Harvard University.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

nem wrote:
Dissident wrote:fisk?
Jag trodde han läste på en av de nya bygdehögskolorna. Det räknas knappast till högre utbildning.
Hahaha.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Stuggi wrote:Är det samma krav om man vill till MIT?
Bra nära, som jag skrev innan. Jag hörde en kille ifrån deras Mediaavdelning prata en gång och han gav inttrycket att personliga prestationer var där än mer viktigare än annars. Som alla andra av dessa stora universiteten så har de bra hemsidor.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag har egentligen bara erfarenhet av Oxford och Cambridge, men jag kan tänka mig att det ser ungefär likadant ut på andra toppuniversitet, och eftersom det är mer eller mindre en självklarhet att de sökande har högsta betyg åtminstone i de ämnen som är relevanta för vad man ska studera lägger man stor vikt vid intervjuer, insända arbeten och intagningsprov (om man ska ta juridik som exempel LNAT) för att sortera inom toppskiktet, så bortsett från dina gymnasiebetyg är det där du kommer behöva lägga ner mest arbete på förberedelser. Som utlänning kommer du dessutom att behöva ett A i CAE eller minst ett B i CPE eller motsvarande engelskadiplom. Och kom ihåg att det är en enorm konkurrens om platserna, så om du menar allvar med dina ambitioner kan du räkna med att få lägga ner en hel del möda i framtiden, inte minst eftersom du som svensk har en del att ta igen amerikanerna.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

TinyTeeth wrote:Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:
Bomber3 wrote:Är det någon idé?

hög utbildning och sedan packa varor på ICA..
Vad får dig att tro att utbildning inte lönar sig?

(Postat från Cupertino....)
Det beror väldigt mycket på branch och konjunktur. Kan inte säga att jag har varit allt för benyttad av mina cirka 220 högskolepoäng samt mina tre terminer på komvux.
För att inte tala om min morbror doktorn i mattematik som varit arbetslös större delen av de senaste femton eller så åren.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Big_Bird wrote: För att inte tala om min morbror doktorn i mattematik som varit arbetslös större delen av de senaste femton eller så åren.
Då beror det nog mer på han själv som person än hans doktors-titel.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Dessutom säger det ingenting om utbildning generellt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Longstock wrote:
Big_Bird wrote: För att inte tala om min morbror doktorn i mattematik som varit arbetslös större delen av de senaste femton eller så åren.
Då beror det nog mer på han själv som person än hans doktors-titel.
Skulle det på något sätt ändra validiteten hos påståendet i frågan huruvida utbildning automatisk lönar sig?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

TinyTeeth wrote:Dessutom säger det ingenting om utbildning generellt.
Generellt sett är det är väldigt dumt att uttala sig om utbildning generellt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird wrote:Generellt sett är det är väldigt dumt att uttala sig om utbildning generellt.
Generellt sett stämmer det, men statistiken visar trots det att utbildning generellt sett lönar sig.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Big_Bird wrote:
Longstock wrote:
Big_Bird wrote: För att inte tala om min morbror doktorn i mattematik som varit arbetslös större delen av de senaste femton eller så åren.
Då beror det nog mer på han själv som person än hans doktors-titel.
Skulle det på något sätt ändra validiteten hos påståendet i frågan huruvida utbildning automatisk lönar sig?
Det spelar ingen roll hur pass hög utbildning man har då personen i fråga är så knepig att ingen vill anställa honom. Det är otroligt lätt att få jobb som matetmatiklärare fastän man inte är behörig i ämnet.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Det är extremt dumt att utbilda sig i något som man inte har talang i. Att hoppa på en utbildning utan att brinna för det, ja då kommer man inte långt.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Shinobi
Posts: 183
Joined: 2005-12-28 20:53:29

Post by Shinobi »

Pinto wrote:Det är extremt dumt att utbilda sig i något som man inte har talang i. Att hoppa på en utbildning utan att brinna för det, ja då kommer man inte långt.
Men ett intensivt arbete bygger upp ett intresse.

