Starta eget?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Starta eget?

Post by lillis »

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av att starta egen firma?
Jag har börjat fundera lite löst på det och är nyfiken på vad folk har att säga.

Hur krävande är det? Är det lätt att lyckas? Tips, idéer o.s.v. är alltid välkommet.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Jag har egen firma för att kunna ta konsultjobb enkelt. Jag jobbar inte alltid eftersom studierna har högre prioritet, men det går utmärkt för extra inkomst.
Hur krävande det kommer vara beror på din ambitionsnivå. Vad ska din firma göra? Ska du anställa folk? Har du redan kunder?
Vissa områden är mer krävande än andra, ska du anställa folk har du extra avgifter och ansvarigheter att hålla pli på, att jaga kunder kan vara klurigt om du saknar kontakter...

Ett par fördelar: Du kan köpa leksaker momsfritt, ser förhoppningsvis snyggt ut på ditt CV.
Ett par nackdelar: Deklarationen kräver mer eller mindre proffesionell hjälp, skatter, skatter, skatter.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Av egna erfarenheter just nu så kan jag säga att det är jävligt mycket jobb. Inget man gör själv.

En affärsplan behöver du. Gör upp en budget och se efter ett år hur mycket du går i minus och plus med alla in/ut-gifter.

I vårt företag hamna affärsplanen på 12 sidor tror jag. Om du vill se hur en sådan ser ut så kan ja lägga upp den åt dig.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Kolla på startaeget.se många bra tips!
Arbete ger frihet
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

GästenVLHA wrote:Kolla på startaeget.se många bra tips!
Så sant ;D

Läst ganska mycket på den sidan, perfekt om man vill ha tips osv. Allt man kan tänkas vilja veta finns där så.

Dock känner jag att jag har en bra idé, fast frågan är finansiering, bidrag osv. Ingen koll på sånt alls. Pappa har varit med och startat endel företag så ska ta mig en kväll och snacka med honom innan jag slår sak i det hela.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Först o främst ska du ju bestämma dig för bolagsform.
#mac.se @ EFnet
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag har en enskild firma, den ligger vilande tills jag kommer igång..
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Xmel wrote:Först o främst ska du ju bestämma dig för bolagsform.
AB är bra. Många förmåner.
Arbete ger frihet
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

GästenVLHA wrote:AB är bra. Många förmåner.
Kostar även mycket att starta. 250 000 är insatsen har jag för mig.
#mac.se @ EFnet
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Xmel wrote:
GästenVLHA wrote:AB är bra. Många förmåner.
Kostar även mycket att starta. 250 000 är insatsen har jag för mig.
100 000 i Sverige. 1£ (ca 14 kr, tror jag) i England. Enskild firma i Sverige kostar bara anmälningsavgiften 500 kr
Arbete ger frihet
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Nicke wrote: Du kan köpa leksaker momsfritt
Gäller inte det bara för AB?
Arbete ger frihet
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Man köper aldrig nått momsfritt. Man betalar alltid momsen.
#mac.se @ EFnet
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Xmel wrote:Man köper aldrig nått momsfritt. Man betalar alltid momsen.
Om man äger ett AB köper man allt momsfritt om produkten/tjänsten man köper är till företaget.
Arbete ger frihet
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

GästenVLHA wrote:Om man äger ett AB köper man allt momsfritt om produkten/tjänsten man köper är till företaget.
Nej, däremot får man tillbaka moms av skatteverket. Men det är aldrig så att du får produkterna för exklusive moms priset som på tex dustin eller macoteket. Det är en enorm myt.
#mac.se @ EFnet
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Xmel wrote:
GästenVLHA wrote:Om man äger ett AB köper man allt momsfritt om produkten/tjänsten man köper är till företaget.
Nej, däremot får man tillbaka moms av skatteverket.
Du kan möjligen ha rätt, jag ska undersöka saken.
Arbete ger frihet
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Xmel wrote:
GästenVLHA wrote:Om man äger ett AB köper man allt momsfritt om produkten/tjänsten man köper är till företaget.
Nej, däremot får man tillbaka moms av skatteverket. Men det är aldrig så att du får produkterna för exklusive moms priset som på tex dustin eller macoteket. Det är en enorm myt.
Nej, men man räknar så. Iom att man får tillbaka momsen så pratar man alltid exkl. moms företag emellan.

Jag är "delägare" i ett handelsbolg. En bolagsform som är ungefär det samma som enskildfirma, men man kan vara flera stycken. Det suger i min mening, om det blir något seriöst av företaget så är det första vi ska göra när vi når upp till 100000 i intäkter att byta bolagsform till AB. I ett handelsbolag så är delägarna personligt ansvariga, klantar sig delägare1 och lyckas sätta företaget i skulder så är båda delägarna personligt ansvariga för att betala igen, oavsett vem som dragit på företaget skulderna.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

syntetisk wrote:Nej, men man räknar så. Iom att man får tillbaka momsen så pratar man alltid exkl. moms företag emellan.
Ja, jag vet det. Men folk tror ofta att företag får inhandla sakerna billigare.
#mac.se @ EFnet
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Xmel wrote:Ja, jag vet det. Men folk tror ofta att företag får inhandla sakerna billigare.
Men om det är inventarier så får de ju det!?! :P

Om de däremot är återförsäljare måste de räkna bort momsen, lägga på ev. vinst, och sen lägga på moms igen.
User avatar
fruktapa
Posts: 121
Joined: 2005-10-26 13:28:17

Post by fruktapa »

syntetisk wrote:Men om det är inventarier så får de ju det!?! :P
Om de däremot är återförsäljare måste de räkna bort momsen, lägga på ev. vinst, och sen lägga på moms igen.
Har ingen betydelse vad företaget köper för något, de måste betala moms ändå, denna moms får de sedan tillbaka från skattemyndigheten.
Om företaget säljer saker får de själva betala in momsen på de saker det sålt.
- Insha'Allah
Post Reply