Vad gör ni med det här med klädbyten?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Allt utom byxor byts varje dag, t-shirtar brukar tvättas efter en dags användning, skjortor, överdragströjor med mera brukar vädras innan de hängs in i garderoben igen.

Jeans tvättar jag i princip aldrig, de vädras regelbundet samt hängs i badrummet för att ångas lite då och då. Allt för att uppnå den optimala slitningen 8)

Nu på sommaren brukar det oftast gå åt två t-shirts/linnen om dagen på grund av värmen, och shorts brukar behövas byta relativt ofta, beroende på vad för shorts det är.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Kläderna som har direktkontakt med kroppen = Varje dag, vilket för vissa plagg känns en aning onödigt för det mesta.*
Byxor = Då dom är lite väl skitna
Ytterkläder = Då folk inte står nära mig och slänger konstiga blickar, nästan i alla fall

Tvätten brukar gänga på torkställningen. Tvättar någon gång i veckan för att sedan hänga det på tork. Sedan orkar jag inte vika och slänga ned det i lådorna utan det får hänga där.

* Föredrar en struktur på vardagen för annars faller allt i splittror och mindre än inget händer så jag hamnar framför datorn, vilket iofs är majoriteten av dagarna.
Last edited by Fluffy on 2006-09-01 23:44:08, edited 1 time in total.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag byter kallingar, strumpor och t-shirts varje dag.

Byxor har jag väl alltid två par på golvet nu under sommaren, ett par shorts och ett par långa. Byxor max fyra dagar i rad.

Långärmade tröjor när de börjar lukta "inte-tvättad-på-några-dagar".


Tdigare lastade jag smutstvätt i högar i mitt rum eftersom jag inte orkade lägga de i tvättbacken. Nu vet jag bättre, en dag var jag nära att bli tvungen att gå utan byxor, eftersom alla låg på mitt golv. Nu slänger jag allt i tvätten så snabbt det bara går. (Oftast iaf.)
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

lillis wrote:Skulle förövrigt vara intressant att veta vilka som tvättar själva också.
När jag har tid.
Dock är jag ganksa bortsämd med att någon annan tvättar åt mig. Klubben tvättar mina tränings- och matchkläder och syrran min tvättar ofta vanliga kläder åt mig.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

lillis wrote:Skulle förövrigt vara intressant att veta vilka som tvättar själva också.
Jag räcker upp en hand.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Näh, än så länge får mamma och pappa sköta det, men tro mig, skulle göra vad som helst för att få en egen lya, skulle lätt tvätta några kilo om dan för det...
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag brukar använda en tvättmaskin, det är så omständigt att tvätta själv...

Använder tvättmaskin en gång i veckan ungefär, blir smidigast så då all tvätt passar i ett torkskåp och en tumlare då.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

lillis wrote:Skulle förövrigt vara intressant att veta vilka som tvättar själva också.
Jag har tvättat själv ett par gånger.. (typ 4?)
Annars är det mamsen som sköter sådant där <3

Phonak:
Hur brukar du matcha dina kläder?
Det lät ganska sådär "mode" när du skrev det så.. :P kanske borde starta en ny tråd om 64bittarnas klädsmak/inköp av kläder för detta ämne iåförsig..
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

lillis wrote:Skulle förövrigt vara intressant att veta vilka som tvättar själva också.
Tvättmaskinen... Man är ju faktiskt i 2000-talet!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Matcha kläder? Nej... Jag brukar försöka se till att jag har tröjan på överkroppen, byxorna på underkroppen, kalsongerna mitt på samt strumpor och skor på fötterna, i övrigt försöker jag sällan göra någon speciell matchning av kläder.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Vänder kallingarna efter ca en vecka sen byter jag nästa vecka, övriga kläder har jag tills jag tycker det börja lukta danskost.
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Metoder för att se om kläder behöver tvättas:

1. Kasta kläderna mot en vägg, fastnar de behöver de tvättas.

2. ställ kläderna upprätt på golvet, står de kvar utan att falla ihop behöver de tvättas.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

lillis wrote:Skulle förövrigt vara intressant att veta vilka som tvättar själva också.
jag jag!

(har som av en händelse tvättid just nu)
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Hein wrote:Tvättmaskinen... Man är ju faktiskt i 2000-talet!
DuhhhhYATHINK?
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Tvättar när kläderna inte luktar fräscht längre. Kalsonger och strumpor har nolltolerans och används max 24h i streck.

Använder oftast t-shirts mellan 1-3 dagar beroende på hur mkt jag rört på mig. Byxor går att använda sjukt länge om man vädrar rätt..

Har tvättat själv sen jag flyttade hemifrån förra året..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

xianze wrote: Phonak:
Hur brukar du matcha dina kläder?
Det lät ganska sådär "mode" när du skrev det så.. :P kanske borde starta en ny tråd om 64bittarnas klädsmak/inköp av kläder för detta ämne iåförsig..
Så det ser bra ut helt enkelt ;)
Har jag en röd skjorta använder jag ett par röda hängslen. Har jag en Vit t shirt använder jag en svart slips etc. Bara inte färgerna skär sig så blir det utmärkt och ju färggrannare desto bättre ;)
Tajt med tajt och slappt med slappt är också ganska smart :P
Sedan matchar jag väl klädernas färger med accesoarer. Färg och stil är väl viktigast då antar jag.
Sedan kommer ju skorna, och det är viktigt. Jag kollar iaf alltid på folks skor när jag möter nya människor :) Att kunna byta skor är också fräscht enligt mig 8-P.
Till exempel, har jag ett par svarta byxor med vit söm tar jag helst vita skor, eller alternativt svarta. Men det beror ju vad man har på sig på överkroppen också.
Det bästa man kan göra är att ställa sig framför spegeln och titta på om man ser bra ut. Klarar man inte av det själv, funkar tjejkompisar alldeles utmärkt att fråga om smakråd.

