Föreläsning och diskussion om datorspelsvåld

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

Andrej wrote:Världen skulle inte ha så många brustna hjärtan som den har idag om samhället faktiskt berättade för alla barn hur livet igentligen är, istället för att stödja deras naiva och helt orealistiska drömmar som krossar deras hjärtan och förhoppningar den dag de öppnar ögonen och inser att det finns ingen som verkligen vill dem väl. Det är snarare något som är skadligt för barn.
Låter som du talar av egen erfarenhet.
- Insha'Allah
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Andrej wrote:Jag tycker faktiskt att spel ger en skev bild av verkligheten, speciellt våldspel.

De flesta spel går ut på att man använder mer och mer våldsamma metoder för att bekämpa fienden tills man möter sista bossen som man måste ösa över med våld tills ens fingrar gör ont av allt knapptryckande, då segrar man. (No pain, no gain)

Med världen som den är idag, så är detta en helt skev bild. Jag förespråkar att alla spel borde sluta med att man förlorar. Att man använder våld (och även värre metoder) för att bekämpa fienden och i slutet så förlorar man, precis som i verkligheten.

Ett exempel på detta skulle kunna vara att när man vunnit en match i CS så skickas det vinnande laget direkt till gaskammarern (ev. elektriska stolen, beroende på spelarens ursprungsland) där bödeln drar en charmig oneliner och sedan drar i spaken, då man står åtalad antagligen som terrorist eller för bruk av övervåld som insatstyrka.

Ett annat häftigt alternativ vore om datorn låste sig i programet och man fick vänta tills ens lirare suttit färdig sin livstidsdom i fängelse, i isoleringscell, för att göra det möjligt så kan vi väl säga att tiden går 4 gånger så snabbt.


Världen skulle inte ha så många brustna hjärtan som den har idag om samhället faktiskt berättade för alla barn hur livet igentligen är, istället för att stödja deras naiva och helt orealistiska drömmar som krossar deras hjärtan och förhoppningar den dag de öppnar ögonen och inser att det finns ingen som verkligen vill dem väl. Det är snarare något som är skadligt för barn.
Problemet är att om alla spel slutar med att man förlorar, så skulle 95% av jordens befolkning (förlorare) känna sig bekräftade. Det är inte bra.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

fruktapa wrote:Låter som du talar av egen erfarenhet.
Nej, jag talar från någon helt annans erfarenheter.
fisk wrote:Problemet är att om alla spel slutar med att man förlorar, så skulle 95% av jordens befolkning (förlorare) känna sig bekräftade. Det är inte bra.
Hur grundad är din statistiska siffra? Jag hade för mig att den var högre än så.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Mr.Burns
Posts: 87
Joined: 2002-08-12 13:17:47
Location: Västerås

Post by Mr.Burns »

Datorspelsvåld skreks det om redan på 80-talet. Minns att Barbarian var på tapeten, där man bl.a. högg huvet av sin motståndare:
http://www.lemon64.com/games/details.php?ID=213
Var nån rabiat kvinna som syntes i Datormagazin på den tiden och skrek förbud åt allt.

Jag tycker det är föräldrarna som ska sätta gränser. Förbud och lagar är onödigt här. Är man vuxen borde man kunna hantera datorspel.

Sen finns det spel som är lite väl sjuka, tycker jag. Men det är ingen som tvingar någon att köpa och spela dem. Som någon skrev tidigare så är det heller inte spelets fel att en störd individ går ut och testar Postal:2 på riktigt.

Allt som kan missbrukas, missbrukas. Så är det.
Athlon64 X2 6000+ @ 3.1GHz | MSI K9A2VM-FD | 4GB TWIN2X PC6400 | Asus HD 4350 512MB DDR2 Silent | Vista x64 |
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Men om vi vänder lite på det, vad sägs om att införa åldersreglering precis som vi har på biofilm?

Kanske större möjligheter till "parental control" i spelen?

