Rika människor

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
sae
Posts: 61
Joined: 2005-03-24 15:13:00
Location: Lund
Contact:

Post by sae »

fisk wrote:Ännu viktigare, varför skall man ha kompetens att hantera pengar, bara för att man är rik?

Jag tänker inte ta din dator ifrån dig bara för att du inte vet hur du skall använda den ordentligt.
Därför att godtycke och makt bör inte gå hand i hand... Värden är ett hem för fler än vad du tror...

Din motexempel är meningslös...
Casio fx-3900P
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

fisk wrote:Hopp är inte en strategi.
Du talar i nattmössan. Kan du veta? Har du någonsin litat till hoppet? Det känns inte som det. Du vill ha en utbildad ledare som kan allting om nationalekonomi och politik och gudvetvad, men vet du vad jag tror? Jag tror att det är skitsamma. Jag tror att Sverige skulle må som bäst om vi hade en ledare som bara handlade utifrån det gamla goda bondvettet som vi alla har. Utbildning och svåra ord be damned!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

sae wrote:Därför att godtycke och makt bör inte gå hand i hand... Värden är ett hem för fler än vad du tror...

Din motexempel är meningslös...
Världen är en plats för fler, men att tro att "alla kommer att ha lika förutsättningar" är en ganska naiv föreställning, eftersom resurser är ojämnt fördelade.

Att göra vad man vill med de resurser man rättmätigt kommer över, är inte konstigare än att du arbetar för dina pengar, eller har möjlighet att köpa kvalitetskäk på ett hemköp.

De flesta som resonerar som du, gapar högt om orättvisor, tills de måste uppoffra sina egna tryggheter.

Men, du har givetvis möjligheten att byta plats med någon fattig indier som lever på gatan, även om jag är skeptisk till att du skulle göra det 'i rättvisans namn'.

Mitt exempel är ganska pricksäkert, eftersom det handlar om mänsklighetens grundliga rättighet, att få göra vad man vill med de möjligheter ens omgivning ger en (där inkluderas eg. ett samhälles lagar).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lillis wrote:Du talar i nattmössan. Kan du veta? Har du någonsin litat till hoppet?
Ja, men aldrig utan en strategi. Att sitta och hoppas att något löser sig utan konkreta planer är enbart dumt.
Det känns inte som det.
Dina känslor är irrelevanta, då det handlar om hur verkligheten är beskaffad.
Du vill ha en utbildad ledare som kan allting om nationalekonomi och politik och gudvetvad
Ja, men jag vill att han skall vara en filosofkung också (eg. enl. Platons teori om idealsamhället).
men vet du vad jag tror? Jag tror att det är skitsamma. Jag tror att Sverige skulle må som bäst om vi hade en ledare som bara handlade utifrån det gamla goda bondvettet som vi alla har. Utbildning och svåra ord be damned!
Det är klart att du får tro det.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

nem wrote:Gör det er fattigare eller era liv på något sätt sämre att det finns rika människor?
Förutom att man uppfattar sin rikedom eller fattigdom relativt, eller förutom det faktum att alla inte kan vara rika?

Ens liv kan försämras av avundjuka, ja.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Andrej wrote:Förutom att man uppfattar sin rikedom eller fattigdom relativt, eller förutom det faktum att alla inte kan vara rika?

Ens liv kan försämras av avundjuka, ja.
Men om man har möjligheten att skaffa sig det man är avundsjuk över, bör man då inte stenas till döds då man hellre sitter och bölar om att någon har det bättre, än att arbeta för att få det bättre själv?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Var det roligaste jag läste på länge, vill bara läsa mer och mer!
Patrik: När du tankar häller du då ett par liter bensin utanför tanken bara för att du har råd med det?
Med stilen du har så lär champange va det enda du får spruta på nån.
Image jag har skrattat så mycket att jag fått ont i magen och blivit tårögd
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

fisk wrote:Men om man har möjligheten att skaffa sig det man är avundsjuk över, bör man då inte stenas till döds då man hellre sitter och bölar om att någon har det bättre, än att arbeta för att få det bättre själv?
Nej, man får stanna kvar i sitt mindre välbärgade liv och gnälla hur mycket som helst, därmed inte menat att någon behöver lyssna.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag möter välsmorda plånböcker varje dag, de flesta riktigt trevliga dock. Men åandrasidan så skulle jag nog inte välja att umgås privat med något av dom.
iDon't care about your problems.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Gnuet wrote:Jag möter välsmorda plånböcker varje dag, de flesta riktigt trevliga dock. Men åandrasidan så skulle jag nog inte välja att umgås privat med något av dom.
Sluta råna pensionärer på Östermalm!
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Vissa i min släkt är stenrika (själv är jag rätt fattig) men de varken beter sig konstigt eller ser konstiga ut. Det är väl bara Östermalmssnobbarna som vill att det ska synas att de har pengar. Enda skillnaden är väl det att de inte behöver kolla på prislappen när de handlar.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

.veronica. wrote:Vissa i min släkt är stenrika (själv är jag rätt fattig) men de varken beter sig konstigt eller ser konstiga ut. Det är väl bara Östermalmssnobbarna som vill att det ska synas att de har pengar. Enda skillnaden är väl det att de inte behöver kolla på prislappen när de handlar.
Det blir även väldigt svårt att avgöra vem man ska lita på, helt plötsligt vill alla vara vänner med en... Jag fördrar att inte snacka så mycket om det runt till alla, säkrast och bättre vänner!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Verkligen. Hade en kompis i gymnasiet som brukade bjuda mycket på krogen, för han hade tydligen råd med det. Sen när han slutade bjuda så ville ingen umgås med honom längre...
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

