Studenten.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Najze wrote:Nja, det är ju en grund för att ha någon chans att komma vidare (i de flesta fall).
Förutom att det är en helt onödig transportstrecka från Grundskolan till Universitetet så fyller inte Gymnasiet någon funktion.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
zulan
Posts: 31
Joined: 2002-07-02 18:20:38
Location: Hässleholm
Contact:

Post by zulan »

Andrej wrote:
Najze wrote:Nja, det är ju en grund för att ha någon chans att komma vidare (i de flesta fall).
Förutom att det är en helt onödig transportstrecka från Grundskolan till Universitetet så fyller inte Gymnasiet någon funktion.
Det beror helt och hållet på vad du läser för nåt. Dock tycker jag att man kunde åstadkommit mycket mer under de tre åren på gymnasiet. Skruva upp tempot lite och du skulle med lätthet kunna läsa samma saker på två år. Så var det åtminstone i mitt fall (elprogrammet med inriktning datorteknik). Det var inga som helst problem att få toppbetyg och hur slappt som helst under stora delar av utbildningen. Kan tänka mig att t ex natur är en aning tuffare men lite högre tempo hade merparten av eleverna klarat av.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Andrej wrote:
Najze wrote:Nja, det är ju en grund för att ha någon chans att komma vidare (i de flesta fall).
Förutom att det är en helt onödig transportstrecka från Grundskolan till Universitetet så fyller inte Gymnasiet någon funktion.
Gå från grundskolan > universitet tror inte jag skulle ge någon seriös utbildning. Man vet mer vad man vill när man kommer upp i åren och tar det mer seriöst. Så nej, där håller jag inte med dig.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Andrej wrote:Förutom att det är en helt onödig transportstrecka från Grundskolan till Universitetet så fyller inte Gymnasiet någon funktion.
Haha, det skulle nog faktiskt vara ganska roligt att se större delen av min klass gå direkt till universitetet, men jag är inte så säker på att lärarna där skulle hålla med.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Andrej wrote:
Najze wrote:Nja, det är ju en grund för att ha någon chans att komma vidare (i de flesta fall).
Förutom att det är en helt onödig transportstrecka från Grundskolan till Universitetet så fyller inte Gymnasiet någon funktion.
Håller till viss del med. Jag, som inte än gått ut gymnasiet tycker inte att jag lärt mig speciellt mycket, men jag kan tänka mig att med tiden växer man som person och har enklare att fatta egna beslut.

Sen skulle det, som Tinyteeth sa, vara mycket roligt att se en bunt 15 - 16-åringar gå direkt till universitetet för att några år senare bli vår framtid på det akademiska planet.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

TinyTeeth wrote:Haha, det skulle nog faktiskt vara ganska roligt att se större delen av min klass gå direkt till universitetet, men jag är inte så säker på att lärarna där skulle hålla med.
Jag har inte påstått att man skulle gå från Grundskolan till Universitetet direkt, däremot så är gymnasiet ett dåligt skämt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Andrej wrote:Jag har inte påstått att man skulle gå från Grundskolan till Universitetet direkt, däremot så är gymnasiet ett dåligt skämt.
Som någon ovan oxå nämde, så hänger det nog ganska mycket på val av linje om gymnasiet skall vara givande eller ej.
Gick själv Medieprogrammet, med inriktning reklam & information och vi hade jävligt skoj. Utan de praktiska och teoretiska ämnena med anknytning till reklam & information så vete fan om man skulle tycka något annat än skit, men..men.
Väljer man program som natur eller samhälls så får man stå sitt kast och därmed sitta fastklistrad vid skolbänken 3år och ja, just det..inte lära sig så mycket annat än läsa/lära sig böcker innantill för att skriva rätt på prov. ::)
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Anzy wrote:Som någon ovan oxå nämde, så hänger det nog ganska mycket på val av linje om gymnasiet skall vara givande eller ej.
Gick själv Medieprogrammet, med inriktning reklam & information och vi hade jävligt skoj. Utan de praktiska och teoretiska ämnena med anknytning till reklam & information så vete fan om man skulle tycka något annat än skit, men..men.
Väljer man program som natur eller samhälls så får man stå sitt kast och därmed sitta fastklistrad vid skolbänken 3år och ja, just det..inte lära sig så mycket annat än läsa/lära sig böcker innantill för att skriva rätt på prov. ::)
Du är rätt så fel ute. Iaf vad gäller natur. Har man rätt inställning till utbildningen där är den givande, speciellt nyttig om man tänker läsa vidare inom samma område(alt. teknik) senare. Man lär sig både plugga och en del grundläggande matte/fysik/kemi. Men att lära sig plugga kanske inte räknas som att lära sig något? För övrigt så brukar det gå illa om man enbart lär sig rapa upp svaren från böckerna eftersom det ställs annorlunda krav på en senare, så gör man på det sättet lurar man bara sig själv.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

übermensch wrote:Du är rätt så fel ute. Iaf vad gäller natur. Har man rätt inställning till utbildningen där är den givande, speciellt nyttig om man tänker läsa vidare inom samma område(alt. teknik) senare. Man lär sig både plugga och en del grundläggande matte/fysik/kemi. Men att lära sig plugga kanske inte räknas som att lära sig något? För övrigt så brukar det gå illa om man enbart lär sig rapa upp svaren från böckerna eftersom det ställs annorlunda krav på en senare, så gör man på det sättet lurar man bara sig själv.
Jag använde mig förståss av en gnutta överdriven ironi i mitt inlägg ovan.. med en nypa sanning som extra krydda.
Förresten så tror jag att merparten av högstadie och gymnasiemänniskor enbart, som du säger, lär sig rapa upp svaren från böckerna och därmed bra. Det behöver nödvändigtvis inte gå illa senare.
Men, som sagt, om det gjordes en undersökning i frågan, så skulle jag vara mycket förvånad om inte själva "massan" svarade på det sättet.
Så länge betyg till 98% sätts efter provresultat så vore annat resultat ganska svårtippat.
Sedan så är det mig veterligen ingen skillnad på sättet man pluggar/lär sig högstadie och gymnasium emellan.
Däremot så är det ganska stor skillnad mellan högskola och gymnasiet.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Anzy wrote:Sedan så är det mig veterligen ingen skillnad på sättet man pluggar/lär sig högstadie och gymnasium emellan.
Däremot så är det ganska stor skillnad mellan högskola och gymnasiet.
Jag lärde mig jättemycket i högstadiet men gymnasiet har bara vart en repetition av grunderna som jag lärde mig i högstadiet, dvs. jag lärde mig mer i högstadiet än gymnasiet.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Jag tog studenten för nu 2år sedan. Har gjort mycket sen dess, men det käns inte som att det var så farligt längesedan. Efter gymnasiet så jobbade jag som städare ett tag på ett ruttet hotell, sen blev det volvo och efter 6-7 månader om det inte var längre, så fick jag ångest och sa upp mig. Så var jag arbetslös i två månader då jag senare fick 2 jobb på en gång, helger på toys r us och vardagar på ett telefonjobb. Sen så kom jag in på högskola då jag kom underfun med att det är roligare och plugga än jobba, och varför inte få en utbildning på köpet samtidigt som det är kul.

Jag mådde som fisken i vattnet på gymnasiet, men jag gled igenom den tiden utan några som helst bekymmer. Där av inte så fina betyg, men nu spelar det ingen roll.

Det var nog allt.
:)
We dance to all the wrong songs
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Anzy wrote:Väljer man program som natur eller samhälls så får man stå sitt kast och därmed sitta fastklistrad vid skolbänken 3år och ja, just det..inte lära sig så mycket annat än läsa/lära sig böcker innantill för att skriva rätt på prov. ::)
Tror du verkligen på det där själv?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Tar studenten på torsdag.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
Post Reply