Så finner jag en passlig lägenhet smidigast i Stockholm

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Så finner jag en passlig lägenhet smidigast i Stockholm

Post by Bamse »

Hej!

Jag förbereder mig som bäst att börja söka en lägenhet att hyra i Stockholm. Jag har 3 månader på mig, därefter måste jag ordna en tillfällig och löst definierad boendeform ifall jag inte lyckats få tag på en lägenhet...! Jag har läst och hört talas om hur svårt det är att få en hyresrätt i Stockholm och när jag har sett mig för på nätet har jag märkt att det är knepigt, nästan jätteknepigt. Det finns tusen vägar att gå känns det som (mitt i fotbolls VM...grrrr), före jag börjar söka en lägenhet 100% aktivt måste jag besluta mig för vilken väg jag ska gå. Jag har funderat en tid, pratat med en del personer, har kontakter som jobbar på det och har fixat en nödlösning i Åkeshov på 1 månad (tillsammans med en kompis) ifall allt skulle skita sig.

Jag söker en billig lägenhet att hyra < 4000 kr/mån, gärna i ett lugnt område på T-bane räckhåll från centrum, om möjligt på den gröna T-banelinjen västerut, t.ex. Alvik, Åkeshov, Bromma, Råcksta, Hässelby... Lägenheten får i princip vara hur liten som helst bara det finns bredband och kök/dush/tvättmaskin möjlighet så att man verkligen kan bo där.

Vilken strategi bör jag ha för att smidigast och säkrast möjligast nå en lösning i den här stilen inom den tillgängliga tiden? Finns det någon här som känner till någon ev. passlig lägenhet åt mig? Har jag för höga krav?
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Syrran min fick stå i bostadskön i flera år (runt 6år) innan hon fick en billig hyresrätt ute i förorten, så det tar tid tyvärr för vissa ;)

Att bo längs gröna linjen är en bra idé eftersom dessa tunnelbanor går rätt ofta och du sparar en del tid och kommer in till stan fort.

Jag vet inte hur priserna är här, men i Gröndal är det ganska trevligt att bo, tillgång till både buss och tvärbana. Och Tunnelbanan är inte långt bort (Liljeholmen). Ganska trevlig miljö och rätt så mycket grönt om du gillar det ;)

Just my 2 cent...
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Bostadsrätt knäcker.

Just my 50 Cent...
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Post by Bamse »

Fredd wrote:Syrran min fick stå i bostadskön i flera år (runt 6år) innan hon fick en billig hyresrätt ute i förorten, så det tar tid tyvärr för vissa ;)

Att bo längs gröna linjen är en bra idé eftersom dessa tunnelbanor går rätt ofta och du sparar en del tid och kommer in till stan fort.

Jag vet inte hur priserna är här, men i Gröndal är det ganska trevligt att bo, tillgång till både buss och tvärbana. Och Tunnelbanan är inte långt bort (Liljeholmen). Ganska trevlig miljö och rätt så mycket grönt om du gillar det ;)

Just my 2 cent...
Tack för tipset! Jag kollade in Gröndal och det verkar nog vara helt passligt. Så sådana här typer av ställen kan jag mycket väl tänka mig! Den officiella bostadskön är nog ingenting för mig i det här skedet, jag ska se på det lite närmare men knappast spenderar jag särskilt mycket tid på det. Din syrra hade nog "tur" som till slut fick en lägenhet efter 6 år! ;D
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Bamse wrote:Tack för tipset! Jag kollade in Gröndal och det verkar nog vara helt passligt. Så sådana här typer av ställen kan jag mycket väl tänka mig! Den officiella bostadskön är nog ingenting för mig i det här skedet, jag ska se på det lite närmare men knappast spenderar jag särskilt mycket tid på det. Din syrra hade nog "tur" som till slut fick en lägenhet efter 6 år! ;D
Kan berätta för dig att priserna där är fruktansvärda nuförtiden, börjar nog mer och mer räknas som innerstaden.
Vissa smålägenheter har gått på runt två miljoner, och det är stor press på lägenheterna där.
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Post by Bamse »

Mr_Tobbe wrote:
Bamse wrote:Tack för tipset! Jag kollade in Gröndal och det verkar nog vara helt passligt. Så sådana här typer av ställen kan jag mycket väl tänka mig! Den officiella bostadskön är nog ingenting för mig i det här skedet, jag ska se på det lite närmare men knappast spenderar jag särskilt mycket tid på det. Din syrra hade nog "tur" som till slut fick en lägenhet efter 6 år! ;D
Kan berätta för dig att priserna där är fruktansvärda nuförtiden, börjar nog mer och mer räknas som innerstaden.
Vissa smålägenheter har gått på runt två miljoner, och det är stor press på lägenheterna där.
Jepp, det misstänkte jag nog också eftersom det var så grönt där...! ;) Men snart ska träden ner...! ;D
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Det är inte så jävla svårt som det låter.
Dock kan det bli dyrt om man tar en "genväg". Överpriser etc.

Jag rekomenderar södermalm. Troligtvis det billigaste stället i innerstan.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Polaren betalade ungefär 1.3 miljoner för en etta på 37 kvm på Södermalm. Tokfint läge!
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

egar wrote:Polaren betalade ungefär 1.3 miljoner för en etta på 37 kvm på Södermalm. Tokfint läge!
Läget är det inte fel på, må jag lova!
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Andrej wrote:
egar wrote:Polaren betalade ungefär 1.3 miljoner för en etta på 37 kvm på Södermalm. Tokfint läge!
Läget är det inte fel på, må jag lova!
Nepp, men dyrt är det.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

bytalya.com är bra för andrahandslägenheter. Vi fick till sist en året ut åt Mia.
Att få ett förstahandskontrakt i Sthlm är som att vinna på lotto.
Det bästa är att hitta värdar med privata köer och ställa sig i dem.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Som jag trodde har man börjat förutspå ett ras i priserna på bostadsrätter i stockholm, så just nu är det inte smart att köpa en bostadsrätt.

Priserna går upp med sån fart att läget helt enkelt inte är hållbart, 10% per år.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Att få förstahandskontrakt är otroligt svårt.
Ett alternativ är att köpa ett svart-kontrakt. 100 - 150 000 kr/rum beroende på område i innerstan. Ungefär.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Longstock wrote:Att få förstahandskontrakt är otroligt svårt.
Ett alternativ är att köpa ett svart-kontrakt. 100 - 150 000 kr/rum beroende på område i innerstan. Ungefär.
Och så kan man bli av med kontraktet när som helst...
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Eruku wrote:
Longstock wrote:Att få förstahandskontrakt är otroligt svårt.
Ett alternativ är att köpa ett svart-kontrakt. 100 - 150 000 kr/rum beroende på område i innerstan. Ungefär.
Och så kan man bli av med kontraktet när som helst...
Det är inte olagligt att köpa ett svartkontakt.

Edit: Och därför kan du inte heller bli av med det.
Last edited by Longstock on 2006-06-04 17:12:11, edited 1 time in total.
User avatar
sleepr
Posts: 255
Joined: 2004-12-22 21:09:26
Location: Island?

Post by sleepr »

Somliga har ett liv, andra gifter sig.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Longstock wrote:Det är inte olagligt att köpa ett svartkontakt.

Edit: Och därför kan du inte heller bli av med det.
Jo, hyresvärden kan vräka dig precis när han vill.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Longstock wrote:
Eruku wrote:
Longstock wrote:Att få förstahandskontrakt är otroligt svårt.
Ett alternativ är att köpa ett svart-kontrakt. 100 - 150 000 kr/rum beroende på område i innerstan. Ungefär.
Och så kan man bli av med kontraktet när som helst...
Det är inte olagligt att köpa ett svartkontakt.

Edit: Och därför kan du inte heller bli av med det.
Det är dock olagligt att sälja svartkontrakt och därför kan det bli ogiltigförklarat när det uppdagas.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Post by Bamse »

Tack för all respons jag fått! ;)

Enligt den information jag har fått från andra "trovärdiga" källor så är det lättast att få en lägenhet om man köper. Det är dock inte alls aktuellt för mig i nuläget, så jag får lov att försöka ordna det på annat sätt. :-/ Andrahandsguiden verkar användbar, tack för tipset! Några svartkontrakt rör jag inte i ens med tång, det är för krångligt i praktiken.

För tillfället tror jag mest på att annonsera på olika ställen, det kan det vara värt. Det lönar sig dock att tänka efter ordentligt före man väljer vad man skriver i annonsen...

Jag låter fortfarande det hela mogna ännu en tid, men det ser ut som att jag kommer att angripa utvalda delar av Stockholm noggrannt när jag söker lägenheten, med några vissa grundkriterier så som t.ex. bredband samt närhet till T-bana. Det ser ut som om mängden kontakter jag har till förfogande är fler än jag tidigare har räknat med. Men hur strategin ser ut mer i detalj är ännu inte helt klart.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Eruku wrote:
Longstock wrote:Det är inte olagligt att köpa ett svartkontakt.

Edit: Och därför kan du inte heller bli av med det.
Jo, hyresvärden kan vräka dig precis när han vill.
Jag har nu kollat upp det och tydligen kan värden ta tillbaka förstahandskontraktet. Det säger dock inget om vräkning.
User avatar
ESandstig
Posts: 121
Joined: 2006-03-08 17:50:32

Post by ESandstig »

Rekommenderar bostaddirekt om du letar efter andrahands kontrakter. Hittade en direkt samma dag i '99 och i oktober förra året fick vi en efter mindre än en vecka.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Longstock wrote:Jag har nu kollat upp det och tydligen kan värden ta tillbaka förstahandskontraktet. Det säger dock inget om vräkning.
Men det är ju precis det som händer...
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Longstock wrote:
Eruku wrote:
Longstock wrote:Det är inte olagligt att köpa ett svartkontakt.

Edit: Och därför kan du inte heller bli av med det.
Jo, hyresvärden kan vräka dig precis när han vill.
Jag har nu kollat upp det och tydligen kan värden ta tillbaka förstahandskontraktet. Det säger dock inget om vräkning.
Min tjej, som jobbar på Vår Bostad för övrigt ;), säger (precis som jag trodde) att principen är den att om du försöker bo kvar med ett uppsagt kontrakt så kommer du med allra största sannolikhet bli vräkt. (Bara det att det heter avhyst när du inte har något kontrakt utan befinner dig illegalt i lägenheten ;) )
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Big_Bird wrote:
Longstock wrote:
Eruku wrote:
Longstock wrote:Det är inte olagligt att köpa ett svartkontakt.

Edit: Och därför kan du inte heller bli av med det.
Jo, hyresvärden kan vräka dig precis när han vill.
Jag har nu kollat upp det och tydligen kan värden ta tillbaka förstahandskontraktet. Det säger dock inget om vräkning.
Min tjej, som jobbar på Vår Bostad för övrigt ;), säger (precis som jag trodde) att principen är den att om du försöker bo kvar med ett uppsagt kontrakt så kommer du med allra största sannolikhet bli vräkt. (Bara det att det heter avhyst när du inte har något kontrakt utan befinner dig illegalt i lägenheten ;) )
Det stämmer säkert.

Men då tycker jag, personligen, att det inte ens ska vara tillåtet att köpa ett förstahandskontrakt svart om man kan förlora det.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Longstock wrote:Det stämmer säkert.

Men då tycker jag, personligen, att det inte ens ska vara tillåtet att köpa ett förstahandskontrakt svart om man kan förlora det.
Vad skulle det tjäna till? Att bli av med sina stålar ifall man blir vräkt är väll straff nog?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
Post Reply