Vilket parti ska ni rösta på i valet 2006

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Cappuccino wrote:
fisk wrote:...Inte för att det förvånar mig att detta resonemang finns hos många av de som röstar över huvud taget, och det är ju delvis därför jag anser att det politiska väsen vår "demokrati" lever efter, är i närmast en fars.
Det är förstås svårt att avgöra vad som är en "legitim röst" på ett parti, men jag har länge tyckt att det borde införas något slags test för rösträtt (jmf körkort). Då är det något intresserade förvärvar och tar tillvara på. Till skillnad från i dag då färgen på en partiledares slips kan avgöra var rösten hamnar.
Håller med till fullo.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Grrr. Jag får inte rösta i valet till kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige här där jag bor nu eftersom att jag flyttade när röstlängderna skapades :(
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Här lutar det mot FP, mycket på grund av deras vettiga inställning till miljöpolitiken men även för att ge mitt stöd till alliansen skall medges.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Cappuccino wrote:Det är förstås svårt att avgöra vad som är en "legitim röst" på ett parti, men jag har länge tyckt att det borde införas något slags test för rösträtt (jmf körkort). Då är det något intresserade förvärvar och tar tillvara på. Till skillnad från i dag då färgen på en partiledares slips kan avgöra var rösten hamnar.
Vem skulle sätta reglerna för körkortets validitet? Valet skulle inte bli speciellt objektivt, vilket den iaf inte kan bli, men det skulle innebära inskränkningar på rösträtten, och det ställer iaf jag mig skeptisk till :-/
Vem f.n fann upp fanér?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Cappuccino wrote:Det är förstås svårt att avgöra vad som är en "legitim röst" på ett parti, men jag har länge tyckt att det borde införas något slags test för rösträtt (jmf körkort).
Haha. Krav på "demokratiska värderingar", någon?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:
Cappuccino wrote:Det är förstås svårt att avgöra vad som är en "legitim röst" på ett parti, men jag har länge tyckt att det borde införas något slags test för rösträtt (jmf körkort).
Haha. Krav på "demokratiska värderingar", någon?
Om man inte stöder demokratiska värderingar är det ens förbannade plikt att avstå från att rösta av principiella skäl, så den saken löser sig själv ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Om man inte stöder demokratiska värderingar är det ens förbannade plikt att avstå från att rösta av principiella skäl, så den saken löser sig själv ;)
Jag gillar fascism.

Förutsatt att det är jag som är den styrande entiteten.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird wrote:Om man inte stöder demokratiska värderingar är det ens förbannade plikt att avstå från att rösta av principiella skäl, så den saken löser sig själv ;)
Nu såg jag ju på smileyn att inlägget inte var att tas på allvar, men annars hade detta nog kunnat vara dagens sämst underbyggda påstående.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Big_Bird wrote:Om man inte stöder demokratiska värderingar är det ens förbannade plikt att avstå från att rösta av principiella skäl, så den saken löser sig själv ;)
Jag gillar fascism.

Förutsatt att det är jag som är den styrande entiteten.
Historien visar oss att det inte finns något bättre styrelseskick än en upplyst despot. Vidare visar den oss också att det finns få saker som det är så ont om som upplysta despoter.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Historien visar oss att det inte finns något bättre styrelseskick än en upplyst despot. Vidare visar den oss också att det finns få saker som det är så ont om som upplysta despoter.
Jag kanske inte är upplyst,

men mina deathsquads skulle skona dig Biggie.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

staretsen wrote:
Big_Bird wrote:Om man inte stöder demokratiska värderingar är det ens förbannade plikt att avstå från att rösta av principiella skäl, så den saken löser sig själv ;)
Nu såg jag ju på smileyn att inlägget inte var att tas på allvar, men annars hade detta nog kunnat vara dagens sämst underbyggda påstående.
Då var det ju tur för min skull att jag valde att vara övertydlig.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird wrote:Historien visar oss att det inte finns något bättre styrelseskick än en upplyst despot. Vidare visar den oss också att det finns få saker som det är så ont om som upplysta despoter.
Det har du redan sagt tre gånger.
Big_Bird wrote:Då var det ju tur för min skull att jag valde att vara övertydlig.
Å andra sidan måste det innebära att du verkligen inte har den åsikten i verkligheten. Är det ett korrekt antagande?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

