Bästa snabblimmet!?!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Bästa snabblimmet!?!

Post by syntetisk »

Jag ska försöka limma ett par trasiga solglasögon (plast+metall) och undrar vilket lim som är det bästa. Det enda jag kommer på såhär på rak arm är "attack superlim"
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag skulle kört på komponentslim, det håller bättre.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

finns det på clas ohlson? Vad heter det bästa eller ett av det bästa?
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Det enda flerkomponentslimmet jag hittade på deras hemsida var något epoxylim (som det brukar vara) av något märke jag inte kände igen. Egentligen till för båtsammanhang men det verkar vara av samma typ som jag brukar använda så det borde fungera utmärkt.
Marine Epoxy. Snabbhärdande 2-komponents epoxyspackel för reparation av skador och hål, såväl över som under vattenlinjen. Innehåller: 250ml.
Kostade 150:- dock men om den är av samma typ som den jag brukar använda så är det på gränsen till överdimensionerat.

[edit] Glömde nämna att smeten kan verka för tjock och för mycket i början men om man applicerar i samma mängd som man brukar med t.ex. superlim så brukar man få ett minst lika bra resultat, sitter som berget. (Nåväl, det är min egna erfarenhet iaf, jag har aldrig kollat upp några kemiska specifikationer för den) [/edit]
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det där spacklet verkar inte vara så bra för att limma två små delar mot varandra.

Att ÖHT limma glasögon är ett helvete då det är mycket små detaljer som ska limmas.

Alla "superlim" är i princip samma pryl, cyanoakrylat med lite olika mängder lösningsmedel.

Hårt epoxylim har problemet att det blir sprött när det stelnar. Det bästa är nog att försöka komma på vad det är optiker använder för reparation av glasögon om detta ens görs på annat än metallbågar. (metallbågar löds)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Re: Bästa snabblimmet!?!

Post by Hein »

syntetisk wrote:Jag ska försöka limma ett par trasiga solglasögon
Image
SkogsCalle
Posts: 107
Joined: 2006-03-21 21:43:58

Post by SkogsCalle »

Tänk på att cyanoakrylatlim (snabblim) kan missfärga plast, om du nu väljer den typen av lim.
Plasten blir liksom immig. Om "glaset" i glasögonen är av plast så kanske du ska välja ett annat lim än cyanoakrylatlim.
"Jag bor på Sturegatan så det är mening med vad jag säger"
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

är det ett par pilotisar du pratar om så kan ju väll lika gärna köpa nya. För när det börjar närma sig dessa ideer så tror jag det blir billigare att köpa nytt..

mitt nadra förslag ära tt du sätter en tejp bit i annan färg än glaset på brillorna i överkant på båda å påstår att du har stylad dom med ögonlock.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Post Reply