Språkpolis

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

stealth wrote:Konstigt egentligen att man inte får påpeka att det sker en särskrivning här på forumet, hur ska man annars lära sig? Jag är för att man påpekar men stannar där så det inte blir påhopp eller ballar ur.


Det låter som en bra idé. Dock lär det lätt tas som påhopp.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Anteaeg wrote:
stealth wrote:Konstigt egentligen att man inte får påpeka att det sker en särskrivning här på forumet, hur ska man annars lära sig? Jag är för att man påpekar men stannar där så det inte blir påhopp eller ballar ur.


Det låter som en bra idé. Dock lär det lätt tas som påhopp.
Försök lägga in det i ett konstruktivt svar.

"Du måste bygla om hårddisken till master för att det ska starta korrekt. För övrigt är "hård disk" något jag har framför mig i köket just nu."

[edit:] Lade in ett citat så att sammanhanget av mitt inlägg skall framgå även för de som körde på läsförståelsedelen av högskoleprovet.
Last edited by Big_Bird on 2006-08-13 19:40:45, edited 1 time in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Big_Bird for president!

Jag håller förövrigt med om att man borde kunna få anmärka ord, då med trevlig ton och gärna i kombination med ett konstruktivt inlägg.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Kalimac wrote:Big_Bird for president!
Du vet att jag är emot republik va? ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Big_Bird wrote:
Kalimac wrote:Big_Bird for president!
Du vet att jag är emot republik va? ;)
Big_Bird for Kung!
KTM + Akrapovic = [love]
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Big_Bird wrote:Försök lägga in det i ett konstruktivt svar.

"Du måste bygla om hårddisken till master för att det ska starta korrekt. För övrigt är "hård disk" något jag har framför mig i köket just nu."
Är du verkligen såpass dum att du inte förstår skillnaden mellan ordet eller sammanhanget som ordet används i?

I så fall är det nog du som har problem med språket måste jag påpeka...
x-axeln vs y-axeln
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fruktfanatikern_bf wrote:Är du verkligen såpass dum att du inte förstår skillnaden mellan ordet eller sammanhanget som ordet används i?

I så fall är det nog du som har problem med språket måste jag påpeka...
"Skillnaden mellan ordet eller sammanhanget"? Vill du skilja orden från sina sammanhang? Eller menar du att ord kan stavas olika beroende på vilken mening de tillhör? Det här går ju inte ihop alls. Något seriöst intryck ger det inte heller att kalla någon dum och dessutom ifrågasätta vederbörandes språkförståelse i ett inlägg där man måste gissa sig till vad du menar.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fruktfanatikern_bf wrote:
Big_Bird wrote:Försök lägga in det i ett konstruktivt svar.

"Du måste bygla om hårddisken till master för att det ska starta korrekt. För övrigt är "hård disk" något jag har framför mig i köket just nu."
Är du verkligen såpass dum att du inte förstår skillnaden mellan ordet eller sammanhanget som ordet används i?

I så fall är det nog du som har problem med språket måste jag påpeka...
Don't go there särskrivningsboy.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

staretsen wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:Är du verkligen såpass dum att du inte förstår skillnaden mellan ordet eller sammanhanget som ordet används i?

I så fall är det nog du som har problem med språket måste jag påpeka...
"Skillnaden mellan ordet eller sammanhanget"? Vill du skilja orden från sina sammanhang? Eller menar du att ord kan stavas olika beroende på vilken mening de tillhör? Det här går ju inte ihop alls. Något seriöst intryck ger det inte heller att kalla någon dum och dessutom ifrågasätta vederbörandes språkförståelse i ett inlägg där man måste gissa sig till vad du menar.
Det är helt och hållet upp till dig att vilja förstå min text eller ej, men för att inte verka ignorant ska jag trots allt ge en förtydligad förklaring för att du ska få in allt i små, små proportioner...

Om man använder ordet ''hård disk'' i ett sammanhang där det hela i princip bara handlar om teknik och datorer så borde man nog med någorlunda god intelligensförmåga gissa sig fram till att det rör sig om en ''hårddisk''. Personen i fråga kanske har lite problem med språket/stavningen så att han/hon kanske blandat ihop dessa två termer.
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

snigel wrote:keff ingår i göteborska i vilket fall. Det andra låter rätt förort.
Jag vet inte vad "keff" betyder. Jag har aldrig hört någon säga det här i Göteborg.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
pimen

Post by pimen »

fruktfanatikern_bf wrote:
staretsen wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:Är du verkligen såpass dum att du inte förstår skillnaden mellan ordet eller sammanhanget som ordet används i?

I så fall är det nog du som har problem med språket måste jag påpeka...
"Skillnaden mellan ordet eller sammanhanget"? Vill du skilja orden från sina sammanhang? Eller menar du att ord kan stavas olika beroende på vilken mening de tillhör? Det här går ju inte ihop alls. Något seriöst intryck ger det inte heller att kalla någon dum och dessutom ifrågasätta vederbörandes språkförståelse i ett inlägg där man måste gissa sig till vad du menar.
Det är helt och hållet upp till dig att vilja förstå min text eller ej, men för att inte verka ignorant ska jag trots allt ge en förtydligad förklaring för att du ska få in allt i små, små proportioner...

Om man använder ordet ''hård disk'' i ett sammanhang där det hela i princip bara handlar om teknik och datorer så borde man nog med någorlunda god intelligensförmåga gissa sig fram till att det rör sig om en ''hårddisk''. Personen i fråga kanske har lite problem med språket/stavningen så att han/hon kanske blandat ihop dessa två termer.

Det Big_Bird menade var inte att han missförstog, utan ett exempel på hur man ska tillrättavisa den som särskriver på ett snällt sätt...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fruktfanatikern_bf wrote:Personen i fråga kanske har lite problem med språket/stavningen så att han/hon kanske blandat ihop dessa två termer.
På ett plan är det här bara att konstatera det uppenbara, på ett annat förutsätter det att termen "hård disk" faktiskt används mer än i särskrivningar.

Det är förresten just det här jag ville komma åt i mitt första inlägg. Nog för att du anser att det inte finns några som helst problem med att skriva "hård disk", vilket man väl får acceptera, men att påstå att det i själva verket är Big_Bird som har problem med språket för att han reagerar på det är ju bara absurt.
Cappuccino wrote:Jag vet inte vad "keff" betyder. Jag har aldrig hört någon säga det här i Göteborg.
Jag hör det faktiskt ibland, men det är någon driver med stockholmare.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Cappuccino wrote:Jag vet inte vad "keff" betyder. Jag har aldrig hört någon säga det här i Göteborg.
Ni är så efter.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Longstock wrote:
Cappuccino wrote:Jag vet inte vad "keff" betyder. Jag har aldrig hört någon säga det här i Göteborg.
Ni är så efter.
Jag känner igen ordet "keff" och jag har för mig det är något som är sjukt/stört/väldigt konstigt. Åt det hållet i alla fall. (GBG)
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:Men face it, språket lever. Att orden kommer och går är inget vi behöver gråta för, det är stavningen och grammatiken som vi skall vara försiktigare med att ändra.
Nu är ju skillnaden att ingen säger shoo, bre och habibi. Det är ett politiskt utspel och sådana borde språket vara fritt från. Skadeverkan torde väl vara minimal, men att den i Sverige redan så utbredda oikofobin har satt sina klor t.o.m. i Svenska Akademien är sannerligen en varningsklocka.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Fruktfanatikern, hela idén är att ha EN standard för ETT språk. Du vet varför.

Att man sedan kan förstå alla obildade, lata eller slentrianmessiga fel gör inte dessa fel till rätt. Så som Glargh skrev tidigare, med ett mellanrum mellan varje bokstav, det sättet är helt läsligt. Det är faktiskt ganska enkelt och läsa, och självkart så förstår man i de flesta fall vad alla särskrivningar betyder, men detta gör dom inte mindre fel.

Ett språkligt fel är fortfarande ett språkligt fel och för att bli av med det så måste man rätta det. För varje gång "hård disk" skrivs så cementeras det djupare och djupare ner i författaren, varför inte då påpeka detta och få författaren att lära sig rätt?

Jag skulle själv inte ha något emot om säg, Dissident som är, i min mening, forumets värsta språkfacist, metaforiskt flåsande över axeln med kritik av mitt spårkbruk. Jag skulle ta till mig det jag fann passande.

Edit: Den nästa sista meningen där var exempelvis inget vackert bruk av svenska.
Last edited by Andrej on 2006-08-13 19:48:50, edited 1 time in total.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:
Big_Bird wrote:Men face it, språket lever. Att orden kommer och går är inget vi behöver gråta för, det är stavningen och grammatiken som vi skall vara försiktigare med att ändra.
Nu är ju skillnaden att ingen säger shoo, bre och habibi. Det är ett politiskt utspel och sådana borde språket vara fritt från. Skadeverkan torde väl vara minimal, men att den i Sverige redan så utbredda oikofobin har satt sina klor t.o.m. i Svenska Akademien är sannerligen en varningsklocka.
Jag kan hålla med om det, det är kanske en smula tidigt att sätta in de "blattesvenska" uttrycken i SAOL då spridningen är mindre än vad Horace tycks tro. Men själva grundprincipen för hur det görs är dessvärre korrekt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Fluffy wrote:
Longstock wrote:
Cappuccino wrote:Jag vet inte vad "keff" betyder. Jag har aldrig hört någon säga det här i Göteborg.
Ni är så efter.
Jag känner igen ordet "keff" och jag har för mig det är något som är sjukt/stört/väldigt konstigt. Åt det hållet i alla fall. (GBG)
Helt rätt :)
Du är inte turk, va? ;D
Last edited by Longstock on 2006-08-13 19:57:20, edited 1 time in total.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:
Dissident wrote:
Big_Bird wrote:Men face it, språket lever. Att orden kommer och går är inget vi behöver gråta för, det är stavningen och grammatiken som vi skall vara försiktigare med att ändra.
Nu är ju skillnaden att ingen säger shoo, bre och habibi. Det är ett politiskt utspel och sådana borde språket vara fritt från. Skadeverkan torde väl vara minimal, men att den i Sverige redan så utbredda oikofobin har satt sina klor t.o.m. i Svenska Akademien är sannerligen en varningsklocka.
Jag kan hålla med om det, det är kanske en smula tidigt att sätta in de "blattesvenska" uttrycken i SAOL då spridningen är mindre än vad Horace tycks tro. Men själva grundprincipen för hur det görs är dessvärre korrekt.
Vilken grundprincip pratar du om? Viktigare: när blir i Skåne utbredda verbkonstruktioner som "jag bytar" korrekt svenska? Vi har väntat betydligt längre än albanerna.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:
Big_Bird wrote:
Dissident wrote:
Big_Bird wrote:Men face it, språket lever. Att orden kommer och går är inget vi behöver gråta för, det är stavningen och grammatiken som vi skall vara försiktigare med att ändra.
Nu är ju skillnaden att ingen säger shoo, bre och habibi. Det är ett politiskt utspel och sådana borde språket vara fritt från. Skadeverkan torde väl vara minimal, men att den i Sverige redan så utbredda oikofobin har satt sina klor t.o.m. i Svenska Akademien är sannerligen en varningsklocka.
Jag kan hålla med om det, det är kanske en smula tidigt att sätta in de "blattesvenska" uttrycken i SAOL då spridningen är mindre än vad Horace tycks tro. Men själva grundprincipen för hur det görs är dessvärre korrekt.
Vilken grundprincip pratar du om? Viktigare: när blir i Skåne utbredda verbkonstruktioner som "jag bytar" korrekt svenska? Vi har väntat betydligt längre än albanerna.
Grundprincipen är att svenskan lånar in ord. Det är inget nytt.
Skånska ord blir svenska när sudetdanmark blir svensk, svårare än så är det inte ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/st ... 40,00.html

ett bevis för övrigt på att det inte räcker med att kunna stava och konjugera samt ha ett adekvat vokabulär för att kunna skriva.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

§ 4.1.3 Klaga inte på andras stavning, varken i trådarna eller i PM till användaren.
Är klaga och påpeka verkligen samma sak? För mig är klaga att man påpekar på ett negativt sett medans påpekande kan vara som en liten notis. Alltså olika grovt hur man säger att det, i detta fall, är särskrivet.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Andrej wrote:Fruktfanatikern, hela idén är att ha EN standard för ETT språk. Du vet varför.

Att man sedan kan förstå alla obildade, lata eller slentrianmessiga fel gör inte dessa fel till rätt. Så som Glargh skrev tidigare, med ett mellanrum mellan varje bokstav, det sättet är helt läsligt. Det är faktiskt ganska enkelt och läsa, och självkart så förstår man i de flesta fall vad alla särskrivningar betyder, men detta gör dom inte mindre fel.

Ett språkligt fel är fortfarande ett språkligt fel och för att bli av med det så måste man rätta det. För varje gång "hård disk" skrivs så cementeras det djupare och djupare ner i författaren, varför inte då påpeka detta och få författaren att lära sig rätt?

Jag skulle själv inte ha något emot om säg, Dissident som är, i min mening, forumets värsta språkfacist, metaforiskt flåsande över axeln med kritik av mitt spårkbruk. Jag skulle ta till mig det jag fann passande.

Edit: Den nästa sista meningen där var exempelvis inget vackert bruk av svenska.
Ähh i så fall missförstod jag nog Big_Bird eller rättare sagt flög det ngt i mig så att jag skrev svar på lösa grunder. I apologize, sorry... ;) ;(

Joo, jag förstår faktiskt vad du menar och för det mesta håller jag nog med dig eftersom det varken är språkligt korrekt eller vackert att läsa en text med en massa särskrivningar hit och dit. Däremot ligger min irritation i att vissa användare ibland blir såpass frustrerade att man, istället för att tillrättavisa vederbörandes text, går till angrepp - vilket i sin tur kan resultera i att den personen kanske aldrig mer återvänder till forumet. Om man istället försöker lägga till en trevlig underton i sin tillrättavisning skulle vederbörande person kanske försöka skriva bättre till nästa gång, istället för att lämna forumet i rädsla att återupprepa sina särskrivningar...

Hmm, vilken mening syftar du på med missbrukandet av svenskan, Andrej? :o
x-axeln vs y-axeln
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Nu har verkligen Polisen tänkt lite kreativare än vanligt, vilken revolution!
http://www.polisen.se/inter/nodeid=2143 ... eid=194217
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fruktfanatikern_bf wrote:Ähh i så fall missförstod jag nog Big_Bird eller rättare sagt flög det ngt i mig så att jag skrev svar på lösa grunder. I apologize, sorry... ;) ;(
Es calmo, som spanjorerna säger ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply