Olika kategorier inom Techno/Trance/House/Hardcore!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Eller så är det så att det inte finns någon doktrin och vad som tillhör vilken genre helt beror på gängse uppfattning.
Koukou
Posts: 253
Joined: 2003-03-07 13:01:44

Post by Koukou »

Dissident wrote:Eller så är det så att det inte finns någon doktrin och vad som tillhör vilken genre helt beror på gängse uppfattning.
Fel.

Det är som att säga att metal är likadant som Mozart.

Idiot.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Koukou wrote:Det är som att säga att metal är likadant som Mozart.
Nej, det är att säga att Bach är likadant som Mozart.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det finns så många svagt skilda genrer inom elektronisk musik att många låtar innehåller flera genrer samtidigt, dessutom finns det olika uppfattning om vad som tillhör vilken specifik genre.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Dissident wrote:Eller så är det så att det inte finns någon doktrin och vad som tillhör vilken genre helt beror på gängse uppfattning.
Det finns vissa kriterier (i alla fall inom hårdrocken) som måste uppfyllas för att det skall passa en genre. Man kan t.ex. inte låta som Europe och kallas för dödsmetall.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

egar wrote:
Dissident wrote:Eller så är det så att det inte finns någon doktrin och vad som tillhör vilken genre helt beror på gängse uppfattning.
Det finns vissa kriterier (i alla fall inom hårdrocken) som måste uppfyllas för att det skall passa en genre. Man kan t.ex. inte låta som Europe och kallas för dödsmetall.
Jag pratar om elektronisk musik. Enligt The American Heritage Dictionary of the English Language är techno "Any of various styles of dance music characterized by electronic sounds and a high-energy, rhythmic beat." Visst är det imponerande att någon har lagt ner tid på att skapa hundratals subgenrer, men om de inte har någon spridning är de värdelösa. Eller vad sägs om "gloomcore" med 500 googleträffar? Till och med auktoriteterna verkar vara oense (se Viscums senaste inlägg) om vad som är vad och då ligger det nära till hands att anta att det inte finns några vedertagna uppdelningar i stil med den på DJ-hemsidan. Att bråka om vad som är vad bland påhittade och dåligt dokumenterade genrer är bara slöseri med tid.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Dissident wrote:Jag pratar om elektronisk musik. Enligt The American Heritage Dictionary of the English Language är techno "Any of various styles of dance music characterized by electronic sounds and a high-energy, rhythmic beat." Visst är det imponerande att någon har lagt ner tid på att skapa hundratals subgenrer, men om de inte har någon spridning är de värdelösa. Eller vad sägs om "gloomcore" med 500 googleträffar? Till och med auktoriteterna verkar vara oense (se Viscums senaste inlägg) om vad som är vad och då ligger det nära till hands att anta att det inte finns några vedertagna uppdelningar i stil med den på DJ-hemsidan. Att bråka om vad som är vad bland påhittade och dåligt dokumenterade genrer är bara slöseri med tid.
Ja, och hör sen!

Skämt åsido så håller jag verkligen med Dissident i den här frågan. Jag menar, blir musiken bättre för att den får en egen genre? Blir den annorlunda? Nä alltså, waste of tajm.
User avatar
Viscum
Posts: 348
Joined: 2002-03-09 7:09:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Viscum »

egar wrote:
Dissident wrote:Eller så är det så att det inte finns någon doktrin och vad som tillhör vilken genre helt beror på gängse uppfattning.
Det finns vissa kriterier (i alla fall inom hårdrocken) som måste uppfyllas för att det skall passa en genre. Man kan t.ex. inte låta som Europe och kallas för dödsmetall.
Jag håller med dig. Om jag gillade dödsmetall skulle jag troligen bli irriterad om nån frågade mig om "dödsmetallåtar i stil med Europe". Ungefär samma är det med techno. Om nån skulle fråga om bra techno typ Scooter så vet jag att det med säkerhet skulle komma nått spydigt ur min mun :)

och jag kanske skulle adda "99% av all techno släpps på på dj:sn egna bolag på vinyl..NRJhits hittar du Åhléns"

Men som sagt jag tror ändå man kan bråka och tjafsa om det där med genres för alltid med folk som inte är insatta i just den genren man själv gillar. Jag är iaf. inte insatt i dödsmetall så ni som gillar det slipper iaf. tjafsa med mig..jag tror ni har rätt i vad ni än säger om dödsmetall :)
..::Jag är en människa av vanor, med ovanan att göra ovanliga saker::..
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Viscum wrote: Hard Techno på sidan är dessutom alldeles för slö och för acidinriktad.
Wuw stopp och belägg, Acid är ju långt ifrån slött så varför skulle nånting som kallas för Hard Techno vara slött och "Acidinriktat" ?
Vad har du hört för typ av Acid ?

Är ju som att säga att en super F1 bil är snabbare än ett jetplan.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Thunderdome
Kan inget om mycket
User avatar
Viscum
Posts: 348
Joined: 2002-03-09 7:09:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Viscum »

Mind wrote:
Viscum wrote: Hard Techno på sidan är dessutom alldeles för slö och för acidinriktad.
Wuw stopp och belägg, Acid är ju långt ifrån slött så varför skulle nånting som kallas för Hard Techno vara slött och "Acidinriktat" ?
Vad har du hört för typ av Acid ?

Är ju som att säga att en super F1 bil är snabbare än ett jetplan.
Jag sa aldrig att acid var slött :) Med "acidinriktad" menade jag 303ljuden och jag har absolut inget emot acid ..tycker det är trevlig musik.
..::Jag är en människa av vanor, med ovanan att göra ovanliga saker::..
Post Reply