Film från bio ?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Film från bio ?

Post by AntzZ| »

Hur går det till när en person filmar en film i bio´n ? Kollar ingen om folk har med sig kamera, sitter och filmar i salongen osv ? Sen borde det ju vara folk som ser att en person har sin video kamera uppe... Någon som vet mer ? Tack.
The town where i was born...
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Film från bio ?

Post by Dissident »

Kameran finns i samma rum som projektorn och den som filmar är en som arbetar på biografen.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Re: Film från bio ?

Post by liger »

Dissident wrote:Kameran finns i samma rum som projektorn och den som filmar är en som arbetar på biografen.
Med andra ord är det alltså omöjligt att spåra vem av arbetarna som filmat en viss film eller, om man nu inte ertappar den personen med kameran i handen eller liknande??
x-axeln vs y-axeln
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Det är väl omöjligt att ens spåra vilken biograf det är filmat i?
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Ok ok, det kunde jag aldrig tänka mig :P tackar för svaren då.
The town where i was born...
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

en cam release är väll filmad ifrån salongen, man brukar ju höra folk snacka. en telesync är dock filmad från projektorns rum.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Exakt så. CAM är filmat av någon bland biobesökarna.
Telesync kan dock också vara filmad från salongen, fast med ljudet kopplat via kabel.

Här finns förklaringar på det mesta:
http://www.vcdquality.com/index.php?page=faq
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Re: Film från bio ?

Post by XitArS »

AntzZ| wrote:Hur går det till när en person filmar en film i bio´n ? Kollar ingen om folk har med sig kamera, sitter och filmar i salongen osv ? Sen borde det ju vara folk som ser att en person har sin video kamera uppe... Någon som vet mer ? Tack.
När var du på bio senaste? Mig veterligen så blir man inte visiterad och sitter man högst upp med polare på sidorna så är det knappast någon som ser en (de flesta kollar inte bakåt när de ser på film)... Sedan så även om någon ser det så kanske de inte bryr sig?
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Hur kan man vilja kolla på sånt? Är ju lika trevligt som att lyssna på musik med 32 kbps i hörlurar för 10 kr.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Eneriz
Posts: 192
Joined: 2005-07-19 9:15:35
Location: Luleå

Post by Eneriz »

jallabert wrote:Hur kan man vilja kolla på sånt? Är ju lika trevligt som att lyssna på musik med 32 kbps i hörlurar för 10 kr.
Eller ens att lyssna på mp3 i allmänhet ;)
Mobile AMD Athlon64 2800+/512mb Corsair value PC3200/200gb S-ATA/Asus K8N S754/Radeon 9200 128mb AGP
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Re: Film från bio ?

Post by AntzZ| »

XitArS wrote:
AntzZ| wrote:Hur går det till när en person filmar en film i bio´n ? Kollar ingen om folk har med sig kamera, sitter och filmar i salongen osv ? Sen borde det ju vara folk som ser att en person har sin video kamera uppe... Någon som vet mer ? Tack.
När var du på bio senaste? Mig veterligen så blir man inte visiterad och sitter man högst upp med polare på sidorna så är det knappast någon som ser en (de flesta kollar inte bakåt när de ser på film)... Sedan så även om någon ser det så kanske de inte bryr sig?
Om jag hade filmat från salongen hade jag inte tagit med mig den minsta sämsta kameran ( finns små bra också såklart ) i fickan utan då hade jag haft med mig en kanske lite större med bättre bild, och då syns den väl ? Sen om dom märker det är en annan sak...Undrade bara hur det gick till först och främst.
The town where i was born...
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

jallabert wrote:Hur kan man vilja kolla på sånt? Är ju lika trevligt som att lyssna på musik med 32 kbps i hörlurar för 10 kr.
Tror det handlar mer om att personen/hans sida osv vill vara först med filmen. ?
The town where i was born...
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

AntzZ| wrote:Tror det handlar mer om att personen/hans sida osv vill vara först med filmen. ?
Men vad är det för mening med att vara först när ingen normal människa kan vilja se filmen?
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

jallabert wrote:
AntzZ| wrote:Tror det handlar mer om att personen/hans sida osv vill vara först med filmen. ?
Men vad är det för mening med att vara först när ingen normal människa kan vilja se filmen?
Ryktet om att sidan ( om det tex är tpb ) har filmen först av alla, så kanske folk går in på sidan och delar med sig filmen och det ena leder till det andra och helt plötsligt känner tex 10 av personens vänner till sidan och därifrån leder det kanske till att någon kopierar dvd´n när det släpps, men vad vet jag :P
The town where i was born...
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

AntzZ| wrote:Ryktet om att sidan ( om det tex är tpb ) har filmen först av alla, så kanske folk går in på sidan och delar med sig filmen och det ena leder till det andra och helt plötsligt känner tex 10 av personens vänner till sidan och därifrån leder det kanske till att någon kopierar dvd´n när det släpps, men vad vet jag :P
g-sus, filmerna släpps inte först på bittorrentnätverken.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Ah du såg inte ->TEX<- ?
The town where i was born...
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Jodå, men scenarna vill ju inte att rls'erna kommer utanför deras egna nätverk. Och jag har aldrig sett dom skyltat med "här-finns-vi" sidor.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vad det gäller kvalité skiljer det i dag inte jättemycket mellan en liten och en stor kamera, i vanlig TV-upplösning har man mer eller mindre nått gränsen för hur perfekt det kan bli, även med små DV-kameror.

Den stora fördelen med en stor kamera är skakfrihet och att man kan få plats med bättre media, fler kontroller och större batterier.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

P-NILZ wrote:Jodå, men scenarna vill ju inte att rls'erna kommer utanför deras egna nätverk. Och jag har aldrig sett dom skyltat med "här-finns-vi" sidor.
Fast på gamla amiga tiden så stod det ju BBS nummer i deras cracktros vart man kunde kontakta dem ;D

Om man ser på en CAM så måste man vara mongo. Det är genomrutten kvalité, 1000000ggr värre än vhs tillochmed.

EDIT: Minns jag det rätt så skyltade de då tillochmed med hela adresser vart de befann sig :o

Bara att gå in på flashtro.com så ser man det på vissa cracktros. Man måste dock vara medlem för att kunna se.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

enix wrote:Om man ser på en CAM så måste man vara mongo. Det är genomrutten kvalité, 1000000ggr värre än vhs tillochmed...
Öhm..nja, ibland kan kvaliten suga, men för det mesta så är det helt okej faktiskt, då det är ganska vanligt med CAM filmer så vill ju alla ha den bästa kvaliten...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om man inte har total abstinens kan man
A: Vänta tills filmen släpps på bio eller DVD
B: Vänta tills filmen finns som DVDscreener...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Ghlargh wrote:Vad det gäller kvalité skiljer det i dag inte jättemycket mellan en liten och en stor kamera, i vanlig TV-upplösning har man mer eller mindre nått gränsen för hur perfekt det kan bli, även med små DV-kameror.

Den stora fördelen med en stor kamera är skakfrihet och att man kan få plats med bättre media, fler kontroller och större batterier.
Nja, vet inte riktigt om jag ska hålla med dig där. Nu går jag inte filminriktningen (går medieteknik på bth) utan webbinriktningen, men det är ganska stor skillnad på Sony 5k-kamerorna och Panasonic & JVC 20-30k-kamerorna vi har på skolan i kvalitet. Man filmar inte en seriös produktion med Sony-kamerorna. Helst lånar vi in HD-kamerorna men det är ju inte alltid det går.


OBS! Låt inte tråden spåra in för mycket på Warez, då kommer hänglåset..
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Najze: För att filma TVupplösning är det inte jättestor skillnad, vad jag sett, på en modern kompakt DV/DVD-kamera och en dyrare större kamera, iallafall inte vid normala förhållanden.

Och drar du in HD-kameror kommer man ju i en helt annan situation.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Bomber3
Posts: 77
Joined: 2006-04-29 22:21:55

Post by Bomber3 »

Man behöver inte någon mega stor kamera, räcker väl med en archos AV400/500 och en övervakningkamera med bra upplösning.

Jag spelar in filmer med en AV460 (fd 420 men med 60GB så den blir 460) och en "analog" kamera, får upplösningen 720x480@30FPS, försök få detta med en digital handicam som rymms i handflatan eller kan fästa i hjälm, för kameran är kopplad med en vanligt AV kabel(sånt som sitter i grafikkortets TV-out) och archos ligger i fickan, inte större än en PDA fast någon tjockare

Och bilden blir knivskarpt, knappt någon skilnad mellan den och DVD(läs=knappt)...
Dock vet jag inte hur bilden skulle bli i en mörk biosalong

Fast bästa är att filmerna är i Mp4/Divx så man behöver inte konventera alls
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Hjälm är korkat, du kan inte sitta och titta på en punkt i 90 minuter, du kommer fladdra, det som används av dem som inte är idioter är någon form av stativ.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply