Språkpolis

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
gQ
Posts: 142
Joined: 2006-01-10 21:27:13
Location: Sthockholm

Språkpolis

Post by gQ »

Kära vänner!

Nu är det dags att förena oss, och kämpa mot alla dessa "grafik kort", "vatten kylningar" och "spel datorer".
Om någon nu tänker,

- Vad är det för fel på grafik kort?

Så ska DU verkligen läsa detta! Snälla!

Säkerligen kan det hända oss alla att man en sen kväll råkar få med någon särskrivning i ett inlägg, men jag hävdar att vissa användare regelbundet pratar om sin "vatten kylning" som är bra när man "över klockar" i inlägg efter inlägg.

En del användare menar jag också gång på gång lyckas skapa trådar och inlägg där man knappt kan dekryptera vad själva problemet är trots att man läser inlägget flera gånger. Beror detta verkligen på svårigheter med svenskan, isåfall så okej. Men jag tror inte att så är fallet.

Jag vill understryka att detta endast gäller en del av användarna här, ni vet vilka ni är.

Kontentan av detta är alltså.
Snälla skumma/läs igenom ditt inlägg innan du skickar iväg det.
Snälla glöm inte att det heter grafikkort, inte grafik kort (lång hårig flicka - långhårig flicka)

Om vi alla tänker lite på detta blir det lite roligare för alla att vara på forumet. Eller är det bara jag som irriterar mig när man hittar minst 5 särskrivningar i varje forumdel..(?)

Tack för mig!

/Martin
Antec P180 PC Q6600, 2x8800GT, 2GB. AluBook 2.4 GHz
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Martin, vi har haft detta uppe flera gånger förut. Och jag tror vi kom fram till att det inte gick att göra något åt problemet, mer än att man tänker sig lite bättre för innan man postar sitt inlägg.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Skum tomte
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

lång hårig flicka...
haha! ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Snälla, någon, banna mig från forumet.
På riktigt.
Gör det.
Jag kan skriva fula ord om ni vill.
Bara ni bannar mig!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

lillis wrote:Snälla, någon, banna mig från forumet.
På riktigt.
Gör det.
Jag kan skriva fula ord om ni vill.
Bara ni bannar mig!
Ett riktigt troll behöver inte be om det, sätt pengarna där din mun är och flamma på. ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Big_Bird wrote:Ett riktigt troll behöver inte be om det, sätt pengarna där din mun är och flamma på. ;)
Men jag vill inte att andra skall behöva lida av mig (mer än vad de redan gör) bara för att -jag- lider.
Jag är allvarlig nu.
Jag orkar inte mer av det här.
Kan ni inte bara banna mig?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Ibland kan sär skrivningar riktigt ro liga, men visst ibland kan man väl tröttna . Och de kan väl trilla in lite varstans här på inter net (inflikade 3 stycken särskrivningar medvetet). Jag stör mig nästan mer på stavfel i form av fläckt och rena faktafel.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

elvenman wrote:(inflikade 3 stycken särskrivningar medvetet)
Wow, no shit.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

elvenman wrote:Jag stör mig nästan mer på stavfel i form av fläckt och rena faktafel.
Från: Sthockholm
Från trådskaparens profil ;D
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Språkpolis

Post by Dissident »

Det här med särskrivningar är ju så enkelt i svenskan. Det är alltid ett ord. Alltid. Värre är det i t.ex. engelskan där det oftast, men inte alltid, är två ord.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Det är den nya regeln som är problemet. Jag får inte utlopp för mina språkliga aggressioner.
§ 4.1.3 wrote:Klaga inte på andras stavning, varken i trådarna eller i PM till användaren.
Varför Axman, varför?1! ;(
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Språkpolis

Post by jb »

Wahlgren wrote:Kontentan av detta är alltså.
Det var en konstig mening.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Cappuccino wrote:Det är den nya regeln som är problemet. Jag får inte utlopp för mina språkliga aggressioner.
Varför Axman, varför?1! ;(
Den regeln tycker jag är väldigt vettig, innan kunde någon förstöra en hel tråd med OT pga att någon gjort en felstavning.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Re: Språkpolis

Post by Andrej »

Dissident wrote:Det här med särskrivningar är ju så enkelt i svenskan. Det är alltid ett ord. Alltid. Värre är det i t.ex. engelskan där det oftast, men inte alltid, är två ord.
Övergången kan vara problematisk, dock. Själv skrev jag först ordentligt på engelska, så när jag sedan gick över till svenska så var det en del problem.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Ehh, trist tråd... Ska gå och ta mig en kul glass...
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Hur svårt kan det vara att skilja på vad som ska vara ihopsatt och inte?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Longstock wrote:Hur svårt kan det vara att skilja på vad som ska vara ihopsatt och inte?
Det sticker i mina ögon när något är särskrivet. Jag särskriver aldrig. Jag förstår inte <i>hur</i> man kan särskriva, men jag förstår <i>att</i> folk gör det. Vissa har kanske problem med att koncentrera sig, andra kanske bara aldrig brydde sig så mycket om att lära skriva, och andra är slöa och tänker inte efter när de skriver.

Ja, Longstock, du är jätteduktig på att inte särskriva - precis som jag - men kan du inte sluta vara så dum ignorant och dum i huvudet?
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Erkänn bara att ni skryter på ett indirekt sätt när ni gång på gång påpekar att vissa människor särskriver som fan här på forumet. Hur svårt är det egentligen att förstå innebörden av en text, där det kanske finns ett par språkliga och mänskliga fel?

Jag kan med detsamma medge att lillis är bland de kvalificierade till den kategorin... :D ;D Yippiieeee.................
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

en " svart hårig sjuk sköterksa "tycker jag är lite roligt när det är särskrivet :)

jag tycker inte det är något fel med att inte orka läsa igenom sina inlägg eller särskriva men att folk klagar på det kan man störa sig lite på.
jag förstår inte varför man inte ska få SÄR SKRIVA då det finns många som inte är så bra på sånt.

så länge man förstår vad texten handlar om kan inte jag se någon större ptoblem.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Gebba wrote:en " svart hårig sjuk sköterksa "tycker jag är lite roligt när det är särskrivet :)
Sv art hår ig sj uk sköt er ska?
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

fruktfanatikern_bf wrote:Jag kan med detsamma medge att lillis är bland de kvalificierade till den kategorin... :D ;D Yippiieeee.................
Jag skryter inte indirekt.
Men det är kul att du försöker använda svåra ord som "indirekt".
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

@jallebert: en svarthårig sjuksköterska ska det va igentligen ;)
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Egentligen tycker jag att exemplet "svart hårig sjuk sköterska" är överladdat. Det blir för mycket av det "kuliga" och "svart hårig skjuksköterska" eller svarthårig sjuk sköterska" har egentligen en större poäng då de visar på den inkonsekvens som många särskrivare har. Vissa ord har de lärt sig hålla samman, andra inte.

Vidare kan man spekulera i vikten av att veta vilka vokaler som hör till vilket ord genom att skriva "svart horig sjuk sköterska", i alla fall om man är ute efter att plocka billiga poäng på ett internetforum. ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

lillis wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:Jag kan med detsamma medge att lillis är bland de kvalificierade till den kategorin... :D ;D Yippiieeee.................
Jag skryter inte indirekt.
Men det är kul att du försöker använda svåra ord som "indirekt".
Försöker? :o
Du menar behärskar tror jag.. ;)
x-axeln vs y-axeln
Post Reply