Apple värre än Microsoft? - oskäliga priser

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

Gnuet wrote:Man får det man betalar för. Har man inte pengarna ska man inte ha en Mac.
Precis. Apple får nog köpare ändå annars skulle de säkert inte satt det priset de har satt.
Att det är ett överpris för någon kanske inte är ett överpris för en annan.

Hade ingen köpt deras datorer så hade de nog kollat över sitt priset. Det är ju så det är...
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Fast jag förstår faktiskt inte varför de är så väldigt mycket dyrare när det kommer till att göra ändringar i konfigurationen. MacBook i standardutförande ligger i ett extremt bra prisläge.

Det enda jag kan tänka mig är att de har anpassat sin produktion efter standardmodeller och att det därför är opraktiskt (och därmed dyrt) för dem att göra små förändringar. Sannolikt använder de helt andra produktionsprinciper än exempelvis Dell som är anpassade till detta.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vad exakt är det som måste konfigureras om när man stoppar in en större disk eller mer minne?

Jag skulle ju säga att det går lika bra att ghosta över allt från 60gigen till 120gigen och sparka in nya minnen helt utan negativa effekter, iallafall om Apple inte valt ett konfigurationssystem speciellt designat för att göra det omöjligt för privatpersoner att uppgradera.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Branstrom wrote:När jag köper min MacBook Pro ska jag köpa minnen och hårddisk på annat håll och montera själv.
Minnet gör man självklart så med men på Macbook Pro finns det inget enkelt sätt att byta hårddisken. Det är bara Macbook som det är enkel att byta hårddisk på.

Visst kanske det blir merjobb för Apple när man väljer en konfiguration som inte är standard men alla vet att Apple alltid har tagit ut överpriser för framförallt extra minne. De är dock inte ensamma om det, Dell tar 4400 kr för att uppgradera från 512 MB DDR2 till 2 GB på i alla fall den bärbara jag jämförde med.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Lundh wrote: De är dock inte ensamma om det, Dell tar 4400 kr för att uppgradera från 512 MB DDR2 till 2 GB på i alla fall den bärbara jag jämförde med.
Man måste ha skillz för att köpa en billig Dell! En dator kan kosta olika beronde på hur du bläddrar i dells hemsida. Även när spelar stor roll.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Ghlargh wrote:Vad exakt är det som måste konfigureras om när man stoppar in en större disk eller mer minne?

Jag skulle ju säga att det går lika bra att ghosta över allt från 60gigen till 120gigen och sparka in nya minnen helt utan negativa effekter, iallafall om Apple inte valt ett konfigurationssystem speciellt designat för att göra det omöjligt för privatpersoner att uppgradera.
Det är inte mjukvaran som är det stora problemet. Det som kostar pengar är att plocka en dator från bandet och sedan sätta i x antal komponenter som användaren har valt.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Lars: Framför allt är det oskäliga priser på minnen, att byta minnen är en tjänst som många butiker tillhandahåller gratis om du kommer in med datorn, apple tar någon tusenlapp för tjänsten trots att du beställer den samtidigt med datorn. Hårddiskarna är väl lite extra jobb men inte så mycket jobb som prisskillnaden antyder.

Med tanke på att uppgradering finns som alternativ vid köp måste det finnas rutiner för uppgradering vid produktionen, detta och faktumet att antalet alternativ är kraftigt begränsade gör att skillnaden i pris inte bör vara så stor som den är.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Det är alltid lika kul att se en så liten grupp människor försvara något så ohållbart.
Last edited by Longstock on 2006-06-19 11:39:15, edited 1 time in total.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Apple säljer små bilder av halvätna äpplen, det är vad man betalar för. I övrigt är det mer eller mindre samma skrot som alla andra tillverkar.

På samma sätt som att man kan lägga 2000 spänn på ett par Leivis eller 300 på ett par Coop Xtra tillverkade i samma fabrik av samma tyg och av samma arbetare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Longstock wrote:Det är alltid lika kul att se en så liten grupp människor försvara något så ohållbart.
Som Rejs sagt tidigare i tråden: om ingen skulle köpt Mac skulle Apple knappast tagit ut sina överpriser. För övrigt tycker jag att "den lilla gruppen människor" du talar om har kunnat bemöta argument med bra motargument; de håller rent av med. Den andra gruppen väljer sedan att bemöta dessa svar med kommentarer liknande din.

För övrigt, är det inte bättre att jämföra Apple med Dell,HP et cetera i det här sammanhanget? Vad har Microsoft med priset på hårdvaran att göra?
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Från mitt perspektiv är Mac två saker:

1. OSX

2. Design


Allt annat handlar om vanor,
jag jobbar med Mac på universitetet, och PC hemma.

Tycker jag att datorerna i skolan är värda X mer pengar för operativsystem och chassidesign? Nej, men hade jag gjort det så hade jag haft en Mac istället för PC.

Och givetvis finns det någon som tycker precis tvärtom gentemot mig. Yttranden utöver personliga preferenser är pådyvlad självrättfärdighet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Mars wrote: Som Rejs sagt tidigare i tråden: om ingen skulle köpt Mac skulle Apple knappast tagit ut sina överpriser.
Precis. Alla företag är kapitalistiskt uppbyggt. Det handlar om tillgång/efterfrågan. Ja, det finns bara ett företag som gör just mac-datorer (tillgång=liten), men det konsumenterna dock inte verkar veta är att det man gör på att mac-dator kan göras lika bra på en PC (tillgång=stor).
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Ghlargh wrote:Lars: Framför allt är det oskäliga priser på minnen, att byta minnen är en tjänst som många butiker tillhandahåller gratis om du kommer in med datorn, apple tar någon tusenlapp för tjänsten trots att du beställer den samtidigt med datorn. Hårddiskarna är väl lite extra jobb men inte så mycket jobb som prisskillnaden antyder.

Med tanke på att uppgradering finns som alternativ vid köp måste det finnas rutiner för uppgradering vid produktionen, detta och faktumet att antalet alternativ är kraftigt begränsade gör att skillnaden i pris inte bör vara så stor som den är.
Det du inte verkar förstå är att den lokala datorbutiken kanske tillverkar ett 20-tal datorer i veckan som mest. Medans random datortillverkare gör flera tusen datorer som ska iväg över jordgloben. Det kostar helt enkelt mer om någon ska ha en dator som är skräddarsydd.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Lundh wrote:Minnet gör man självklart så med men på Macbook Pro finns det inget enkelt sätt att byta hårddisken. Det är bara Macbook som det är enkel att byta hårddisk på.
Ah, det hade jag missat. Det kanske blir lika enkelt i framtiden, när Apple uppdaterar MBP med Core 2 Duo eller lite senare, om de joxar om inuti den. Jag tänker nog vänta ett tag med tanke på värmeproblemen också. Hoppas de lär sig hur man applicerar kylpasta. I höst någon gång blir det nog en bärbar mac för 20-25k.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Branstrom wrote:Ah, det hade jag missat. Det kanske blir lika enkelt i framtiden, när Apple uppdaterar MBP med Core 2 Duo eller lite senare, om de joxar om inuti den. Jag tänker nog vänta ett tag med tanke på värmeproblemen också. Hoppas de lär sig hur man applicerar kylpasta. I höst någon gång blir det nog en bärbar mac för 20-25k.
Nu hamnar vi lite väl mycket off topic men värmeproblemen verkar ha mycket lite att göra med kylpastan och dessutom kan jag utan att ljuga säga att min MBP inte är märkbart varmare än gamla Powerbook G4. Jag är ganska tveksam till att sen sån stor förändring skulle göras i designen som att flytta hårddisken, speciellt då Core 2 är en drop-in-replacement från Core.

För att hålla sig till ämnet så är det faktiskt så att det inte bara är Apple som tar mycket extra betalt för mer minne, det är något som är genomgående för många laptoptillverkare.
Lars wrote:Det du inte verkar förstå är att den lokala datorbutiken kanske tillverkar ett 20-tal datorer i veckan som mest. Medans random datortillverkare gör flera tusen datorer som ska iväg över jordgloben. Det kostar helt enkelt mer om någon ska ha en dator som är skräddarsydd.
Den argumentationen håller till viss mån; det blir en initialkostnad att välja en annan minnesmängd än standard. Den initialkostnaden borde vara samma oavsett vilken förändring i minneskonfigurationen som görs. Trots det ökar priset för det nya minnet kraftigare än prisökningen för komponenten.

Självklart är det strategi bakom det, det finns de som är beredda att betala för extra minne från fabrik, om inte annat för att få enklare service.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Sen ska vi väll ta i åtanke på att det apple tjänar pengar på är hårdvaran, tex. vad kostar OS X nytt? 1200kr? och vad kostar windows xp nytt?
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

P-NILZ wrote:Sen ska vi väll ta i åtanke på att det apple tjänar pengar på är hårdvaran, tex. vad kostar OS X nytt? 1200kr? och vad kostar windows xp nytt?
800?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ghlargh wrote:Apple säljer små bilder av halvätna äpplen, det är vad man betalar för. I övrigt är det mer eller mindre samma skrot som alla andra tillverkar.

På samma sätt som att man kan lägga 2000 spänn på ett par Leivis eller 300 på ett par Coop Xtra tillverkade i samma fabrik av samma tyg och av samma arbetare.
Din världsbild är så skev, och du så långt ute på din seglats att du kommer att följa Columbus över kanten villket ögonblick som helst.

Bara för att du inte förmår uppfatta ens de minst subtila skillnaderna mellan ett par illasittande jeans från dagligvaruhandeln och ett par från Levis betyder det inte att skillnaden inte existerar.

Att, som du gör, försöka påskina att inga andra kriterier än de för dig uppenbara existerar är ingenting annat än dogmatism och ignorans.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

MooDHooDs wrote:800?
950 är det billigaste jag kan hitta för Windows XP _Home_ i OEM förpackning.
#mac.se @ EFnet
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

fisk wrote:Är minnena som Apple har till sina datorer av något särskilt märke, då de kostar som de gör?

OCZ eller något?
Naj naj, det är vanliga riktigt slöa skitminnen de tar redigt betalt för. OSX går ju i princip ut på att du ska ha mycket minne och de tjänar röva på det ;]
Lars wrote:Nej, men alla tillverkare tar överpriser för sina ramminnen eftersom datorerna måste konfigureras om.
Vad exakt är det som ska konfigureras om? Det låter på dig som att du inte vet vad du snackar om och bara har hört att man måste konfa om det och att det är därför det kostar.
Visst, minnet du får från apple har nog sämst timings ever etc men vad är det som ska konfas som du snackar om?

Är det inte bara att stoppa i minnespinnen och köra som på en riktig dator?
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

smorgar wrote:Vad exakt är det som ska konfigureras om? Det låter på dig som att du inte vet vad du snackar om och bara har hört att man måste konfa om det och att det är därför det kostar.
Visst, minnet du får från apple har nog sämst timings ever etc men vad är det som ska konfas som du snackar om?

Är det inte bara att stoppa i minnespinnen och köra som på en riktig dator?
I vilken värld lever du i? Det kostar pengar att sätta i minnestickor.. Bara för att du kan göra det på 5 minuter gratis betyder det inte att ett företag gör det gratis åt dig. Nisses datorbutik runt hörnet kanske gör det för goodwill men datortillverkare gör det inte mer än när de skryter om "dubbelt minne" osv.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Lars wrote:I vilken värld lever du i? Det kostar pengar att sätta i minnestickor.. Bara för att du kan göra det på 5 minuter gratis betyder det inte att ett företag gör det gratis åt dig. Nisses datorbutik runt hörnet kanske gör det för goodwill men datortillverkare gör det inte mer än när de skryter om "dubbelt minne" osv.
Som sagt, kan i så fall skulle det vara en konstant kostnad för att ändra minneskonfigurationen. Trots det är det inte arbetet plus priset för det nya minnet som är den faktiska kostnaden utan den kostnaden ökar kraftigt för varje steg med mer minne (större utrymme) eller färre minnen (fysiska stickor).

Apple tar massa extra betalt för minnet för att tjäna mer pengar. Inte för att prisökningen kan motiveras med utgifterna.
Last edited by Jonas Lundh on 2006-06-20 12:31:34, edited 1 time in total.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

smorgar wrote: Vad exakt är det som ska konfigureras om? Det låter på dig som att du inte vet vad du snackar om och bara har hört att man måste konfa om det och att det är därför det kostar.
Visst, minnet du får från apple har nog sämst timings ever etc men vad är det som ska konfas som du snackar om?

Är det inte bara att stoppa i minnespinnen och köra som på en riktig dator?
Precis vad jag menar! Det låter bara som en dålig bortförklaring för att kunna ta oskäliga priser för deras produkter. Det är inte ett jävla skit som måste konfigureras om, bara en ren lögn. Behöver du göra det när du sätter in ett extra minne?
Men men, om folk tycker det är prestige att köpa varor till överpris ska inte jag hindra.
Last edited by Longstock on 2006-06-20 12:40:39, edited 1 time in total.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Longstock wrote:Precis vad jag menar! Det låter bara som en dålig bortförklring för att kunna ta oskäliga priser för deras produkter. Det är inte ett jävla skit som måste konfigureras om, bara en ren lögn. Behöver du göra det när du sätter in ett extra minne?
Men men, om folk tycker det är prestige att köpa varor till överpris ska inte jag hindra.
Lars menar inte konfigurera om i mjukvara utan att fysiskt byta minnet.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Du har kanske inte märkt det Lars men det har hänt ännu en stor industrirevolution sedan det löpande bandet, oftast kreditterad till McDonalds. Tror du verkligen att de börjar sätta ihop din dator först efter att du beställt den?
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Post Reply