Inga läxor i skolan

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

AntzZ| wrote:"Vem hindrar dig ifrån att stanna kvar i skolan?"
att man måste hem och göra läxor ;)
Varför kan du inte göra läxorna i skolan?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Just i min skola så är går det inte pga att det är special skola eller vad man kallar det. Men på vanliga skolor borde det ju såklart gå. Om jag själv skulle välja gör jag läxor, men då gör jag dom hemma. Finns det någon som verkligen gillar att stanna i skolan och jobba än att sitta hemma och göra det ?
The town where i was born...
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Tja, hur som helst gillar jag inte hemläxor, men när man har det är det lättare att sitta i skolan, då det alltid finns en lärare i närheten, hemma har man en mamma och en pappa som inte fattar något...
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Jag som redan börjat gymnasiet, attans. :(
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Fan vad skönt det skulle vara utan läxor :)
Man borde lära sig allt i skolan, inte behöva beröva sin dyrbara fritid med strunt som läxor.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

men herregud. läxor behövs! läxor för sakens skull kan man skippa, men en hel del är vettigt. och glosor och sådant behöver man mer tid för att hinna lära sig. det räcker inte med tid i skolan.

och argumentet för att man inte kan få hjälp hemma håller inte. då är det bara att stanna kvar i skolan så kan man fråga lärare om det behövs. jag har gjort det hela trean och lärarna har varit jättehjälpsamma och verkar bara tycka det är kul med elever som kämpar!
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

gummiboll wrote:lärarna ... verkar bara tycka det är kul med elever som kämpar!
Agree!
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Ja, jag är inte så ofta sugen på att skriva mitt 5-sidorsarbete om evolution i klassrummet eller "datasalen" (som det av någon konstig anledning kallas i alla skolor) med bestämd arbetstid.
Ibland vill jag sitta i tre timmar i sträck och skriva, ibland kanske bara ändra några meningar i 10 minuter.
I det här fallet kanske det mer handlar om senare högstadiet och eget ansvar, men ändå.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Mr_Tobbe wrote:Ja, jag är inte så ofta sugen på att skriva mitt 5-sidorsarbete om evolution i klassrummet eller "datasalen" (som det av någon konstig anledning kallas i alla skolor) med bestämd arbetstid.
Ibland vill jag sitta i tre timmar i sträck och skriva, ibland kanske bara ändra några meningar i 10 minuter.
I det här fallet kanske det mer handlar om senare högstadiet och eget ansvar, men ändå.
Speciellt när skolans datorer brukar vara ursega pga 1000000 statliga-koll-på-elever-program installerade.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

MooDHooDs wrote:
Mr_Tobbe wrote:Ja, jag är inte så ofta sugen på att skriva mitt 5-sidorsarbete om evolution i klassrummet eller "datasalen" (som det av någon konstig anledning kallas i alla skolor) med bestämd arbetstid.
Ibland vill jag sitta i tre timmar i sträck och skriva, ibland kanske bara ändra några meningar i 10 minuter.
I det här fallet kanske det mer handlar om senare högstadiet och eget ansvar, men ändå.
Speciellt när skolans datorer brukar vara ursega pga 1000000 statliga-koll-på-elever-program installerade.
Upplever dock inte våra datorer i skolan som så sega när man ska surfa. MS Office är också jävligt segt tycker jag i jämförelse med Open Office. Men visst booten kan vara lite seg pga Novell ;)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Fredd wrote:Upplever dock inte våra datorer i skolan som så sega när man ska surfa. MS Office är också jävligt segt tycker jag i jämförelse med Open Office. Men visst booten kan vara lite seg pga Novell ;)
Vad menar du med att ett ordbehandlingsprogram är segt?
Sen så har vi ju ganska bra kontroll över skolans datorer i allmänhet ;) .
Vi kan ju installera och göra lite som vill.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Mr_Tobbe wrote:Ja, jag är inte så ofta sugen på att skriva mitt 5-sidorsarbete om evolution i klassrummet eller "datasalen" (som det av någon konstig anledning kallas i alla skolor) med bestämd arbetstid.
Ibland vill jag sitta i tre timmar i sträck och skriva, ibland kanske bara ändra några meningar i 10 minuter.
I det här fallet kanske det mer handlar om senare högstadiet och eget ansvar, men ändå.
Skriv hemma då. Har du ingen dator hemma är det bara tråkigt för dig, skolan har bara en skyldighet att tillhandahålla ett alternativ och inte ett alternativ som är lika bekvämt för dig som en dator hemma.
Life's a joke, yuk it up.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

TinyTeeth wrote:Skriv hemma då. Har du ingen dator hemma är det bara tråkigt för dig, skolan har bara en skyldighet att tillhandahålla ett alternativ och inte ett alternativ som är lika bekvämt för dig som en dator hemma.
Det jag menade var att jag helst skulle slippa få tid till det på lektionerna, det är ju för övrigt ingen jobbar på den tillsatta tiden ändå.
Då kan man göra något annat som kräver att man har en lärare eller att alla är samlade, annars kan man lika gärna hoppa över lektionen.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Det är så oviktigt att kunna svar på specifika frågor (vilket ofta hemläxor är uppbyggda). Ja, man lär sig svaren på just de frågorna, men kunskap handlar inte om det. Man måste kunna intregera det man lärt sig i något större sammanhang.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Mr_Tobbe wrote:Det jag menade var att jag helst skulle slippa få tid till det på lektionerna, det är ju för övrigt ingen jobbar på den tillsatta tiden ändå.
Då kan man göra något annat som kräver att man har en lärare eller att alla är samlade, annars kan man lika gärna hoppa över lektionen.
Ah, då missuppfattade jag. Och det där kan jag helt hålla med om. Jag får aldrig någonting gjort på egna arbeten på lektionerna och jag känner inte till någon som får det heller.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Tycker endel elever ska få läxor. Fall man inte kan uppnå en viss nivå så.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Nitro wrote:Tycker endel elever ska få läxor. Fall man inte kan uppnå en viss nivå så.
Nja de borde väl få extra hjälp? Ska de straffas för att de inte är tillräckligt bra?
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

MooDHooDs wrote: Ska de straffas för att de inte är tillräckligt bra?
Alla straff kan betalas med pengar, min vän.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Longstock wrote:
MooDHooDs wrote: Ska de straffas för att de inte är tillräckligt bra?
Alla straff kan betalas med pengar, min vän.
Tror du svarade i fel tråd?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

AshTray wrote:Bort med hemläxor, skolarbete ska göras i skolan, man ska inte behöva dras med skiten hemma på fritiden!
I och för sig är det planerade skoltimmar på "fritiden" också.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Tha_Hool
Posts: 278
Joined: 2002-03-08 22:41:06
Location: Ersboda - Umeå
Contact:

Post by Tha_Hool »

MooDHooDs wrote:
Mr_Tobbe wrote:Ja, jag är inte så ofta sugen på att skriva mitt 5-sidorsarbete om evolution i klassrummet eller "datasalen" (som det av någon konstig anledning kallas i alla skolor) med bestämd arbetstid.
Ibland vill jag sitta i tre timmar i sträck och skriva, ibland kanske bara ändra några meningar i 10 minuter.
I det här fallet kanske det mer handlar om senare högstadiet och eget ansvar, men ändå.
Speciellt när skolans datorer brukar vara ursega pga 1000000 statliga-koll-på-elever-program installerade.

Det beror på att alla satans snorungar inte kan sitta vid en dator utan att försöka sabba den. Så admin har blitt less och infört lockdown..

Sluta gnäll nu. Inse att ni aldrig kommer att ha det så bra som när ni gick i skolan.. :P
...Gubbe....
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Tha_Hool wrote:
MooDHooDs wrote:
Mr_Tobbe wrote:Ja, jag är inte så ofta sugen på att skriva mitt 5-sidorsarbete om evolution i klassrummet eller "datasalen" (som det av någon konstig anledning kallas i alla skolor) med bestämd arbetstid.
Ibland vill jag sitta i tre timmar i sträck och skriva, ibland kanske bara ändra några meningar i 10 minuter.
I det här fallet kanske det mer handlar om senare högstadiet och eget ansvar, men ändå.
Speciellt när skolans datorer brukar vara ursega pga 1000000 statliga-koll-på-elever-program installerade.

Det beror på att alla satans snorungar inte kan sitta vid en dator utan att försöka sabba den. Så admin har blitt less och infört lockdown..

Sluta gnäll nu. Inse att ni aldrig kommer att ha det så bra som när ni gick i skolan.. :P
Öhh? Jag kan gärna gå i skolan och lära mig på lektionerna. Jag vill inte skriva läxor på skolans datorer, det gör jag hellre på min egna.
Bomber3
Posts: 77
Joined: 2006-04-29 22:21:55

Post by Bomber3 »

Det skolan inte klarar av får hemmet ta över, gjorde inte några läxor själv efter 5:de klass... är jag hemma så är jag ledig, jag tar ju fan inte jobbet hem
Post Reply