100$ Laptop.org

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
danieljuh
Posts: 14
Joined: 2006-02-23 13:59:15

100$ Laptop.org

Post by danieljuh »

Har ni hört talas om projektet där MIT utvecklade en laptop till "konsument" kostnad av 100$? Som riktas till barn för undervisning och ska först och främst säljas till regeringar och dess respektive utbildningsväsende.
laptop.org?
Jag tycker verkligen det är projekt som får tanken att svindla.

Men, läs lite längre ner för att få tag i den här godsaken.
För det är den verkligen, kolla in hårdvaran o mjukvaran! 8)

Bilder

Ja dom e så söta så söta så.. man vill bara ta upp dom å kela med dom.
Den orangea är tredje o "antagligen" den som kommer säljas med smärre modifikationer. "Öronen" är wlan antenner.

Varken mjukvara
De kommer troligen leveras med en form av Fedora.
Man kan ladda hem deras OLPC: Software Development Kit och leka med.
OLPC software task list
PuppyOs förslag.

Eller hårdvara är fy skam på den.
Hardware specs.

Hardware Ideas

Mytlänken
länken har bra svar på: "jamen det finns viktigare saker" och miljö frågan. (scrolla längre upp för miljö o andra frågor.)

Video: (obs, datumet)

Blogg poster:
http://www.ethanzuckerman.com/blog/?p=824
http://www.ethanzuckerman.com/blog/?p=241

Wikipedia har en bra sammanfattning om Laptop.org projektet.

Gör dig själv en tjänst och världen. (Grym dator/försöka bidra till en bättre värld)
Vi får göra det lilla vi kan, inte sant?
Om vi säger att den kostar 140$, dollarn kostar 8kr, blir det 3360kr.
Dvs 1 dator till mig och varsin till två barn där ute i världen.
Jag köper gärna en sån här fastän jag _inte_ har det fett ställt.
Då jag brukar stoppa cash i diverse bössor annars, så kan jag ge dom till laptop.org istället.

Spread the word och skriv upp dig för en sån här!

Det har jag gjort å håller på med.

Tänk dock på att "_enda_" chansen att få tag i en sån här godbit är att spread the word. Tänk ochså på att de kommer inte "släppas" förräns början-mitten av 2007, senast 2008.
Last edited by danieljuh on 2006-06-04 0:36:54, edited 2 times in total.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Re: 100$ Laptop.org

Post by Longstock »

Väldigt intressant. Jag har hört om det förut. Länkarna var väldigt sega så jag har inte kollat in hårdvaran än.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Låter ju toktrevligt ^^
Vad är Marvell 83W8388 för wlan kort? chipset osv? =)
dollarn är ju just nu ganska låg så 2200 kr = 300$ är ju helt ok o_O :)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
danieljuh
Posts: 14
Joined: 2006-02-23 13:59:15

Post by danieljuh »

xianze wrote:Låter ju toktrevligt ^^
Vad är Marvell 83W8388 för wlan kort? chipset osv? =)
dollarn är ju just nu ganska låg så 2200 kr = 300$ är ju helt ok o_O :)
Ett redigt trevligt kort, stödjer .s (mesh) läs mer på länkarna ovan.
Tog lite tid om man säger så att leta upp all info, har knappt sorterat den själv i skallen :P

Tänk dock på att "_enda_" chansen att få tag i en sån här godbit är att spread the word. Tänk ochså på att de kommer inte "släppas" förräns början-mitten av 2007, senast 2008.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jag läste om den här laptopen i Illustrerad Vetenskap för ett antal månader sen, då trodde jag att den inte hade en chans. Men det är väldigt kul att se att dom har lyckats :D
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
danieljuh
Posts: 14
Joined: 2006-02-23 13:59:15

Post by danieljuh »

_JesteR_ wrote:Jag läste om den här laptopen i Illustrerad Vetenskap för ett antal månader sen, då trodde jag att den inte hade en chans. Men det är väldigt kul att se att dom har lyckats :D
Dom har lyckats jävligt bra. Jamenar.. "hej teknisk utmaning!" ;D
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

danieljuh wrote:Ett redigt trevligt kort, stödjer .s (mesh) läs mer på länkarna ovan.
Tog lite tid om man säger så att leta upp all info, har knappt sorterat den själv i skallen :P

Tänk dock på att "_enda_" chansen att få tag i en sån här godbit är att spread the word. Tänk ochså på att de kommer inte "släppas" förräns början-mitten av 2007, senast 2008.
Jo jo men kortet är det typ PRISM GT, PRISM2, HERMES osv.. osv...
Jag signade upp mig iallafall, kommer helt klart vara intressant lite senare i framtiden. :)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
danieljuh
Posts: 14
Joined: 2006-02-23 13:59:15

Post by danieljuh »

xianze wrote:
danieljuh wrote:Ett redigt trevligt kort, stödjer .s (mesh) läs mer på länkarna ovan.
Tog lite tid om man säger så att leta upp all info, har knappt sorterat den själv i skallen :P

Tänk dock på att "_enda_" chansen att få tag i en sån här godbit är att spread the word. Tänk ochså på att de kommer inte "släppas" förräns början-mitten av 2007, senast 2008.
Jo jo men kortet är det typ PRISM GT, PRISM2, HERMES osv.. osv...
Jag signade upp mig iallafall, kommer helt klart vara intressant lite senare i framtiden. :)
Vet inte du, det enda jag hittar på hardware spec grejjen (kollade div. sökmotorer med):
"Wireless: Marvell 83W8388, 802.11b/g compatible; dual adjustable, rotating coaxial antennas; supports diversity reception"

"The wireless antennae are diversity antennae, and rotate upward using a rugged dual moulded nylon plastic design. When used rotated above the LCD, the antennae work significantly better than conventional built in antennae in existing systems or in Cardbus cards. This significantly increases the area each machine can cover in the mesh, and generally increases network performance. When closed, the antennae cover the audio and USB connectors to help keep dirt out of the connectors (as mentioned above, the case carefully moulds around the connectors, both to increase ruggedness and to help keep dirt and water out). Great care has been taken in the RF design, and early measurements show a lower noise level than seen by Marvell on any other design of theirs. We expect that the 802.11 networking in this system will be substantially better than a conventional system."
Dock är det ju stöd i pingvinen för den. Så du vet lika mycket som jag ang detta antar jag, du får gärna säga till om du hittar något. Men creds för att du skrev upp dig! :)
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

När detta projekt kom ut på nätet för några månader sedan och det pressenterades så skrattade Bill åt dem, minns inte riktigt varför.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
danieljuh
Posts: 14
Joined: 2006-02-23 13:59:15

Post by danieljuh »

ADiS wrote:...så skrattade Bill åt dem, minns inte riktigt varför.
Ja, jag läst nåt liknande, antar att det är detta du syftar på.
Översatt till klarspråk:
"Eh.. ja dom är där är så kassa, det går ju inte köra windows på dom!"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om jag minns rätt är $100 produktionskostnaden, och dessa ska spridas till barn i U-länder av programmet "a computer for every child" eller något liknande.

Om dessa mot förmodan släpps till försäljning till allmänheten kommer kostnaden hamna betydligt över 700kr då distribution, vinst för mellanhänder, support och garantiavtal kommer kosta extra.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

Skulle jag lätt köpa för 1500kr iaf :D.
Har de tagit bort veven som man var tvungen att veva på för att få ström?
danieljuh
Posts: 14
Joined: 2006-02-23 13:59:15

Post by danieljuh »

Ghlargh wrote:Om jag minns rätt är $100 produktionskostnaden, och dessa ska spridas till barn i U-länder av programmet "a computer for every child" eller något liknande.

Om dessa mot förmodan släpps till försäljning till allmänheten kommer kostnaden hamna betydligt över 700kr då distribution, vinst för mellanhänder, support och garantiavtal kommer kosta extra.
700kr? var kom den siffran ifrån?
Är det inte bättre att räkna 8x3x140=3360kr? i slutändan?
140 siffran kommer från nåt jag läste på idg tror jag, då den kunde bli dyrare att tillverka. Jag skulle gärna lägga dom pengarna. Även om det bara var till mig själv, för en sån här pryl. jamenar... sweet hårdvara (tålig som satan), sweet mjukvara (linux/nån distro, puppy os eller den bantade fedoran och man kan ju slå sig i backen på att det dels kommer fler och dels att folk kommer trycka in fler olika distros på de lilla livet).

Och ju fler som köper, desto billigare blir dom.
Nitro wrote:Skulle jag lätt köpa för 1500kr iaf :D.
Har de tagit bort veven som man var tvungen att veva på för att få ström?
Nja, du kan ju inte räkna med en prislapp på 1500kr, det kan jag ju säga direkt. Ang veven och strömförsörjning.
The laptop will be really clunky with a hand crank on the side

False: The hand crank was there in early prototypes but the actual shipping units will use an off-board human-power system, connected to the power brick. Candidates include a foot-pedal charger similar to the Freecharge portable charger.
Ref: OLPC-wikin, myths sidan
The power supply is tolerant of almost any voltage you might have at hand for charging, either from a human powered generator or a car or truck battery; accidental reversal of polarity will not damage the machine.
Ref: OLPC wiki, Hardwarespecs sidan

Moving on, nothing to see here people! ;D

In other news:

1. Hittade ett annat sätt att ansöka om en sådan här söt liten godisbit.

2. Wlan, LED, Filsystem, Bios, Framebuffer Video
6. Marvell released a new version of their Linux driver for the 88W8388 and
an additional OLPC-specific version of the firmware; and a common
source-code management methodology was agreed between Marvell and the Red
Hat team so that the driver can be merged with the mainstream Linux kernel
tree.

9. The LEDs that will be used in the display backlight have started
lifetime testing in a 8-hour-on, 8-hour-off testing regime. The contrast
ratio on the transmissive mode has been raised from 50:1 to 85:1 with a
target of 100:1. The bright-state-reflectance requirement has been raised
to 30%, which rivals the best e-paper displays on the market today and
approaches the readability of newspaper.

10. Other software news: (1) The JFFS2 file system is fully functional and
being further optimized; (2) LinuxBIOS is able to boot Linux and very close
to doing so from the NAND flash on the OLPC board due to combined efforts
of people at AMD, Red Hat and Ron Minnich; we are close to reaching the
goal of using only 512K of flash; and (3) a fbdev (framebuffer video)
driver appeared in Linus Torvald's tree that may be appropriate for the GX2
and awaits testing; if it works, this will reduce the driver work to be
done.
Ref:$100 LAPTOP NEWS FOR THE COMMUNITY 2006-06-03

Jag håller på att plita på en artikel, som dels kommer sluta som insändare och läggas upp nånstans, med länkar, så insändar läsarna kan titta och få info. I need your input people! :)
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Upplösningen i förhållande till tumen var förvånande, ska de försöka skada ögonen på U-landsbarnen också?
danieljuh
Posts: 14
Joined: 2006-02-23 13:59:15

Post by danieljuh »

Mr_Tobbe wrote:Upplösningen i förhållande till tumen var förvånande, ska de försöka skada ögonen på U-landsbarnen också?
Du menar allvar?
Ni måste väl ändå skämta min gode herre?
Det går icke, att skruva upp gui storleken, på någotsomhelst sätt eller undernågrasomhelst omständigheter?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

danieljuh wrote:700kr? var kom den siffran ifrån?
Är det inte bättre att räkna 8x3x140=3360kr? i slutändan?
140 siffran kommer från nåt jag läste på idg tror jag, då den kunde bli dyrare att tillverka. Jag skulle gärna lägga dom pengarna. Även om det bara var till mig själv, för en sån här pryl. jamenar... sweet hårdvara (tålig som satan), sweet mjukvara (linux/nån distro, puppy os eller den bantade fedoran och man kan ju slå sig i backen på att det dels kommer fler och dels att folk kommer trycka in fler olika distros på de lilla livet).
1 dollar är 7,13kr. 100 dollar blir då 713kr ~700kr. Dvs. det pris vissa tror att en sån här grej ska kosta i handeln.

Anledningen till att laptopen skulle kosta såpass lite är att det handlar om ett välgörenhetsprojekt där alla (nästan alla?) medverkade bidrar med arbete och delar till självkonstnadspris.

Var fick du dina siffror från? Det var länge sen en dollar kostade 8 kronor, och du har över huvud taget inte definierat var du fick x3 från.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
pimen

Post by pimen »

Men självklart ska man ju ha tre datorer!!!
danieljuh
Posts: 14
Joined: 2006-02-23 13:59:15

Post by danieljuh »

Ghlargh wrote:1 dollar är 7,13kr. 100 dollar blir då 713kr ~700kr. Dvs. det pris vissa tror att en sån här grej ska kosta i handeln.

Anledningen till att laptopen skulle kosta såpass lite är att det handlar om ett välgörenhetsprojekt där alla (nästan alla?) medverkade bidrar med arbete och delar till självkonstnadspris.

Var fick du dina siffror från? Det var länge sen en dollar kostade 8 kronor, och du har över huvud taget inte definierat var du fick x3 från.
Jag fick min siffra x3 härifrån här. Då det är "det enda" alternativet om man vill ha en är att ansöker om det, om man har resurser på det ena eller andra sättet till det ansökan.

Förövrigt kommer dessa laptops säljas till regeringar och dess respektive utbildningsväsenden. Det pågår visserligen diskussioner om att sälja till privatpersoner. Dock kommer priset för dessa troligen bli högre (antagligen), på den kommersiella marknaden och det ligger nog längre än 3-4 år i framtiden. Antagligen för det kommer bli en "kommersiell" version då.

Ang 8 dollar siffran så är det bättre att räkna högt, först och främst ligger dollarn lågt nu, vilket gör att vi kommer in på tidsaspekten av det hela (då laptoparna inte kommer rulla ut tidigast början av 07, troligaste närmare 08 ), kronan kan försämras, dollarn kan stiga. Ungefär så resonerade jag.
Last edited by danieljuh on 2006-06-04 22:26:50, edited 2 times in total.
danieljuh
Posts: 14
Joined: 2006-02-23 13:59:15

Post by danieljuh »

pimen wrote:Men självklart ska man ju ha tre datorer!!!
Juste att du skrivit upp dig för tre! :)
300x3$ 8)

3 till dig och 6 till världen! Skitbra! :D

Spread the word! :D

btw, oj oj oj, vad kul man kan ha med tre stycken sånna "rugged" prylar!
danieljuh
Posts: 14
Joined: 2006-02-23 13:59:15

Post by danieljuh »

Red Hat Linux Summit Day By Day, One Laptop Per Child's Nicholas Negroponte

Ger en viss, hint om hur många som kommer ploppa ut.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

VARNING - Detta inlägg kan innehålla spår av ironi.


ADiS wrote:När detta projekt kom ut på nätet för några månader sedan och det pressenterades så skrattade Bill åt dem, minns inte riktigt varför.
OLPC (One Laptop Per Child) datorn är ju inte en "Windows Vista Premium Ready PC".
Vad barnen och ungdomarna i U-länder behöver är ju inte en dator för att kunna läsa e-böcker, informationsutbyte, och annat trams.
Vad barnen i U-länder behöver är Windows Vista med "Windows Aero user experience" och en snabb uppkopling till Windows Update.

I en oberoende undersökning där enbart Bill Gates och Steve Ballmer tillfrågats, så tycker 100% av de intervjuade att Microsofts mjukvaror är vida överlägsna Redhats mjukvaror.

Dessutom är Windows bättre än Linux i diverse undersökningar. Det kan du läsa om här: http://www.microsoft.com/windowsserver/ ... fault.mspx
För inte skulle väl Microsoft vinkla saker på ett partiskt sätt till deras fördel?
Något sådant kan du väl inte tro om ett stort Amerikanskt bolag? Då är du inte en äkta USAisk patriot etc, då är du istället ävvroskräp mm.
danieljuh
Posts: 14
Joined: 2006-02-23 13:59:15

Post by danieljuh »

"och en snabb uppkopling till Windows Update" ;D
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

GuessWho wrote:Dessutom är Windows bättre än Linux i diverse undersökningar. Det kan du läsa om här: http://www.microsoft.com/windowsserver/ ... fault.mspx
För inte skulle väl Microsoft vinkla saker på ett partiskt sätt till deras fördel?
Något sådant kan du väl inte tro om ett stort Amerikanskt bolag? Då är du inte en äkta USAisk patriot etc, då är du istället ävvroskräp mm.
Sidan ovan wrote:As you weigh the costs and risks of Windows and Linux, consider this: More and more independent analysts and leading companies find that Windows Server System outperforms Linux on TCO, reliability, security, and indemnification. Get the facts, and make the decision that's right for your business.
*försöker minnas sist jag hörde om en *nix-server som hade problem med intrång icke relaterade till lösenords-bruteforce eller liknande*
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Mr_Tobbe wrote:Upplösningen i förhållande till tumen var förvånande, ska de försöka skada ögonen på U-landsbarnen också?
jag har inte sett vad upplösningen är men detta citat säger ju endel.
he LEDs that will be used in the display backlight have started
lifetime testing in a 8-hour-on, 8-hour-off testing regime. The contrast
ratio on the transmissive mode has been raised from 50:1 to 85:1 with a
target of 100:1. The bright-state-reflectance requirement has been raised
to 30%, which rivals the best e-paper displays on the market today and
approaches the readability of newspaper.
kommer förövrigt från inlägget åvan ditt.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Mitt första intryck på 1200×900 på 7.5" var förvånat.
Men det är ju mycket annat som kan spela in som sagt.
Post Reply