Blyertsspets.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Blyertsspets.

Post by Stiiig »

Hej hej!

Satt idag å kollade mig sjv i handflatan och kom ihåg ett mine från då jag gick i 4an och ramlade med en blyertspenna i handen så spetsen for in i handflatan.

tänkte för mig sjv då att detta borde ju vara gansak skadligt så jag fortfarande har kvar den där jävla blyrtsspetsen i handen. OCh att jag på senare tid hr väldigt lätt att få denna arm att somna.

Någon som vet om detta är sakdlig? borde jag opperera ut den (ca 1cm in i handflatan) lr borde jag gå till en doktor?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Act
Posts: 614
Joined: 2005-12-04 17:52:35
Location: Vimmerby

Post by Act »

En kompis till mig ramlade och på något sätt fick han in en cirka 1 cm lång blyertsspets i skinkan. Vet i fasen hur han lyckades med det, men hur som helst så har den suttit där i 8 år nu.
Vad jag vet så har han inte påverkats negativt utav det. ::)
Carpe Diem
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Jag satte en blyertspenna i handen när jag gick i 8an (93-94) fast jag vet inte om spetsen sitter kvar, men det är då en svart prick kvar där fortfarande. Inget jag har lidit av under de senaste 12 åren.
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag och en kille började bråka om nått under lektion och jag fick en blyertpenna huggen i armen
jag gav killen dyngspö och vart belönad med 3 dagars avstängning :P

men i allafall så har jag fortfarande en prick där men det är inget jag har lidit av
förutom att få pennan i armen som gör rätt ont :)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Har alla satt blyertspennor i sig? Jag har också lyckats med det och det syntes en prick i flera år men är borta nu. Inget jag märkt av.

Men är du orolig är nog inte att forum på internet bästa stället att fråga på. ;) Hör med någon i din omgivning som har bättre koll.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Är jag onormal som inte har en blyertsspets i kroppen?
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

Hehe många som råkat ut för detta. Jag har med kvar en stift i min högerhand (eller om det bara har färgat av sig). Ett finger kan vara avdomnat i flera dagar (runt 1 vecka) på senare tid.

Men jag tror inte det är det. Varit hos doktorn en gång och han sa att det var en nerv som var ikläm och min hand har varit lite smått missbildad sen födseln så det kan vara något med det (den är mycket mer muskelös och större än min vänstra och har mindre känsel i den).

Jag har även hoppat längdhopp med den och fått handen bakom mig så jag har en spricka i benet (som gör att jag inte kan sträcka ut helt rakt framåt)

Så om det är blyerts, det vet jag inte?
Päsa wrote:En kompis till mig ramlade och på något sätt fick han in en cirka 1 cm lång blyertsspets i skinkan. Vet i fasen hur han lyckades med det, men hur som helst så har den suttit där i 8 år nu.
Vad jag vet så har han inte påverkats negativt utav det.
Du har inte hört om han rumpa har domnat av? ;) Fast han kanske inte märkte det...
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Misstänker jag har en bit hönsnät, ungefär 2-3mm lång i handflatan. Inget jag har ont av, det ända spåret är att det är lite mörkare där.
我思う、ゆえに我あり
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

syntetisk wrote:Är jag onormal som inte har en blyertsspets i kroppen?
Vi två startar en klubb tycker jag.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag har ingen blyertsspets i mig :(
User avatar
Mixo
Posts: 258
Joined: 2002-03-07 23:33:54
Contact:

Post by Mixo »

verkar som det vore dags för en lag att förbjuda blyertspennor i grundskolan...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Mixo wrote:verkar som det vore dags för en lag att förbjuda blyertspennor i grundskolan...
Jobbigare att operara bort bläckpennor från händer, don't you think?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Faan shiiit! jag är inte ensam om detta. vad säger ni om en fond :P i stil me cancer fonden fast med vblyrts drabbade :P Harde vart skönt med lite kosing :P
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Har också fått en spets i handen, var något svart ett tag men försvann. Är inte ämnet giftigt ?
The town where i was born...
User avatar
cafer
Posts: 138
Joined: 2006-01-26 20:11:47
Location: Göteborg

Post by cafer »

AntzZ| wrote:Har också fått en spets i handen, var något svart ett tag men försvann. Är inte ämnet giftigt ?
Då hade det inte delats ut blyertspennor till småbarn i skolorna ... om det
inte är en global komplott *vädrar* Nä, tyvärr:
http://www.faktoider.nu/bly-erts.html
Last edited by cafer on 2006-06-20 13:41:05, edited 1 time in total.
Pessimisten: Nu kan det bara inte BLI värre!
Optimisten: Joo då!

Kakmonstret: Athlon 64 3200+ * Asus A8N-VM CSM * 2x1024 MB Twinmos * Maxtor DM10 250 GB SATA II * Sonata II * Syncmaster 913N
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Nä är ju lite konstigt isåfall. Men min lärare sa det till mig nån gång i 3´an 4´an att man kunde få blodförgiftning (felstav?)
The town where i was born...
User avatar
cafer
Posts: 138
Joined: 2006-01-26 20:11:47
Location: Göteborg

Post by cafer »

Klart, om det är något smuts eller bakterier på stiftet kan det säkert
hända, men själva blyertsämnet är nog ganska rent i sig. Saker som
man fått in i köttet sådär kapslas ofta in i någon sorts vävnad efter ett
tag (brosk eller bindväv?) så det inte ska skava.
Pessimisten: Nu kan det bara inte BLI värre!
Optimisten: Joo då!

Kakmonstret: Athlon 64 3200+ * Asus A8N-VM CSM * 2x1024 MB Twinmos * Maxtor DM10 250 GB SATA II * Sonata II * Syncmaster 913N
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Avsnit 23 av Värdelöst vetande med Ghlargh i repris:

I nästan alla fall av "blyertsspetsar" under huden handlar det bara om en tatuering i blyerts, ett helt stift skulle migrerat ut på samma sätt som en sticka i handen gör. Även andra föremål kan lämna tatueringar såsom bläckpennor, oxiderade metallbitar etc. Så länge det som stampas in genom skinnet lämnar avlagringar i rätt skinnlager och av ett material som inte är biologiskt nedbrytbart får man en tatuering.

Att folk påstår att blyerts är giftigt beror på att vi inte bytte namn på blyerts efter att vi slutade använda bly och började med grafit. Grafit är kol som har en speciell struktur och det är helt ogiftigt. En ytterligare förklaring kan vara att fram till nånstans efter mitten av 1900talet fanns något som kallas Annilin i pennor som ser exakt ut som blyerts, detta var ganska giftigt men användes då det kunde suddas medan det var torrt, men när pappret fuktades löstes annilinet upp och gick in i pappret, och blev permanent. Annilin används vad jag vet inte alls i dag.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Ghlargh wrote:Avsnit 23 av Värdelöst vetande med Ghlargh i repris:

I nästan alla fall av "blyertsspetsar" under huden handlar det bara om en tatuering i blyerts, ett helt stift skulle migrerat ut på samma sätt som en sticka i handen gör. Även andra föremål kan lämna tatueringar såsom bläckpennor, oxiderade metallbitar etc. Så länge det som stampas in genom skinnet lämnar avlagringar i rätt skinnlager och av ett material som inte är biologiskt nedbrytbart får man en tatuering.
Hmm, så du påstår alltså att det i själva verket inte sitter ngt blyerts i huden, utan närmare bestämt är det en tatuering eller avlagring av blyertsen eller?

För övrigt vill jag tacka dig för den intressanta faktan du velat dela med dig av. Väldigt nyttigt...
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Min kompis satte ett blyertsstift vid området vid tiningen när vi gick i femman.
Jag är helt fri från sånt :)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det finns ju fall där hela stiftet sitter kvar på samma sätt som att man kan operera in stålkulor under huden, men i nästan alla fall är det bara en tatuering ja.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Jag fick en blyertspenna i underarmen i 5'an. Vilken arm det är syns inte, kommer heller inte ihåg vilken arm det var. Jag har även fått en pil i armen, men det blev inget allvarligt det heller, jag bara satte på ett plåster. ^^
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Ghlargh har du funderat på at skrive en bok? lr köra en solo sida som enkelt kokurerar ut wikipedia?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Stiiig wrote:Ghlargh har du funderat på at skrive en bok? lr köra en solo sida som enkelt kokurerar ut wikipedia?
Har du funderat på att lära dig skriva öht?
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Stiiig wrote:Ghlargh har du funderat på at skrive en bok? lr köra en solo sida som enkelt kokurerar ut wikipedia?
Jag kan inte allt, långt från. Det är bara det att när jag inte kan så håller jag för det mesta käften, därför verkar det som om jag kan allt :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Locked