Förbud känns helt uteslutet från min ståndpunkt, men lite åldergränser/rekommendationer behöver ju inte vara fel.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

snigel wrote:Men om vi vänder lite på det, vad sägs om att införa åldersreglering precis som vi har på biofilm?
För den funkar ju ;)

Förbud känns bara efterblivet, det finns så mycket annat som är mer värt ett förbud.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
FreedomFighter
Posts: 76
Joined: 2004-05-31 22:44:30
Location: Karlstad

Post by FreedomFighter »

Njaa ett förbud på våldsamma spel vore ju inte helt fel. Dessa spel påverkar barn rätt mycket och barnen kan få för sig att man kan göra vad som helst i det vanliga livet. Det är inte bra.

Se bara vad som händer i skolorna! De våldsamma gängen som bildas. Fruktansvärt.
Allt är som det ska vara.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

FreedomFighter wrote:Njaa ett förbud på våldsamma spel vore ju inte helt fel. Dessa spel påverkar barn rätt mycket och barnen kan få för sig att man kan göra vad som helst i det vanliga livet. Det är inte bra.

Se bara vad som händer i skolorna! De våldsamma gängen som bildas. Fruktansvärt.
Tror du verkligen det beror på tv-spelen? Själv tror jag att det beror på dålig uppfostran, men vad vet jag ::)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
FreedomFighter
Posts: 76
Joined: 2004-05-31 22:44:30
Location: Karlstad

Post by FreedomFighter »

_JesteR_ wrote:
FreedomFighter wrote:Njaa ett förbud på våldsamma spel vore ju inte helt fel. Dessa spel påverkar barn rätt mycket och barnen kan få för sig att man kan göra vad som helst i det vanliga livet. Det är inte bra.

Se bara vad som händer i skolorna! De våldsamma gängen som bildas. Fruktansvärt.
Tror du verkligen det beror på tv-spelen? Själv tror jag att det beror på dålig uppfostran, men vad vet jag ::)
Njaa föräldrar blir ju också påverkade av spel. Dessutom är det ju inte föräldrarnas ansvar över vilka spel som barnen köper utan affärens. Föräldrarna kan inte riktigt rå över vad som finns i ungarnas datorer numera.
Allt är som det ska vara.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

FreedomFighter wrote:Njaa föräldrar blir ju också påverkade av spel. Dessutom är det ju inte föräldrarnas ansvar över vilka spel som barnen köper utan affärens. Föräldrarna kan inte riktigt rå över vad som finns i ungarnas datorer numera.
Så här tror jag:

En förälder med någorlunda vett kommer INTE att bli påverkad av spel, d.v.s. föräldern kommer inte att skjuta ner alla på sitt jobb efter 3 timmars Counter-Strike. Rätta mig om jag har fel, jag kan ha missuppfattat dig. Sen är det så att om ett barn har en bra uppfostran så spelar det ingen roll om han/hon spelar Counter-Strike eller Pettson och Findus, ungen kommer fortfarande inte att begå mord eller gå med ett gäng (San Andreas).

Det du syftar på är fall där föräldrarna "inte kunde göra någonting" och det slutade med att spelen blev syndabockarna. Föräldrarna borde helt enkelt ta sitt ansvar att uppfostra och lära sina barn vad som är rätt/fel.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

FreedomFighter wrote:Njaa ett förbud på våldsamma spel vore ju inte helt fel. Dessa spel påverkar barn rätt mycket och barnen kan få för sig att man kan göra vad som helst i det vanliga livet. Det är inte bra.

Se bara vad som händer i skolorna! De våldsamma gängen som bildas. Fruktansvärt.
Våldsamma gäng och andra tveksamma grupperingar uppkom troligen efter att Nintendo hårdlanserade Mario Land i slutet av 80talet till Game Boy, eller vad tror du? Samhället mot Nintendo, det var med eller emot, rätt eller fel.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

FreedomFighter wrote:Njaa föräldrar blir ju också påverkade av spel. Dessutom är det ju inte föräldrarnas ansvar över vilka spel som barnen köper utan affärens. Föräldrarna kan inte riktigt rå över vad som finns i ungarnas datorer numera.
Visst fan är det föräldrarna som har ansvar, ingen annan. Att skyffla över ansvaret till en butik är riktigt uselt, föräldrar har ansvar för sin unge och det undkommer de inte. Blir en unge våldsam och inte sköter sig är det på grund av föräldrarnas/målsmäns misslyckande, inte spel, film eller teater. Föräldrar ska sätta gränser och utbilda sina ungar, inte dumpa dem på dagis och tro att de inte behöver interagera med ungen mycket mer.

Blir en unge automatiskt ett perverst kräk av porrfilm? Blir en unge automatiskt våldsam och oregerlig av våldsamma filmer? Blir en unge automatiskt korkad av Eminems musikvideor?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
FreedomFighter
Posts: 76
Joined: 2004-05-31 22:44:30
Location: Karlstad

Post by FreedomFighter »

Jag förstår inte riktigt hur ni resonerar. Jag har varit barnvakt en del gånger och det har varit väldigt svårt att ta hand om barnen och se hela tiden vad de gör.
När de går till affären så är det ju självklart butikhavarens ansvar att inte sälja spelet till ungen. Säljer han spelet så riskerar han barnets framtid och spelen ser ju till att vissa barn inte blir som de ska vara.

Vi alla måste förstå att vi bör få ett stopp på alla dessa våldsamma spel, det finns så mycket våld och krig i världen redan nu. Vi behöver inget mer i samhället som uppmuntrar till våld.
Allt är som det ska vara.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

FreedomFighter wrote:Jag förstår inte riktigt hur ni resonerar. Jag har varit barnvakt en del gånger och det har varit väldigt svårt att ta hand om barnen och se hela tiden vad de gör.
När de går till affären så är det ju självklart butikhavarens ansvar att inte sälja spelet till ungen. Säljer han spelet så riskerar han barnets framtid och spelen ser ju till att vissa barn inte blir som de ska vara.

Vi alla måste förstå att vi bör få ett stopp på alla dessa våldsamma spel, det finns så mycket våld och krig i världen redan nu. Vi behöver inget mer i samhället som uppmuntrar till våld.
Började själv spela FPS och liknande när jag var 7-8år, inte fan blev jag våldsam pga det? Vissa barn har ingen spärr, andra har, så enkelt är det.
Sen är det ju som andra har sagt, att det är upp till föräldern själv att uppfostra ungen korrekt. Inte samhället!
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

FreedomFighter wrote:Jag förstår inte riktigt hur ni resonerar. Jag har varit barnvakt en del gånger och det har varit väldigt svårt att ta hand om barnen och se hela tiden vad de gör.
När de går till affären så är det ju självklart butikhavarens ansvar att inte sälja spelet till ungen. Säljer han spelet så riskerar han barnets framtid och spelen ser ju till att vissa barn inte blir som de ska vara.

Vi alla måste förstå att vi bör få ett stopp på alla dessa våldsamma spel, det finns så mycket våld och krig i världen redan nu. Vi behöver inget mer i samhället som uppmuntrar till våld.
Jag förstår inte hur DU resonerar. Du tror att ett barn automatiskt kommer att bli det dom spelar. Du verkar inte förstå att det är inte spelen som uppfostrar, utan föräldrarna. Dålig/ingen uppfostran leder till "sjuka ungar". Självklart har en butiksinnehavare en skyldighet, men att skyffla över all på dom är vansinnigt. Att stoppa de våldsamma spelen, vore inte det att kränka ens frihet att spela dom? Jag reffererar till ditt nick.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
FreedomFighter
Posts: 76
Joined: 2004-05-31 22:44:30
Location: Karlstad

Post by FreedomFighter »

_JesteR_ wrote:
Jag förstår inte hur DU resonerar. Du tror att ett barn automatiskt kommer att bli det dom spelar. Du verkar inte förstå att det är inte spelen som uppfostrar, utan föräldrarna. Dålig/ingen uppfostran leder till "sjuka ungar". Självklart har en butiksinnehavare en skyldighet, men att skyffla över all på dom är vansinnigt. Att stoppa de våldsamma spelen, vore inte det att kränka ens frihet att spela dom? Jag reffererar till ditt nick.
Mitt nick syftar är mer menat som att folket i diktaturländer ska få frihet. Som de i Irak nu har fått men det är OT.

Att stoppa våldsamma spel vore mer som att skydda samhället, som exempel är när polisen tar fast den som utför ett brott.
Det jag menar är att föräldrarna inte har en chans att se vad barnen gör ibland, det finns för mycket våld, sex och annat olämpligt som är svårt att skydda barn ifrån. Samhället måste börja ta ansvar!
Allt är som det ska vara.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag tror fortfarande att FreedomFighter är ett skämt.
Bara så att alla vet.
(Det är min tråd, jag får prata skit, tycker jag)
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

FreedomFighter wrote: Att stoppa våldsamma spel vore mer som att skydda samhället, som exempel är när polisen tar fast den som utför ett brott.
Det jag menar är att föräldrarna inte har en chans att se vad barnen gör ibland, det finns för mycket våld, sex och annat olämpligt som är svårt att skydda barn ifrån. Samhället måste börja ta ansvar!
Jag kan bara inte tänka mig ett samhälle där man förbjuder spel bara för att vissa föräldrar verkar tro att lärarna och dagispersonalen kommer att uppfostra deras barn.

Vi lägger ner diskussionen, vi kommer ingenvart.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

FreedomFighter wrote:Att stoppa våldsamma spel vore mer som att skydda samhället, som exempel är när polisen tar fast den som utför ett brott. Det jag menar är att föräldrarna inte har en chans att se vad barnen gör ibland, det finns för mycket våld, sex och annat olämpligt som är svårt att skydda barn ifrån. Samhället måste börja ta ansvar!
Att stoppa våldsamma spel behöver inte staten göra utan det kan föräldrar lika gärna göra. Problemet är att det finns alldeles för många personer som är föräldrar men saknar de kvalitéer som krävs för att vara föräldrar. Tro mig, jag har jobbat inom skolan de senaste sex åren och det jag sett där är fan inte kul. Det finns vissa föräldrar som kämpar så extremt hårt för att deras barn skall få det bra och glömmer att ta hand om sig själva, sedan finns det dem (tyvärr är det dessa som är den större andelen) som inte verkar bry sig speciellt mycket.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Vash
Posts: 105
Joined: 2004-01-13 12:01:10
Location: Sundsvall

Post by Vash »

FreedomFighter wrote:Njaa, själv tycker jag att det finns för mycket våldsamma spel. Man borde införa någon lag som gör att folk får det svårare att spela tex CS.
Något som vore bra vore om man införde åldersgräns(strikt och inte som idag), alla spel med mycket våld kostar 300 kr mera än andra lir och så vidare.

Jag är emot all TV-spels våld. Dessa spel sprider felaktiga budskap till dagens barn och ungdomar. Mer spel med fredliga inslag vill jag ha.
Läs: Image What what what?!?
I may be wrong, but I am not uncertain.
User avatar
Mr.Burns
Posts: 87
Joined: 2002-08-12 13:17:47
Location: Västerås

Post by Mr.Burns »

FreedomFighter wrote:
Att stoppa våldsamma spel vore mer som att skydda samhället, som exempel är när polisen tar fast den som utför ett brott.
Det jag menar är att föräldrarna inte har en chans att se vad barnen gör ibland, det finns för mycket våld, sex och annat olämpligt som är svårt att skydda barn ifrån. Samhället måste börja ta ansvar!
Nja.. håller inte med dig. Som exempel, jag tycker det finns en del substans i filmen Bowling for Columbine. Där jämför herr Moore USA och Kanada, varför det mördas så in i h-lvete mycket i USA men inte i Kanada.. Det visar sig bl.a. att man ser lika mycket på våldsfilmer och det spelas lika mycket datorspel i båda länderna. Alltså är det inte där problemet ligger.

Skydda barnen? Lär barnen vad som är rätt och fel till att börja med. Visst, man behöver inte uppmuntra dem att spela våldsspel.

Ang. butiksinnehavarna så vet vi ju alla att många spel kommer in i datorerna utan att passera en butikshylla. Eller? Det laddas ner från Internet. Så då är det Bredbandsbolagets fel kanske? Som förälder kan man visst ha koll på vad som finns i datorerna. Folk är bara okunniga. Om de vill ha någon kontroll får de väl ta och lära sig.

Dessutom i ett fritt land borde man få köpa vad man vill. Du är lite motsägelsefull tycker jag..
Athlon64 X2 6000+ @ 3.1GHz | MSI K9A2VM-FD | 4GB TWIN2X PC6400 | Asus HD 4350 512MB DDR2 Silent | Vista x64 |
Post Reply