Inga läxor i skolan

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Inga läxor i skolan

Post by egar »

A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Kan man inte motivera varför man använder hemläxor?!

Lärande handlar om mer än att sitta i skolbänken och göra uppgifter i skolan, det handlar om att repetera, och studera på egen hand för att uppnå en förståelse för materialet.

Att man sedan misslyckas med att motivera eleverna till detta handlar om något annat än läxor.

Jag anser nog tvärtom istället, att det är bättre om eleverna själva får ta ansvar för sina studier ganska tidigt. Ungefär som universitetsvärlden, där 8h-skoldagar är ganska ovanligt, men självstudier är en del av rutinen.

"Stress" upplever nog de flesta människor,
någonstans anser jag nog att lite motstånd är vad många behöver för att bygga på en tolerans längre fram i livet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Vi ger barnen mindre ansvar i tidig ålder.

Det låter jue jättebra. Ehm...
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Tycker att de som sköter sig och gör vad dem ska i skolan ska slippa läxor. De som inte gör det man ska göra i skolan, får hemläxa.
Men sen är det bra att man lär sig bära ansvar i tidig ålder. Stör mig något enormt på folk som inte kan passa tider, komma ihåg läxor, glömmer saker, har svårt för att arrangera saker eller göra saker på egen hand som visserligen är lite farliga.
Last edited by -SE- on 2006-05-31 19:01:59, edited 1 time in total.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jättebra vänstern! Dra ner kvaitéten i skolorna ännu mer! *tummen upp*
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

-SE- wrote:Tycker att de som sköter sig och gör vad dem ska i skolan ska slippa läxor. De som inte gör det man ska göra i skolan, får hemläxa.
Men sen är det bra att man lär sig bära ansvar i tidig ålder. Stör mig något enormt på folk som inte kan passa tider, komma ihåg läxor, glömmer saker, har svårt för att arrangera saker eller göra saker på egen hand som visserligen är lite farliga.
Olyckligtvis är det inget jag kan stödja med tanke på att alla elever måste ha samma förutsättningar för en god framtid. Det finns ju vissa elever som kanske har problem med att förstå vissa uppgifter eller att hinna med läxorna och det är ju inte direkt deras fel och därför ska de få samma förutsättningar.

Läxorna ska fortsätta vara obligatoriskt i grundskolan och sedan får man nog ta lite mer ansvar på egen hand tycker jag. Detta innebär alltså att man måste kunna planera sina studier och det är något man lär sig med tiden, inte genom att avskaffa läxorna.
x-axeln vs y-axeln
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag har sagt det förut och jag kan säga det igen: Vänstern är det största hotet mot utbildning i världen sedan Pol Pot. Jag är glad att jag kommer av det här skeppet inom några veckor.

Kan vi förresten inte avskaffa högskolan också? Eller varför inte det fria valet av gymnasium? De sorterar ju människor i fack!!
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Valfiske, månne?
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

6 timmars arbetsdag och ta bort läxor, hur kan folk rösta på dem? Kanske bara är de som lever på bidrag som gör det iofs.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

jallabert wrote:6 timmars arbetsdag och ta bort läxor, hur kan folk rösta på dem? Kanske bara är de som lever på bidrag som gör det iofs.
Glöm inte att betygen också ska tas bort, men att detta inte medför att kunskapsnivån kommer sänkas, eftersom eleverna kommer att arbeta "gratis". Hur man bär sig åt vet jag inte, men det är ju genialiskt i vilket fall som helst.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

lillis wrote:Valfiske, månne?
Från vilken målgrupp? Ungarna får inte rösta och föräldrar vet förhoppningsvis bättre än VPK.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Sen saknas bara MTV i skolan...

Viktigast i livet är att vara inne, ha på sig de trendigaste kläderna och kändisar. ::)
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Moonsky wrote: Viktigast i livet är att vara inne, ha på sig de trendigaste kläderna och kändisar. ::)
Viktigaste i livet är ett brett kontaktnät ;)
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
pimen

Post by pimen »

avskaffa skolplikten när ni ändå håller på...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

F.I. och Vänsterpartiet är humoristisk naivitet när den är som bäst.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

... och jag skrämdes när vissa ställde sig villiga att implementera relativa betygsskalor.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Vadå då? :D Vi hade aldrig läxor när jag gick gymnasiet, inte en ända gång... Det var ju självklart frivilligt att träna inför ett prov om man ville, men det var ju inte nödvändligt :)
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

EvilGhozt wrote:Vadå då? :D Vi hade aldrig läxor när jag gick gymnasiet, inte en ända gång... Det var ju självklart frivilligt att träna inför ett prov om man ville, men det var ju inte nödvändligt :)
Det här handlar dock om grundskolan ;)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

EvilGhozt wrote:Vadå då? :D Vi hade aldrig läxor när jag gick gymnasiet, inte en ända gång... Det var ju självklart frivilligt att träna inför ett prov om man ville, men det var ju inte nödvändligt :)
Det gick trots allt inte så bra för dig om du inte kan skilja på ett arsle och en enda gång. :p
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

egar wrote:
EvilGhozt wrote:Vadå då? :D Vi hade aldrig läxor när jag gick gymnasiet, inte en ända gång... Det var ju självklart frivilligt att träna inför ett prov om man ville, men det var ju inte nödvändligt :)
Det gick trots allt inte så bra för dig om du inte kan skilja på ett arsle och en enda gång. :p
Tydligen inte, men trots de hade jag så många MVGen, haha... Ne men, stavfel har jag vart duktig på i alla tider :)
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Bort med hemläxor, skolarbete ska göras i skolan, man ska inte behöva dras med skiten hemma på fritiden!
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

AshTray wrote:Bort med hemläxor, skolarbete ska göras i skolan, man ska inte behöva dras med skiten hemma på fritiden!
Är det inte bra att man lär sig självstudier vid tidig ålder? Jag vet att jag kunde ha behövt mer läxläsningsvana innan jag började universitet..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Håller med AshTray, jag skulle iaf mer än gärna gå 1-2 timme(ar) till i skolan och slippa hemläxor.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

-SE- wrote:Håller med AshTray, jag skulle iaf mer än gärna gå 1-2 timme(ar) till i skolan och slippa hemläxor.
Vem hindrar dig ifrån att stanna kvar i skolan?
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

"Vem hindrar dig ifrån att stanna kvar i skolan?"




att man måste hem och göra läxor ;)
The town where i was born...
Post Reply