Stora funderingar...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Stora funderingar...

Post by ADiS »

Satte på en kryssning i fredags och så kom jag att tänka på en sak;

Om man skulle lufta ur alla båtar från vattnet, hur mycket skulle då vattnet sjunka.

Vet inte riktigt vad man ska gissa på, men max 2mm kanske med tanke på hur mycket riktigt stora båtar det finns samt även massa mindre. Skulle gärna vilja räkna ut detta, men det är svårt när man inte vet hur mycket det finns utav vissa båtar osv...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Beror på om båtarna är lastade med flera ton osv ?
The town where i was born...
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

jag bara spekulerear men 2mm låter rätt mkt faktiskt.. skulel inte tippa på närheten av det.. kanske runt en mikor-nanometer..

bara tänkt total massa av allt vatten och sedan totalt massa av alla båtar.. tror nog den ration står sig rätt stor..

men sen har du problemet att du måste sätt in allt vatten i ett slags kärl av specifika dimensioner.. beroende på dem kan du ju få ytan att sjunka fler 100's meter eller inget alls..
men om du menar den yta som redan finns så som sagt står jag nog fast vid mina första siffror... kanske t.o.m mindre
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Alltså kan man redan nu veta att det knappast skulle bli något märkbart ?

BTW: Skulle vara intressant att göra det på riktigt, vem vet om det kanske blir jordens undergång ;)
The town where i was born...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Om man kunde ta reda på hur många kubik vatten det finns så är resten lätt. Havet är inte direkt som en fyrkantig låda...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Yoggin
Posts: 239
Joined: 2004-08-10 0:15:16
Location: Dorotea
Contact:

Post by Yoggin »

AntzZ| wrote:Alltså kan man redan nu veta att det knappast skulle bli något märkbart ?

BTW: Skulle vara intressant att göra det på riktigt, vem vet om det kanske blir jordens undergång ;)
Hehe skulle nog inte tro att det påverkar så mycket

Om isen som finns lagrad vid polerna smälter skulle detta innebära att den globala havsnivån kommer att stiga kraftigt. Isen just vid nordpolen är havsis som flyter på vattnet, och när denna smälter skulle det inte innebära någon större förändring av havsnivån. Om däremot jordens två inlandsisar Grönland (norra halvklotet) och Antarktis (södra halvklotet) skulle smälta, så skulle det göra att den globala havsnivån höjs med totalt ca 65 m. Om Grönland smälte skulle detta ge en ökning av havsnivån med ca 6 m, och om Antarktis smälte skulle det ge en ökning på ca 59 m. Totalt alltså ca 65 m.

Inte ens det skulle väl räknas som "jordens undergång", skulle väl bli en mindre naturkatastrof men det skulle nog lösa sig ;D
There's a thin line between sanity and insanity, and I think I just snorted it.

AMD Athlon x2 4200+ @ 2.2Ghz : Asus A8N-Sli : Corsair PC3200 2x512MB : Leadtek 7800GT 256MB
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Hur kan man vet hur många båtar det finns i hela världen? Man kanske kan uppskatta antalet? Då är det ju bara att räkna ut genomsnitts vikten ju :P
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Jag är inte så påläst när det gäller båtar men om man kollar upp varenda företag som just i denna stund tillverkar båtar ( kommer ta år och dagar ) så kan man kanske utgå från det och sedan ta reda på alla båtar som finns fast företaget/fabriken har lagt´s ner. Ta reda på vad båtarna väger och om 10år så har man svaret :D, i am soo smart!

EDIT: lite onödigt inlägg men jag tror inte man kan "räkna ut" hur många ekor tex det finns ute i världen :-/.
Last edited by AntzZ| on 2006-05-14 23:28:32, edited 1 time in total.
The town where i was born...
User avatar
Yoggin
Posts: 239
Joined: 2004-08-10 0:15:16
Location: Dorotea
Contact:

Post by Yoggin »

Om du lyckas få tag i alla företag som tillverkar båtar lär det finnas register över hur många som gjorts/sålts av varje modell osv. Detta kan dock ta tid ;D
There's a thin line between sanity and insanity, and I think I just snorted it.

AMD Athlon x2 4200+ @ 2.2Ghz : Asus A8N-Sli : Corsair PC3200 2x512MB : Leadtek 7800GT 256MB
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Vad ska man med vikten till? Man vill ju veta hur många kubik båten gränger undan. Detta räknar man ju lätt ut genom att man vet längden , brädden samt hur många meter under vattnet den är. Men sen har vu ju ubåtar...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Måste man inte veta exakt hur mycket vatten det finns då ? Och hur gör man med båtarna som ligger i sjö´ar :P ?

