Nu har du chansen att vara med och påverka!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Machiavelli
Posts: 44
Joined: 2004-10-03 12:57:11
Location: Göteborg

Nu har du chansen att vara med och påverka!

Post by Machiavelli »

Nu har du chansen att vara med och påverka, skriv på protestlistan!

Den 17 oktober 2005 presenterades ett lagförslag om att reglera kampsporter. Lagförslaget (Ds 2005:46) innebär ett förbud mot kampsportsmatcher som anses vara ”lika farliga” för deltagarna som professionell boxning.


Lagförslaget har ingen saklig grund och är inte baserat på fakta utan förefaller istället grunda sig på åsikter och allmänt ogillande. Belägg för att kampsporter skulle vara lika farliga för deltagarna som professionell boxning saknas helt.

http://www.kampsportsfakta.se/default.a ... 48&pe2=349
User avatar
Foolo
Posts: 45
Joined: 2003-03-03 15:25:59
Location: Bovallstrand
Contact:

Post by Foolo »

Men tror du verkligen att en sådan lista kommer göra något?
Det finns i princip inga exempel på att namnunderskriftslistor har gett något gehör.
Det är tråkigt när folk som inte bryr sig om politik sitter hemma och gnäller på beslut som fattas i riksdagen. Gå med i nåt parti eller ungdomförbund vettja. Ni är närmare makten än ni tror!
Orkar man inte engagera sig, så kan man alltid maila sin riksdagsledamot om såna här saker. Då är chansen större att han/hon faktiskt ändrar sig och ger debatten i riksdagen lite perspektiv.

Men, till topic...
Jag tycker att riksdagsförslaget verkar dumt, och baserat på moralistiska vanföreställningar om kampsporter, men vad vet jag (kollade bara på protestsidan).
EDIT...
Läste förslaget nu. Det verkade ju ganska vettigt ändå. Det innebar ju bara att man är måste ha tillstånd för att anordna sådana kampsportsmatcher, där våld mot huvudet premieras, eller är tillåtet enligt reglerna.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Låter helt vettigt.

Som en läkare sa: För att medverka i en sport som går ut på att utöva skadligt våld mot kroppen, måste man vara riktigt korkad.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Att tidigarenämnda läkare käkar fet mat, röker, dricker en massa alkohol, och snusar - räknas dock inte till hyckleri.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

förbjud skiten..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Err... jag tycker inte att man bör lägga ner detta, bättre att folk som vill slåss gör det i ringen än att dom drar runt på stan och spöar oskyldiga kids?

Ger man sig in i leken får man leken tåla, även om sporten är farlig så är det ju upp till var och en om man vill vara med eller inte eller?

Själv väljer jag att inte vara med och där med inte få dödligt mycket spö.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Machiavelli
Posts: 44
Joined: 2004-10-03 12:57:11
Location: Göteborg

Post by Machiavelli »

Fenix wrote:förbjud skiten..
Nej, läs först.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Kampsport har ju också regler för att det inte ska bli farlig, man får inte göra vad som helst som att slå mot testiklarna skulle jag tro. Finns även domare och sånt.

Vare sig det är korkat eller inte att delta i en kampsport tävling eller delykt så tycker jag att det är upp till var och en att bestämma själv vare sig den vill eller inte.

Äta glas är inte heller nyttigt, finns väl ingen lag som förbjuder det?
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Eftersom jag inte vill råka slå på tvn och se någon av dessa sporter så är jag emot dem.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Är det någon som har en "clue" om vem som föreslog denna korkade lag? Jag känner att jag gärna vill bränna ner dennes hem just nu :[
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Klart det ska vara lagligt, då kanske några idioter slår ihjäl sig där så man slipper slå ihjäl dom själv när dom druckit några kalla :D
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

_JesteR_ wrote:Är det någon som har en "clue" om vem som föreslog denna korkade lag? Jag känner att jag gärna vill bränna ner dennes hem just nu :[
Det var jag.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det handlar inte bara om skador på enskilda individer, det handlar även om rejäla kostnader för samhället för vård av skador som uppkommer till följd av dessa sporter.

Man vill helt enkelt inte tillåta en sport som faktiskt går ut på att skada sin motståndare.

