Systembolagets EU-kampanj

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

stealth wrote:Jag vill ha skattepengar att festa för.

(Jag driver lite med dig bara :))
Om du svär trohet till mitt kejsardöme så kan jag nog gå med på något litet bidrag. ;)
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jomin wrote:
Andrej wrote:
Jomin wrote:Avskaffa monopolet!
Det är ju en grundad åsikt som man säkert måste klara av gymnasiets Historia A kurs för att tillgodose sig själv med. (När det då gäller alkoholmonopolet)
Ja, så du lär nog se till att läsa Historia A.
Hmmm, förlåt, jag glömde att tillägga att man får nog se till att också förstå och få lite insikt i kanske, som ett exempel, det sena 1800 talets Sverige.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Jomin
Posts: 66
Joined: 2004-12-20 13:33:59
Location: Norrköping

Post by Jomin »

Andrej wrote:
Jomin wrote:
Andrej wrote:
Jomin wrote:Avskaffa monopolet!
Det är ju en grundad åsikt som man säkert måste klara av gymnasiets Historia A kurs för att tillgodose sig själv med. (När det då gäller alkoholmonopolet)
Ja, så du lär nog se till att läsa Historia A.
Hmmm, förlåt, jag glömde att tillägga att man får nog se till att också förstå och få lite insikt i kanske, som ett exempel, det sena 1800 talets Sverige.
Jaha? Vad har 1800-talets spritproblem i Sverige och dåtidens införande av kontroll och monopol, att göra med att jag idag, år 2005, anser att man ska avskaffa detta förlegade och ofunktionella monopol?
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jomin wrote:Jaha? Vad har 1800-talets spritproblem i Sverige och dåtidens införande av kontroll och monopol, att göra med att jag idag, år 2005, anser att man ska avskaffa detta förlegade och ofunktionella monopol?
Håller med om att monopolet verkar förlegat osv, men faktum är att Sverige behöver det. No offense, men Svenskar kan verkligen inte dricka sprit. De dricker tills de stupar och så var de med det, knappast hälsosamt. Detta vet jag från egen erfarenhet och Historia som Andrej nämnde. Visst vore det underbart att slippa dra till Systemet varje gång man ska köpa en flaska vin eller whiskey, men tyvär så skulle det inte funka, tror jag i alla fall.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Jomin
Posts: 66
Joined: 2004-12-20 13:33:59
Location: Norrköping

Post by Jomin »

_JesteR_ wrote:Håller med om att monopolet verkar förlegat osv, men faktum är att Sverige behöver det. No offense, men Svenskar kan verkligen inte dricka sprit. De dricker tills de stupar och så var de med det, knappast hälsosamt. Detta vet jag från egen erfarenhet och Historia som Andrej nämnde. Visst vore det underbart att slippa dra till Systemet varje gång man ska köpa en flaska vin eller whiskey, men tyvär så skulle det inte funka, tror jag i alla fall.
Det tror jag att det skulle...
Jag fattar inte varför ni ska ta upp historia i sammanhanget, då var då och nu är nu. Det var ju inte bara att starta V70:n, åka över bron och köpa en billig billast öl/sprit på 1800-talet, osv. Men jag håller med dig på att många (men långt ifrån alla) svenskar inte kan hantera alkohol. Däremot tror inte jag att rätt metod är att ha ett statlig monopol på försäljningen. Vi Sverige (och Norge, Finland?) är nästan ensamma om denna monopol företeelse, och mig veterligen så hanterar fransmän, italienare, amerikaner m fl. inte alkohol sämre än svenskar, trots att de kan köpa öl i vanliga affärer. Så, avskaffa alkoholmonopolet och skärp straffen för att sälja till minderåriga! Det kommer att fungera, om inte bättre så minst lika bra som idag. Vidare så slipper man också bli styrd av staten, angående när man får köpa öl eller inte.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jomin wrote:Det tror jag att det skulle...
Jag fattar inte varför ni ska ta upp historia i sammanhanget, då var då och nu är nu. Det var ju inte bara att starta V70:n, åka över bron och köpa en billig billast öl/sprit på 1800-talet, osv. Men jag håller med dig på att många (men långt ifrån alla) svenskar inte kan hantera alkohol. Däremot tror inte jag att rätt metod är att ha ett statlig monopol på försäljningen. Vi Sverige (och Norge, Finland?) är nästan ensamma om denna monopol företeelse, och mig veterligen så hanterar fransmän, italienare, amerikaner m fl. inte alkohol sämre än svenskar, trots att de kan köpa öl i vanliga affärer. Så, avskaffa alkoholmonopolet och skärp straffen för att sälja till minderåriga! Det kommer att fungera, om inte bättre så minst lika bra som idag. Vidare så slipper man också bli styrd av staten, angående när man får köpa öl eller inte.
Vi tar upp historia därför att Svenskarnas spritkultur knappast har förändrats på 150 år, inklusive Norges och Finlands (kan vara anledningen till att de också har ett monopol). Att höja straffet för olaga försäljning kommer knappast att hjälpa med tanke på att alkoholen kommer då (i ditt scenario) att kunna säljas av princip vilken myndig person som helst. Angående andra kulturer; Fransmän har långt fler leversjukdomar än Svenskar, mestadels pga. vin, Italienare har en sund spritkultur till skillnad från Svenskarnas. Amerikanarna kan jag inte uttala mig om.

Jag vill precis som du, inte bli styrd av staten. Men en avreglering skulle bara innebära fler problem.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jomin wrote:Jaha? Vad har 1800-talets spritproblem i Sverige och dåtidens införande av kontroll och monopol, att göra med att jag idag, år 2005, anser att man ska avskaffa detta förlegade och ofunktionella monopol?
Ja, vad har den svenska spritkulturen att göra med att du vill att man ska avskaffa spritmonopolet? Varför hänvisade jag till en tid när sprit var väldigt lättillgängligt för alla i Sverige och det blev bevisat att vi inte klarade det? Kom igen, du borde kunna lista ut det här.

Notera att det är den senare delen av 1800-talet som jag refererar till, 1880 och 1890 snarare än 1810.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Jomin
Posts: 66
Joined: 2004-12-20 13:33:59
Location: Norrköping

Post by Jomin »

_JesteR_ wrote:Vi tar upp historia därför att Svenskarnas spritkultur knappast har förändrats på 150 år, inklusive Norges och Finlands (kan vara anledningen till att de också har ett monopol).
Hehe, du talar ju mot dig själv! Du skriver att "svenskarnas spritkultur knappast har förändrats på 150 år", vad är det då för anledning att ha kvar alkoholmonopolet? Då gör det varken från eller till alltså?
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jomin wrote:Hehe, du talar ju mot dig själv! Du skriver att "svenskarnas spritkultur knappast har förändrats på 150 år", vad är det då för anledning att ha kvar alkoholmonopolet? Då gör det varken från eller till alltså?
Jag vet inte riktig hur du menar. Det jag menade var att svenskarnas spritkultur har inte förändrats till det bättre, om man säger så. Därför tycker jag inte att man bör avskaffa monopolet. Att avskaffa ett monopol bara för ha en känsla av frihet är rätt dumt med tanke på konsekvenserna.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Jomin
Posts: 66
Joined: 2004-12-20 13:33:59
Location: Norrköping

Post by Jomin »

Andrej wrote:Ja, vad har den svenska spritkulturen att göra med att du vill att man ska avskaffa spritmonopolet? Varför hänvisade jag till en tid när sprit var väldigt lättillgängligt för alla i Sverige och det blev bevisat att vi inte klarade det? Kom igen, du borde kunna lista ut det här.

Notera att det är den senare delen av 1800-talet som jag refererar till, 1880 och 1890 snarare än 1810.
"borde kunna lista ut det här" dina inlägg i den är tråden pekar på att du är en liten, kaxig kille. Dra upp nivån på dina svar om det ska vara nån idé att svara.

Men för att svara, så hoppas jag att du verkligen inte tror att bara för att svenskarna inte fixade att spriten var lättillgänglig för 100-120 år sen så gör vi det inte idag. Du kan inte dra upp hur det har varit historiskt sett, männsikor, samhället och förutsättningar förändras, och det borde även statlig kontroll göra.

Och resonemanget om alkoholens tillgänglighet är ju också skralt, alkohol är knappast svåråtkomligt idag (beställa från internet, privatimport, plus systemet), så argumentet att det skulle bli MER lättillgängligt med ett avskaffat monopol håller ej.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Kan inte se det som mer upprörande att systembolagets pengar (eller skattepengar, vi vet ju inte vilket) går till kampanjer för deras huvudverksamhet som att skattepengar går till att moderaterna (eller något annat parti för den delen) ska få partibidrag, eller att riksdagspolitiker ska få pension.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Jomin
Posts: 66
Joined: 2004-12-20 13:33:59
Location: Norrköping

Post by Jomin »

_JesteR_ wrote:Jag vet inte riktig hur du menar. Det jag menade var att svenskarnas spritkultur har inte förändrats till det bättre, om man säger så. Därför tycker jag inte att man bör avskaffa monopolet. Att avskaffa ett monopol bara för ha en känsla av frihet är rätt dumt med tanke på konsekvenserna.
Vad jag menade var ett svar på att du skrev "svenskarnas spritkultur knappast har förändrats på 150 år". Vilket lär betyda att Systembolaget (monopolet) är ett misslyckat projekt... Som vi likväl kan vara utan.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jomin wrote:Men för att svara, så hoppas jag att du verkligen inte tror att bara för att svenskarna inte fixade att spriten var lättillgänglig för 100-120 år sen så gör vi det inte idag. Du kan inte dra upp hur det har varit historiskt sett, männsikor, samhället och förutsättningar förändras, och det borde även statlig kontroll göra.
Visst. Männsikor, kulturer förändras, men inte det här fallet. Jag vet inte vad som gör att du vägrar inse att Svenskarnas spritkultur är osund och MÅSTE kontrolleras. Nästan alla av mina SVENSKA skryter med hur kul det är att bli dyngrak, min morsas SVENSKA arbetskollegor förnekar det inte heller. En av kollegorna sa t.o.m. "Vi Svenskar kan inte dricka". Detta tyder knappast på en kulturförändring.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jomin wrote:Vad jag menade var ett svar på att du skrev "svenskarnas spritkultur knappast har förändrats på 150 år". Vilket lär betyda att Systembolaget (monopolet) är ett misslyckat projekt... Som vi likväl kan vara utan.
Syftet med monopolet är väl knappast att förändra kulturen, utan snarare att förhindra en överkonsumtion. Jag vill verkligen inte vet hur Sverige skulle se ut utan Systembolaget. Det idealiska vore dock att avreglera monpolet utan några konsekvenser som följd, vilket är en Utopi.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jomin wrote: Du kan inte dra upp hur det har varit historiskt sett, männsikor, samhället och förutsättningar förändras, och det borde även statlig kontroll göra.
Varför inte? Historia är faktiskt en av de få saker som vi kan lära oss någonting av och dra relationer till, de misstag vi har gjort. Visst samhälle och förutsättnignar förändras, men kom inte och säg till mig att statligt monopol är meningslöst, då det i majoriteten av alla seriösa undersökningar visar att monopol minskar alkoholförbrukning. Jag skulle snarare vilja vända på steken och fråga:
Vad är det för fördel med att avskaffa systembolaget?

Ja förutom att du kan köpa billigare sprit samt att minderåriga kan få tag i sprit enklare och billigare då, vilka båda är rätt dåliga argument för saken.
Jomin wrote:Och resonemanget om alkoholens tillgänglighet är ju också skralt, alkohol är knappast svåråtkomligt idag (beställa från internet, privatimport, plus systemet), så argumentet att det skulle bli MER lättillgängligt med ett avskaffat monopol håller ej.
Såvitt som jag har förstått så är det väl snarare möjligheten att kunna gå ner till en affär som har kvälls-/natt-/helgöppet och få tag i alkohol enkelt och snabbt som är den stora boven i dramat.

Sedan är väl det en av de anledningar till att alkoholism och supande i lägre åldrar blir ett allt större problem. Att sprit blir mer lättåtkomligt för massorna verkar ju sannerligen inte vara en bra lösning på alkoholproblemet i Sverige.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Andrej wrote:Ja, vad har den svenska spritkulturen att göra med att du vill att man ska avskaffa spritmonopolet? Varför hänvisade jag till en tid när sprit var väldigt lättillgängligt för alla i Sverige och det blev bevisat att vi inte klarade det? Kom igen, du borde kunna lista ut det här.