EDIT: menar att man vet ju inte vilka båtar som ligger i havet,på land eller i en sjö.
The town where i was born...
User avatar
Yoggin
Posts: 239
Joined: 2004-08-10 0:15:16
Location: Dorotea
Contact:

Post by Yoggin »

Vikten är ju ruggit relevant, utan den har du ju ingen aning på hur mycket av båten som kommer att ligga under vattenytan, den är minst lika viktig att veta som dimensionerna på båten för att kunna räkna ut hur mycket vatten båten "trycker" undan.
There's a thin line between sanity and insanity, and I think I just snorted it.

AMD Athlon x2 4200+ @ 2.2Ghz : Asus A8N-Sli : Corsair PC3200 2x512MB : Leadtek 7800GT 256MB
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Yoggin wrote:Vikten är ju ruggit relevant, utan den har du ju ingen aning på hur mycket av båten som kommer att ligga under vattenytan, den är minst lika viktig att veta som dimensionerna på båten för att kunna räkna ut hur mycket vatten båten "trycker" undan.
Hmm, om en båt trånger undan 78000m³ så spelar det väl ingen roll om den har två riskort eller ett för den tänger ändå undan 78000m³...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

ADiS wrote:Hmm, om en båt trånger undan 78000m³ så spelar det väl ingen roll om den har två riskort eller ett för den tänger ändå undan 78000m³...
Vad tränger undan mest vatten? En gummibåt eller en eka? Förutsatt att de har samma storlek förståss.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

ADiS wrote:Om man kunde ta reda på hur många kubik vatten det finns så är resten lätt. Havet är inte direkt som en fyrkantig låda...
Det är orelevant. Den totala arean av haven och hur mycket "båt" vi har under vattenytan är det vi behöver.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

_JesteR_ wrote:Vad tränger undan mest vatten? En gummibåt eller en eka? Förutsatt att de har samma storlek förståss.
Den tyngsta av den för den hamnar djupare. Men eftersom alla båttillverkare anger hur många meter båten är under vattnet så behöver man inte vikten, vi räknar då olastede båtar där fastvärde finns redan. Vad ska vi då med vikten?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

ADiS wrote:Den tyngsta av den för den hamnar djupare. Men eftersom alla båttillverkare anger hur många meter båten är under vattnet så behöver man inte vikten, vi räknar då olastede båtar där fastvärde finns redan. Vad ska vi då med vikten?
Alltså, jag ville bara klargöra att vikten har stor betydelse, volymen likaså.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

_JesteR_ wrote:Alltså, jag ville bara klargöra att vikten har stor betydelse, volymen likaså.
FEL!

Tyngden av det undanträngda vattnet är lika stor som tyngdminskningen av det som nedsänkts i vattnet, i detta fall flyter båtarna på vattnet vilket ger att massan av det undanträngda vattnet är exakt lika med båtarnas sammanlagda massa.

De enda faktorer man behöver för beräkningarna är båtarnas massa och havens area.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Tack Glargh....började bli smått oroad av utveckligen av denna tråd ;D
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Är detta något som "vi" kommer att räkna ut eller var det mer en " stor fundering " ?
The town where i was born...
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

bra att en annan också sa samma som jag, blev nästan lite orolig när folk fortsatte på annan bana.. =) menar fysik kunskaperna ska väl inte försvina så snabbt... =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

AntzZ| wrote:Är detta något som "vi" kommer att räkna ut eller var det mer en " stor fundering " ?
Jag vill gärna räkna ut det i runda tal men båtproblemet kommer. Hur många det finns och hur stora...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Jo, det förstår man ju, men jag tror ändå inte att det är omöjligt att lyckas. Men jag tror inte någon har stor lust att spendera flera timmar åt att ta reda på ~hur många båtar det finns där ute :P
The town where i was born...
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Hav och sånt stort (som är mer än 95% av jordens vatten) är uppskattat till cirka 1,338,000,000km3, båtproblemet kvar.

Edit: ska räkna ut medelnivån på vattnet bara.

Edit 2: Borde vara 1338000000/357000000 (km2, arean på vattnet på jorden)=3,74...3,74 kilometer djup i genomsnitt?
Last edited by mr_tobbe on 2006-05-15 17:38:09, edited 2 times in total.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag har gjort en häftig, grov överslagsräkning som borde ge oss 10^-8 * 1,68067 meter höjd havsnivå. Eller 0,0000000168 meter. Detta är

Jag orkar inte förklara.
Post Reply