Jagad av gäng...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

även om det är många invandrare som begår brått måste det väl bero på något iallafall?
kan det va att sverige har för dåliga straff på brotten?
varför inte införskaffa dödstraff till dom grövsta brotten också?
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Gebba wrote:även om det är många invandrare som begår brått måste det väl bero på något iallafall?
kan det va att sverige har för dåliga straff på brotten?
varför inte införskaffa dödstraff till dom grövsta brotten också?
Jag är för låga straff, det är en av de få saker jag tycker Sverige gör rätt. I USA har man närmast drakoniska straffsatser och de har högre brottslighet än Sverige.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Problemen med den höga brottsstatistiken beror vad jag tror inte på låga straff, utan liten chans att bli straffad. Särskilt om man bor i ett område med väldigt lite poliser, t.ex. ett invandrarområde, och där alla ens vänner kan hjälpa till att skydda en, är chansen extremt liten att man någonsin blir hittad, än mindre dömd för något brott.

Straffets allvar har liten avskräckande effekt om man vet att det är liten chans att straffas.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Kan det inte kicken dom är ute efter?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

Anteaeg wrote:Kan det inte kicken dom är ute efter?
Så är det väll för hulliganer? Det kan ligga något i det.
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag tror att det är en trend, samt att i vårat passiva samhälle vilja göra något direkt och fysiskt för att få en adrenalinkick.

Ungefär som alla 30 åriga svennar som slåss på fyllan.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Andrej wrote:Jag tror att det är en trend, samt att i vårat passiva samhälle vilja göra något direkt och fysiskt för att få en adrenalinkick.

Ungefär som alla 30 åriga svennar som slåss på fyllan.
Din attityd är bara löjlig. Jag hittade en bra jämförelse i en annan artikel: "Att det går att hitta någon hjärnkirurg, advokat eller toppdiplomat som både våldtagit och slagit ihjäl sin fru och att använda det som 'bevis' för att våldet mot kvinnor är lika vanligt i slott som i koja är ungefär lika relevant som att lyfta fram Hollywoodstjärnan Winona Ryder som den typiske snattaren." Där handlade det om medias förkärlek till att porträttera våldtäkter som ett vanligt inslag i den patriarkala överklassen, men du använder precis samma metod här. Visst finns det 30-åriga "svennar" som begår våldsbrott, men jämfört med nordafrikaner och araber är de försvinnande få (Brå 1996:2). Du försöker göra gällande att människor över lag begår brott och att det inte finns några tendenser, det är direkt felaktigt.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Aldrig någonsin har Dissidents avatar sett yngre och mer likt en frustrerad tonåring som vill ha rätt på all bekostnad. ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:Aldrig någonsin har Dissidents avatar sett yngre och mer likt en frustrerad tonåring som vill ha rätt på all bekostnad. ;)
Förlåt. Det var inte min mening att störa er ryggdunkningssession med mina fakta.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Dissident wrote:Din attityd är bara löjlig. Jag hittade en bra jämförelse i en annan artikel: "Att det går att hitta någon hjärnkirurg, advokat eller toppdiplomat som både våldtagit och slagit ihjäl sin fru och att använda det som 'bevis' för att våldet mot kvinnor är lika vanligt i slott som i koja är ungefär lika relevant som att lyfta fram Hollywoodstjärnan Winona Ryder som den typiske snattaren." Där handlade det om medias förkärlek till att porträttera våldtäkter som ett vanligt inslag i den patriarkala överklassen, men du använder precis samma metod här. Visst finns det 30-åriga "svennar" som begår våldsbrott, men jämfört med nordafrikaner och araber är de försvinnande få (Brå 1996:2). Du försöker göra gällande att människor över lag begår brott och att det inte finns några tendenser, det är direkt felaktigt.
Märk skillanden mellan dessa två följande utalanden.
"Alla 30-åriga svennar slåss på fyllan."
"...som alla 30-åriga svennar som slåss på fyllan"

Det första utalandet tyder på att min åsikt är att alla 30åriga svennar slåss på fyllan, det andra menar att vissa 30åriga svennar slåss på fyllan.

Dissident, läs gärna mina (numera sedvanligt) korta inlägg inannan du svarar.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Andrej wrote:Dissident, läs gärna mina (numera sedvanligt) korta inlägg inannan du svarar.
Jag läste mellan raderna. Du och Big_Bird hade hållt låda i flera sidor innan jag svarade, där ni som vanligt spred desinformation och gemyt. Du får betrakta ditt inlägg som en symbol för er inställning. Eller som fisk hade sagt, jag reagerade mot vad du sade implicit. Om du verkligen inte är av åsikten att alla människor begår lika många brott, oavsett ursprung, så ber jag helt enkelt om ursäkt.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Dissident wrote:Jag läste mellan raderna. Du och Big_Bird hade hållt låda i flera sidor innan jag svarade, där ni som vanligt spred desinformation och gemyt. Du får betrakta ditt inlägg som en symbol för er inställning. Eller som fisk hade sagt, jag reagerade mot vad du sade implicit. Om du verkligen inte är av åsikten att alla människor begår lika många brott, oavsett ursprung, så ber jag helt enkelt om ursäkt.
Jag är inte Big_Bird. Om du vill kritisera det Big_Bird säger så får du citera honom, inte mig.

Jag har inte spridit någon desinformation. Du får gärna citera mig ifall jag gjort det här i denna tråd.

Alla människor begår inte lika många brott, vissa begår inga alls och andra begår upprepade brott, vissa bara ett. Vissa begår fler men åker aldrig fast.

Ingen fara, ursäkten godtas.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dissident wrote:Förlåt. Det var inte min mening att störa er ryggdunkningssession med mina fakta.
Du störde mig inte med fakta, snarare med det manér du framför dem. Därav min liknelse.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:
Andrej wrote:Dissident, läs gärna mina (numera sedvanligt) korta inlägg inannan du svarar.
Jag läste mellan raderna. Du och Big_Bird hade hållt låda i flera sidor innan jag svarade, där ni som vanligt spred desinformation och gemyt. Du får betrakta ditt inlägg som en symbol för er inställning. Eller som fisk hade sagt, jag reagerade mot vad du sade implicit. Om du verkligen inte är av åsikten att alla människor begår lika många brott, oavsett ursprung, så ber jag helt enkelt om ursäkt.
Jag vet att du brinner av någon sorts konstig lust att kritisera allt jag säger, men du kan väl hålla dig inom ramarna för de gånger du har något på fötterna:

Bifogar här, för att du skall kunna korrigera din världsbild, min sammanlagda insats i den här tråden. Om du vill beskylla mig för att i flera sidor hålla låda, välj då en tråd där jag gör det.
Och om vi kollar den sociala fördelningen så ser vi att vi har fler "invandrare" än "svenskar" i gruppen fattiga.
Vi kan också försöka se på framtidsutsikter för de olika grupperna. Generellt sett så tycks "svenskar" ha större chans att ta sig ur fattigdom än "invandrare" beroende på arbetsmarknadens nuvarande konstruktion.
Edit: stryk det, jag tänkte galet och har ingen aning om vad Nem tänkte i frågan, så han får förhålla sig som han vill. Hur som helst så är det här mitt enda inlägg direkt i frågan. Och det är mitt gamla vanliga, att förlita sig allt för mycket på statistiken i frågan utan att se till hur de omkringliggande orsakerna påverkar är befängt.
Andrej wrote: Jag kan gott bekräfta att 90-95% av alla människor jag träffar på är IDIOTER.
Har du sån tur att 5-10% av alla människor du möter håller käften stängd hela tiden? Lyllo dig.
Här pratar jag inte om invandrare eller svenskar. Däremot väljer jag, eftersom Andrej lägger upp så fint för det, att vädra min misantropiska sida. Eftersom du inte kan hålla fingrarna från tangentbordet gör du ett strålande jobb med att exemplifiera vad jag syftade på.
Andrej wrote:
Big_Bird wrote: Har du sån tur att 5-10% av alla människor du möter håller käften stängd hela tiden? Lyllo dig.
Nej, vissa öppnar den och säger inte helt jävla idiotiska saker.;)
Ja, men så många? Det strider mot mina empiriska uppgifter.
Den här postningen hör ihop med den föregående.

Det är summa sumarum min totala insats i den här tråden, mycket eftersom jag känner att ämnet är lika spännande att ägna mig åt som världsmästerskapen i hippokamp necropugilism.

Jag förväntar mig inte att du på något sätt skall ta tillbaka dit dravel, men det vore trevligt om du gjorde det.
Last edited by Big_Bird on 2006-08-22 19:01:33, edited 1 time in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Det var ord och inga visor från samtliga inblandade. Jag får helt sonika rätta mig, men den eftergiften blir en enkel börda när jag nu är förvissad om att vi alla är på samma metaforiska sida. Jag har tydligen skapat illusionen av meningsskiljaktigheter där det inte fanns några och för det ber jag om ursäkt.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Okej, vi gräver ner stridsyxan från den här gången. ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Andrej wrote:Jag tror att det är en trend, samt att i vårat passiva samhälle vilja göra något direkt och fysiskt för att få en adrenalinkick.
Trend, kanske, men jag tror mycket kan bero på gangstah rap och sånt skit som peppar dom till att vara coolingar. "Me and mah crew will get ya!"
Kan inget om mycket
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Bad_and_ugly wrote:Trend, kanske, men jag tror mycket kan bero på gangstah rap och sånt skit som peppar dom till att vara coolingar. "Me and mah crew will get ya!"
"Gangstah rap" är även det en trend.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Andrej wrote: "Gangstah rap" är även det en trend.
http://media.putfile.com/kings Lek inte med dem.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Longstock wrote:
Andrej wrote: "Gangstah rap" är även det en trend.
http://media.putfile.com/kings Lek inte med dem.
Precis, den attityden, adrenalin och kvällens mörker = fightclub mot svennar
Kan inget om mycket
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jo, gangsta rap får kids att sparka ner pensionärer och sno deras stålar medan hårdrock får kids att offra småbarn till satan.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Big_Bird wrote:Jo, gangsta rap får kids att sparka ner pensionärer och sno deras stålar medan hårdrock får kids att offra småbarn till satan.
Yes!! och techno får dem ju att knarscha :P

Nä, men allvarligt, det är en del av gängkulturen, det är jag övertygad om.
Kan inget om mycket
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Den amerikanska gängkulturen spelar definitivt in. Det är sorgligt att se hur vissa människor desperat försöker skapa någonting som helt enkelt inte finns i Sverige. I Sverige kan du får bidrag för att sitta hemma och göra ingenting, vi har universell sjukvård och våra poliser går kurser i queerteori. Det går inte riktigt att prata om sin hårda uppväxt i ghettot. Jag kommer ihåg Looptroops hit "Long arm of the law" från runt 2000 där Promoe rappade om hur tufft det är i Sverige. Hade han blivit skjuten? Rånad? Misshandlad av polisen? Nej han hade fått böter för att han inte köpt biljett på tunnelbanan. Det är svensk "hood"-kultur i ett nötskal. Att trots det se människor anstränga sig för att vi ska få äkta amerikanska ghetton i Sverige är deprimerande.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Dissident wrote:Den amerikanska gängkulturen spelar definitivt in. Det är sorgligt att se hur vissa människor desperat försöker skapa någonting som helt enkelt inte finns i Sverige. I Sverige kan du får bidrag för att sitta hemma och göra ingenting, vi har universell sjukvård och våra poliser går kurser i queerteori. Det går inte riktigt att prata om sin hårda uppväxt i ghettot. Jag kommer ihåg Looptroops hit "Long arm of the law" från runt 2000 där Promoe rappade om hur tufft det är i Sverige. Hade han blivit skjuten? Rånad? Misshandlad av polisen? Nej han hade fått böter för att han inte köpt biljett på tunnelbanan. Det är svensk "hood"-kultur i ett nötskal. Att trots det se människor anstränga sig för att vi ska få äkta amerikanska ghetton i Sverige är deprimerande.
Jag anser högst partiskt att det är patetiskt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Post by Bamse »

Så här tycker jag. Du hade en himla otur som råkade ut för ett så stort gäng och en himla tur att du var så nära destinationen. Undvik snabbmatsställen om du är ensam, ofta brukar känslorna vara uppdämnda där eller i närheten p.g.a. insulintoppar i kombination med det ena och det andra. För det andra, var inte uppstödsig i tonen när du råkar ut för sådant här, ibland måste man vara lite strategisk, i synnerhet om man befinner sig på ett avlägset ställe och möter 10. Det som de gjorde var fel och de ska bestraffas för det. Att bli mer rasistisk förvärrar saken och gör att det smäller nästa gång. Huvudsaken är att du är oskadd!!!
Post Reply