Andel av svenska befolkningen med synfel?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Andel av svenska befolkningen med synfel?

Post by Ancalagon »

Tja!
Har någon koll på statisktik på hur stor andel av den svenska befolkningen som har synfel?

sökte lite på google och scb.se men utan vettiga resultat.

kom att tänka på det i samband med att jag försöker lista ut om jag ska skaffa linser eller solglasögon med styrka till sommaren ..
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Definiera synfel.
Folk som alltid har glasögon/linser eller folk med läsglasögon?

Dessutom har nästan alla synfel, det är mycket få som har perfekt syn utan glasögon. Detta leder till att personer med korrekt utprovade glasögon ser bättre än många som inte behöver glasögon.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Tror solglasögon blir bättre att ha till sommaren ;).
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Min uppfattning är att någon gång i livet kommer varje enskild individ att behöva glasögon. Permanenta eller för läsbehov.
Synen påverkas väl ju äldre vi blir...
Min bror har synfel sedan födseln och min mor och far (som båda är medelålders) använder läsglasögon.
Själv har man än så länge helt felfri syn.

Men, man kanske skulle haft ett litet synfel ändå, för folk med glasögon anses ju vara smartare! ::)
User avatar
Quark
Posts: 82
Joined: 2002-07-26 17:33:43
Contact:

Post by Quark »

Jag kan ha fel, men jag har sett en siffra på ca 2 miljoner svenskar som har något synfel. Sen om de har glasögon eller linser är väl upp till den enskilde individen.

Den som vill slippa brillor och linser kan ta sig en titt här: http://www.perfektsyn.se
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Jag har perfekt syn. Kontrollerat i lumpen och inför lämpet, vet inte hur noga det är.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag har en kraftigt nedsatt syn på mitt vänstra öga. 0,2-3 tror jag. Dock har mitt högra öga anpassat sitt synfält så att jag t.om kan ta körkort med det. Dock har jag ett problem med att ögat rinner när det skiftar mellan varm miljö och kallt.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Har små brytningsfel. Hade glasögon i lågstadiet, men de blev använda mindre och mindre för var dag som gick.
Post Reply