Kartläggning av farliga områden i Stockholm

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Kartläggning av farliga områden i Stockholm

Post by Bamse »

Hej!

Jag är på väg att flytta till Stockholm (man) och känner inte till stan särskilt bra. Men jag skulle vilja känna till den så pass bra att jag vet vilket "beteende" som förorsakar särskilt hög risk för att bli utsatt för våldsbrott, närmare bestämt var, när och hur våldsbrotten sker, för att bättre kunna undvika dem.

Jag har forskat en del och det verkar som att det finns några rejält farliga område för tillfället. Jag tänker på Gullmarsplan som har blivit den nya "Plattan". Här sker våldtäkter, knivattacker och öppen droghandel obehdinrat. Flest våldsbrott inträffar i samband med att nattbussarna stannar vid terminalen. Men även under arrangemang vid någon av Globens tre stora arenor. Främst unga från de södra förorterna som köper och säljer. De sista tre åren har det blivt en fast handelsplats för hasch, rohypnol och narkotikaklassade mediciner. Preparaten är särskilt populära bland unga. Även huliganbråk mellan Djurgårdare och Hammarbyare inträffar.

Man kan konstatera att det är söder orten (Södermalm) med tillhörande förorter (exempelvis Fittja) som är farligast. Speciellt farliga ställen/gator är Götgatan, Götgatan/Folkungagatan, Medborgarplatsen och Slussen.

Centralt är det också farligt, t.ex. Sergels Torg/T-Centralen, Sveavägen samt lite mot östra sidan vid området Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Stureplan.

Västra och nordvästra sidan är väl kanske den bästa delen av Stockholm, trots att det finns farliga områden som t.ex. Vasagatan och Rinkeby...

Som jag har förstått så är det fredag kvällar och nätter som är farligast nära 03 krogarna på Södermalm, speciellt när krogarna stänger, det bör man vara medveten om... Det är säkert nästan lika farligt även på lördag kvällar och nätter... Jag kan tänka mig att det kan löna sig bra att ha en låg profil då och röra sig snabbt och smidigt, helst i nyktert tillstånd...

Alla ni Stockholmare som känner till brottsligheten mer i detalj, vad bör man undvika förutom det jag nämnt och när händer det saker där? Hur bör man uppträda/bete sig för att undvika de farliga situationerna? Något särskilt (t.ex. evenemang eller liknande) som ni höjer ett varningens finger för?! Finns det t.ex. några T-bane etapper som man bör undvika vid vissa klockslag?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Kartläggning av farliga områden i Stockholm

Post by Dissident »

Bamse wrote:Finns det t.ex. några T-bane etapper som man bör undvika vid vissa klockslag?
Fruängen vid midnatt. Då kan du stöta på Hipshot, som brukar dra omkring med en kofot.
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Re: Kartläggning av farliga områden i Stockholm

Post by schon »

Dissident wrote:
Bamse wrote:Finns det t.ex. några T-bane etapper som man bör undvika vid vissa klockslag?
Fruängen vid midnatt. Då kan du stöta på Hipshot, som brukar dra omkring med en kofot.
hihihi
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Akta dig för tensta, rinkeby, alby, husby.

Akta dig för natten och när det är mörkt och ställen med lite folk på.

Gäng när det är flera personer eller om nån följer efter dig.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Rent generellt sett så kan man säga att mängden våldsbrott ofta ökar ju fler personer i rörelse det finns i området. Dock kompenseras detta statistiskt sett av att folktomma områden drar till sig en annan sorts kriminalitet.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

"beteende" som förorsakar särskilt hög risk för att bli utsatt för våldsbrott
Låt bli att förolämpa folk som är packade, höga eller håller vapen i handen så ska du nog klara dig.
Man kan konstatera att det är söder orten (Södermalm) med tillhörande förorter (exempelvis Fittja) som är farligast.
Södermalm är innerstan för fan.

Vad är det med mig igentligen? Risken för att bli nerslagen eller knivad är inte direkt stor om man inte vill ha bråk.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

1. Gå hem innan krogarna stänger.
2. Åk inte till Rinkeby utklädd till hitler.

Det är i Stockholm som myterna om stockholm är värst, jag har hört åtskilliga personer som tror att man blir automatiskt rånad om man åker blå linjen t.ex.

Dagtid händer inte mycket mer än fickstölder, jag besöker ofta ex. Alby då Biltema ligger mest tillgängligt där.

Jag har bott i stockholm i 8 månader och har inte blivit misshandlad, rånad, mördad, våldtagen eller kidnappad en enda gång.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

Eruku wrote:
"beteende" som förorsakar särskilt hög risk för att bli utsatt för våldsbrott
Låt bli att förolämpa folk som är packade, höga eller håller vapen i handen så ska du nog klara dig.
Man kan konstatera att det är söder orten (Södermalm) med tillhörande förorter (exempelvis Fittja) som är farligast.
Södermalm är innerstan för fan.

Vad är det med mig igentligen? Risken för att bli nerslagen eller knivad är inte direkt stor om man inte vill ha bråk.
Våldsbrott i Stockholm har det varit mycket snack om i media. Men det är inte så farligt som dom försöker säga. Man ska inte oroa sig för mycket.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Stockholms län har över en miljon invånare.

Säg att det varje dag sker tre våldsbrott i snitt. Det är ungefär en tusendel av invånarna som drabbas varje år om man frånser att många av de drabbade drabbas igen då de söker bråk.

Om man även räknar bort de som befinner sig på "dumma platser" på natten är det antagligen en hundradel så stor chans att drabbas.

Sov på natten så slipper du oroa dig.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Undvik att köpa Aftonbladet eller Expressen på en öppen plats då det kan verka provocerande.
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

mkk wrote:Undvik att köpa Aftonbladet eller Expressen på en öppen plats då det kan verka provocerande.
?
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Äsch, Stockholm är inte så farligt. Har bott här hela mitt liv och knappt hamnat i trubbel än. Inte blivit rånad fast jag har gått hem full, ensam längs Folkungagatan och över Medborgarplatsen.
Det är ju här Södermalms guldklimpar finns, typ Söderkällaren, Carmen, Kvarnen, Under Bara Bistro och Charles Dickens!

Stockholmare är väldigt toleranta mot konstiga människor, så det enda du behöver passa dig för är väl att, som tidigare sagt, förolämpa fulla, höga eller beväpnade personer.

Förorterna är inte heller så farliga som media framställer. Där finns en mycket trevligare gemenskap än i de centrala delarna. Du kan med största säkerhet ta dig från Fruängen tillbaka in till stan utan att behöva vara rädd. Visst kan det finnas högljudda människor på tricken, men det är ingenting att vara rädd för.

Och de flesta uteliggare är faktiskt ganska harmlösa, bara du stannar och snackar lite.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

tycker stan e farlig som faan. 2 sommarar sedan råkade jag snegla på en liten färgat unge som gjorde grimacher åt mig. jag kollade tilbaka lite surt och han sapng iväg. Kom seadn till baka med en större kille som hotade med stryk om vi inte sa frölåt för att ha kallat hans lille brorsa tjock =/ skum stad det där.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Det driver som sagt mycket daytraders och även högriskobligationer har synts här ute i Djursholm, revisorerna lyser även med sin frånvaro så klart...
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Det är en myt att Stockholm är farligare än andra städer.
Jag har aldrig blivit utsatt för något brott.
MEN undvik ställen där majoriteten av invånarna inte har svenskt medborgarskap.

Att hålla sig innanför tullarna/närförorter är ett bra tips.

(när jag var 10 eller 11 år råkade jag och en kompis av misstag stanna kvar på Skarpnäcks tunnelbanestation så tåget han åka. Jag var livrädd att det skulle komma fram en invandrare med kniv och hugga oss. Jag hade aldrig då varit så långt ut på gröna tunnelbanelinjen)

Och Södermalm är ingen förort ;)

Dock finns det mycket skumma människor här.
Last edited by Longstock on 2006-06-02 0:21:08, edited 1 time in total.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

phade wrote:Förorterna är inte heller så farliga som media framställer. Där finns en mycket trevligare gemenskap än i de centrala delarna.
Ja som typ i Husby där gängen våldtar småtjejer på det lokala badet, slår sönder centrum med golfklubbor, knackar pensionärer på väg till posten, etc. Trevligt!
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Det är såna där uttalanden som spär på segregationen och invandrarfientligheten i samhället. Om alla bara kunde sluta vara rädda för medmänniskor och stanna upp ett ögonblick och prata ska ni se att INGEN människa är farligare än den andra. (Jo, med vissa undantag då, men såna personer skall inte dras över samma kam.)
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

phade wrote:Det är såna där uttalanden som spär på segregationen och invandrarfientligheten i samhället. Om alla bara kunde sluta vara rädda för medmänniskor och stanna upp ett ögonblick och prata ska ni se att INGEN människa är farligare än den andra. (Jo, med vissa undantag då, men såna personer skall inte dras över samma kam.)
Jag tycker att du borde föregå med gott exempel. Gärna i Malmö efter midnatt. Skriv och berätta hur det gick.
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

Dissident wrote:Jag tycker att du borde föregå med gott exempel. Gärna i Malmö efter midnatt. Skriv och berätta hur det gick.
Jag har faktiskt hängt i Malmö efter midnatt. Dock räknas det kanske inte eftersom det var under Malmöfestivalen.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det är ju ingen hemlighet att många invandrarområden är farligare än områden dit flyktingar inte hänvisats, särskilt sent på kvällen och natten.

Teorier bakom detta bygger på att många invandrare har svårt att få jobb och därför startar gäng för att få sysselsättning. Vissa av dessa gäng driver runt och skapar bråk.

Långt från alla invandrare är våldsverkare, men andelen som begår denna typ av våldsbrott är märkbart högre hos invandrare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Sammanställer...