staretsen wrote:
Big_Bird wrote:Historien visar oss att det inte finns något bättre styrelseskick än en upplyst despot. Vidare visar den oss också att det finns få saker som det är så ont om som upplysta despoter.
Det har du redan sagt tre gånger.
Värst vad vi var på hugget idag då. Du menar att det finns en forumregel som säger att man inte får upprepa sig? Jag har missat den, men det vore ruskigt vänligt om du använde dina 133t forumssöksskillz för att länka upp den åt mig. Tack på förhand.
Big_Bird wrote:Då var det ju tur för min skull att jag valde att vara övertydlig.
Å andra sidan måste det innebära att du verkligen inte har den åsikten i verkligheten. Är det ett korrekt antagande?
Jag är principiellt emot något så odemokratiskt som ett röstkörkort. OM vi nu nödvändigtvis skall göra något åt de dumma i samhället så är jag för att vi slänger silkesvantarna och föser in dem i ugnarna med en gång.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird wrote:
staretsen wrote:
Big_Bird wrote:Historien visar oss att det inte finns något bättre styrelseskick än en upplyst despot. Vidare visar den oss också att det finns få saker som det är så ont om som upplysta despoter.
Det har du redan sagt tre gånger.
Värst vad vi var på hugget idag då. Du menar att det finns en forumregel som säger att man inte får upprepa sig? Jag har missat den, men det vore ruskigt vänligt om du använde dina 133t forumssöksskillz för att länka upp den åt mig. Tack på förhand.
Jag är faktiskt ovanligt trött idag, att jag sökte berodde helt och hållet på att citatet verkade så väldigt bekant, vilket så länge man nu inte räknar det här med störande upprepningar som en forumregel inte har något med regler att göra.
Big_Bird wrote:Då var det ju tur för min skull att jag valde att vara övertydlig.
Å andra sidan måste det innebära att du verkligen inte har den åsikten i verkligheten. Är det ett korrekt antagande?
Jag är principiellt emot något så odemokratiskt som ett röstkörkort.
Det var inte vad som berördes utan att fascister av "principiella skäl" skulle ha en plikt att inte rösta. Jag vet inte om du faktiskt skulle ha skrivit det utan en avväpnande blinksmiley till, men i så fall måste jag säga att du har en helt absurd åsikt gällande den saken.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

staretsen wrote:
Big_Bird wrote:
staretsen wrote:
Big_Bird wrote:Historien visar oss att det inte finns något bättre styrelseskick än en upplyst despot. Vidare visar den oss också att det finns få saker som det är så ont om som upplysta despoter.
Det har du redan sagt tre gånger.
Värst vad vi var på hugget idag då. Du menar att det finns en forumregel som säger att man inte får upprepa sig? Jag har missat den, men det vore ruskigt vänligt om du använde dina 133t forumssöksskillz för att länka upp den åt mig. Tack på förhand.
Jag är faktiskt ovanligt trött idag, att jag sökte berodde helt och hållet på att citatet verkade så väldigt bekant, vilket så länge man nu inte räknar det här med störande upprepningar som en forumregel inte har något med regler att göra.
Kom igen när du legat vaken hela natten med magsårssmärtor. Jag är cranky idag. Du är på sin höjd lite pömsig ;)
Big_Bird wrote:Då var det ju tur för min skull att jag valde att vara övertydlig.
Å andra sidan måste det innebära att du verkligen inte har den åsikten i verkligheten. Är det ett korrekt antagande?
Jag är principiellt emot något så odemokratiskt som ett röstkörkort.
Det var inte vad som berördes utan att fascister av "principiella skäl" skulle ha en plikt att inte rösta. Jag vet inte om du faktiskt skulle ha skrivit det utan en avväpnande blinksmiley till, men i så fall måste jag säga att du har en helt absurd åsikt gällande den saken.
Facister får väl göra som de vill, givetvis finns inget enklare sätt att avskaffa det demokratiska samhället utan revolution än att göra det via valurnorna.
Men du får väl hålla med om att det finns en ganska så rolig ironi i att rösta för att avskaffa det demokratiska systemet, lite som anarkister som lever på socialbidrag.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Åter till ämnet.

Post by mkk »

Röstade idag på Mp till riksdagen och V till kommun&landsting. Tidigare så funderade jag på att ge Moderaterna min röst i Gävle då den sittande ledningen har behövt en spark i baken i ett antal år, men det känndes lite för radikalt så jag fegade ur... Får ta och skriva en lapp på dörren att jag redan röstat, för att slippa en massa papper och eventuell pårigning.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Dissident wrote:Haha. Krav på "demokratiska värderingar", någon?
Jag tänkte mer på ett faktabaserat test som inte grundar sig på värderingar. "Demokratiska värderingar" är ett stort skämt.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Cappuccino wrote:
Dissident wrote:Haha. Krav på "demokratiska värderingar", någon?
Jag tänkte mer på ett faktabaserat test som inte grundar sig på värderingar. "Demokratiska värderingar" är ett stort skämt.
Okej, men vem skulle välja ut "faktan"? ?!?
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Big_Bird wrote:Historien visar oss att det inte finns något bättre styrelseskick än en upplyst despot. Vidare visar den oss också att det finns få saker som det är så ont om som upplysta despoter.
Jag kanske inte är upplyst,

