Gaming marknadsföring (usch!)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Gaming marknadsföring (usch!)

Post by Ajaj »

Är det bara jag som tycker att det är jobbigt med all dessa gaming marknadsföring?
* DFI LanParty
* Creative SB X-Fi Fatal1ty FPS

etc.

Och att hårdvara som tex grafikkort ofta kommer bundlade med en massa onödiga spel och program.

Bara jag som ogillar det?
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Fatal1ty hypen spyr jag åt. Finns inget värre än att betala mer för ett namn/logo.

Bundlade saker kan vara lite småtrevligt.
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Gamingmarknadsföring... Att ha en komponent i datorn med namnet "Fatal1ty", "LanParty", "Extra super duper window modded case", eller liknande, skulle få mig att skämmas.

Bulk is the shit. (Demoprodukter medräknade)
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Vad är det du stör dig på? Skit i att köpa korten och välj något annat. Njut av vädret istället för att sitta och grubbla över problem som är totalt menlösa.

Och bundle-grejorna, släng skiten!? Eller är det för jobbigt? Själv tycker jag det är kul med krims-krams.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
hobo
Posts: 6
Joined: 2006-04-03 19:22:19

Post by hobo »

precis som stealth så tycker jag det är kul att få med lite krims-krams. :]

men om du inte vill ha med sånt så är det väl bara att välja bulk istället?
人が希望を持ちえるのは
死が目に見えぬものであるからだ
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Grejen med bundlad onödig programvara är att den kostat att köpa eller ta fram, det innebär att produkten kostar mer än den borde. Och eftersom man inte vill ha allt för stor skillnad i pris mellan bulk och retail kommer dessa kostnader även delvis tas ut av bulk-kunderna som inte får prylarna.

Det är iaf. min teori.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Låt oss även påpeka att det är svårt att hitta nyare hårdvara i bulkformat numera. (iallafall om man köper sakerna i små partier)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Ghlargh wrote:Grejen med bundlad onödig programvara är att den kostat att köpa eller ta fram, det innebär att produkten kostar mer än den borde. Och eftersom man inte vill ha allt för stor skillnad i pris mellan bulk och retail kommer dessa kostnader även delvis tas ut av bulk-kunderna som inte får prylarna.

Det är iaf. min teori.
Snarare så att företagen betalar för att komma med i Bundle för att sprida deras mjukvara. Det är ett marknadsföringstrick. (Speciellt spel osv) och drivrutiner etc kan inte ha stor kostnad i tillverkning eftersom de måste göras och CD-skivorna kostar vad? 10 spänn?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Ser inte DFIs Lanparty-serie som någon hypad gaming-sak direkt...
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Jag är lite kluven, det kan ju göras smakligt med neonljus och sådär. Synd att det sällan är på det viset dock.
hej.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

rokk wrote:Ser inte DFIs Lanparty-serie som någon hypad gaming-sak direkt...
Har nog aldrig förknippat det där med gaming, alla som köper sådana brukar pria O/C mer än just gaming.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Hipshot wrote:
rokk wrote:Ser inte DFIs Lanparty-serie som någon hypad gaming-sak direkt...
Har nog aldrig förknippat det där med gaming, alla som köper sådana brukar pria O/C mer än just gaming.
Jag tror aldrig DFI hypat sig för gaming, däremot alla Fatal1ty saker är ju bara fåniga, okej om det såg schysst på det första S775 kortet men när creatives ljudkort har benämningen FPS går det för långt.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Mm jojo, har aldrig tyckt att det varit någon respekt i att döpa någon hårdvara efter en gamer, även om han är bra. Och ja, det är mest gay att döpa ljudkortet till FPS och fatality... skulle aldrig falla mig in att köpa det kortet. Skulle det ske skulle jag så klart aldrig säga att jag hade det...
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Oneway wrote:Fatal1ty hypen spyr jag åt. Finns inget värre än att betala mer för ett namn/logo.
Jo, jag ogillar det.
Fluffy wrote:Gamingmarknadsföring... Att ha en komponent i datorn med namnet "Fatal1ty", "LanParty", "Extra super duper window modded case", eller liknande, skulle få mig att skämmas.
Jo, men LanParty korten är ju ganska bra grejer ändå.
stealth wrote:Vad är det du stör dig på? Skit i att köpa korten och välj något annat.
Och bundle-grejorna, släng skiten!? Eller är det för jobbigt? Själv tycker jag det är kul med krims-krams.
Jo men ibland så är de ju bra grejer, tex DFI.
Tycker det är så onödigt med krims-krams och känns som man betalar extra för det.
rokk wrote:Ser inte DFIs Lanparty-serie som någon hypad gaming-sak direkt...
Sant, de är ju mer entusiast. Men LanParty låter ju så fånigt game-igt.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

stealth wrote:Skit i att köpa korten och välj något annat.
Av någon anledning är det aldrig så enkelt.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Ajaj wrote: Tycker det är så onödigt med krims-krams och känns som man betalar extra för det.
Du betalar inte extra för det. Snarare så att företagen som vill vara med betalar pengar för att få spridd deras mjukvara/program.
Ajaj wrote:Sant, de är ju mer entusiast. Men LanParty låter ju så fånigt game-igt.
Vad är det som är fånigt med game-ing?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

I mitt retail Expert låg bara nödvändiga kablar, manualer och skivor. Inga spel och kartongen var minimal så DFI är nog lite fel här.


Själv bryr jag mig inte om vad produkten heter så länge den presterar bra för de pengar jag betalar.
DDS for life!
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

stealth wrote:Vad är det som är fånigt med game-ing?
Alltså Viktor, kidsen skrattar ju åt dig... ;)
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

lillis wrote:Alltså Viktor, kidsen skrattar ju åt dig... ;)
Haha ;D
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Oneway wrote:Fatal1ty hypen spyr jag åt. Finns inget värre än att betala mer för ett namn/logo.
Jag har inte en aning om vad fatal1ty är, men vad spelar det för roll vad något heter?
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Post by bupp2 »

jallabert wrote:Jag har inte en aning om vad fatal1ty är, men vad spelar det för roll vad något heter?
Misstänker att de syftar på att tillverkarna tar mer betalt efter sådana "märkningar". Namnet i sig skiter i alla fall jag fullständigt i.
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Det känns som ipod är lite överhypad, och att man betalar för namnet.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Man betalar för ett varumärke. Man betalar för deras rykte de byggt upp. Vill man inte köpa den, så skiter man i det. Är varumärket känt för att spränga en atomladdning så är det svårt för folk att köpa deras produkt / varumärke.

Enkel marknadsföring, har inget med hype eller vadfan ni kallar det.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Hursomhelst betalar jag gärna lika extra för att slippa oönskade överraskningar.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

stealth wrote:
Ajaj wrote:Sant, de är ju mer entusiast. Men LanParty låter ju så fånigt game-igt.
Vad är det som är fånigt med game-ing?
Gaming folket är generellt sett korkade människor som bara bryr som hur många FPS de får i CS. Och säger "öööööh sluta team flasha jävla bög", "fan jävla smoke de lagger", "wallhack wallhack!!!", "OMG WTF LOL HS HS!! hax0r!!!", etc.

Jag är ingen gamer, vill heller inte vara en. Varför ska jag ha ett ljudkort som heter "Fatal1ty FPS". Hur många FPS har du på ljudkortet? ;)
Har aldrig varit på nåt LAN party, varför ska jag ha ett moderkort som heter LanParty, ehh?
Vad är nästa, ett nätverkskort som heter 3D Exxtrem3?
Post Reply