Föreläsning och diskussion om datorspelsvåld

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Föreläsning och diskussion om datorspelsvåld

Post by lillis »

Jag och två av mina vänner skall lämna in ett litet projektarbete om datorspelsvåld och liknande områden, som sedan hela klassen skall läsa, var på en diskussion skall hållas.

Vad tycker ni vore kul att ta upp? Det kan vara allt mellan himmel och jord, det viktiga är att det handlar om datorspelens inverkan på dagens ungdom, kinda.

Kekekeke.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Såg en debatt på TV4 en morgon. Där var en spelutvecklare som hade medverkat i produktionen av Pettson & Findus bl.a. Han tyckte att det var bra att barn spelade onlinespel för dem lär sig mycket där. Dem lär sig att göra webbsidor o.s.v. Dock så håller jag inte med om det där med webbsidorna.
En annan person som var med i debatten var en pappa som hade datorspelsberoende barn. En kväll vid elvatiden så visste han inte vad han skulle göra för att få dem att sluta spela. Han klippte av sladden till bredbandet. Sen så fixade han det nästa dag. Denna konstiga gubbe sa även att han tyckte att ALLA svenska bredbandsleverantörer skulle stänga av bredbandsabonnemangen mellan 23.00 till 07.00. Detta var idiotiskt sagt tycker jag. Tänk på vilka följder som skulle komma.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Konton til vissa onlinespel i Kina stängs av under nattetid.

Om min bredbandsleverantör skulle begränsa min access under nattetid skulle jag byta leverantör samma dag som de medelade att de tänkte implementera det.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Precis, varje förälder ska ta SITT ansvar. Vilka dum jävel, han kunde väl ha bara ryckt ur sladden ::)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Post by bupp2 »

Eller sagt åt ungen/ungarna att sluta spela. Visa sin ståndpunkt osv. :)
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

-SE-, jag såg också det där men då var det en kvinna som hade ett barn inte far...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
FreedomFighter
Posts: 76
Joined: 2004-05-31 22:44:30
Location: Karlstad

Post by FreedomFighter »

Njaa, själv tycker jag att det finns för mycket våldsamma spel. Man borde införa någon lag som gör att folk får det svårare att spela tex CS.
Något som vore bra vore om man införde åldersgräns(strikt och inte som idag), alla spel med mycket våld kostar 300 kr mera än andra lir och så vidare.

Jag är emot all TV-spels våld. Dessa spel sprider felaktiga budskap till dagens barn och ungdomar. Mer spel med fredliga inslag vill jag ha.
Allt är som det ska vara.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

FreedomFighter wrote:Något som vore bra vore om man införde åldersgräns(strikt och inte som idag), alla spel med mycket våld kostar 300 kr mera än andra lir och så vidare.
Vad roligt det var att läsa vad du skrev och sedan ditt nickname.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

FreedomFighter wrote:Njaa, själv tycker jag att det finns för mycket våldsamma spel. Man borde införa någon lag som gör att folk får det svårare att spela tex CS.
Något som vore bra vore om man införde åldersgräns(strikt och inte som idag), alla spel med mycket våld kostar 300 kr mera än andra lir och så vidare.

Jag är emot all TV-spels våld. Dessa spel sprider felaktiga budskap till dagens barn och ungdomar. Mer spel med fredliga inslag vill jag ha.
Vore det inte lättare om gnällspikarna till föräldrar tog på sig ansvaret att uppfostra sina ungar ordentligt istället?
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

ADiS: Nej, Niklas Erik Jesus, nej! Det var en far. Jag är 110% säker. Men du kanske såg en annan debatt där dem sa likadant. För jag är säker. Dock så var det en kvinna med i debatten. Hon var från något Fairplay eller något, men denna kärring var helt ointressant.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ta upp butiksägaren i Ängelholm som riskerar fängelse för att ha sålt Postal 2.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Något som jag tycker är intressant är ju människans fascination för våld överlag. Det är knappast ett nytt fenomen, (gladiatorspel som drog massor, t.ex.) och definitivt inte en ny diskussion.

Det verkar absurt att förbjuda utbudet, det är väl snarare förhållningssättet till våldet som är viktigt att det hanteras på rätt sätt. Här ser man ju exempelvis en relevans i att yngre människor, som vanligtvis inte har särskilt tydliga riktlinjer, kan få svårare att förhålla sig till våldet, och kanske (undantagsvis) uppmuntras till att föra vidare våldshandlingarna.

(et cetera)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
FreedomFighter
Posts: 76
Joined: 2004-05-31 22:44:30
Location: Karlstad

Post by FreedomFighter »

Eruku wrote:
FreedomFighter wrote:Något som vore bra vore om man införde åldersgräns(strikt och inte som idag), alla spel med mycket våld kostar 300 kr mera än andra lir och så vidare.
Vad roligt det var att läsa vad du skrev och sedan ditt nickname.
Så du menar att åldersgräns för någonting som är till för att skydda barn är något dåligt och mot frihet?