Kampsporter som inte går ut på att skada sin motståndare, ex. där man bara markerar slag och räknar poäng, kommer antagligen inte förbjudas i detta lagförslag.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Svårt dilemma. Ska man tillåta misshandel i det fallet att offret går med på det?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

nem wrote:Svårt dilemma. Ska man tillåta misshandel i det fallet att offret går med på det?
Klart som tusan ^_^ Skoj att puckla på varandra, kul att se folk puckla på varandra, och säkert kul att lappa ihop någon som vart med och blivit påpucklad...

Alla får ut något av det, så kostar det några kronor, so what, fågelskådning är ju lagligt, och hur extremt irriterande är inte det ?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Svårt dilemma. Ska man tillåta misshandel i det fallet att offret går med på det?
Och vidare... skall staten uppmuntra sådant korkat beteende genom att legalisera det?
Aotearoa - tino rangatiratanga
Koukou
Posts: 253
Joined: 2003-03-07 13:01:44

Post by Koukou »

Ghlargh wrote:Det handlar inte bara om skador på enskilda individer, det handlar även om rejäla kostnader för samhället för vård av skador som uppkommer till följd av dessa sporter.

Man vill helt enkelt inte tillåta en sport som faktiskt går ut på att skada sin motståndare.

Kampsporter som inte går ut på att skada sin motståndare, ex. där man bara markerar slag och räknar poäng, kommer antagligen inte förbjudas i detta lagförslag.
Isåfall borde man förbjuda massor med sporter, för inte fan skadas det mycket i kampsporter, de om några är ju medvetna med riskerna.

T.ex Fotboll är ju mycket mer skadeframkallande än valfri fullkontakts karate.

Tycker inte att ni ska racka ned på de fysiskt krävande sporterna bara för att ni vill sitta hemma och spela på datorn. Vad hade ni sagt om de förbjöd t.ex programmering eller att lyssna på musik på datorn?

Folk har olika intressen, ni kan ju inte förbjuda någons intresse bara för att denne får lite fysisk kontakt med andra människor under kontrollerade former.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Enkelt.

Folk dör i boxning.

Det gör de inte i fotboll.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

nem wrote:Svårt dilemma. Ska man tillåta misshandel i det fallet att offret går med på det?
Det är redan tillåtet (ibland). "En gärning som någon begår med samtycke från den mot vilken den riktas utgör brott endast om gärningen, med hänsyn till den skada, kränkning eller fara som den medför, dess syfte och övriga omständigheter, är oförsvarlig." (BrB 24:7)
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

fisk wrote:Enkelt.

Folk dör i boxning.

Det gör de inte i fotboll.
Om man ser det ur synvinkeln hur mycket förstörelse och våld som huliganer gör när t.ex Arsenal förlorar?

Aldrig hört talas om gigantiska upplopp när en snubbe förlorar i boxning.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Klart det ska regleras!

Alla boxare kan ju slava i gruvan eller nått. Där kan de ju även hålla sina jäfla kampsporter. Blir dem för jobbiga så stänger vi grinden bara.
#mac.se @ EFnet
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Dissident wrote:
nem wrote:Svårt dilemma. Ska man tillåta misshandel i det fallet att offret går med på det?
Det är redan tillåtet (ibland). "En gärning som någon begår med samtycke från den mot vilken den riktas utgör brott endast om gärningen, med hänsyn till den skada, kränkning eller fara som den medför, dess syfte och övriga omständigheter, är oförsvarlig." (BrB 24:7)
Jag är nyfiken, Dissident, studerar du juridik eller är du bara en alldaglig Brottsbalksamlare?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

lither wrote:Jag är nyfiken, Dissident, studerar du juridik eller är du bara en alldaglig Brottsbalksamlare?
För att kunna vränga lag måste man känna till den. Jag ser redan fram emot de närmsta 10 åren. Dissident for führer.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

lither wrote:Jag är nyfiken, Dissident, studerar du juridik eller är du bara en alldaglig Brottsbalksamlare?
Jag studerar. Då och då.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Ghlargh wrote:Det handlar inte bara om skador på enskilda individer, det handlar även om rejäla kostnader för samhället för vård av skador som uppkommer till följd av dessa sporter.
Skulle du kunna ta fram lite siffror på det där tack? Det låter nästan som sjukvården lider stort pga. skador från kampsporter.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Post Reply