Apple värre än Microsoft? - oskäliga priser

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Ghlargh wrote:Dels är inte arkitekturen lika virusvänlig
Men det måste väl gå att skapa virus till mac-datorer?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Longstock wrote:Men det måste väl gå att skapa virus till mac-datorer?
Förenklat så hamnar ju olika *nix-användare i separata celler, en vanlig icke root-användare har inte rättigheter till känsliga filer; och därmed kan ett virus bara orsaka skada på de "egna" filerna.

För att ett virus skall anses som "lyckat", så vill det ju skada bra mycket mer än så, men det har helt enkelt inga möjligheter att skada de bitarna av filsystemet som gör någon rejäl skada.

Dessutom så fungerar mjukvara i *nix på ett annat sätt än i Windows, kör användare X igång ett program, så överbryggar detta program inte denna användare, för att en minnesresident applikation skall "drabba" flera användare krävs det att det har en speciell "flagga", och att dess ägare är root.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

lither wrote:Ni som kallar Apple för överpris: köper ni märkeskläder?
Oooooookeeeeeeej ...
Så du håller med om att man endast köper Apple-produkter för märkets skull? Har jag uppfattat det rätt?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

fisk wrote:
Longstock wrote:Men det måste väl gå att skapa virus till mac-datorer?
Förenklat så hamnar ju olika *nix-användare i separata celler, en vanlig icke root-användare har inte rättigheter till känsliga filer; och därmed kan ett virus bara orsaka skada på de "egna" filerna.

För att ett virus skall anses som "lyckat", så vill det ju skada bra mycket mer än så, men det har helt enkelt inga möjligheter att skada de bitarna av filsystemet som gör någon rejäl skada.

Dessutom så fungerar mjukvara i *nix på ett annat sätt än i Windows, kör användare X igång ett program, så överbryggar detta program inte denna användare, för att en minnesresident applikation skall "drabba" flera användare krävs det att det har en speciell "flagga", och att dess ägare är root.
Då förstår jag bättre. Men jag har lite frågor:
Så om man vill ha en dator fri från virus ska man köpa en mac?
På de nyaste mac-datorerna kan man tydligen använda Windows som OS. Gör det systemet mer instabilt? (Sitter säkerheten i OS:et eller i hårdvaran?)
Nu känner jag mig lite jobbig med alla dessa frågor, skratta bara inte :-[
Last edited by Longstock on 2006-06-20 21:07:25, edited 1 time in total.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Longstock wrote:Så du håller med om att man endast köper Apple-produkter för märkets skull? Har jag uppfattat det rätt?
Det vet vi inte förrän vi får reda på om lither tycker att märkeskläder har mervärde jämfört med billigare kläder, men jag tyckte då det verkade som att han försökte påminna om att det finns kvalitetsskillnader överallt.

Folk köper Apple-produkter av alla möjliga anledningar. Oftast handlar det troligen om anledningarna jag nämnde på förra sidan. Produkterna är snygga, snabba och stabila. Apple har bra support och en fin image. Det finns säkert ett fåtal som först efter köpet inser att det inte bara var det trendiga äpplet de betalade för...
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Longstock wrote:Då förstår jag bättre. Men jag har lite frågor:
Så om man vill ha en dator fri från virus ska man köpa en mac?
På de nyaste mac-datorerna kan man tydligen använda Windows som OS. Gör det systemet mer instabilt? (Sitter säkerheten i OS:et eller i hårdvaran?)
Nu känner jag mig lite jobbig med alla dessa frågor, skratta bara inte :-[
Du kan köpa en MAC eller så kan du köra något annat *nix-operativ, ex. Linux eller BSD.

Skyddet sitter i operativsystemet och inte i hårdvaran.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ghlargh wrote:Just nu sa du att jeans från dagligvaruhandeln automatiskt har sämre passform än lewis, vilket antingen är totalt påhittat eller så har du en kropp som passar lewis jeans bättre än coops.

Och även om det finns en liten skillnad i form är den inte värd en prisskillnad på över 400% för någots som i grunden är samma produkt.
Du tycker inte att skillnaden är värd 400%, därför att du inte uppfattar den som viktig.

Det är dina värderingar baserade på din, något trubbiga, uppfattning.

Jag upplever skillnaden mellan PC och Mac som större och framförallt bestående av mer än äpplet. Att du inte förmår se dessa skillnader betyder inte att de inte finns.

Jämför för all del två maträtter, med samma grundingredienser och med samma kaloriinnehåll. En är billig men smakar i mitt tycke vedervärdigt, den andra är lite dyrare men i min mening otroligt mycket godare. Eftersom att du fullkomligt saknar allt vad smak heter tycker du att de båda måltiderna är likvärdiga och väljer följdaktligen den billiga. Så långt allt väl, men när du talar nedsättande om de som väljer den dyrare maträtten eller antyder att de betalar extra enkom för att verka märkvärdiga är du ute på hal is. Sannolikt är det så att de ser någonting som du inte ser, eller helt enkelt har sinne för smak, vilket du i vårt exempel saknar.

För de som fortfarande undrar över Apples dyra minnespriser kan jag rekommendera ett besök på dell.se. En snabb blick visar att Apple är ungefär 6% dyrare på en uppgradering från 512M till 2G RAM. Hutlöst.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Wulffmorgenthaler ang. applefantaster

Om en maträtt har liknande smak, samma energiinnehåll och 4 gånger högre pris hade jag valt den billigare och undrat varför folk kastade pengar på den dyra ja. Men jag hade inte köpt den billiga om den smakade skit. Denna jämförelse från din sida håller inte riktigt då det inte är några allvarliga fel på billiga jeans, det är inte så att de har 3 ben eller faller sönder när man tvättar dem.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ghlargh wrote:Om en maträtt har liknande smak, samma energiinnehåll och 4 gånger högre pris hade jag valt den billigare och undrat varför folk kastade pengar på den dyra ja. Men jag hade inte köpt den billiga om den smakade skit. Denna jämförelse från din sida håller inte riktigt då det inte är några allvarliga fel på billiga jeans, det är inte så att de har 3 ben eller faller sönder när man tvättar dem.
Det är bara tröttsamt att se människor försöka argumentera mot en fri marknad. En marknad utan handelshinder kan inte ha "fel", den är en perfekt spegling av folkets vilja. Om folk inte hade velat ha Mac:ar hade Apple gått i konkurs. Finns Apple fortfarande? Tja, de har fortfarande en hemsida. Det står ingenting i tidningarna om att Apple har gått i konkurs. Vi får helt enkelt anta att det faktiskt finns människor som vill ha Mac:ar. Visst, de är inte många, men de har pengar och tydligen inget bättre att använda dem till.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Att köpa en Mac har för mig inget att göra med ett äpple. Det ni hela tiden går förbi i diskussionen är att det faktiskt finns de som föredrar Mac OS X framför Windows. Jag är en av dessa och det är därför jag hela tiden kommer tillbaka till Apple.

Det har för mig inget att göra att hårdvaran är speciell eller, för att gå till Nems analogi, inget med hur den är tillagad att göra. Jag är minst sagt kritisk till Apples produktkvalité, anledningen kan vi ta en annan gång.

Dessutom är Apple inte dyrare än konkurrerande tillverkare. I alla fall inte om man har vissa krav på att en dator inte skall vara byggd i ett tråkigt plastskal. (Ja, jag vet att Macbook är tillverkad i plast men det är skillnad på plast och plast.) Att köpa minnen från Apple har alltid varit en förlustaffär, men så är det ju som sagt även för Dell så har man möjliighet att köpa minne separat så gör man ju det.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Ja, det handlar till iaf 70% om OS X för mig också, det är det bästa OS som finns för de flesta digitala behov som folk har.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

fisk wrote:
lither wrote:Ni som kallar Apple för överpris: köper ni märkeskläder?
Nej.
Just du är mycket unik. Här får du en varmkorv med lite svart senap.
AngryTino wrote:
lither wrote:Ni som kallar Apple för överpris: köper ni märkeskläder?
Oooooookeeeeeeej ...
nope....men även om jag gjorde det påstår du att apples minnen, deras service eller deras hårddiskar är bättre än andras?
Jag väljer att svara lika koncist som fisk: ja.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Är deras minnen och hårddiskar bättre än andras? Nej, det är samma produkter.

Är deras service bättre? Ja, men jag anser inte att den är värd de pengar de tar ut för att ex. stoppa i två minnesstickor eller ghosta och montera en hårddisk.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ghlargh wrote:Är deras minnen och hårddiskar bättre än andras? Nej, det är samma produkter.

Är deras service bättre? Ja, men jag anser inte att den är värd de pengar de tar ut för att ex. stoppa i två minnesstickor eller ghosta och montera en hårddisk.
Det var ett svar på servicen i första hand, då Microsoft inte står för någon stor del av hårdvaruförsäljning, om man säger så. Och det gör man.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

lither wrote:
Ghlargh wrote:Är deras minnen och hårddiskar bättre än andras? Nej, det är samma produkter.

Är deras service bättre? Ja, men jag anser inte att den är värd de pengar de tar ut för att ex. stoppa i två minnesstickor eller ghosta och montera en hårddisk.
Det var ett svar på servicen i första hand, då Microsoft inte står för någon stor del av hårdvaruförsäljning, om man säger så. Och det gör man.
Nu får du bestämma dig: Är det hårdvaran eller servicen som är bättre? Frågan som du i första hand svarade på var om minnen och hårddiskar är bättre om de kommer från Apple.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Longstock wrote:
lither wrote:
Ghlargh wrote:Är deras minnen och hårddiskar bättre än andras? Nej, det är samma produkter.

Är deras service bättre? Ja, men jag anser inte att den är värd de pengar de tar ut för att ex. stoppa i två minnesstickor eller ghosta och montera en hårddisk.
Det var ett svar på servicen i första hand, då Microsoft inte står för någon stor del av hårdvaruförsäljning, om man säger så. Och det gör man.
Nu får du bestämma dig: Är det hårdvaran eller servicen som är bättre? Frågan som du i första hand svarade på var om minnen och hårddiskar är bättre om de kommer från Apple.
Jag gillar Apples hårdvara bättre överlag. Sen om deras minnen eller hårddiskar är bättre än vanliga PC:s kan jag inte svara på.
För övrigt har jag aldrig svarat på frågan om minnen och hårddiskar; det var dels en reflektion över märkeskläder, dels en över servicen. Korv.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lither wrote:
fisk wrote:
lither wrote:Ni som kallar Apple för överpris: köper ni märkeskläder?
Nej.
Just du är mycket unik. Här får du en varmkorv med lite svart senap.
Jag besvarade din fråga direkt, och får barnslig sarkasm tillbaka. Vänligen återkom när du kan argumentera utan att försöka använda personangrepp.

Ditt argument försökte gissningsvis anmärka på att personer som köper märkeskläder och kallar Mac för överpris handlar med någon slags logisk felaktighet som grund. Allt jag gjorde var att poängtera att jag varken köper märkeskläder eller Mac.

Bespara mig dina fåniga kommentarer om svart senap och "unik", de gör dig allt annat än nytta.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

fisk wrote:
lither wrote:
fisk wrote:
lither wrote:Ni som kallar Apple för överpris: köper ni märkeskläder?
Nej.
Just du är mycket unik. Här får du en varmkorv med lite svart senap.
Jag besvarade din fråga direkt, och får barnslig sarkasm tillbaka. Vänligen återkom när du kan argumentera utan att försöka använda personangrepp.

Ditt argument försökte gissningsvis anmärka på att personer som köper märkeskläder och kallar Mac för överpris handlar med någon slags logisk felaktighet som grund. Allt jag gjorde var att poängtera att jag varken köper märkeskläder eller Mac.

Bespara mig dina fåniga kommentarer om svart senap och "unik", de gör dig allt annat än nytta.
Jag var seriös i mitt svar om att du var unik. Sen att jag kryddade det med en sektion ur "Korven" framgick tydligen inte. Blir du alltid såhär hetsk mitt på natten?

Jag förstod att jag inte skulle få några "ja"-svar på min fråga, så fort jag funderat lite på det. De som svarar "nej" skulle antingen vara AngryTino och/eller någon annan, antagligen bara en. Jag kan garantera att det är flera som läst mitt inlägg och svarat "ja" inombords, men struntat i att skriva det.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lither wrote:Jag var seriös i mitt svar om att du var unik. Sen att jag kryddade det med en sektion ur "Korven" framgick tydligen inte. Blir du alltid såhär hetsk mitt på natten?

Jag förstod att jag inte skulle få några "ja"-svar på min fråga, så fort jag funderat lite på det. De som svarar "nej" skulle antingen vara AngryTino och/eller någon annan, antagligen bara en. Jag kan garantera att det är flera som läst mitt inlägg och svarat "ja" inombords, men struntat i att skriva det.
Du gör ett kardinalmisstag i det att du menar dig förstå vad människor gör, tycker och tänker. Vi kan bara förstå oss själva, och oftast dömer vi andra efter hur vi själva är, och våra domar av andra reflekterar oftast detta, och hypoteser kring hur andra 'garanterat svarar inombords' är ett prekärt sätt att grunda sin verklighetsbild på.

Hypotetiska generaliseringar utan riktiga påtagliga data kan leda till illusioner utan dess like. Akta dig för det.


Vad gäller "unik" och "svart senap", så hör de illa till debatten, och du vet alldeles för lite om mig, eller min personlighet för att yppa någonting särskilt träffsäkert.

Återigen, förmoda dig inte att känna människor du inte känner.

Tack.


---


Vidare anser jag att debatter om smakpreferenser med endast två alternativ (Mac / PC) sällan leder till något annat än pajkastning i slutändan.

Kan vi inte bara gilla det vi gillar, utan att behöva racka ner på vad andra gillar?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag anser att över huvud taget säga "Mac / PC" visar att man är ytterst dåligt insatt då de flesta Macar är PC-ar. Har vi en gång skapat dessa definitioner bör vi hålla oss till vad de betyder. Plattformen man normalt menar när man säger "PC" är x86.

När man jämför operativsystem är det ännu mer fel att säga PC då det finns ett otal operativsystem till x86, snart är även många (alla?) nya Macar baserade på x86.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Alla macar är x86-baserade nu, ja.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Ghlargh wrote:Jag anser att över huvud taget säga "Mac / PC" visar att man är ytterst dåligt insatt då de flesta Macar är PC-ar. Har vi en gång skapat dessa definitioner bör vi hålla oss till vad de betyder. Plattformen man normalt menar när man säger "PC" är x86.

När man jämför operativsystem är det ännu mer fel att säga PC då det finns ett otal operativsystem till x86, snart är även många (alla?) nya Macar baserade på x86.
Så plattformarna är Mac och x86? Rimligtvis kan det inte vara så. x86 är en processorakritektur, Mac är det definitivt inte. Därför skulle jag vilja säga att Mac och PC är en minst lika bra beskrivning. Att kalla x86 för en plattform är dessutom rätt konstigt då x86-processorer används inom många olika områden. Inte bara för PC.

Branstrom: Alla Macar är inte x86-baserade än. PowerMac finns fortfarande kvar.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Branstrom wrote:Alla macar är x86-baserade nu, ja.
Nej.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

MooDHooDs wrote:Nej.
Undantagena powermac och xserve, men det kommer ändras innan 2007 troligtvis. PPC var mys men intels nya cpu'er är bättre. ska man jämföra prestanda/värmeutveckling så var väll G5'an en hemsk cpu.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
Post Reply