ADiS wrote:Det blir även väldigt svårt att avgöra vem man ska lita på, helt plötsligt vill alla vara vänner med en... Jag fördrar att inte snacka så mycket om det runt till alla, säkrast och bättre vänner!
Det är därför man inte borde snacka om det, för att människor inte ska vara runt en p.g.a pengarna. Själv hade jag det väldigt välbärgat när jag växte upp och det var inte speciellt lätt alltid. Det finns alltid avundsjuka människor som hatar en om man har det lite bättre ställt än många andra.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Den som haft det tungt när man vart liten och hade föräldrar som uppfostrade en på ett bra sätt så är det dom bästa ungarna. Och som wille säger, den där killen är säkert något bättre ställt än andra och säkert uppfostrad och bjöd, sedan när han såg att han inget fick tillbaka slutade han. Skit trist då att folk då bara skiter i han.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Jag har säkert blivit utnyttjad utan att riktigt ha märkt det. Mina föräldrar har oftast försörjt mina kompisar, även min systers kompisar. Betalat en massa och bjudit på saker hit och dit. Kan ha varit förklaringen till att vi hade många kompisar som alltid hängde hemma hos oss ;). Men idag är jag själv enbart generös mot generösa människor. Jag får panik om jag inte får bjuda tillbaka, men tyvärr känner inte alla så.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

.veronica. wrote:Jag har säkert blivit utnyttjad utan att riktigt ha märkt det. Mina föräldrar har oftast försörjt mina kompisar, även min systers kompisar. Betalat en massa och bjudit på saker hit och dit. Kan ha varit förklaringen till att vi hade många kompisar som alltid hängde hemma hos oss ;). Men idag är jag själv enbart generös mot generösa människor. Jag får panik om jag inte får bjuda tillbaka, men tyvärr känner inte alla så.
Exakt! Så känner jag också, om någon bjuder mig så vill jag också göra det och det gör jag jämt. Säger jag till någon att komma till mig så säger inte jag - "Ta med dig egen fika" liksom... Men däremot så skiter totalt i dem som enbart tänker på sin röv.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

wille wrote:Verkligen. Hade en kompis i gymnasiet som brukade bjuda mycket på krogen, för han hade tydligen råd med det. Sen när han slutade bjuda så ville ingen umgås med honom längre...
Då undrar man ju genast, var det något fel på hans personlighet? Konverserade han tråkigt, luktade han illa?

Det är alltid en massa snack om att folk som har pengar utnyttjas, och visst... det ligger garanterat en massa i det, men är de enbar summan av sin frikostighet? Har de inga andra egenskaper? Då kanske de förtjänar att utnyttjas. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Big_Bird wrote: Då undrar man ju genast, var det något fel på hans personlighet? Konverserade han tråkigt, luktade han illa?

Det är alltid en massa snack om att folk som har pengar utnyttjas, och visst... det ligger garanterat en massa i det, men är de enbar summan av sin frikostighet? Har de inga andra egenskaper? Då kanske de förtjänar att utnyttjas. 8)
Ja, är man så dum att man låter sig utnyttjas så ska man ha det.
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

ADiS wrote:Exakt! Så känner jag också, om någon bjuder mig så vill jag också göra det och det gör jag jämt. Säger jag till någon att komma till mig så säger inte jag - "Ta med dig egen fika" liksom... Men däremot så skiter totalt i dem som enbart tänker på sin röv.
Jag bjuder gärna och ofta, men märker jag att jag inte får något tillbaka så skänker jag inte ett öre till den personen.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Alla har inte kapacitet att bjuda tillbaka. Det är som när man flyttar och ber kompisar om hjälp. Det kan hända att just de kompisarna aldrig flyttar, men då hjälper man någon annan istället.
Det är inte små slutna ekvationer, utan en stor.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Big_Bird wrote:Alla har inte kapacitet att bjuda tillbaka. Det är som när man flyttar och ber kompisar om hjälp. Det kan hända att just de kompisarna aldrig flyttar, men då hjälper man någon annan istället.
Det är inte små slutna ekvationer, utan en stor.
Precis. Som student så har man det inte speciellt jättefett men man har så att man klarar sig och kan unna sig lite gott någon gång i månaden. Det hindrar dock mig inte från att bjuda på käk, öl eller vad det nu kan vara. Jag känner mina vänner och vet att jag får tillbaka det när jag är i behov av det. Svårare än så är det faktiskt inte.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Andrej wrote:
nem wrote:Gör det er fattigare eller era liv på något sätt sämre att det finns rika människor?
Förutom att man uppfattar sin rikedom eller fattigdom relativt, eller förutom det faktum att alla inte kan vara rika?

Ens liv kan försämras av avundjuka, ja.
Det du säger är sant. Rikedom uppfattas relativt, och därur kan avundsjuka springa .

Men frågan är om avundsjukan hade försvunnit med inkomstklyftan. För egen del tror jag bara att den hade tagit sig ett annat uttryck och upplevts i lika hög grad fast över ickemateriella saker.

Slutsatsen blir att du hade levt i samma misär även om grannen inte vore rik (då hade han istället haft någon annan åtråvärd egenskap) och hans rikedom kan inte lastas för din olycka.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply