Brist i Relakks?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Brist i Relakks?

Post by Bamse »

Det står att de inte ger ut andra uppgifter än uppgifterna vid registrering...!!!! Dumt nog har de epost fältet obligatoriskt, eftersom inloggningsuppgifter skickas dit. Det betyder ju i praktiken att användarens identitet kan riskeras om integriteten är låg hos e-post leverantören. Registrerar du t.ex. ett anonymt konto med hjälp av en hotmail adress kommer ju myndigheter att granska vad det har gått för IP trafik till det epost kontot, något som Microsoft gärna ger ut om det t.ex. är fråga om polis eller en liknande myndighet. Eller klarar man sig utan denna epost från Relakks och kan hitta på en epostadress som inte existerar?

Vänligen upplys mig någon...!!!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Brist i Relakks?

Post by Dissident »

Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Re: Brist i Relakks?

Post by Bamse »

Dissident wrote:http://www.hushmail.com/
Hmm... hur kan jag lita på diverse tredjeparts tjänster? Trafiken till dessa servrar är ju okrypterad. Det här förbryllar mig verkligen, inte kan ju Relakks skyffla över anonymitetsansvar på tredje part på det här sättet, då riskerar man ju sin anonymitet samtidigt som Relakks går fri ifrån skadan som skett samtidigt som myndigheter spåras till öppna datorer... Man kan ju naturligtvis använda hushmail på ett bibliotek eller internet café, men det är ju ändå en extra risktagning att inte få vara totalt anonym (okunniga kommer ju att trilla rakt i fällan)... Vad har jag missat?!
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Om du är ansluten till tor samtidigt som du är inne på hushmail.com och kollar mailen från relakks?

Det borde väl fungera?
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Bamse
Posts: 35
Joined: 2006-01-10 13:10:07

Post by Bamse »

enix, det kan hända att det skulle fungera men det känns lite som att man lämnar spår lite här och där. Jag skulle hellre vilja att det skulle fungera så här:

- Användaren besöker Elakks
- Användaren trycker på beställa knappen
- Systemet switchar nu till Elakks för en begränsad tid
- Han får nu en unik epostadress
- Systemet presenterar samtidigt ett registreringsformulär, exklusive en av användaren angiven e-postadress
- Användaren postar beställningen.
- Användaren loggar därefter in på e-post servern, fortfarande i Elakks läge
- Användaren öppnar registreringsmailet, antecknar viktiga inloggningsuppgifter.
- Användaren trycker på länken slutför i själva e-post meddelandet
- Servern avslutar Elakks sessionen för denna person
- Servern raderar samtliga registreringsuppgifter

Det här skulle vara en mycket snyggare lösning om man MÅSTE ange en e-post adress dit alla uppgifter skickas... Poängen med att skicka inloggningsuppgifter till en e-post adress är väl förmodligen i avledningssyfte... Men jag tycker ändå att Relakks bör tillhandahålla helheten så att inte ansvaret sprids på användaren och tredje part...

Anledningen till registreringen är väl att man ska kunna inkludera betalningar till Relakks. Utan dessa transaktioner vore tjänsten betydligt tryggare. Betalningen krånglar till en hel del...
Post Reply