Nyår snart, Smällare ?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Nyår snart, Smällare ?

Post by AntzZ| »

Tja, Undrar en snabb fråga, Kommer smällare ( Fyrverkerier som enbart smäller, blev olagligt i Sverige för några år sedan ) aldrig att komma tillbaka till Sverige ?
The town where i was born...
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Troligtvis kommer dem inte tillbaka, ring regeringen och fråga.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Nej, dom förbjöds av en anledning, att dom bara smäller utan att ha något vettigt för sig, jag förväntar mig att tjutraketerna är nästa sak att bli förbjudna då dom är nästan lika illa då allt dom gör är tjuter och smäller.

Antingen det eller så blir alla fyrverkerier förbjudna utom för personer som sökt särskilt tillstånd. Detta är dock inte alls säkert då man väger problemen med lagliga fyrverkerier mot ökade problem med hemmagjorda fyrverkerier vid ett totalförbud.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag ska se om jag kan göra en oversized smällare i år.. Med elektrisk detonator.
Kan inget om mycket
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

Bad_and_ugly wrote:Jag ska se om jag kan göra en oversized smällare i år.. Med elektrisk detonator.
du lär ju fixa en artikel med lite bilder osv om det blir av ;D
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Ancalagon wrote:
Bad_and_ugly wrote:Jag ska se om jag kan göra en oversized smällare i år.. Med elektrisk detonator.
du lär ju fixa en artikel med lite bilder osv om det blir av ;D
Ehm, njaahh.. det tror jag är olagligt
Kan inget om mycket
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Bad_and_ugly wrote:
Ancalagon wrote:
Bad_and_ugly wrote:Jag ska se om jag kan göra en oversized smällare i år.. Med elektrisk detonator.
du lär ju fixa en artikel med lite bilder osv om det blir av ;D
Ehm, njaahh.. det tror jag är olagligt
Man kan väl bara visa resultatet och en bild på explosionen? Vad säger 64bits om detta?
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Du måste ju filma det och ge mig filmen + ritning på bombem ;)
The town where i was born...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det svåra är att tillverka en enkel elektrisk tändare, sen är det ju bara att stoppa ner den tillsammans med en massa krut i en stadig tät behållare...

//En som vet.

(av vissa tekniska anledningar (Axman) kommer jag inte förklara hur man gör en enkel elektrisk tändare)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Ohh, thunderkings, glargh! Dräglar bara jag tänker på att få rikta en rackare mot "tant cruz" fönster, värt att riskera att handen kunde smälla av för att några år senare se att hon bytt till plexiglass i köksfönstret, och senare även byta ut brevlådan till ett kapat plaströr ;D

Jag är norty, jag vet ^_^
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Kna mna inte använda tändardelen som sitter i en del tändare? Ni vet en sån där som man trycker på så kan man få en stöt? Om man kombinerar den med den som gör gnistan så borde det funka. Men nu kanske jag sa för mycket.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

-SE- wrote:Kna mna inte använda tändardelen som sitter i en del tändare? Ni vet en sån där som man trycker på så kan man få en stöt? Om man kombinerar den med den som gör gnistan så borde det funka. Men nu kanske jag sa för mycket.
Provade, Smällde av halva handen pga din beskrivning ;)
The town where i was born...
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Fan också, jag har gjort detta till en bomb-tråd!

Nej, ni ger fan i att spränga er själva, jag vill inte uppmana till att göra egna bomber, framförallt om ni inte vet hur det fungerar eller känner till riskerna!
Kan inget om mycket
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Tävling! Fetast bomb vinner ::)
User avatar
Hattmakaren
Posts: 186
Joined: 2004-12-28 2:33:29

Post by Hattmakaren »

* Maciato * wrote:Ohh, thunderkings, glargh!
När jag var mindre brukade jag klämma fast Airbombs (samma funktion som Thunderkings, fast med bara ett skott) uppochner i gallret till gatubrunnar. Först en lätt smäll och ett plums, samtidigt som det tomma röret flyger iväg. Sedan en dämpad smäll och skvättande vatten. Väldigt effektfullt!

Ah, those were the days...
Min ofödde bror bor kvar i Iran, i den där staden som kallas Tehran. Åker runt, pratar strunt och bär sin turban.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Nitro wrote:Tävling! Fetast bomb vinner ::)
http://web.telia.com/~u83806336/delusio ... /nuke.html
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
sleepr
Posts: 255
Joined: 2004-12-22 21:09:26
Location: Island?

Post by sleepr »

Hattmakaren wrote:När jag var mindre brukade jag klämma fast Airbombs (samma funktion som Thunderkings, fast med bara ett skott) uppochner i gallret till gatubrunnar. Först en lätt smäll och ett plums, samtidigt som det tomma röret flyger iväg. Sedan en dämpad smäll och skvättande vatten. Väldigt effektfullt!

Ah, those were the days...
Du är inte ensam om att ha gjort det ;D

Smällare är kult! Det är en del av barndomen, som jag verkligen saknar!
Jag längtade så efter att bli 15 år, så att jag kunde köpa smällare själv.. När jag väl hade åldern inne ändrade de åldern till 16.. När jag väl nådde 16, så förbjöds smällare. :-/

Hmm, jag tror att det går att få tag på smällare i Sthlm. Min föredetta flickväns bror får alltid tag på dem, varje år.. Om ni verkligen vill veta var, när och hur han gör detta, så kan jag nog ta reda på det åt er. :)
Somliga har ett liv, andra gifter sig.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Varför förbjöds smällare? Folk kan ju tillverka hemmagjorda bomber med raketerna ändå. Om det handlar om att skydda oskyldiga människor från idioter så är ju raketer i händerna på idioterna farligare än smällare. I två veckors tid nu har folk skjutit upp tjutande raketer i samma omfattning, om inte större, än vad som brukade vara fallet med smällare. Har förbudet haft några positiva effekter? Finns det statistik på det?

Även om jag känner mig "för gammal" för smällare, så är det något otroligt sexigt med kombinationen: eld, stubin, bomb och doften av krutrök. Jag kräver smällarna åter!
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Cappuccino wrote:Varför förbjöds smällare? Folk kan ju tillverka hemmagjorda bomber med raketerna ändå. Om det handlar om att skydda oskyldiga människor från idioter så är ju raketer i händerna på idioterna farligare än smällare. I två veckors tid nu har folk skjutit upp tjutande raketer i samma omfattning, om inte större, än vad som brukade vara fallet med smällare. Har förbudet haft några positiva effekter? Finns det statistik på det?

Även om jag känner mig "för gammal" för smällare, så är det något otroligt sexigt med kombinationen: eld, stubin, bomb och doften av krutrök. Jag kräver smällarna åter!
Jag också, Nu går vi och bränner lagboken ;) och tar över fyrverkeri farbriken :P
The town where i was born...
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Saknar oxå smällare, jäkla kul att experimentera med när man var yngre..
Men sen man blev plastpappa till en hund är det inte lika kul, då fattar man varför de inte säljs längre.
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Pontarius wrote:Saknar oxå smällare, jäkla kul att experimentera med när man var yngre..
Men sen man blev plastpappa till en hund är det inte lika kul, då fattar man varför de inte säljs längre.
Jag har också hund, Men det är ungjävlarna som exprimenterar med smällare på djur eller nära djur som ska väck, Eller iaf lära sig rätt och fel.
The town where i was born...
User avatar
z0r3
Posts: 256
Joined: 2005-09-19 21:04:14

Post by z0r3 »

förstår iofs hundägarna, men jag saknar också smällare som satan. sätt öronmuffar på hundarna vetja! ;D
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Vi brukade få tuta i vår hund valium för att den inte skulle bli heltokig.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

aiwass wrote:
Nitro wrote:Tävling! Fetast bomb vinner ::)
http://web.telia.com/~u83806336/delusio ... /nuke.html
Bookmarkar. Ryssar, akta er :D
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

ok.. den som har minst kroppsdelar kvar vinner!
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Post Reply