men mina deathsquads skulle skona dig Biggie.
Tack, det uppskattas. Jag skall försöka återgälda den tjänsten när kontrarevolutionen kommer och skona dina deathsquads ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jalle64 wrote:Okej, men vem skulle välja ut "faktan"? ?!?
Som er regent, så skulle ju jag göra det. Såklart.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Folkfacisterna är ju det nya solklara valet ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

fisk wrote:Ni som röstar huvudsakligen efter fokuset på en, eller ett fåtal partifrågor ni är intresserade av (eg. invandringspolitik). Har ni funderat på vad dessa partier vill åstadkomma på andra fronter, eller förmodar ni att "eftersom de ä r emot invandring, så måste ju resten av deras politik vara hur bra somhelst"? Eller är det så att ni på fullaste allvar tror att "om vi låter bli att ta emot invandrare, så kommer allt att bli bättre"?
Invandringen är en liten del av Sds politik, men får en opropertionell uppmärksamhet då Sds inställning till invandring inte är "politiskt korrekt"...

Sd har handlingsprogram för ett brett spektrum av saker som t.ex....

Energipolitik
Antaget vid riksårsmötet den 26 mars 2006.
» Läs mer

Handlingsprogram | 2006-03-26, 13:24 | Av sverigedemokraterna.se
Arbetsmarknadspolitik
Antaget vid riksårsmötet den 26 mars 2006.
» Läs mer

Handlingsprogram | 2005-05-08, 13:46 | Av IT-red
Försvars- och säkerhetspolitik
Antaget vid riksårsmötet den 8 maj 2005.
» Läs mer

Handlingsprogram | 2005-05-01, 16:19 | Av IT-red
Skola och utbildning
Antaget vid extra Riksårsmötet den 27 november 2004.
» Läs mer

Handlingsprogram | 2005-05-01, 16:18 | Av IT-red
Kriminalpolitik
Antaget vid extra Riksårsmötet den 9 februari 2002.
» Läs mer

Handlingsprogram | 2005-05-01, 16:17 | Av IT-red
Familjepolitik
Antaget vid extra Riksårsmötet den 27 november 2004.
» Läs mer

Handlingsprogram | 2005-05-01, 16:17 | Av IT-red
Europapolitik - Ett fritt Sverige i ett fritt Europa
Antaget vid Riksårsmötet den 9 maj 2004.
» Läs mer

Handlingsprogram | 2005-05-01, 16:16 | Av IT-red
Ekonomisk politik
Antaget vid Riksårsmötet den 9 maj 2004. Ändringar av programmet antogs vid riksårsmötet den 8 maj 2005.
» Läs mer

Handlingsprogram | 2005-05-01, 16:15 | Av IT-red
Demokratisk utveckling
Antaget vid extra Riksårsmötet den 27 november 2004.
» Läs mer

Handlingsprogram | 2005-05-01, 16:14 | Av IT-red
Befolkningspolitik
Antaget vid extra Riksårsmötet den 9 februari 2002. Ändringar av programmet antogs vid Riksårsmötena den 9 maj 2004 och den 8 maj 2005.
» Läs mer
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Hypn0 wrote:Ctrl + C & Ctrl + V
Du skulle kunna länka till sidan i fråga eller se till så att länkarna med "läs mer" som faktiskt inehåller något alls skulle vara fungerande.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

Andrej wrote:
Hypn0 wrote:Ctrl + C & Ctrl + V
Du skulle kunna länka till sidan i fråga eller se till så att länkarna med "läs mer" som faktiskt inehåller något alls skulle vara fungerande.
Någon med minsta datorvana borde själv kunna leta sig fram till sverigedemokraternas hemsida, som förövrigt är www.sverigedemokraterna.se ... Sen är det ju bara att gå in på handlingsprogram?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hypn0 wrote:
Andrej wrote:
Hypn0 wrote:Ctrl + C & Ctrl + V
Du skulle kunna länka till sidan i fråga eller se till så att länkarna med "läs mer" som faktiskt inehåller något alls skulle vara fungerande.
Någon med minsta datorvana borde själv kunna leta sig fram till sverigedemokraternas hemsida, som förövrigt är www.sverigedemokraterna.se ... Sen är det ju bara att gå in på handlingsprogram?
Men din marjasin var oavsett läsarnas datorvana rätt så pinsam.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply