nu babblas om. Att ta saker utan att betala för sig, när de som skapat det vill ha betalt, kommer aldrig i mina ögon vara moraliskt försvarbart. Vill någon dela med sig något fritt så är det fritt, vill de inte göra det så är det fasen inte rätt att ta det ändå.
Vad då? Det säger ju sig självt att man inte kan sälja något och sedan ha det kvar :P

Sen vist så bör musiker och andra få tjäna pengar som alla andra och jag själv håller inte med om allt det som står. Men allt digitalt är en kopia vilket gör det hela ganska komplicerat.
IcePic wrote:Usch, den tyckte jag inte om. Bara att tro att Nätskräp var "först" visar hur illa det står till hos
IT-veteranerna.
vad menar du ?!?
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Ibis wrote:Argh, så less på denna inställning, att piratkopiering på något sätt är något ädelt och beundransvärt, en käftsmäll på "etablissemanget" eller vad det nu babblas om. Att ta saker utan att betala för sig, när de som skapat det vill ha betalt, kommer aldrig i mina ögon vara moraliskt försvarbart. Vill någon dela med sig något fritt så är det fritt, vill de inte göra det så är det fasen inte rätt att ta det ändå.
Word. Word. Word. Word. Kunde inte hålla med mer.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Suck, så löjligt att de så kallade "p2p piraterna" ska försöka politiskt att få som dom vill. Warez kommer förbli illegalt, inse!
Var glad att ni kan leecha erat pr0n/mp3/dvdrip/whatever så länge det går, men uppmärksamma inte om det :P vore bättre om alla höll käften om det här med "fildelning"
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Re: en strid om internets själ

Post by enix »

carahr wrote:Varför vi unga pirater komma vinna över dem gamla industrigubbarna!
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_10735382.asp
Ursäktar till dubbelpost men jag var bara tvungen..

Hur kan du kalla dig pirat när du bara leechar/uploadar? Dom riktiga piraterna är i scenen, varken du eller jag är någon riktig pirat :P

EDIT: förövrigt tror jag du tagit åt dig för mycket av piratbyråns vänster snack..
Last edited by enix on 2005-11-15 17:38:34, edited 1 time in total.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Ibis helt rätt, men det bör även på något plan ifrågasättas.

Jag tycker Big_bird har en poäng (eller fler) pirater bidrar till att kväva den friheten internet har erbjudit genom att storskaligt begå brott så att lagar skrivs för att förhindra det. Samt att behöver artister verkligen dom astronomiska lönerna osv? men det har inte så extremt mycket med pirater att göra. Även om det kanske motiverar piraterna.

Dissident: klockrent som alltid :)
Kan inget om mycket
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Re: en strid om internets själ

Post by Bad_and_ugly »

Fredd wrote:
carahr wrote:Varför vi unga pirater komma vinna över dem gamla industrigubbarna!
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_10735382.asp
Ursäktar till dubbelpost men jag var bara tvungen..

Hur kan du kalla dig pirat när du bara leechar/uploadar? Dom riktiga piraterna är i scenen, varken du eller jag är någon riktig pirat :P

EDIT: förövrigt tror jag du tagit åt dig för mycket av piratbyråns vänster snack..
Det sker väl ändå en otillåten duplicering?
Kan inget om mycket
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Re: en strid om internets själ

Post by enix »

Bad_and_ugly wrote:
Fredd wrote:
carahr wrote:Varför vi unga pirater komma vinna över dem gamla industrigubbarna!
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_10735382.asp
Ursäktar till dubbelpost men jag var bara tvungen..

Hur kan du kalla dig pirat när du bara leechar/uploadar? Dom riktiga piraterna är i scenen, varken du eller jag är någon riktig pirat :P

EDIT: förövrigt tror jag du tagit åt dig för mycket av piratbyråns vänster snack..
Det sker väl ändå en otillåten duplicering?
Jo jo, men jag skulle bara rätta lite, för det är så hemskt många som sitter på "piratebay" och tror att dom är värsta piraterna och kan störta SONY BMG mfl :P
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Mycket bra skrivet Big_Bird!

Personligen tror jag inte på att piratkopiering ska klara sig i längden. Bortser man från de stora producenterna och skivbolagen (som faktiskt förtjänar spö), så är det både moraliskt förkastligt och olagligt med nerladdning.

Jag anser att nerladdning i liten skala är nyttigt för att få nya idéer och göra det möjligt att köpa album av artister man inte hört ifrån innan. Att storskaligt dela ut musik från artister man faktiskt gillar och respekterar känns inte bra.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
carahr
Posts: 80
Joined: 2005-08-08 22:39:50

Re: en strid om internets själ

Post by carahr »

Fredd wrote:Ursäktar till dubbelpost men jag var bara tvungen..

