Huvudvärk - dator eller solen ?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Huvudvärk - dator eller solen ?

Post by AntzZ| »

Hej.
Den senaste veckan har jag vaknat med kraftig värk i huvudet och jag funderar på vad det kan vara. Det har inte hänt tidigare att jag vaknar med det flera dagar i sträck och datorn har jag ju alltid haft och sitter vid den varannan vecka varje dag. Varför kommer den just nu ? Är det solen eller solen och datorn, jag dricker vatten ofta och det går säkert ner minst en liter per morgon. Huvudvärks tablett hjälper inte så mycket om ens någonting, kan det vara migrän jag har eller kan man inte "få" det helt plötsligt ? Någon annan här som har/haft samma jobbiga problem, eller kanske har tips som jag kan prova ?
The town where i was born...
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Minska: Att anstränga ögon, använda solglasögon när du är utomhus.

Öka: Vattenkonsumtion, rör på dig mer (vilket gör det ännu viktigare att få i sig mycket vatten.)


Sen ett sista tips: Om jag har ont i huvet och varken mörk omgivning och/eller tabletter hjälper, så försöker jag att inte sova för länge, men samtidigt inte för kort. Lagom är bäst. ;) Testa det?

Och det är inte migrän.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
cham
Posts: 23
Joined: 2005-04-24 15:05:46

Post by cham »

jobbigt för dig :(

jag har dagligen huvudvärk. och nån gång i veckan migrän oxå.
men det är sällan jag vaknar med den och när jag gör det har jag märkt att det ofta hjälper med lite nack å axwlmassage.
förmodligen har jag då legat på nåt litet konstigt sätt.
kasnke ligger du annorlunda nu när det e så mycket varmare än vanligt ? så att du anstränger nacken eller nåt.
testa att stretsha nacken när du vaknar. inte så hårt utan mjukt å försiktigt. 5-10 minuter räcker. å rulla axlarna lite. å gärna försöka massera dig själv i nacken och axlarna.
vet ju inte om du har samma som jag men det låter nästan så.
om inte det hjälper alls så tycker jag att du om det inte går över efter nån vecka ska gå till läkaren å kolla upp det.
hoppas du blir bättre å slipper värken snart. vet det är ett helvete.
mvh cham
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Har du morgonsol liggande mot ditt fönster? isåfall kan det vara som mig, jag kan gå och lägga mig 2-4 och ändå vakna 7-8 för att jag ligger som en bit flottig bacon i sängen, naturligtvis sover jag utan täcke men det är ju outhärdigt, värre än hultsfred.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

För mycket sömn, gör huvudknoppen öm... ;)

Idag var det olidligt hett. 31° i skuggan :P
Jag fick redig huvudvärk, och det är lite kvar fortfarande.
Och dricker jag ett glas vatten, ja då kommer det ut en kvart senare. Märkligt det här...
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

bakfylla? det är då endast då som jag har huvudvärk =P
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

MadModder wrote: Och dricker jag ett glas vatten, ja då kommer det ut en kvart senare. Märkligt det här...
Därför man ska fortsätta dricka. Druicker du inte kommer kroppen tömmas på vätska vilket leder till huvudvrk i de mildriga fallen.

Minnesregel, ju vitare piss, desto bättre,den ska således inte se ut som någon färg i en solnedgång...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

V A T T E N

Man ska dricka minst 4 liter rent vatten per dag (lite beroende på hur stor man är givetvis). Dessutom när det är såhär varmt bör man försöka få i sig ännu mer.
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Tackar för alla tips, det känns alltid bättre på kvällen när det är svalare. Jag har hur det nu stavas persienerna nere hela dagen, blir svalare då pga att solen går upp ät mina fönsters håll. Drack nog liten mindre än 4 liter vatten idag, och lite cola ( 1 glas ) men ska dricka mer imorgon för känns som om värken kommer tillbaks då. Ska prova det där med nack och axel massage imorgon också. Tack så mycket :)
The town where i was born...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Huvudvärk får jag när jag är sjuk, allergisk, bakfull (har dock bara hänt 2 gånger), vid extrema temperaturer samt när jag handskas med nitroglycerin för länge :D

I de flesta av ovanstående fall hjälper det att ligga ner, ta det lugnt och tugga i sig ett par alvedon.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

När brukar det gå över ? Alltså hur många h det tar.
The town where i was born...
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Stiiig wrote:bakfylla? det är då endast då som jag har huvudvärk =P
Konstant bakfull ;D
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

AntzZ| wrote:När brukar det gå över ? Alltså hur många h det tar.
Det beror helt på källa.

Värmehuvudvärk och utmattningshuvudvärk kan släppa på några minuter (om man ligger still där det är svalt), de andra har mer ihärdiga orsaker och sitter i tills orsaken försvinner.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

När det är varmt ute är det viktigt att inte bara dricka vatten utan också få i sig salt.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Tänk på att inte dricka för kallt vatten då det kan ge huvudvärk...

isvatten är inte bra i stora mängder, vattnet bör väl hålla runt 8 grader eller så.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

CSM101 wrote:Därför man ska fortsätta dricka. Druicker du inte kommer kroppen tömmas på vätska vilket leder till huvudvrk i de mildriga fallen.

Minnesregel, ju vitare piss, desto bättre,den ska således inte se ut som någon färg i en solnedgång...
Det är i princip helt ofärgat. Låt säga att jag är jättetörstig, och märker av en tendens till att kanske få huvudvärk, och jag dricker en liter vatten. Ja då får jag springa på dass var 10:e minut tills hela den där litern är ute igen. Det stannar helt enkelt inte kvar :P
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

MadModder wrote: Det är i princip helt ofärgat. Låt säga att jag är jättetörstig, och märker av en tendens till att kanske få huvudvärk, och jag dricker en liter vatten. Ja då får jag springa på dass var 10:e minut tills hela den där litern är ute igen. Det stannar helt enkelt inte kvar :P
kroppen fungerar som så att den inte tar upp den litern som du dricker. Den tar upp så mycket den behöver och resten skickas ut. Således kan du dricka en liter vatten på en minut men ändå lida av vätskebrist bara nån timme senare.

Sama sak gäller allt annat. Därför ska man sprida ut dessa tre fyra liter vatten över en längre period, då kommer mer av dem att tas upp då man troligtvis har svettats, kissat och förbrukat dem på annat håll.


Om mn vill få ut mest energi ur maten och drickan ska den vara ~36 grader, dvs kroppstemperatur. Detta eftersom kroppen inte tar upp något som inte är kroppstempererat. Dricker du kallt vatten kommer du förbruka energi at värma upp den till rätt temp för att först därefter använda dig av det.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Minns att svalt vatten är ett viktigt sätt att stabilisera kroppstemperaturen.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

HLC wrote:Minns att svalt vatten är ett viktigt sätt att stabilisera kroppstemperaturen.
När kroppen är överhettad ja, stämmer mycket bra.

Men då är det ju snarare det faktum att kylan påverkar kroppen positivt innifrån, och inte att kroppen tar upp kallt vatten.


Varför tror ni att man inte ska äta snö om man tex sitter fast i ett isigt ställe? Du kommer dels sänka tempen, dels förbruka mer energi än det du får i dig eftersom vattnet/snön först värms upp i kroppen, sen används.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Mycket vatten så försvinner nog huvudvärken.

Jag dricker runt 2-3L på jobbet, och då behöver jag nästan aldrig kasta vatten, så det mesta tar kroppen upp.

3-4L om dagen är nog inte fel.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Testa synen ;P

Bara att härda ut, lite huvudvärk dör man inte av.
THX 2.1
Posts: 34
Joined: 2006-04-02 11:52:27

Post by THX 2.1 »

.
Last edited by THX 2.1 on 2014-11-17 21:59:40, edited 1 time in total.
User avatar
XzzXzz
Posts: 136
Joined: 2005-12-05 17:51:01
Location: Lidköping

Post by XzzXzz »

Strunta i tabletter.
Vet att det finns ett flertal tabletter som inte hjälper mot hovudvärk men de hjälper enbart för att användaren tror att de fungerar.

Så mitt tips är att det är samma sak med huvudvärk. Tror du att du har huvudvärk så får du det, medans om du inte tror det så går det över snabbt.

PS!
Har inte tagit en tablett nånsin (Men jag har haft huvudvärk). Alltså huvudvärken går bort även utan en enda tablett. Så det borde vara så för alla människor.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

XzzXzz wrote:Strunta i tabletter.
Vet att det finns ett flertal tabletter som inte hjälper mot hovudvärk men de hjälper enbart för att användaren tror att de fungerar.

Så mitt tips är att det är samma sak med huvudvärk. Tror du att du har huvudvärk så får du det, medans om du inte tror det så går det över snabbt.

PS!
Har inte tagit en tablett nånsin (Men jag har haft huvudvärk). Alltså huvudvärken går bort även utan en enda tablett. Så det borde vara så för alla människor.
Jag är också en som aldrig tagit en tablett mot huvudvärk, men det betyder inte att andra är sådana med.

Min flickvän tex får grymma huvudvärk (ej migrän) som faktiskt blir hjälpt med pandil och alvedon och allt vad de nu heter. Kanske fins en viss placebo-effekt men det hläper med tabletter.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Varför skulle han skippa tabletter bara för att (om) det inte skulle verka? Om man blir lurad så hjälper det ändå.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Post Reply