Post by Bamse »

Tack för alla bra tips jag har fått! ;) Jag ska sammanställa dessa tips och försöka hantera dem på något vettigt vis. Jag har fått en del ny och väldigt användbar information, allt för att göra mig lite räddare... Äh... skojade bara. ;) Precis som många här säger tror jag att faran och rädslan är hanterbar, men det lönar sig att känna till riskerna så att man kan dämpa risknivån till en passlig nivå... Jag åker dit ensam, så det vore onödigt att gå raka spåret i den värsta fällan. Hipshot lät inte så värst trevlig...! Jag har tränat både Karate och Aikido samt styrketränar så enklare typ av överfall kanske jag kan hantera, men särskilt storvuxen är jag ju inte och bär heller inget vapen, så summa summarum får jag använda tankeförmågan för att skydda mig... 8)

Trevlig helg alla! ;)
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

phade wrote:Det är såna där uttalanden som spär på segregationen och invandrarfientligheten i samhället. Om alla bara kunde sluta vara rädda för medmänniskor och stanna upp ett ögonblick och prata ska ni se att INGEN människa är farligare än den andra. (Jo, med vissa undantag då, men såna personer skall inte dras över samma kam.)
Tycker inte man ska se mellan fingrarna så mycket att det inte kan vara farligare att åka till invandratätt ställe än att åka till något "medelsvenssonområde" är ju helt fel. Som Ghlargh säger så finns det riktig statistik som talar för det.

...och visst man ska inte direkt vara "rädd" för medmänniskor i allmänhet men att men att stanna upp och prata med människor i "farliga" områden som vi snackar om här ska man ska man nog ta det lugnt med.

Jag vet av egen erfarenhet att det är så. Jag är ofta ute och festar, är på ställen som det är en hel del slagsmål. Men själv har jag nästan endast blivit inblandat genom att jag har särat på bråk (dock har de alltid slutat bra, iaf för mig).

Enda gången jag själv har fallit offer var när jag endast var trevlig och pratade. Det var på midsommarafton 2004 i Borgholm/Öland då jag på dagen före midsommarafton runt 3-4 gick längs stranden och träffade på en kille som stod och väntade på hans polare som badade. Vi snackade och han var trevlig. Så kom hans polare upp ur vattnet och han blev helt som förbytt och hatisk och jag försökte inte menade något illa och sådant. 3 minuter tog det så fick jag en glasflaska mellan ögonen (har fortfarande ett battlescar, men det är symetriskt så det är ok ;) ). Iaf blev jag däckad till marken och jag fick kravla mig bakåt och springa där ifrån blödade som en tok.


Det jag försöker säga är att man ska inte vara så säker att det bara går att prata med medmänniskor i dagens samhälle. Det är så det är.


Så mitt tips är väl med omsorg vilka du konvensera med...

gäng (invadrare som inte, nyktert eller inte)
folk på avlägsna platser på kväll/natten (detta kan lika gärna vara mitt i stan som i alby)
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Nu har det _typ_ inte hänt mig något någongång, men det är fan inte bra att vara en coconut när det går ner, alla whites tycker att man är en invandrare och alla invandrare tycker att man är en sell-out... Ni kan tänka er att det är som att göra tid, om du inte sidar med ett gäng så kommer du bli dusch-rapad av alla.
User avatar
kaufman
Posts: 424
Joined: 2005-12-22 14:22:32

Post by kaufman »

Somsagt ""Akta dig för tensta, rinkeby, alby, husby.""

Några i min klass gick lite efter själva klassen på väg hem efter att ha badat i husbybadet. De blev påhoppade och misshandlade.

*** Detta hände en helt vanlig onsdag klockan 15:00 på dagen

Ett tipps du kan få när du är ute sent är att: inte se rädd ut (då ser "de" inte dig som ett offer) och betee dig normalt helt enkelt.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Kaufman wrote:Somsagt ""Akta dig för tensta, rinkeby, alby, husby.""

Några i min klass gick lite efter själva klassen på väg hem efter att ha badat i husbybadet. De blev påhoppade och misshandlade.

*** Detta hände en helt vanlig onsdag klockan 15:00 på dagen

Ett tipps du kan få när du är ute sent är att: inte se rädd ut (då ser "de" inte dig som ett offer) och betee dig normalt helt enkelt.

Jag går genom husby rätt ofta, visserligen mest mitt på dagarna men även nån kväll har det hänt. Mest "hotfulla" jag var med om var ett ungdomsgäng som ville att jag skulle köpa ut cigg åt dem. Nekade dem, kom med en dålig ursäkt och de var väl kanske inte förstående men inte direkt hotfulla. Däremot hade de kanske varit det om jag verkat rädd från början.

Nu vet jag inte vad som hände dina klasskpompisar, men är man "vuxen" , inte går ensam där om nätterna och är åtminstone lite diplomatisk när man konfronteras med ungdomsgäng så är det nog inget man behöver oroa sig extra för.

Det som hänt den senaste tiden i Husby har verkat vara interna uppgörelser. Är iofs inte sådär jätteinsatt, så jag kan ju ha fel. Den händelsen du beskrev, var det samma man kunde läsa om i tidningen? Rinkebyungdomar som åkt till husby för bråk dvs.
In cars several processors are connected by a bus
Post Reply