Hur kan du kalla dig pirat när du bara leechar/uploadar? Dom riktiga piraterna är i scenen, varken du eller jag är någon riktig pirat :P

EDIT: förövrigt tror jag du tagit åt dig för mycket av piratbyråns vänster snack..
Japp det har jag säkert. Men piratbyrån har faktiskt betydligt starkare argument och ideologi än vad man kan tro.
Här en recension på piratbyråns bok copy me
Last edited by carahr on 2005-11-15 18:41:31, edited 2 times in total.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Re: en strid om internets själ

Post by staretsen »

carahr wrote:Sen är warez inte olagligt
Jag har ingenting att tillägga, jag ville bara framhålla det här lite extra.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Re: en strid om internets själ

Post by DeCaff »

carahr wrote:Sen är warez inte olagligt
Det här är ju skrattretande.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
carahr
Posts: 80
Joined: 2005-08-08 22:39:50

Post by carahr »

Men det finns faktiskt lagliga piratkopior så kallade privatkopior :o

Fast vist det var dumt av mig att skriva det där så ni kan glömma det
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jag tänker inte ignorera det där :P

Du innehaver fortfarande en piratkopia. Att du tagit en kopia av en wärschad release på CD/DVD och förvara det. Du innehar fortfarande piratkopian.

Sen är piratkopia och privatkopia inte samma sak.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

carahr wrote:Men det finns faktiskt lagliga piratkopior så kallade privatkopior :o
Vilken pinsam efterkonstruktion. Jag tror inte det var privatkopior du menade med "warez".
carahr wrote:Fast vist det var dumt av mig att skriva det där så ni kan glömma det
Jag tänker då inte glömma det. Hoho!
Life's a joke, yuk it up.
carahr
Posts: 80
Joined: 2005-08-08 22:39:50

Post by carahr »

Tyst läs artikel istället

Warez i sig är i princip inte olagligt.
Det är framställningen och användningen som är olagligt eller i alla fall det man kan åka fast för.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

carahr wrote:Tyst läs artikel istället

Warez i sig är i princip inte olagligt.
Det är framställningen och användningen som är olagligt eller i alla fall det man kan åka fast för.
Om du inte vet vad du pratar om bör det vara du som inte ska uttala dig.
Det som är olagligt är spridning av olagligt media i form av e-böcker, film och musik som är upphovsrättsskyddat.
Jag tvivlar på att hovrätten bryr sig om du har kollat på din film på ett LAN eller om du använt den i privat bruk som kvällsunderhållning för familjen.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

carahr wrote:Tyst läs artikel istället

Warez i sig är i princip inte olagligt.
Det är framställningen och användningen som är olagligt eller i alla fall det man kan åka fast för.
Jag hade rätt, du har fått i dig för mycket piratbyrån propaganda.
Sen att warez är olagligt det trodde jag alla visste, men uppenbarligen finns det dom som inte fattar det (du kanske började leecha warez via The Pirate Bay? :P för du verkar vara som ett sådant exempel).

Ordet warez har aldrig haft något lagligt i sig. Antingen sitter man och leechar/uploadar/fxpar warez och håller käften om det, eller så håller man inte på med warez överhuvudtaget så enkelt är det!

Och ja, jag har läst artikeln, jag tycker också att DRM är skit, vem tycker inte det? Men att babbla om att warez är lagligt och försöka göra något politiskt av det kommer ju inte göra situationen bättre, eller hur?
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Kopiorna är olagliga beroende på källa, inte på innehåll.

Du får göra kopior för eget bruk (göra MP3 av audioskivor för MP3spelare eller kopiera en film för att slippa dra med dig ett dyrt orginal där det kan bli stulet tillexempel), samt i viss mån ge bort kopior till släktingar och vänner, men du får inte sprida kopior fritt, som det blir på internet. Och sedan i somras är det även olagligt att ladda ner kopior som distribuerats olagligt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

carahr wrote:Tyst läs artikel istället

Warez i sig är i princip inte olagligt.
Det är framställningen och användningen som är olagligt eller i alla fall det man kan åka fast för.
Det är ingen bra vana att dra sig ur diskussioner med ett "tyst".

Naturligtvis ja, det var ju det där med framställningen och användningen jag glömde. Du menar att warez bara när det framställs och används är olagligt - vilket inte alls betyder att warez kan räknas som olagligt? Det här blir ju bara bättre och bättre.
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply