Musik liknande Mozarts Lacrimosa

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Musik liknande Mozarts Lacrimosa

Post by Grim »

Detta är en låt jag gillar starkt. Kan någon kanske rekommendera några andra verk?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Underbart stycke. Har du lyssnat på hela hans Requiem?

Edit: oj, glömde helt bort vad du var ute efter. Mozart har gjort mycket blandat, även fast många av hans stycken sällan går i moll. Dock kan jag rekommendera att du tar en titt på åtminstone första akten ur Figaros bröllop (Le Nozze di Figaro).
Süssmayr kanske också vore något att spana in. Ska se om jag kan leta upp något mer precist, men det ska nog finnas ett och annat som du kan falla för.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Aeryn's Funeral, från soundtracket till Farscape. Grymt bra, omgjord version av Mozart (tror jag det är) Peccata Mundi.

Soundtracket till Amadeus brukar fungera. Och precis som lither sade, hela Requiem är riktigt bra.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

Cool, jag ska bedriva utförligare studier i det ni rekommenderade. ;)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Amadeus är för övrigt en väldigt intressant film.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Förresten, aningen offtopic, är det inte lagligt att sprida sådan (väldigt gammal) musik, eller måste man ha tillåtelse från den som spelat in musiken också?
hej.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

linc wrote:Förresten, aningen offtopic, är det inte lagligt att sprida sådan (väldigt gammal) musik, eller måste man ha tillåtelse från den som spelat in musiken också?
Det är inte lagligt på något vis.

Själva verken (mozarts noter) får vem somhelst reproducera i egna versioner, men dessa får ju nya copyrights.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Okej, låter logiskt.
hej.
User avatar
Orfeus
Posts: 336
Joined: 2003-08-30 15:52:46
Location: Hudiksvall

Post by Orfeus »

Brahms Deusche Requiem kanske?
Annars Mozart pianokonserter i d-moll (kv.466) och c-moll (kv.491) kanske kan vara något?
Sen om du just gillar kör biten kanske Bach kan vara något? Motterna kanske? Andrew Parrott har gjort en fin fin inspelning.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Orfeus wrote:Sen om du just gillar kör biten kanske Bach kan vara något? Motterna kanske? Andrew Parrott har gjort en fin fin inspelning.
Ja, ja och åter ja! Mums.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply