Präster och tystnadsplikt

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Präster och tystnadsplikt

Post by exzrael »

Förord:

Jag har lite svårt att första det här med total tystnadsplikt för präster inom den katolska kyrkan, eller tja, vilken gren som helst av kristendomen. När jag går in och biktar mig (vilket jag inte gör, jag är ateist men ändå...) kan jag vara helt säker på att det jag säger stannar mellan mig och prästen. Dvs prästen har total tystnadsplikt och får inte yppa ett ljud om vad som sagts. Således kan jag förbereda ett mord eller berätta om pedofilhandlingar utan att prästen får röra ett finger och hindra det.

Meningslöst pladder:

Prästen har ett förtroende. En utvald människa som man kan prata med och öppna sig för utan att vara rädd för att bli röjd i känsliga frågor. I min mening så har lagen fel. Man kan inte lita på präster i full mening. Ta USA som ett exempel, där pågår en enorm process inom den katolska kyrkan, deras präster och pedofilanklagelser mot en stor mängd av deras präster. Kommer människor att fullt kunna lita på präster efter en sådan skandal? Troligtvis inte.

Nåväl...off track.

Poängen med inlägget:

Det är fel att som präst inte berätta om de grövsta av grova brott om man får information i en biktning om det. Tungt kriminella människor, pedofiler, mördare, ja vilka som helst. Berättar de, och därmed erkänner, handligar som är så ofattbara att man får svårt att förstå handligen, ja då ska de ta mig fan åka dit på det om så prästen förlorar sitt ämbete på kuppen. Det behövs människor i samhället vi kan lita på, men präster är det inte längre. De har avsagt sig det ansvaret. Ofrivilligt eller inte.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

I Sverige har inte präster något sådant undantag från lagen. Det finns nästan ingen bikt-tradition heller för den delen, på grund av månghundraårig protestantisk dominans.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

I första hand handlar det inte alltid om lag och rätt. En präst dyrkar Bibeln och sina skyldigheter mer än svensk lag. Att han skulle förlora sitt jobb som präst är irrelevant, då det relevanta är att han syndar grovt.
Se prästen som en länk mellan den som biktar sig och Gud i stället. Han lyssnar till orden som präst, inte som en ordinär människa.

Det må låta flummigt, men så är du ateist också (jag med, för den delen) ...
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

En av de bakomliggande tankarna ska väl vara att utan tystnadsplikten så hade prästen aldrig fått höra vad-som-nu-erkänns till att börja med, så inget anses väl förlorat om prällen tvingas håller tyst.

Jag ser inte heller hur några rötägg i USA skulle rättfärdiga att präster i stort helt sonika skulle bryta sitt löfte om att hålla tyst om vad de får höra under bikten. Det torde väl knappast göra det lättare att lita på prästerksapet om de kollektivt började svika det förtroendet?
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag hörde för någon dag sedan att tystnadsplikt inte gäller när det gäller mord samt pedofili, detta kan jag inte bekräfta.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Andrej wrote:Jag hörde för någon dag sedan att tystnadsplikt inte gäller när det gäller mord samt pedofili, detta kan jag inte bekräfta.
Jag vet inte om tystnadsplikten gäller eller ej, men jag vet att en präst vid något tillfälle anmält en man som biktat sig och berättat om mord han begått.

Man kan väl säga så att inga personer med tystnadsplikt i sverige kommer ställas lagligen till svar om dom anmäler grova brott dom fått reda på genom sin egenskap som person med tystnadsplikt.
Läkare har ju t.ex. tystnadsplikt, men jag minns inte om dom har skyldighet eller bara möjlighet att anmäla grova brott.

Läkares tystnadsplikt finns ju för att hålla tyst om pinsamma åkommor och anledningar till åkommor, inte att låta människor dö.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Ghlargh wrote:
Andrej wrote:Jag hörde för någon dag sedan att tystnadsplikt inte gäller när det gäller mord samt pedofili, detta kan jag inte bekräfta.
Jag vet inte om tystnadsplikten gäller eller ej, men jag vet att en präst vid något tillfälle anmält en man som biktat sig och berättat om mord han begått.

Man kan väl säga så att inga personer med tystnadsplikt i sverige kommer ställas lagligen till svar om dom anmäler grova brott dom fått reda på genom sin egenskap som person med tystnadsplikt.
Läkare har ju t.ex. tystnadsplikt, men jag minns inte om dom har skyldighet eller bara möjlighet att anmäla grova brott.

Läkares tystnadsplikt finns ju för att hålla tyst om pinsamma åkommor och anledningar till åkommor, inte att låta människor dö.
Läkare har sekretessbelagd tystnadsplikt och har rätt att berätta när folk riskerar att skada sig själv eller andra. Har man total tystnads plikt och bryter mot denna så får man stå till svars även i Sverige.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

exzrael wrote:Läkare har sekretessbelagd tystnadsplikt och har rätt att berätta när folk riskerar att skada sig själv eller andra. Har man total tystnads plikt och bryter mot denna så får man stå till svars även i Sverige.
Jag kan ha fel, men jag har för mig att jag läste om ett domslut där man kom fram till att en man som brutit mot en total tystnadsplikt och berättat om ett rån eller om det var mord som skulle ske, inte blev dömd då man ansåg att det var bättre att rädda liv än att hålla tystnadsplikten.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
derfl@
Posts: 683
Joined: 2005-03-06 15:03:26
Contact:

Post by derfl@ »

Ghlargh wrote:Jag kan ha fel, men jag har för mig att jag läste om ett domslut där man kom fram till att en man som brutit mot en total tystnadsplikt och berättat om ett rån eller om det var mord som skulle ske, inte blev dömd då man ansåg att det var bättre att rädda liv än att hålla tystnadsplikten.

De tycker jag ingår i vanligt sunt förnuft, rädda liv står mot att bryta en tystnadsplikt... vilken väljer man?

Visst att de är ett förräderi för personen som berättade detta för läkaren/prästen..
"ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos"
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

defectio wrote:
Ghlargh wrote:Jag kan ha fel, men jag har för mig att jag läste om ett domslut där man kom fram till att en man som brutit mot en total tystnadsplikt och berättat om ett rån eller om det var mord som skulle ske, inte blev dömd då man ansåg att det var bättre att rädda liv än att hålla tystnadsplikten.

De tycker jag ingår i vanligt sunt förnuft, rädda liv står mot att bryta en tystnadsplikt... vilken väljer man?

Visst att de är ett förräderi för personen som berättade detta för läkaren/prästen..
Läkare har tystnadsplikt upp till två år. Dvs misshandlar du någon och berättar det för doktorn polisanmäler han dig om han uppfattar att det blir mer är två års fängelsestraff.

Präster har absolut tystnadsplikt.

Om man bryter mot sin tystnadsplikt (vilket otroligt sällan händer) blir man uteslutet omedelbart ur sin yrkeskår.
Andrej wrote:Jag hörde för någon dag sedan att tystnadsplikt inte gäller när det gäller mord samt pedofili, detta kan jag inte bekräfta.
Det stämmer inte.
Arbete ger frihet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag pratar inte om vad yrkeskåren eventuellt gör, jag pratar om faktiska lagliga påföljder.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Lite vid sidan av, men vad det gäller präster - är det inte så att bikten från början var till för att präster skulle ha full koll på sin församling. Han skulle veta vad alla gjorde och veta allt innan skvallret kom igång...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Orfeus wrote:Lite vid sidan av, men vad det gäller präster - är det inte så att bikten från början var till för att präster skulle ha full koll på sin församling. Han skulle veta vad alla gjorde och veta allt innan skvallret kom igång...
Antagligen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply