Bästa TV-kanal paketet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Bästa TV-kanal paketet

Post by Bamse »

Hej!
Jag funderar på att beställa ett TV-kanal paket som är värt pengarna. För tillfället har jag endast standardkanalerna SVT1, SVT2 och TV4. TV4 visar alltför mycket reklam nuförtiden, jag tycker jag ser på mer reklam än underhållning när jag sätter på den kanalen. SVT1 och SVT2 visar OK program så som t.ex. dokumentärer och granskningsprogram, utöver det är innehållet lite väl nyhetsbaserat och ganska enformigt. T.ex. just nu visar de Barnprogram på SVT1 och Runt omkring på Island på SVT2, program som är mer lämpliga för någon annan än mig. Jag har erfarenheter av att ha många kanaler, för ett antal år sedan hade jag ungefär 100 kanaler på parabolen, men det var ju ändå bara några få kanaler som visade kvalitétsinnehåll och sedan övergick sändningarna till digitalt format. Canal plus var tråkigt i längden då man ville se fler dokumentärer/TV serier och lite färre filmer. Viasat paketet inklusive TV1000 var rättså bra... Jag söker ett paket som innehåller kanaler som Discovery Channel och TV4 fakta, dvs. intressanta program och lite reklam, inte nödvändigtvis så många kanaler, utan bra kanaler. Jag vill också se intressanta TV serier i stil med "Graven". Borde jag köpa en "Boxer" och ta emot digitala kanaler via den analoga antennen som min hyresvärd har? Jag har en väldigt stor parabol med 4 läshuvuden hos mina föräldrar, men det är lite jobbigt att ta med den till olika lägenheter där jag hyr, annars skulle den vara rätt användbar... Några tips? Vilka kanaler tycker ni om och vilka gillar ni inte alls?
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Köp en boxer och välj de paket som passar dig själv bäst. Bara plugga i boxen.
Eller köp ett valfritt canal+ eller viasat paket, kostar lika mycket som boxer och du får allt installerat och klart. Ingår i startavgifter, och vill man göra allt själv så får man för ca 1000:- köpa annan vara för motsvarande värde i butiken.(Så är iaf erbjudandena här uppe i Skellefteå, men det ska nog gälla i hela landet?)
Finns inga andra alternativ.
Man kan ju inte undvika att få basutbudet, men resten bestämmer man ju själv.
Trodde för övrigt att alla lägenheter hade någon form av kabeltvutbud idag, men så kanske inte är fallet!? ::)

Har själv canal digital via kabeltv. tyvärr inte super ultrakvalité bild, men det ingår ju i hyran och rör sig om ca 22 kanaler, så det kvittar.
Ser 1:an, 2:an, 4:an och kanal 6 digitalt via en bordsantenn och digitalbox så där har man ju kanonbild.

(Liten inflik om det skulle vara så att du har kabeltv...Du kan inte koppla in en boxer via det antennuttaget..det går inte! Så då är det en bordsantenn som gäller)
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Post by Bamse »

Anzy wrote:Köp en boxer och välj de paket som passar dig själv bäst. Bara plugga i boxen.
Eller köp ett valfritt canal+ eller viasat paket, kostar lika mycket som boxer och du får allt installerat och klart. Ingår i startavgifter, och vill man göra allt själv så får man för ca 1000:- köpa annan vara för motsvarande värde i butiken.(Så är iaf erbjudandena här uppe i Skellefteå, men det ska nog gälla i hela landet?)
Finns inga andra alternativ.
Man kan ju inte undvika att få basutbudet, men resten bestämmer man ju själv.
Trodde för övrigt att alla lägenheter hade någon form av kabeltvutbud idag, men så kanske inte är fallet!? ::)

Har själv canal digital via kabeltv. tyvärr inte super ultrakvalité bild, men det ingår ju i hyran och rör sig om ca 22 kanaler, så det kvittar.
Ser 1:an, 2:an, 4:an och kanal 6 digitalt via en bordsantenn och digitalbox så där har man ju kanonbild.

(Liten inflik om det skulle vara så att du har kabeltv...Du kan inte koppla in en boxer via det antennuttaget..det går inte! Så då är det en bordsantenn som gäller)
Tack för svaret! Boxer är nog det paket som jag har sett mest på hittills, bra tips... Kostnadsaspekten är ju nog en viktig aspekt för mig också, glömde säga det, jag funderar på att endera beställa boxerpaketet eller så beställer jag brafilm och satsar på underhållningen på det sättet, men jag tror jag skippar en ev. kombination av både och eller ett boxerpaket med tillägg, så att priset hålls på en rimlig nivå. Just nu känns nog brafilm lite mer attraktivt, mycket p.g.a. att de erbjuder serier som tar rätt länge att titta på. Om jag inte kommer på något bättre erbjudande så tror jag att jag beställer guldpaketet på CDON för mer vanliga filmer och övergår sedan till brafilm då jag tröttnat på CDONs utbud.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Jag personligen föredrar boxers grundpaket, tycker att det är en bra mix med kanaler. Canal digitals eller viasats filmkanaler ger jag inte mycket för då jag tycker att de är som NRJ/mixmegapol fast med filmer som tjatas sönder. Vill jag se en film går jag på bio, hyr eller köper den.

Tycker du att det är för dyrt kan du väl gå ihop med någon granne (eller dyl.) och splitta på ett abb medhjälp av ett tvillingkort (nuförtiden kan man även skaffa fler än ett tvillingkort, vilket kan sänka kostnaden ytterligare). Vad boxer säger om detta är jag osäker på, men det borde man väl kunna hitta någonstans på deras hemsida.

En sak som jag tycker suger både när det gäller boxer och även CD/viasat är att de specar ett månadspris EXKL den där jälva kortavgiften, som i höjer årskostnaden med allt från 500-1 000:-, varför i HELVETE inte baka in den direkt så att man enkelt kan se vad skiten kostar per månad. Då om man ska ha något abb, då måste man juh ha ett kort, det är juh som att du skulle betala en kortavgift på körkortet per år eller liknande.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Post Reply