Vad bra, vi kan ju börja med att legalisera alla droger och ta bort åldersgränsen på alkohol. Bra där.
Allt är som det ska vara.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Eller så klassar vi alla feta elvaåriga cs_pojkar som defekta och lobotomerar dem.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

FreedomFighter wrote:Vad bra, vi kan ju börja med att legalisera alla droger och ta bort åldersgränsen på alkohol. Bra där.
Ja, det är en bra början.
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

Dissident wrote:
FreedomFighter wrote:Vad bra, vi kan ju börja med att legalisera alla droger och ta bort åldersgränsen på alkohol. Bra där.
Ja, det är en bra början.
Jag känner lukten av ironi.
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

FreedomFighter: du lyckades just med att ironisera något som för din ståndpunkt är självklart men knappast för alla andra, samtidigt som du gjorde narr av dig själv.
score.

Jag själv anser att problemet ligger i individen och omgivningen och inte spelet i sig. När det väl har hänt en våldshändelse där personen hävdat att han/hon tog efter ett spel tror jag knappast spelet var den utlösande faktorn.
Hade det inte varit spelet hade det varit en film, en bok, en berättelse osv.

Tror inte att man slipper ifrån dessa våldsdåd genom att vålden i spelet försvinner, du byter bara inspirationskälla. För många år sen var det samma diskussion om videovåldet, nu är det spelvåldet.

Vad som är så bra med just spel är att de är lätta att skilja från verkligheten, något som kanske inte krig på nyheterna vs. krigsfilm är för alla yngre individer.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Varför ska vi införa fler lagar, är människorna så dåliga på att ta eget ansvar?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

På 80talet var det videovåld och nu är det Tvspelsvåld, vem vet vad som fanns innan och vad som kommer att komma efter men folk kommer att fortsätta att hitta på ursäkter.

Syntetisk har en bra text i sin signatur:
Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om t.ex pacman påverkade barn födda på 80-talet skulle vi idag ha en massa ungdomar som sprang runt i mörka rum, åt konstiga piller och dansade till monoton och enformig musik.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Håller med egar, jag tycker inte om all censur, gått induviden själv bestämma vad den vill se och uppleva. Till viss måtta självklart.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Mind wrote:På 80talet var det videovåld och nu är det Tvspelsvåld, vem vet vad som fanns innan och vad som kommer att komma efter men folk kommer att fortsätta att hitta på ursäkter.

Syntetisk har en bra text i sin signatur:
Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om t.ex pacman påverkade barn födda på 80-talet skulle vi idag ha en massa ungdomar som sprang runt i mörka rum, åt konstiga piller och dansade till monoton och enformig musik.
Mind: den signaturen är bra enda tills du tänker dig en rejvare ;)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Tossefar wrote:Vore det inte lättare om gnällspikarna till föräldrar tog på sig ansvaret att uppfostra sina ungar ordentligt istället?
Vad? Och underminera allt socialdemokratisk föräldrapolitik står för?!

Vad sägs om att ta upp den enkla frågan; Hur är videovåld ett problem egentligen?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Du får lägga upp det hur du vill, men jag kräver att du minst två gånger använder ordet jägarinstinkt.

Jägarinstinkt...
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

snigel wrote:
Mind wrote:På 80talet var det videovåld och nu är det Tvspelsvåld, vem vet vad som fanns innan och vad som kommer att komma efter men folk kommer att fortsätta att hitta på ursäkter.

Syntetisk har en bra text i sin signatur:
Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om t.ex pacman påverkade barn födda på 80-talet skulle vi idag ha en massa ungdomar som sprang runt i mörka rum, åt konstiga piller och dansade till monoton och enformig musik.
Mind: den signaturen är bra enda tills du tänker dig en rejvare ;)
i know, jag är en sådan =)


fick den repliken av någon på NH för många år sedan, kan ha varit syntetisk fast på NH.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag tycker faktiskt att spel ger en skev bild av verkligheten, speciellt våldspel.

De flesta spel går ut på att man använder mer och mer våldsamma metoder för att bekämpa fienden tills man möter sista bossen som man måste ösa över med våld tills ens fingrar gör ont av allt knapptryckande, då segrar man. (No pain, no gain)

Med världen som den är idag, så är detta en helt skev bild. Jag förespråkar att alla spel borde sluta med att man förlorar. Att man använder våld (och även värre metoder) för att bekämpa fienden och i slutet så förlorar man, precis som i verkligheten.

Ett exempel på detta skulle kunna vara att när man vunnit en match i CS så skickas det vinnande laget direkt till gaskammarern (ev. elektriska stolen, beroende på spelarens ursprungsland) där bödeln drar en charmig oneliner och sedan drar i spaken, då man står åtalad antagligen som terrorist eller för bruk av övervåld som insatstyrka.

Ett annat häftigt alternativ vore om datorn låste sig i programet och man fick vänta tills ens lirare suttit färdig sin livstidsdom i fängelse, i isoleringscell, för att göra det möjligt så kan vi väl säga att tiden går 4 gånger så snabbt.


Världen skulle inte ha så många brustna hjärtan som den har idag om samhället faktiskt berättade för alla barn hur livet igentligen är, istället för att stödja deras naiva och helt orealistiska drömmar som krossar deras hjärtan och förhoppningar den dag de öppnar ögonen och inser att det finns ingen som verkligen vill dem väl. Det är snarare något som är skadligt för barn.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply