Apple värre än Microsoft? - oskäliga priser

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

HLC wrote:Du har kanske inte märkt det Lars men det har hänt ännu en stor industrirevolution sedan det löpande bandet, oftast kreditterad till McDonalds. Tror du verkligen att de börjar sätta ihop din dator först efter att du beställt den?
Nej det är ju just därför det kostar mer att köpa en skräddarsydd dator än en som gått med standardkonfigurationen.

Jag säger inte att det är rätt att de tar ut x antal extra kronor i ren vinst på minnesbyte. Dock är det inte heller billigt med administration.
#mac.se @ EFnet
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ni som kallar Apple för överpris: köper ni märkeskläder?
Oooooookeeeeeeej ...
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lither wrote:Ni som kallar Apple för överpris: köper ni märkeskläder?
Nej.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

lither wrote:Ni som kallar Apple för överpris: köper ni märkeskläder?
Oooooookeeeeeeej ...
nope....men även om jag gjorde det påstår du att apples minnen, deras service eller deras hårddiskar är bättre än andras?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

AngryTino wrote:
lither wrote:Ni som kallar Apple för överpris: köper ni märkeskläder?
Oooooookeeeeeeej ...
nope....men även om jag gjorde det påstår du att apples minnen, deras service eller deras hårddiskar är bättre än andras?
Jag har inte hört några problem med deras service
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Lundh wrote:Lars menar inte konfigurera om i mjukvara utan att fysiskt byta minnet.
Aha okej, då hänger jag med, dvs INGET utöver det vanliga...

Att köpa minne från apple är som att torka sig i ... ja ni vet var med sedlar...

[Edit] Roligt att mactalibanerna (Lars) ska få det att låta så avancerat och att man måste konfigurera, låter ju som en veckas arbete. När det i själva verket är 2-4 sec maskingöra... [/Edit]
lither wrote:Ni som kallar Apple för överpris: köper ni märkeskläder?
Oooooookeeeeeeej ...
Beror väll på vad man menar med märkeskläder, Nonamejeans från ÖB eller nått annat trevligt är ju inget jag skulle klä mig i men vanliga märken ja. Fast att köpa från apple är ju som att betala "märkesklädspris" för icke-märkeskläder. För det är precis vad det är under huven egentligen.
Last edited by smorgar on 2006-06-20 14:05:01, edited 1 time in total.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

AngryTino wrote:nope....men även om jag gjorde det påstår du att apples minnen, deras service eller deras hårddiskar är bättre än andras?
Är tyget, trådarna, servicen bättre på märkeskläder? Det är snarare helheten som är viktig. Inte varje del lösryckt.

Men det är inte det det handlar om, snarare det att både Apple och tillverkare av märkeskläder tar ut en större vinst per såld produkt. Skälvklart vill Apple tjäna pengar på tillbehör och specialkonfigurationer. Sånt brukar det gå rätt bra att ta ut en bra marginal på, så det är väl det Apple gör.
MooDHooDs wrote:Jag har inte hört några problem med deras service
Inte för att det hör hit men jag har förstahandserfarenhet om hur dåligt Apples support fungerar ibland. Men många gånger är den också riktigt bra. Som på de flesta såna ställen varierar det från person till person.
Last edited by Jonas Lundh on 2006-06-20 14:05:59, edited 2 times in total.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

nem wrote:Din världsbild är så skev, och du så långt ute på din seglats att du kommer att följa Columbus över kanten villket ögonblick som helst.

Bara för att du inte förmår uppfatta ens de minst subtila skillnaderna mellan ett par illasittande jeans från dagligvaruhandeln och ett par från Levis betyder det inte att skillnaden inte existerar.
Just nu sa du att jeans från dagligvaruhandeln automatiskt har sämre passform än lewis, vilket antingen är totalt påhittat eller så har du en kropp som passar lewis jeans bättre än coops.

Och även om det finns en liten skillnad i form är den inte värd en prisskillnad på över 400% för någots som i grunden är samma produkt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Ghlargh wrote:Just nu sa du att jeans från dagligvaruhandeln automatiskt har sämre passform än lewis, vilket antingen är totalt påhittat eller så har du en kropp som passar lewis jeans bättre än coops.

Och även om det finns en liten skillnad i form är den inte värd en prisskillnad på över 400% för någots som i grunden är samma produkt.
Jag gillade det där Brainiacavsnittet där de tog just ett par dagligavaruhandelnjeans och ett par ruskigt dyra märkesjeans, för att sedan "modifiera" jeansen i form av nersmutsning och sönderrivning.
Majoriteten av testpersonerna trodde att de billiga jeansen helt klart var de dyra märkesjeansen, eftersom att de klart såg det på sömmarna, tygkvalitén, passformen osv osv.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

smorgar wrote:Aha okej, då hänger jag med, dvs INGET utöver det vanliga...

Att köpa minne från apple är som att torka sig i ... ja ni vet var med sedlar...

[Edit] Roligt att mactalibanerna (Lars) ska få det att låta så avancerat och att man måste konfigurera, låter ju som en veckas arbete. När det i själva verket är 2-4 sec maskingöra... [/Edit]
Oja för jag talibanar mig så enormt mycket. Inse att alla datormärken tar ut höga priser för sina minnen.. Det är inte ett dugg avancerat att putta i minne i de flesta bärbara datorer. Detta inlägget skriver jag för övrigt på min HP NX6110 vilken jag är väldigt nöjd med.

Hela den här tråden är totalt onödig.
#mac.se @ EFnet
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Ghlargh wrote:Just nu sa du att jeans från dagligvaruhandeln automatiskt har sämre passform än lewis, vilket antingen är totalt påhittat eller så har du en kropp som passar lewis jeans bättre än coops.

Och även om det finns en liten skillnad i form är den inte värd en prisskillnad på över 400% för någots som i grunden är samma produkt.
Men det väll upp till var och en om man vill gå runt i fula eller snygga byxor. Har man en deformerad kropp så kan man ju lika gärna dra på sig coopbrallorna ist för dieseljeansen. Men du kan inte på fullt allvar säga att det är "samma" brallor, det må vara samma tyg men märkesjeans sitter på ett helt annat sätt.

Tro nu inte att jag är nån märkesbög bara för det men lets face it, coopjeansen sys i en modell i ett X antal storlekar medans diesel har några tusen olika modeller och storlekar. Tro fan att det finns någon modell som sitter bra och snyggt på mer eller mindre alla.
Last edited by smorgar on 2006-06-20 14:11:10, edited 1 time in total.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

AngryTino wrote:nope....men även om jag gjorde det påstår du att apples minnen, deras service eller deras hårddiskar är bättre än andras?
De har mycket bra service. Och när man köper en mac är det helheten, designen och OS X (stabiliteten, allt-i-allo-känslan, snabbheten, viruslösheten osv) som man betalar för.

Hur stor del av den extra kostnaden som de attribuerar till hårddisk och minne spelar ingen roll, de fördelar den väl jämnt över alla komponenter.

Det är därför jag tänker köpa åtminstone minne separat, disk kanske inte går med MBP på ett långt tag än... Kanske köper en MB av just den anledningen, även om ett saftigare grafikkort och skärm vore skönt.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Branstrom wrote:
AngryTino wrote:nope....men även om jag gjorde det påstår du att apples minnen, deras service eller deras hårddiskar är bättre än andras?
De har mycket bra service. Och när man köper en mac är det helheten, designen och OS X (stabiliteten, allt-i-allo-känslan, snabbheten, viruslösheten osv) som man betalar för.

Hur stor del av den extra kostnaden som de attribuerar till hårddisk och minne spelar ingen roll, de fördelar den väl jämnt över alla komponenter.

Det är därför jag tänker köpa åtminstone minne separat, disk kanske inte går med MBP på ett långt tag än... Kanske köper en MB av just den anledningen, även om ett saftigare grafikkort och skärm vore skönt.
Man kan ju ha en 2.5" extern =)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

smorgar wrote:Men det väll upp till var och en om man vill gå runt i fula eller snygga byxor. Har man en deformerad kropp så kan man ju lika gärna dra på sig coopbrallorna ist för dieseljeansen. Men du kan inte på fullt allvar säga att det är "samma" brallor, det må vara samma tyg men märkesjeans sitter på ett helt annat sätt.

Tro nu inte att jag är nån märkesbög bara för det men lets face it, coopjeansen sys i en modell i ett X antal storlekar medans diesel har några tusen olika modeller och storlekar. Tro fan att det finns någon modell som sitter bra och snyggt på mer eller mindre alla.
Huruvida coops jeans är fula eller inte är något som är subjektivt.

Och sist jag kollade hade coop åt minstone 4 olika serier med olika passformer, i alla storlekar.

Personligen har jag svårt att se varför man vill ha jeans som sitter som om de vore gjutna på kroppen, det gör det ju bara svårt att göra saker som att t.ex. gå upp för en brant trappa då jeansen ofta är för tighta för detta.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Okej, jeansdiskussionen var relevant i början men nu är det dags att ta den i en separat tråd om ni vill fortsätta.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Lundh wrote:Lars menar inte konfigurera om i mjukvara utan att fysiskt byta minnet.
Jag tolkar konfigurera som att ändra några inställningar (i mjukvaran).
Om det fysiskt handlar om att byta en komponent måste det vara väldigt svårt att byta minne i en mac-dator eftersom de tar sånna överpriser för den servicen som många datorföretag erbjuder gratis.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Branstrom wrote:viruslösheten som man betalar för.
Ja, och vad kan det bero på ::)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Longstock wrote:
Lundh wrote:Lars menar inte konfigurera om i mjukvara utan att fysiskt byta minnet.
Jag tolkar konfigurera som att ändra några inställningar (i mjukvaran).
Om det fysiskt handlar om att byta en komponent måste det vara väldigt svårt att byta minne i en mac-dator eftersom de tar sånna överpriser för den servicen som många datorföretag erbjuder gratis.
Man kan ändra på en dators hårdvarukonfiguration likväl som en mjukvarukonfiguration.
Det finns en gräns där företag inte längre kan leva på goodwill. Det är säkert lätt att byta minne i en Mac, men som andra har påpekat, det är stor skillnad i arbete att klistra på en addresslapp gentemot att plocka upp datorn, plocka ut minnet och sätta in nytt för att återigen paketera den för transport. Att Apple tar hutlöst betalt för att byta minnet är deras val. Supply and demand.

( Detta inlägg bygger på antagandet att apple har en/flera basmodeller (storsäljare) som modifieras efter behov med mer minne/större hårddisk/etc )
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Angående topic: har Microsoft "oskäliga" priser? För 3695 kr kan du köpa Windows XP Pro, ett populärt operativsystem med gratis uppdateringar som du kan använda hur länge du vill. Senaste spelkonsolen från Microsoft kostar runt 4000 kr, konkurrenten Sony kommer knappast att lägga sig under det. Så vad har Microsoft med detta att göra?
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Longstock wrote:
Branstrom wrote:viruslösheten som man betalar för.
Ja, och vad kan det bero på ::)
Det finns inga virus till macar, medan det finns hundratusentals till PC. Även om det kanske skulle förändras om macen blev mer populär så är det så i nuläget och det är en klar fördel. Den kommer antagligen att bestå så länge Apple inte sänker priserna. Och det skulle inte förvåna mig om det bestod längre än så. Windows är ett korthus, OS X är unixbaserat...
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ska rätta föregående talare lite.

Det finns tusentals virus till Windows.

Både Mac och x86 tillhör datorkategorin PC, det finns fortfarande inte många virus till *nix-operativ oavsett plattform.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Windows vs *nix handlar det om ja, förlåt.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Branstrom wrote: Det finns inga virus till macar, medan det finns hundratusentals till PC. Även om det kanske skulle förändras om macen blev mer populär så är det så i nuläget och det är en klar fördel. Den kommer antagligen att bestå så länge Apple inte sänker priserna. Och det skulle inte förvåna mig om det bestod längre än så. Windows är ett korthus, OS X är unixbaserat...
Vad är anledningen till att det inte finns några virus till mac-datorer?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dels är inte arkitekturen lika virusvänlig, dels skapar virus nästan uteslutande av personer som vill nå så stort genomslag som möjligt med sin "produkt" varför virus skrivs nästan uteslutande till windows, samt nu även till symbian (för det är väl så det vanligaste mobiltelefon-operativet heter?).
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Longstock wrote:Vad är anledningen till att det inte finns några virus till mac-datorer?
Användarrättigheter.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Post Reply