Vågat är min grej. Jag vill inte se ut som alla andra, och gör därför inte det heller. Man ska hitta sin egna stil och köra hårt på den !
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Klädesplagg bytes när de blir skitiga, och/eller får någon slags odör...
Det gör absolut inget att ha samma kläder flera dagar i rad. So what?

Jag har absolut ingen plats för mellanlagring, så det blir samma tills det är dags för tvättkorgen. Är jag tvungen att byta tillfälligt pga något, så måste det andra hängas/slängas på fåtöljen bredvid sängen.

Och eftersom jag har arbetskläder på jobbet och går omkring i kallingar på kvällarna så kan de "civila" kläderna vara gångbara BRA länge utan att vare sig bli skitiga eller lukta. ;)
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

xianze wrote:Jag har tvättat själv ett par gånger.. (typ 4?)
Annars är det mamsen som sköter sådant där <3

Phonak:
Hur brukar du matcha dina kläder?
Det lät ganska sådär "mode" när du skrev det så.. :P kanske borde starta en ny tråd om 64bittarnas klädsmak/inköp av kläder för detta ämne iåförsig..
Modetråd kan vara intressant. Jag är på :) Har sett att det är en del som borde hänga lite där och hänga runt och bara kolla runt...

btw...såg lite humor får Glargh högre upp :D Det var faktiskt roligt :D :D
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
___--_

Post by ___--_ »

Boxer, strumpor och t-shirts slängs i tvätten varje dag.

Brukar slänga av mig jeansen när jag kommer hem och drar på lediga träningsbrallor.

Tvättat själv sedan 14 års ålder, ser det som en självklarthet för att inte förlora kläder ;P (flera bröder bodde hemma då)

Går oftast i någon typ av Jeans + t-shirt till vardags.
User avatar
RuNe
Posts: 181
Joined: 2006-07-30 13:51:02

Post by RuNe »

ja brukar inte använda kläder ja har bara stringtrosor 7st ett par för varje dag sän när det har gått en vecka börjar ja om igen (utan att tvätta) ;D
CPU: AMD x2 6400+
RAM:3Gb DDR 2
Grafik:GeForce 7600gt
HDD: samsung sp 250Gb+ samsung SP 400gb
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Byxor, tjocka tröjor har jag flera dagar. Annars så t-shirtar, boxershorts och strumpor byter jag varje dag. Däremot om jag är hemma och ingen ska träffa mig, så kan det gå ett par dagar innan man byter ;)
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Byxor brukar jag ha i ungefär 3 dagar, tjocka tröjor kan jag ha lite längre eftersom jag alltid tar av dem när jag är inne. Allt annat byter jag varje dag. Tvättar själv nu när jag har flyttat, har tvättat en gång och ska tvätta idag :)
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
scoby
Posts: 982
Joined: 2002-12-02 16:56:48

Post by scoby »

Jag använder helst saker och ting max en gång. Byxor kan väl hänga med två, tre gånger. Jackor jag använder flitigt tvättar jag minst en gång i veckan.
User avatar
pgo_jim
Posts: 78
Joined: 2006-08-14 21:35:07
Location: uppsala

Post by pgo_jim »

i skolan kör jag med vid all uteaktivitet med jobbarbyxor, jobbar t-shirt(reklam t-shirt), och reklam tjock tröjja

det får vara med tills de blir antingen lite väl smutsigt eller tills de luktar, som när t-shirten kändes som den var doppad i ett badkar efter att vi kört röjsåg, då behövdes den tvättas

hemma har jag byxorna (jeans) 2-3 dar kanske och t-shirt, kallingar, strumpor byts varje dag, har flera par skor för olika aktivitet, har ett par skor för att ta mig till/från skolan, gå på stan ja i princip allt utom att jobba, och sen har jag väll ett par jobbar skor me stålhätta, och ett par gamla gympa dojjor när jag målar
Min dator
Amd athlon 64 x2 4200+
Ati x800 gto 128mb agp
600gb+ hd
1024mb ram
User avatar
__...__
Posts: 49
Joined: 2006-12-01 14:39:46

Post by __...__ »

Använder byxor max en vecka, byter kalsonger och strumpor varje dag, byter t-shirt efter efter två dagar. Morsan tvättar mina kläder.
E8400 3.0GHz|ASUS P5KPL-VM|2x2048MB Kingston PC2-8500|9800GT 512MB|500GB+ 250GB|LG DVD-RW 4163B|BenQ 24"|Win7 Home 64-bit
Compaq 615|Athlon X2 QL-66 2.2GHz|1x2048MB HP PC2-6400|Ati HD3200|160GB HDD|DVD-RW x16|HP 15.6"|Win7 Home 64-bit
Post Reply