Fotboll är förbjudet enligt vissa?!!!!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Fotboll är förbjudet enligt vissa?!!!!

Post by liger »

Tjaah, det är så att jag hittade följande länk och skulle vilja dela med mig av den och se era reaktioner.

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340 ... 95,00.html

Personligen tog jag det inte på allvar eftersom det låter skrattretande och är rolig på alla möjliga sätt, och därför vill jag inte yttra mig till en början utan höra era åsikter.

Nåja, vad tycks? Tycker ni att det är ngt man bör tänka över, att människor spenderar så mycket av sin tid och så vidare åt fotbollen, eller är det bara löjligt eftersom man då skulle kunna förbjuda resor till andra länder och så vidare också??

:)

Vad tror ni att man förbjuder härnäst? :P
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Fotboll är förbjudet enligt vissa?!!!!

Post by Ghlargh »

fruktfanatikern_bf wrote:Vad tror ni att man förbjuder härnäst? :P
Satiriska websidor.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Inget ovanligt att man förbjuder saker (sporter inräknat)...

Ta afghanistan (innan usas "fredsskapande") och vad som var förbjudet och inte...

Sjukt ja, men inte ovanligt...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

CSM101 wrote:Inget ovanligt att man förbjuder saker (sporter inräknat)...

Ta afghanistan (innan usas "fredsskapande") och vad som var förbjudet och inte...

Sjukt ja, men inte ovanligt...
Trots att jag tillhör Islam och är muslim är det första gången jag hör sådant, och därför blir man naturligtvis misstänksam.

Observera att det inte berör själva religionen på ngt sätt eller mitt syfte var inte att kritisera Islam, utan fundamentalisterna eller extrema islamisterna som utmålar sig på ett negativt sätt. Bara synd egentligen...
x-axeln vs y-axeln
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Tillhör Islam och är muslim jag med.

Men det jag säger angående talibanena är ju deras tolkning, syftade inte at det stod nåt sånt i Koranen eller så.

Är för att de inte vill at människor ska få annat att tänka på, bristen på kulturell verksamhet (musik, konst, film, idrott etc) ledert ill ett monotont och nästan uppgivet folk vilket är lättare att hålla i shack.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det finns väl fyra stora och tusentals mindre grenar av kristendom, jag skulle bli förvånad om det inte finns minst några hundra grenar av Islam varav några är totalt knäppa.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Hoppas att mer än ett utropstecken blir förbjudet i Sverige.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Eruku wrote:Hoppas att mer än ett utropstecken blir förbjudet i Sverige.
100 Höjdare!!! går därmed i graven.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:Det finns väl fyra stora och tusentals mindre grenar av kristendom, jag skulle bli förvånad om det inte finns minst några hundra grenar av Islam varav några är totalt knäppa.
Sant, kolla bara de bohusländska och tornedalska sekterna.
Laestadianer är mitt favoritexempel, men en bohusländsk kompis berättade att hans farmor aldrig tillät att man åt bröd på bakdagen, det var för syndigt gott då, utan man måste alltid låta brödet torka till lite.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Tja, i Indonesien ska det ju innebära 5 års fängelse om man kysser sin partner offentligt. Underbart med Sharialagar :)

Dessa lagar är ungefär som samhället i Equilibrium (Cubic i Europa) http://www.imdb.com/title/tt0238380/

Där människor inte längre har rätt att tänka egna tankar. Enda skillnaden är att i Equilibriums värld så behöver inte kvinnorna klä ut sig till spöken.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

XitArS wrote:Tja, i Indonesien ska det ju innebära 5 års fängelse om man kysser sin partner offentligt. Underbart med Sharialagar :)

Dessa lagar är ungefär som samhället i Equilibrium (Cubic i Europa) http://www.imdb.com/title/tt0238380/

Där människor inte längre har rätt att tänka egna tankar. Enda skillnaden är att i Equilibriums värld så behöver inte kvinnorna klä ut sig till spöken.
Och i Singapore var det förbjudet att spotta på gatorna med, men av någon anlednig kopplades inte just det till någon muslimsk lag eller sekt lr så...

De har rätt att tänka, men att föra vidare de tankar som är mot någon i regimen är rätt så förbjudet.

Återigen, det är inte många länder som är så extrema, jag tror afghanistan var den extemaste.


Viktigt är att veta att nästan alla dessa förbud o dylik är något som är väldigt specifika för just en sekt/grupp/gren och inte något som egentligen har med Islam att göra.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Personligen är jag inte riktigt villig att införa eller vara med och medverka i ett samhälle där sharia-lagarna gäller, med tanke på att religion och politik inte går ihop riktigt på grund av en massa historiska handlingar och så vidare.

Finns det fler sådana skrämmande regler ni kommer på? :P :)
x-axeln vs y-axeln
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

räcker med att du kollar på afghanistan fr at se extrema regler (som felaktigt) kopplat/s till Islam.

Drakflygning var också förbjuden där, ör att nämna något konstigt(?)

Jag och en polareskrev en pytteliten uppsats om afghanistan 2001 på gymnasiet och då fick vi läsa att homosexuella bland annat kunde avrättas genom att man välte en lermur över dem...

Många saker i Sharia är bra medan andra är mindre bra. Hade man kunnat ta fram det bästa ur alla religioner och blandat dem hade vi fan haft paradis här på jorden...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Lite off måhända men du menar väl Malaysia och inte Singapore CSM101?
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Jag är rätt säker på att det var singapor, men det var ett tag sen jag hörde/läste det så det kan vara fel, nån som vet de facto får gärna säga vilket jag menade :D
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Det med spottandet på gatorna kan mycket väl varit Singapore men det är Malaysia som är muslimskt och inte Singapore.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Well that bit me in the ass :P hehe

du har ju helt rätti det där.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Tjotte
Posts: 77
Joined: 2006-02-06 22:11:33
Location: Lund
Contact:

Post by Tjotte »

Jag tror det är oförstånd och saknad av inlevelse för "sport" överhuvudtaget. Är man inte uppväxt i ett land där fotbollen är en del av vardagen så har man ingen erfarenhet eller känsla (empati) för fotbollen.
Den gör utopin till pragmatik!
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Tjotte wrote:Jag tror det är oförstånd och saknad av inlevelse för "sport" överhuvudtaget. Är man inte uppväxt i ett land där fotbollen är en del av vardagen så har man ingen erfarenhet eller känsla (empati) för fotbollen.
Sant, så är det ju med allt.

Fast jag har svårt att föreställa mig något barn utan att leka med boll så det är ju det som gör det så svårt att fatta hur man kan förbjuda en sån sak.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Vet inte vad ska man tro som sånna sidor.
Man blir lite kluven och undrar om det är på riktigt eller om det bara är satir.

Skulle knappast bli förvånad om det var sant. De verkar ju vilja förbjuda allt.

Fussball is the devil!
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Moonsky wrote:Vet inte vad ska man tro som sånna sidor.
Man blir lite kluven och undrar om det är på riktigt eller om det bara är satir.

Skulle knappast bli förvånad om det var sant. De verkar ju vilja förbjuda allt.

Fussball is the devil!
Det är nog det första alternativet, att det helt enkelt är satir.

I andra fall skulle man annars kunna förbjuda allt möjligt där folk lägger ner lite tid och pengar, t.ex. resor till utomlands. Det är alltså inga bra argument för att försöka övertyga andra, bara löjligt att utmåla sig på det sättet.
:)
x-axeln vs y-axeln
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

CSM101 wrote:Och i Singapore var det förbjudet att spotta på gatorna med, men av någon anlednig kopplades inte just det till någon muslimsk lag eller sekt lr så...

De har rätt att tänka, men att föra vidare de tankar som är mot någon i regimen är rätt så förbjudet.

Återigen, det är inte många länder som är så extrema, jag tror afghanistan var den extemaste.


Viktigt är att veta att nästan alla dessa förbud o dylik är något som är väldigt specifika för just en sekt/grupp/gren och inte något som egentligen har med Islam att göra.
Det är skillnad på ett förbud och förbud. Jämför med att det i Sverige är förbjudet att ex ha sex på offentlig plats. Straffet här skulle väl bli någon lapp i böter medan det i ett muslimskt land garanterat skulle bli många år i fängelse, kanske även döden. Att säga att det inte har med religion att göra är fel. Det har väldigt mycket med religion att göra. Sharialagar (och liknande) skulle ALDRIG kunna införas i ett "kristet" land. Antagligen just av den anledningen att vi är sekulariserade och inte tar det här med Gud på liv och död.

Hade för övrigt varit intressant och få veta vad i Sharialagar som är bra och hur man genom en blandning av "det bästa" från flera religioner skulle få ett paradis.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

XitArS wrote:Sharialagar (och liknande) skulle ALDRIG kunna införas i ett "kristet" land. Antagligen just av den anledningen att vi är sekulariserade och inte tar det här med Gud på liv och död.
Frågan är dock – vilket du verkar snudda vid men inte riktigt verkar vilja säga högt – om det har med kristendom kontra islam att göra eller graden av sekularisering.

Som det upprepade gånger har poängterats på forumet, inte minst direkt till dig, så har vi inte gjort de framsteg vi har gjort för att vi är kristna utan just för att vi har gått ifrån de kristna dogmerna. Det borde räcka med en snabbgenomgång av europeisk historia för att kunna förvissa sig om det.
Life's a joke, yuk it up.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

XitArS wrote:
CSM101 wrote:Och i Singapore var det förbjudet att spotta på gatorna med, men av någon anlednig kopplades inte just det till någon muslimsk lag eller sekt lr så...

De har rätt att tänka, men att föra vidare de tankar som är mot någon i regimen är rätt så förbjudet.

Återigen, det är inte många länder som är så extrema, jag tror afghanistan var den extemaste.


Viktigt är att veta att nästan alla dessa förbud o dylik är något som är väldigt specifika för just en sekt/grupp/gren och inte något som egentligen har med Islam att göra.
Det är skillnad på ett förbud och förbud. Jämför med att det i Sverige är förbjudet att ex ha sex på offentlig plats. Straffet här skulle väl bli någon lapp i böter medan det i ett muslimskt land garanterat skulle bli många år i fängelse, kanske även döden. Att säga att det inte har med religion att göra är fel. Det har väldigt mycket med religion att göra. Sharialagar (och liknande) skulle ALDRIG kunna införas i ett "kristet" land. Antagligen just av den anledningen att vi är sekulariserade och inte tar det här med Gud på liv och död.

Hade för övrigt varit intressant och få veta vad i Sharialagar som är bra och hur man genom en blandning av "det bästa" från flera religioner skulle få ett paradis.
Ett exempel som jag bara kommer ihåg sådär är att sharialagarna förbjudet sex utanför äktenskap, alltså en kvinna eller man som är gift får inte ha sex utanför äktenskapet - och detta skulle väl kunna leda till ett antal piskslagar tror jag det var.

Meningen med denna lag är alltså att man inte ska hålla på och stjäla andra människors förhållande eller äktenskap. Straffet är tydligen bygt på konsekvenserna av en sådan handling och att det är oacceptabelt enligt den religionen iaf.
x-axeln vs y-axeln
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Just angående sex utanför äktenskap är ju ett bra lag i sig, man vet alltid vems barnet i fråga är. Då kan aldrig såna skräckexempel som man såg på jerry springer hända, där två halvsyskon gifte sig med varandra utan att veta att de var halvsyskon.

Extremfall, jag vet men ändå ett exempel.


Det jag säger angående införandet är inte att man ska tillämpa dem rakt av, utan integrera dem med andra religioners bra saker. Finns gott och ont i alla religioner och edt skulle gå att ta fram vissa urdelar som vore acceptabla att leva efter utan att för den skull underkasta sig Gud.

Lagar som diktats upp av religioner lever fortfarande kvar fortfarande.

Ta bara "du skall icke döda" och många av de andra, de diktades ju upp som lagar i religionen först men senare har de kommit till att inte vara kopplade till religionen. På samma sätt skulle man kunna ta olika saker från religioner och över tid få bort det "religösa" från dem.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
Post Reply