Apple värre än Microsoft? - oskäliga priser

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Apple värre än Microsoft? - oskäliga priser

Post by AngryTino »

checkade in nya Macbook och Macbook Pro. Först och främst såg jag att de tar 2000 kr extra för den svarta macbooken. Det finns tre segment billig, mellan, dyr....skillnaden mellan "mellan" och dyr är svart färg och 20 gb extra hd utrymme. Tycker ni att det är rimligt?

Sen märkte jag ännu en sak...när man väl ska fixa sin egen konfiguration på antingen Macbook eller Macbook Pro så varierar priserna kraftigt.

Om man ska uppgradera Macbook's minne från 512mb till 2048mb så kostar det 4990 kr. Minnerna är "667 DDR2 - 2x1 GB SO-DIMMs". Om man ska uppgradera Macbook Pro's minnen från 512mb till 2048 "667 DDR2 - 2x1 GB SO-DIMMs" så kostar det 3920kr.

Samma sak gäller hårddisk uttrymme...att uppgradera HD:n på Macbooken från 60GB till 120GB kostar 2440kr men när det gäller Macbook Pro versionen hamnar priset på 1568kr. Både Macbooks och Macbook Pro's hårddisk 120GB HD är 2.5tums hårddiskar med 5400rpm.

Notera: Jag jämförde priserna genom att välja den billigaste Macbooken och billigaste Macbook Pro:n.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Har inte Apple alltid haft väldigt höga priser på sina prylar?
Kan inget om mycket
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Jag vet. Det är värdelöst!
Oskäliga priser: Ja. Jag har absolut ingen aning varför man vill betala överpris för något sådant. Men de är, precis som deras kunder, lite ...speciella.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Ingen som tvingar dig att köpa.
#mac.se @ EFnet
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Lars wrote:Ingen som tvingar dig att köpa.
Nej men det skulle vara bättre om man Kunde köpa, eller ? :P
The town where i was born...
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

AntzZ| wrote:Nej men det skulle vara bättre om man Kunde köpa, eller ? :P
Vore fint att köpa ett privatjet också men det är lite över min budget för denna månaden...
#mac.se @ EFnet
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Man får det man betalar för. Har man inte pengarna ska man inte ha en Mac.
iDon't care about your problems.
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Jag orkar inte diskutera om du ska överdriva. Vad jag menar är inte att det skulle vara bra om man kunda få allt man ville ha utan att dom kunde sänka priset så att folk med lite mindre pengar också kunde köpa den produkten med lite mer "kräm" än den billigaste, så företaget anpassar sig till "arbetarna´s" budget och kanske sänker några hundra. Om det nu gör någon skillnad, men detta kan såklart göras med allt vilket inte går i längden.
The town where i was born...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Re: Apple värre än Microsoft? - oskäliga priser

Post by nem »

AngryTino wrote:checkade in nya Macbook och Macbook Pro. Först och främst såg jag att de tar 2000 kr extra för den svarta macbooken. Det finns tre segment billig, mellan, dyr....skillnaden mellan "mellan" och dyr är svart färg och 20 gb extra hd utrymme. Tycker ni att det är rimligt?

Sen märkte jag ännu en sak...när man väl ska fixa sin egen konfiguration på antingen Macbook eller Macbook Pro så varierar priserna kraftigt.

Om man ska uppgradera Macbook's minne från 512mb till 2048mb så kostar det 4990 kr. Minnerna är "667 DDR2 - 2x1 GB SO-DIMMs". Om man ska uppgradera Macbook Pro's minnen från 512mb till 2048 "667 DDR2 - 2x1 GB SO-DIMMs" så kostar det 3920kr.

Samma sak gäller hårddisk uttrymme...att uppgradera HD:n på Macbooken från 60GB till 120GB kostar 2440kr men när det gäller Macbook Pro versionen hamnar priset på 1568kr. Både Macbooks och Macbook Pro's hårddisk 120GB HD är 2.5tums hårddiskar med 5400rpm.

Notera: Jag jämförde priserna genom att välja den billigaste Macbooken och billigaste Macbook Pro:n.
Du har fel på alla punkter utom färgen.

2GB kostar på båda 4900kr extra.

80GB till 120GB kostar på båda 1960kr extra.
Däremot har MacBook en 60GB från början, vilket förklarar prisskillnaden på 480kr

Det här får mig att undra om du redovisar priser med och utan moms, eller helt enkelt bara ljuger ihop en historia för att smutskasta ett företag du ogillar. Är en ursäkt för mycket begärt?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Är minnena som Apple har till sina datorer av något särskilt märke, då de kostar som de gör?

OCZ eller något?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Nej, men alla tillverkare tar överpriser för sina ramminnen eftersom datorerna måste konfigureras om.
#mac.se @ EFnet
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Re: Apple värre än Microsoft? - oskäliga priser

Post by AngryTino »

nem wrote:
AngryTino wrote:checkade in nya Macbook och Macbook Pro. Först och främst såg jag att de tar 2000 kr extra för den svarta macbooken. Det finns tre segment billig, mellan, dyr....skillnaden mellan "mellan" och dyr är svart färg och 20 gb extra hd utrymme. Tycker ni att det är rimligt?

Sen märkte jag ännu en sak...när man väl ska fixa sin egen konfiguration på antingen Macbook eller Macbook Pro så varierar priserna kraftigt.

Om man ska uppgradera Macbook's minne från 512mb till 2048mb så kostar det 4990 kr. Minnerna är "667 DDR2 - 2x1 GB SO-DIMMs". Om man ska uppgradera Macbook Pro's minnen från 512mb till 2048 "667 DDR2 - 2x1 GB SO-DIMMs" så kostar det 3920kr.

Samma sak gäller hårddisk uttrymme...att uppgradera HD:n på Macbooken från 60GB till 120GB kostar 2440kr men när det gäller Macbook Pro versionen hamnar priset på 1568kr. Både Macbooks och Macbook Pro's hårddisk 120GB HD är 2.5tums hårddiskar med 5400rpm.

Notera: Jag jämförde priserna genom att välja den billigaste Macbooken och billigaste Macbook Pro:n.
Du har fel på alla punkter utom färgen.

2GB kostar på båda 4900kr extra.

80GB till 120GB kostar på båda 1960kr extra.
Däremot har MacBook en 60GB från början, vilket förklarar prisskillnaden på 480kr

Det här får mig att undra om du redovisar priser med och utan moms, eller helt enkelt bara ljuger ihop en historia för att smutskasta ett företag du ogillar. Är en ursäkt för mycket begärt?
nope, du har fel....jag har rätt
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Lars wrote:Nej, men alla tillverkare tar överpriser för sina ramminnen eftersom datorerna måste konfigureras om.
Konfigureras om? Om man köper en Toyota och vill ha det lite bättre stereo paketer kostar det inte två tusen extra gemfört mot vad andra biltillverkare tar betalt.

Ja, det är lite konstigt. Det måste vara för Apple bestämt sig för att deras kunder är dator invalida och gärna betalar mycket extra.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Re: Apple värre än Microsoft? - oskäliga priser

Post by GuessWho »

nem wrote:80GB till 120GB kostar på båda 1960kr extra.
Däremot har MacBook en 60GB från början, vilket förklarar prisskillnaden på 480kr
Mjo, men det är fortfarande lite saftiga priser.

Exempel:
SEAGATE MOMENTUS 5400.2 120GB 5400RPM 2.5" S-ATA - 1 675,00 kr (SEK inkl. moms) - På Dustin Home

Du får alltså en 5400rpm 2.5" 120GB Serial ATA disk för mindre pengar än vad det kostar att uppgradera från 80GB till 120GB hos Applestore.

Köper man 2.5" disk löst så blir det inte heller mycket pengar om man inte ska ha 100GB+ eller 7200rpm eller någon specialdisk.
60GB eller 80GB skiljer kanske 50-200kr i prisskillnad om man köper hårddisk löst.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Eruku wrote:Konfigureras om? Om man köper en Toyota och vill ha det lite bättre stereo paketer kostar det inte två tusen extra gemfört mot vad andra biltillverkare tar betalt.

Ja, det är lite konstigt. Det måste vara för Apple bestämt sig för att deras kunder är dator invalida och gärna betalar mycket extra.
Datorn måste konfigureras om med x antal komponenter som inte ingår i de standardiserade modellerna. Det kräver mer arbete.. Likaså hos Dell/HP/Random märke i långtbortistan.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Lars wrote:Datorn måste konfigureras om med x antal komponenter som inte ingår i de standardiserade modellerna. Det kräver mer arbete.. Likaså hos Dell/HP/Random märke i långtbortistan.
Men ta priset på att uppgradera till 2GB minne. Det ligger på 4.900:- om man tar en den billigaste MacBooken. På billigare stället kostar 2*1GB 1518kr. Det är en enorm kostad för något som tar under 5 minuter att göra.

Kanske är så att man måste ta någon typ av special minne för dessa MacBooks?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Re: Apple värre än Microsoft? - oskäliga priser

Post by nem »

AngryTino wrote:
nem wrote:
AngryTino wrote:checkade in nya Macbook och Macbook Pro. Först och främst såg jag att de tar 2000 kr extra för den svarta macbooken. Det finns tre segment billig, mellan, dyr....skillnaden mellan "mellan" och dyr är svart färg och 20 gb extra hd utrymme. Tycker ni att det är rimligt?

Sen märkte jag ännu en sak...när man väl ska fixa sin egen konfiguration på antingen Macbook eller Macbook Pro så varierar priserna kraftigt.

Om man ska uppgradera Macbook's minne från 512mb till 2048mb så kostar det 4990 kr. Minnerna är "667 DDR2 - 2x1 GB SO-DIMMs". Om man ska uppgradera Macbook Pro's minnen från 512mb till 2048 "667 DDR2 - 2x1 GB SO-DIMMs" så kostar det 3920kr.

Samma sak gäller hårddisk uttrymme...att uppgradera HD:n på Macbooken från 60GB till 120GB kostar 2440kr men när det gäller Macbook Pro versionen hamnar priset på 1568kr. Både Macbooks och Macbook Pro's hårddisk 120GB HD är 2.5tums hårddiskar med 5400rpm.

Notera: Jag jämförde priserna genom att välja den billigaste Macbooken och billigaste Macbook Pro:n.
Du har fel på alla punkter utom färgen.

2GB kostar på båda 4900kr extra.

80GB till 120GB kostar på båda 1960kr extra.
Däremot har MacBook en 60GB från början, vilket förklarar prisskillnaden på 480kr

Det här får mig att undra om du redovisar priser med och utan moms, eller helt enkelt bara ljuger ihop en historia för att smutskasta ett företag du ogillar. Är en ursäkt för mycket begärt?
nope, du har fel....jag har rätt
Vill du presentera någon form av belägg? Det du säger stämmer inte med vad jag får upp på Applestore.

Applestore Sweden:
MacBook 10795kr
2GB RAM +4900kr

MacBook Pro 19595kr
2GB RAM +4900kr

Det är vad jag får upp. Kan någon annan bekräfta?

För övrigt håller jag med om att priserna för uppgraderingar är kraftiga, och jag har ingen bra förklaring till varför, kanske har Lars rätt. Lösningen är dock lika enkel som uppenbar. Köp mer minne och ny hårddisk på Dustin.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Hur som hellst, stor skillnad på 4900 och 4990?
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Re: Apple värre än Microsoft? - oskäliga priser

Post by Aelrik »

nem wrote:Vill du presentera någon form av belägg? Det du säger stämmer inte med vad jag får upp på Applestore.

Applestore Sweden:
MacBook 10795kr
2GB RAM +4900kr

MacBook Pro 19595kr
2GB RAM +4900kr

Det är vad jag får upp. Kan någon annan bekräfta?

För övrigt håller jag med om att priserna för uppgraderingar är kraftiga, och jag har ingen bra förklaring till varför, kanske har Lars rätt. Lösningen är dock lika enkel som uppenbar. Köp mer minne och ny hårddisk på Dustin.
Jag får precis likadant, d.v.s. att uppgraderingarna är lika dyra. Hårddiskarna skiljer sig i pris men utgår man från lika stora diskar så är det precis samma skillnad även där.

MacBook 60GB -> 120GB +2440:- (40GB -> 80GB +480:-)
MacBook Pro 80GB -> 120GB +1960:-

Jag antar att det är billigare att uppgradera själv med tanke på garanti etc.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Eruku wrote:Men ta priset på att uppgradera till 2GB minne. Det ligger på 4.900:- om man tar en den billigaste MacBooken. På billigare stället kostar 2*1GB 1518kr. Det är en enorm kostad för något som tar under 5 minuter att göra.

Kanske är så att man måste ta någon typ av special minne för dessa MacBooks?
Själva monteringen går jättesnabbt ja, men det är en hel del administration som ska göras.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Lars wrote:Själva monteringen går jättesnabbt ja, men det är en hel del administration som ska göras.
Javisst. Men det känns endå som de salta priset lite väll mycket. Har man garantin kvar ifall man byter minnena själv?
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Eruku wrote:Javisst. Men det känns endå som de salta priset lite väll mycket. Har man garantin kvar ifall man byter minnena själv?
Om man byter minnet så har man garantin kvar, det har man hos de flesta tillverkare. Hårdisken tror jag dock inte att man får byta själv på MacBooksen.
#mac.se @ EFnet
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Anzy wrote:Hur som hellst, stor skillnad på 4900 och 4990?
Han skrev att det var 4990kr gentemot 3920kr. Alltså en tusenlapp i prisskillnad.

Det var detta han byggde sitt argument på, och detta som visade sig vara helt felaktigt.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

näää nem du har fel och han har rätt sådeså, sluta hålla på med massa tekniskt mumbojumbo som vi vanliga medelsvenssons inte förstår!

(Ja, missa ironin, gör det.)
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Lars wrote:Om man byter minnet så har man garantin kvar, det har man hos de flesta tillverkare. Hårdisken tror jag dock inte att man får byta själv på MacBooksen.
Jo, man får nog byta hårddisken också. Man har åtminstone lika smidig åtkomst till den som ramminnet.

nem har rätt, Tino har fel, men det är överpriser. Det ENDA man behöver göra när man uppgraderar ramminnen är att ta ur de gamla och stoppa i de nya. De lägger på flera tusen, det verkar inte bättre. När jag köper min MacBook Pro ska jag köpa minnen och hårddisk på annat håll och montera själv.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Post Reply