Notera att det är den senare delen av 1800-talet som jag refererar till, 1880 och 1890 snarare än 1810.
Jomin wrote:"borde kunna lista ut det här" dina inlägg i den är tråden pekar på att du är en liten, kaxig kille. Dra upp nivån på dina svar om det ska vara nån idé att svara.
Jag är en ganska stor, timid kille, men låt gå. Nivån på mina svar i denna tråd (och kanske i allmänhet) är väl av den typen att jag vill säga 1+1 och jag vill att folk (du, Jomin, i detta fall) själva ska kunna dra en slutsats som till exempel 2, istället för att jag skall försöka banka in min åsikt i folks huvuden. Men eftersom det inte verkar funka, så får jag väl vägleda dig längs logikens banor.
Jomin wrote:Men för att svara, så hoppas jag att du verkligen inte tror att bara för att svenskarna inte fixade att spriten var lättillgänglig för 100-120 år sen så gör vi det inte idag. Du kan inte dra upp hur det har varit historiskt sett, männsikor, samhället och förutsättningar förändras, och det borde även statlig kontroll göra.
Nej okej, det var ett väldigt legitimt argument från din sida. Man kan inte studera eller lära sig av historien för det var igår, och idag är idag. Allt har ju förändrats, så historien inehåller ingen kunskap man praktiskt kan utöva eller ta hänsyn till.
Jomin wrote:Och resonemanget om alkoholens tillgänglighet är ju också skralt, alkohol är knappast svåråtkomligt idag (beställa från internet, privatimport, plus systemet), så argumentet att det skulle bli MER lättillgängligt med ett avskaffat monopol håller ej.
Alkohol är inte särskillt svåråtkommligt idag, det har du helt rätt i. Därför menar du att vi skall göra det ännu mer tillgängligt, vilken briljant idé!

Efterfrågan är bara efterfrågan om ingen tillgång finns. Men finns både tillgång och efterfrågan, ja då blir det handel, i detta fall om något som är ett gift. Ja, alkohol är ett gift, med en effekt som jag personligen är oerhört förtjust i.

Efterfrågan i Sverige efter alkohol är väldigt hög. Den överskrider tillgången(tillgängligheten) och således så möts inte all efterfrågan och vi får inte lika många människor med tillexempel skrumplever, brutna näsor, blåmärken till våra sjukhus.

Historien är väl verkligen det vi måste lära sig av. Inte nog med att Svenskar har en osund akolholkultur, så ligger vi även i spritbältet, vilket inte direkt bidrar till något positivt. Spriten var väldigt lättillgänglig mot slutet av 1800-talet och det var faktiskt inte alls ovanligt att fabriksarbetare i stockholm söp sig så fulla på sin motsvarighet till lunchrast att dom inte hittade/ville tillbaka till jobbet för resten av sitt pass. Många som kom var så fulla att de inte kunde jobba när dom trots allt visade sig där.

Förhållanden har förändrats, nya människor lever och andra har dött, men om du påstår att Svenskar som grupp kan hantera sin sprit så är du ju helt fel ute. Systemet fungerar långt från perfekt, och man skulle kunna påstå att det fungerar dåligt och är en skattebelastning för oss betalande medborgare, det är sant, men alternativen är långt sämre. The lesser of two evils.


Om jag är arrogant, sarkastisk och ev. otrevlig så ursäktar jag mig, men det är bara att jag tycker det jag sagt hitils är väldigt, väldigt uppenbart och irriterar mig på att det inte nått fram.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Systembolaget i sig är inte en skattebelastning, dom är väl nuförtiden ett statligt ägt aktiebolag som driver försäljning med vinst.

Däremot är alkoholkonsumptionen i sig en negativ sak för statens ekonomi då spritskatten inte klarar att betala för all rehabilitering och sjukvård av alkoholmissbrukare.

Samma är sant för tobak och tobaksskatten.



Å ena sidan är ett monopol dumt, å andra sidan vet man inte riktigt hur många som kommer supa ihjäl sig om vi sänker spritskatten och släpper försäljningen fri, och då får in östeuropeisk vodka för under hundra spänn litern.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jomin
Posts: 66
Joined: 2004-12-20 13:33:59
Location: Norrköping

Post by Jomin »

Andrej wrote:
Om jag är arrogant, sarkastisk och ev. otrevlig så ursäktar jag mig, men det är bara att jag tycker det jag sagt hitils är väldigt, väldigt uppenbart och irriterar mig på att det inte nått fram.
Din ståndpunkt nådde fram redan i ditt första inlägg, men jag håller helt enkelt inte med dig. Man måste väl kunna diskutera med dig, utan att du blir irriterad så fort någon annan har en avvikande åsikt än dig.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Ghlargh wrote:Å ena sidan är ett monopol dumt, å andra sidan vet man inte riktigt hur många som kommer supa ihjäl sig om vi sänker spritskatten och släpper försäljningen fri, och då får in östeuropeisk vodka för under hundra spänn litern.
Det får man redan idag. Jag kan köpa en sjua vodka för 50kr om jag skulle vilja ha tag på fulvodka.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

Om nu vår modell med systembolaget är så bra, varför inte då exempelvis återinföra motboken eller minska tillgängligheten ännu mer (kanske bara ha systembolaget öppet på tisdagar) ?

Enligt vissas argumentation skulle t.ex. ett totalstopp av försäljning av alkohol leda till : inga människor med skrumplever eller brutna näsor.
- Insha'Allah
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

fruktapa wrote:Enligt vissas argumentation skulle t.ex. ett totalstopp av försäljning av alkohol leda till : inga människor med skrumplever eller brutna näsor.
Då skulle försäljningen gå "underground" istället och då måste man sätta in extra poliser som ska stoppa försäljingen osv osv. Precis som en avreglering, skulle ett totalförbud bara skapa problem, ett mellanläge är bra.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fruktapa wrote:Om nu vår modell med systembolaget är så bra, varför inte då exempelvis återinföra motboken eller minska tillgängligheten ännu mer (kanske bara ha systembolaget öppet på tisdagar) ?
Du måste balansera systemet (pun not intended) för att kompensera för smuggling och hembränning. Blir det för svårt att köpa på systemet så köper vi från lastbilsflak istället.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

egar wrote:Det får man redan idag. Jag kan köpa en sjua vodka för 50kr om jag skulle vilja ha tag på fulvodka.
Ge mig ett nummer ;)
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jomin wrote:Din ståndpunkt nådde fram redan i ditt första inlägg, men jag håller helt enkelt inte med dig. Man måste väl kunna diskutera med dig, utan att du blir irriterad så fort någon annan har en avvikande åsikt än dig.
Du bad mig att lägga fram min åsikt och diskutera på en högre nivå, vilket jag gjorde. Detta kontrar du med att citera min lilla notis i slutet av mitt långa inlägg och lägga in yttligare ett personangrepp baserat på en feltolkning. Det är klart man kan disktuera med mig och man får även ha åsikter som inte stämmer överens med min, men denna tråd handlar inte om min argumentationsteknik, utan den lilla notisen var där för att berätta att jag inte hyser överdrivet mycket agg. Seså, vill du diskutera så får du dra upp inlägget jag redan skrivit, ja, det som du inte svarat på.
fruktapa wrote:Om nu vår modell med systembolaget är så bra, varför inte då exempelvis återinföra motboken eller minska tillgängligheten ännu mer (kanske bara ha systembolaget öppet på tisdagar) ?

Enligt vissas argumentation skulle t.ex. ett totalstopp av försäljning av alkohol leda till : inga människor med skrumplever eller brutna näsor.
Jag tänkte att jag citerar en debatör i denna tråd och förtydligar vissa delar.
Andrej wrote:Efterfrågan i Sverige efter alkohol är väldigt hög. Den överskrider tillgången(tillgängligheten) och således så möts inte all efterfrågan och vi får inte lika många människor med tillexempel skrumplever, brutna näsor, blåmärken till våra sjukhus.
Nu fruktapa, är jag nyfiken på om du kan läsa.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

Andrej wrote:
fruktapa wrote:Om nu vår modell med systembolaget är så bra, varför inte då exempelvis återinföra motboken eller minska tillgängligheten ännu mer (kanske bara ha systembolaget öppet på tisdagar) ?

Enligt vissas argumentation skulle t.ex. ett totalstopp av försäljning av alkohol leda till : inga människor med skrumplever eller brutna näsor.
Jag tänkte att jag citerar en debatör i denna tråd och förtydligar vissa delar.
Andrej wrote:Efterfrågan i Sverige efter alkohol är väldigt hög. Den överskrider tillgången(tillgängligheten) och således så möts inte all efterfrågan och vi får inte lika många människor med tillexempel skrumplever, brutna näsor, blåmärken till våra sjukhus.
Nu fruktapa, är jag nyfiken på om du kan läsa.
Du har upptäckt min mörka hemlighet, jag kan inte läsa eller skriva.

Men, men ...
Tycker inte att du svarar på min fråga genom att upprepa dig.
- Insha'Allah
Post Reply