Det du inte förstår föraktar du,Det du förstår anser du sevärdt.
-Ip 4 (2,4 Ghz)
-Geforce titanium 4200 (128 DDR)
-Pc3200 DDR (786 Mb)
-P4 mainboard.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Shinobi wrote:Men ett intensivt arbete bygger upp ett intresse.

Det du inte förstår föraktar du,Det du förstår anser du sevärdt.
Intensivt arbete kan bygga upp ett intresse, och man kan mycket väl förakta något man förstår.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Longstock wrote:
Big_Bird wrote:
Longstock wrote:
Big_Bird wrote: För att inte tala om min morbror doktorn i mattematik som varit arbetslös större delen av de senaste femton eller så åren.
Då beror det nog mer på han själv som person än hans doktors-titel.
Skulle det på något sätt ändra validiteten hos påståendet i frågan huruvida utbildning automatisk lönar sig?
Det spelar ingen roll hur pass hög utbildning man har då personen i fråga är så knepig att ingen vill anställa honom. Det är otroligt lätt att få jobb som matetmatiklärare fastän man inte är behörig i ämnet.
Som sagt, det är andra faktorer än utbildningen som spelar in.

Jag vet att min morbror inte trivdes särskilt bra på den tiden han undervisade i grundläggande högskolematte. Han sa att det var lika utmanande som att lära ut plus och minus.

Vilket i och för sig är en faktor. Det är lätt att få jobb som mattematiklärare på högstadiet om man inte har behörighet, men likväl som det vore rätt meningslöst att städa på toaletterna på IBM med en elektroingenjörsexamen så talar vi om två helt olika plan här.

Hur som helst, det har ingen som helst inverkan på min tidigare utsaga. Hög utbildning är inte det enda som spelar roll, konjunktur och ämnesområde är förmodligen viktigare.
Last edited by Big_Bird on 2006-06-26 14:26:20, edited 1 time in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Rensat på personliga angrepp, lite sent men hoppas ni ursäktar.

Låt nu diskussionen fortsätta på en bra nivå.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:
nem wrote:
Bomber3 wrote:Är det någon idé?

hög utbildning och sedan packa varor på ICA..
Vad får dig att tro att utbildning inte lönar sig?

(Postat från Cupertino....)
Det beror väldigt mycket på branch och konjunktur. Kan inte säga att jag har varit allt för benyttad av mina cirka 220 högskolepoäng samt mina tre terminer på komvux.
För att inte tala om min morbror doktorn i mattematik som varit arbetslös större delen av de senaste femton eller så åren.
Vilket leder oss till slutsatsen att din utbildning var värdelös.

För egen del känner jag att min utbildning varit lönande på både ett personligt och monetärt plan. Jag tror inte att det är någon som påstår att all utbildning alltid lönar sig. Men generellt är det sant, och en del utbildningar kan vara mycket lönande investeringar.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Rensat igen och varning utdelad. Skärpning!
hej.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:Vilket leder oss till slutsatsen att din utbildning var värdelös.
Det beror på hur du ser det. Den ledde inte till ett jobb, nej. Men det är snarare för att konjunkturen ser ut som den gör. Det överutbildas journalister och de jobb som delas ut delas till stor del ut via nepotism.

Men jag kan lova dig att jag kan mer om TV-produktion, radioklippning, tidningsredigering och nyhetsvärdering än någon annan här inne.

Problemet är att det inte finns tillräckligt med jobb i branchen för alla och att det inte finns tillräckligt måna angränsande brancher att söka sig till med sin utbildning.

Värdelöst, ja... på sitt sätt.
För egen del känner jag att min utbildning varit lönande på både ett personligt och monetärt plan. Jag tror inte att det är någon som påstår att all utbildning alltid lönar sig. Men generellt är det sant, och en del utbildningar kan vara mycket lönande investeringar. (mina markeringar)
Men nu är du inne och lägger brasklappar i kakan och argumenterar egentligen för min ståndpunkt. Det var ju vad jag sa:
All utbildning lönar sig inte automatiskt, det beror på allmän konjunktur och vilken branch man råkar ha utbildat sig i.

