Harvard University.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Shinobi
Posts: 183
Joined: 2005-12-28 20:53:29

Harvard University.

Post by Shinobi »

Hej på er alla glada matematiker,Undrade om ni har någon aning om vad som krävs för att studera vid harvard?
Går det att söka sig ditt efter gymnasiet eller krävs det en högskoleutbildning?


Tack i förhand!
-Ip 4 (2,4 Ghz)
-Geforce titanium 4200 (128 DDR)
-Pc3200 DDR (786 Mb)
-P4 mainboard.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Beroende på vilken utbildning du väljer att gå isåfall.
Harvard är kända för höga intagningskrav. Säkert 20.0 och en hög skolavgift, fast det är å andra sidan studiemedelsberättigat.
Dit söker du efter gymnasiet.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Du kan söka, men för att komma in behövs mer än bara 20.0

Goda referenser och dylikt brukar behövas när man vill in på universitet som t.ex. Ivy-league universiteten (däribland Harvard), MIT, École Polytechnique samt Kyoto universitet, för att nämna några av de större. (När jag hörde mig för fick jag höra att referenser mycket väl kan väga tyngre än betyg, något som är illa i Sverige där gymnasiet är oerhört okreditterande)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Shinobi
Posts: 183
Joined: 2005-12-28 20:53:29

Post by Shinobi »

Som i tråden innan,Jag lyckades bara fixa ett Vg i Matematik A men MVG i Matematik B och planerar att studera för att få MVG ända ner till Matematik F,G?
Har MVG i allt utom estetisk verksamhet(G),Men det har inget med det tekniska att göra. Mitt snitt ligger just nu på 19,33 men kan jag komma in med 19,33<20 poäng?

Jag kan ge grymt mycket tid åt studier och allt som har med kunskap att göra, Men detta upptäckte inte jag förrän på Vårterminen(Matematiken det vill säga,Hade Mvg i alla andra ämnen)

Jag älskar allt som innehandlar Matematik och Fysik, Går efter mottot "Knowledge is power".


ursäkta om jag låter flummig men jag är trött :P
-Ip 4 (2,4 Ghz)
-Geforce titanium 4200 (128 DDR)
-Pc3200 DDR (786 Mb)
-P4 mainboard.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Exakt hur hade du tänkt att söka? Sökanden med perfekta betyg har de säkerligen i överflöd, vad mer har du att erbjuda? Känner du någon där? Någon i släkten som gått där? Har du pengadelen avklarad? När jag tittade senast låg tuition för universitet på runt 60 000 / termin. På harvard lär det vara mycket mer.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Min egen bild är att det finns två grupper som kommer in på just Harvard. Den tredje gruppen, de som kommer in på "vanligt" vis, är mig veterligen till sättet ungefär som läkarlinjerna här, mer ett lotteri för att komma in. Rent av 20.0 skall dock inte behövas men minns väl att varje procent mindre du har måste man på något sätt väga upp med de två senare grupperna.

Den första gruppen människor är de som kommer in genom att "Känna de rätta personerna", "gått i rätt skola" eller andra dylika scenarion. Som jag nämnde ger de intryck av att åtminstone vid ansökan lägga en icke obetydlig vikt på tidigare referenser och dylikt.

Den andra gruppen är människor långt bortom dig och mig. Människor som för femtio år sedan doktorerade vid nitton års ålder, uppfann egna programmeringsspråk under gymnasietiden och i fallet staterna även spelade ruggigt bra ammerikansk fotboll. Kort sagt är det faktiska bedrifter som väger tungt i dessa grupper och det är även dessa människor man brukar höra talas om i efterhand.

[edit] Harvards school of arts and engineering hade en årlig tuition fee på runt 30 000 dollar om jag inte missminner mig. Därutöver kommer bostad, läraböcker, kostnad för att få göra prov och dylikt i vanlig ordning, precis som överallt annars.[/edit]
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Svaren på dina frågor finns här:

http://www.admissions.college.harvard.e ... index.html
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Bomber3
Posts: 77
Joined: 2006-04-29 22:21:55

Post by Bomber3 »

Är det någon idé?

hög utbildning och sedan packa varor på ICA..
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Bomber3 wrote:Är det någon idé?

hög utbildning och sedan packa varor på ICA..
Är man helt talanglös så är det ingen idé att skaffa sig ovanligt dyra utbildningar. För oss andra är jobb inget problem.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Bomber3 wrote:Är det någon idé?

hög utbildning och sedan packa varor på ICA..
Vad får dig att tro att utbildning inte lönar sig?

(Postat från Cupertino....)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

nem wrote:
Bomber3 wrote:Är det någon idé?

hög utbildning och sedan packa varor på ICA..
Vad får dig att tro att utbildning inte lönar sig?

(Postat från Cupertino....)
Min bror, 25-26 och pluggar fortfarande. Vafan! Ska man börja och jobba när man är 40 eller?
pimen

Post by pimen »

MooDHooDs wrote:Min bror, 25-26 och pluggar fortfarande. Vafan! Ska man börja och jobba när man är 40 eller?

Att plugga vid 25-26 års ålder är väl inget ovanligt, det är väl bättre att få ett bra jobb vid 30 än att jobba på ica snabbköp med en lön på <20kr/mån hela livet?
User avatar
Ballistic
Posts: 171
Joined: 2005-03-13 12:08:52
Location: Haninge - Sthlm

Post by Ballistic »

pimen wrote:Att plugga vid 25-26 års ålder är väl inget ovanligt, det är väl bättre att få ett bra jobb vid 30 än att jobba på ica snabbköp med en lön på <20kr/mån hela livet?
Jag tror inte riktigt att du vet vilka löner det är som gäller på ica. Visst, det är inga superlöner om man bara ska sitta i kassan/vara på golvet hela tiden, men det är fasen inte så lågt som 20 spänn i timmen. Runt en hundring i timmen får du när du har tre års erfarenhet och är över 20.

Sen verkar du väldigt negativt inställd till just butiksjobb, så jag antar att du inte har jobbat i butik själv. Min avdelningschef är 29 och han har jobbat på ica sen han var 19. Hans lön ligger på rätt sida 30', och jag tror knappast att den kommer att minska om han fortsätter som han gör. Killen som äger butiken (och som också bara jobbat på ica i hela sitt liv) drar säkerligen in över en hundring i månaden.

Ursäkta sidospåret, men jag kände att det kom massa negativa vibbar åt butiksjobb där folk inte visste vad de snackade om. Ville bara förtydliga lite.
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Är det samma krav om man vill till MIT?
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Ballistic wrote:bla.
Om du tycker att 30k är bra efter 10 jäkla år på samma ställe så får du det, men du kan knappast kalla högre utbildning onödigt då. Vissa har högre ambitioner än att jobba i butik.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
Ballistic
Posts: 171
Joined: 2005-03-13 12:08:52
Location: Haninge - Sthlm

Post by Ballistic »

Tossefar wrote:Om du tycker att 30k är bra efter 10 jäkla år på samma ställe så får du det, men du kan knappast kalla högre utbildning onödigt då. Vissa har högre ambitioner än att jobba i butik.
Du kan väl ärligt talat inte tycka att 30k är en skitlön? Jag är mycket medveten om att en del, inklusive mig, har andra ambitioner än att jobba i butik. Den enda anledningen till att jag skrev det jag skrev var för att den allmänna uppfattningen om butiksjobb verkade vara att folk som jobbar där knappt har råd till mat på bordet när de fått lön, och så är bevisligen inte fallet.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Jo, jag tycker att 30k efter tio år är en ren skitlön.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
Shinobi
Posts: 183
Joined: 2005-12-28 20:53:29

Post by Shinobi »

Att jobba på ICA i 10 år och endast få 30,000 kr i månaden tycker jag verkar
oansenligt. När du arbetat på en och samma arbetsplats i en butik så borde du anta rollen butikschef eller iallafall något som tillåter att du bär kostym.

Den allmänna uppfattningen av Butiksarbete ses ej som ett arbete för personer som har en högre utbildning.
Personer som hoppat ur skolan är de som platserna bakom kassorna därför att det inte krävs några speciella kunskaper att sitta och dra mat igenom en detektor. Och det är dessa personer som fortsätter att sitta vid kassorna 10 år frammåt.


Kanke beskrev det dumt,Men jag har inte sovit sen igår morse....
-Ip 4 (2,4 Ghz)
-Geforce titanium 4200 (128 DDR)
-Pc3200 DDR (786 Mb)
-P4 mainboard.
User avatar
Ballistic
Posts: 171
Joined: 2005-03-13 12:08:52
Location: Haninge - Sthlm

Post by Ballistic »

Shinobi wrote:Att jobba på ICA i 10 år och endast få 30,000 kr i månaden tycker jag verkar
oansenligt. När du arbetat på en och samma arbetsplats i en butik så borde du anta rollen butikschef eller iallafall något som tillåter att du bär kostym.

Den allmänna uppfattningen av Butiksarbete ses ej som ett arbete för personer som har en högre utbildning.
Personer som hoppat ur skolan är de som platserna bakom kassorna därför att det inte krävs några speciella kunskaper att sitta och dra mat igenom en detektor. Och det är dessa personer som fortsätter att sitta vid kassorna 10 år frammåt.


Kanke beskrev det dumt,Men jag har inte sovit sen igår morse....
Jag kan upplysa dig om att jag aldrig sett vår butikschef i kostym, och vdn brukar jag oftast se iklädd ica-skjorta. Sedan sa jag inte att han hade en lön på 30k, utan att han hade en lön på rätt sida 30k. Dessutom har han arbetat inom ica i 10 år, inte på samma butik.

Nåväl, nog om det här nu. Ni har era åsikter, jag har mina. Dumt att förstöra tråden med något som inte har med huvudämnet att göra.
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

En högre utbildning gör ju att man kanske kan få ett arbete man trivs med istället för ett vanligt industri/butik-jobb. Pengar spelar mindre roll.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Ballistic wrote:Killen som äger butiken (och som också bara jobbat på ica i hela sitt liv) drar säkerligen in över en hundring i månaden.
Låter ju inte troligt men ok.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Hipshot wrote:Låter ju inte troligt men ok.
Det vore väl hippt om en icabutiksanställd tjänade mer än statsministern.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
Ballistic
Posts: 171
Joined: 2005-03-13 12:08:52
Location: Haninge - Sthlm

Post by Ballistic »

Hipshot wrote:Låter ju inte troligt men ok.
Jag har inga exakta siffror, men av vad jag har hört så drog han in en bra bit över 2 mille förra året. Sen om du vill tro på det eller ej är väl upp till dig, men ha i åtanke att jag snackar om ägaren och inte någon anställd.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Ballistic wrote:Jag har inga exakta siffror, men av vad jag har hört så drog han in en bra bit över 2 mille förra året. Sen om du vill tro på det eller ej är väl upp till dig, men ha i åtanke att jag snackar om ägaren och inte någon anställd.
Det betyder ju dock inte att han lyfter 100k/mån från företaget.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
Ballistic
Posts: 171
Joined: 2005-03-13 12:08:52
Location: Haninge - Sthlm

Post by Ballistic »

Tossefar wrote:Det betyder ju dock inte att han lyfter 100k/mån från företaget.
Mycket möjligt. Jag talar bara om det jag har fått höra.
Post Reply