Vill du ha ett generellt statement om att det alltid lönar sig att utbilda sig så ska du säga att det alltid lönar sig att utbilda sig till läkare. Det är en av de mindre konjunkturkänsliga brancherna där man ofta skriker efter folk, särskilt till orter som Kiruna, Mäkkiskängelää och Flen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Big_Bird wrote:
nem wrote:Vilket leder oss till slutsatsen att din utbildning var värdelös.
Det beror på hur du ser det. Den ledde inte till ett jobb, nej. Men det är snarare för att konjunkturen ser ut som den gör. Det överutbildas journalister och de jobb som delas ut delas till stor del ut via nepotism.

Men jag kan lova dig att jag kan mer om TV-produktion, radioklippning, tidningsredigering och nyhetsvärdering än någon annan här inne.

Problemet är att det inte finns tillräckligt med jobb i branchen för alla och att det inte finns tillräckligt måna angränsande brancher att söka sig till med sin utbildning.

Värdelöst, ja... på sitt sätt.
För egen del känner jag att min utbildning varit lönande på både ett personligt och monetärt plan. Jag tror inte att det är någon som påstår att all utbildning alltid lönar sig. Men generellt är det sant, och en del utbildningar kan vara mycket lönande investeringar. (mina markeringar)
Men nu är du inne och lägger brasklappar i kakan och argumenterar egentligen för min ståndpunkt. Det var ju vad jag sa:
All utbildning lönar sig inte automatiskt, det beror på allmän konjunktur och vilken branch man råkar ha utbildat sig i.

Vill du ha ett generellt statement om att det alltid lönar sig att utbilda sig så ska du säga att det alltid lönar sig att utbilda sig till läkare. Det är en av de mindre konjunkturkänsliga brancherna där man ofta skriker efter folk, särskilt till orter som Kiruna, Mäkkiskängelää och Flen.
Alltid roligt med folk som motbevisar sig själva...

Annars ser jag inte varför en utbildning måste vara ekonomiskt lönsam, nog har jag själv tänkt gå en utbildning inom elektronik fast jag inte har en tanke på att börja arbeta med det...
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Stuggi wrote:Alltid roligt med folk som motbevisar sig själva...

Annars ser jag inte varför en utbildning måste vara ekonomiskt lönsam, nog har jag själv tänkt gå en utbildning inom elektronik fast jag inte har en tanke på att börja arbeta med det...
Det är nog det här som många (särskilt de som ser kapital som målet) missar. Jag tror förvisso att alla former av akademiska studier är i grund och botten av egoistiska skäl, men vissa använder dessa skäl för att tillfredställa huvudsakligen egna intressen, istället för samhällets intressen.

Visst går de båda att kombinera, men inte alltid.

Ta exempelvis mina studier i Sociologi, jag är väl medveten om att den kursen inte kommer att ge mig något arbete (så tillvida jag inte dristar mig att doktorera i ämnet, något som jag åtminstone just nu, inte vill).

Istället kombinerar jag mina studier i Digital mediedesign och pedagogik, vilka kan både kombineras (genom återigen att ta ett arbete som lärare i DMD), eller jobba på en webb-byrå.

Samtidigt är det personliga intressen, och jag tycker om att ha en flexibel utbildning, även om den definitivt inte är så fokuserad som ex. någon som studerar ett enda ämne under hela sin studietid, och dess kringliggande ämnen.

I slutänden så är det trots ändå två faktorer som kan vara lika viktiga som utbildning när det gäller jobb; hängivelse och kontakter. Hängivelse kan ge dig vissa jobb du inte är kvalificerad akademiskt för, och dessutom så kan bristen på hängivelse få dig att förlora ett jobb som du är akademiskt kvalificerad för.

En vän till mig som nyligen läst rättsvetenskapliga programmet har tagit examen, och är så less på sitt ämne att han inte längre vill arbeta med det. Det kallar jag bortkastad utbildning; att både förlora intresset för ämnet, och att inte vilja arbeta inom det.

Så vill han nu jobba inom något annat, så är han på samma nivå som alla som är outbildade inom det yrket.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply