Fredrik Malm + islamister = sandlåda

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Cervantes
Posts: 93
Joined: 2006-08-31 18:31:49

Post by Cervantes »

OM man ska ta det ännu längre. Gorge Bush är kristen, och hans arme bombar till höger och vänster i gudsnamn. Är han representativ för alla de kristna som finns? ::)

(förlåt)

jag vill inte rättfärdiga någon religion då jag tycker att allt vad religion heter är dumheter. Fast det kanske var vad jag precis gjorde.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:
Fenix wrote:Big birds jämförelse med kristna "extrema" är som att jämföra en varg med en hamster i clowndräkt. Ser vi dessa kristna flyga in i skyskrapor och utföra attentat överallt i världen?
Akta dig. Big_Bird har ingen förmåga att resonera komparativt, så han kan mycket väl länka till en artikel om abortbombare.
Så du menar att bara dåd som kan jämföras med 11/9 kan komma på fråga i den här diskussionen? Tre dåd (eller ett beroende lite på hur man räknar).
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Fenix wrote:Ser vi dessa kristna flyga in i skyskrapor och utföra attentat överallt i världen?
Kanske inte riktigt överallt, men jag vill minnas en grupp som heter IRA... Eller som man säger, den enes terrorist, den andres frihetskämpe.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Även om det finns och funnits många mindre gerilla- och terroristgrupperingar med religiösa förtecken har de skiljt sig ganska mycket gentemot den militanta islamismen i sina politiska mål.

IRA, ETA, LRA och andra grupperingar med liknande förkortningar har i många fall varit religiösa, men de har haft relativt tydliga politiska mål som varit avgränsade till att omfatta ett visst landområde eller en viss population.

Mig veterligen är den militanta islamismen unik i att ha en religiös världsordning som uttalat mål med sin terror. Finns det verkligen något annat som går att jämföra med den här kombinationen av politik och religion?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Cervantes wrote:OM man ska ta det ännu längre. Gorge Bush är kristen, och hans arme bombar till höger och vänster i gudsnamn. Är han representativ för alla de kristna som finns? ::)
"May God Bless the christians of China"
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

nem wrote:Även om det finns och funnits många mindre gerilla- och terroristgrupperingar med religiösa förtecken har de skiljt sig ganska mycket gentemot den militanta islamismen i sina politiska mål.

IRA, ETA, LRA och andra grupperingar med liknande förkortningar har i många fall varit religiösa, men de har haft relativt tydliga politiska mål som varit avgränsade till att omfatta ett visst landområde eller en viss population.

Mig veterligen är den militanta islamismen unik i att ha en religiös världsordning som uttalat mål med sin terror. Finns det verkligen något annat som går att jämföra med den här kombinationen av politik och religion?
Jag tycker deras politiska mål är ganska klara, dom är ganska trötta på Israel och USA.

Men självklart tyckar jag att Fredrik Malm skall ragga röster med vad som troligen är den mest populistiska frågan idag.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Andrej wrote:Jag tycker deras politiska mål är ganska klara, dom är ganska trötta på Israel och USA.
ImageImageImage

???
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

staretsen wrote:???
Precis, så trötta på USA och Israel är dom.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Andrej wrote:Precis, så trötta på USA och Israel är dom.
Nu pratar du om vad orsaken till deras agenda är, inte hur den ser ut. Deras politiska mål är inte att vara trötta på USA och Israel, men det kan mycket väl ligga bakom dem.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

en sak man bör påpeka att det alltid är en mycket liten skala av en religion / trosåskådning som faktiskt har sådana extrema åsikter. Att man hör mer av just Islam och muslimerna är för att de smäller högst (hihi). Dessutom finns det mer än lagom mängder av Kristna fanatiker som bombar abortkliniker osv bara för att det står 1 rad av flera tusen ord om att abort är fel. Samma sak gäller Muslimerna som hårdläser en rad där det står DIE AMERICANS och sedan följer bara den utan att kolla på det övergripande budskapet i Koranen.
Mig veterligen är den militanta islamismen unik i att ha en religiös världsordning som uttalat mål med sin terror. Finns det verkligen något annat som går att jämföra med den här kombinationen av politik och religion?
Troligen inte men å andra sidan har muslimerna ganska goda anledningar att faktiskt utföra dessa dåd, eftersom usa stack in **** i deras politik från början så är det ju inte konstigt om de är lite sura efteråt.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Cervantes wrote:
Dissident wrote:Nej.
http://www.rickross.com/groups/asahara.html

Nog för att det är en sekt som inte finns längre. Men va inte så naiv. Men mening är inte att ta någons sida, men det är dumt att säga att det inte finns liknande inom andra former av religoner. Religion i sig är bara väldigt hemskt.
Välkommen till 64bits. Vi har redan täckt allting du kan komma på.
User avatar
Cervantes
Posts: 93
Joined: 2006-08-31 18:31:49

Post by Cervantes »

Dissident wrote:Välkommen till 64bits. Vi har redan täckt allting du kan komma på.
Det var väl inget svar? ::)
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Hade Islam i sig varit så hatiskt mot andra religioner som alla påstår, och hade alla muslimer varit riktigt troende i så fall, så hade ni märkt av det betydligt bättre. En miljard muslimer finns det och det de flesta kopplar med Islam är ett fåtal nötter som begår terrorbrott och kommer med hot...


::)
Dissident wrote:Vi har redan täckt allting du kan komma på.
Undra hur många trådar till som kommer ploppa upp som handlar om islam= tterror innan folk tröttnar...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Cervantes wrote:
Dissident wrote:Välkommen till 64bits. Vi har redan täckt allting du kan komma på.
Det var väl inget svar? ::)
Det var ett Dissident-svar. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Dissident wrote: Välkommen till 64bits. Vi har redan täckt allting du kan komma på.
Haha så underbart.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

CSM101 wrote:Hade Islam i sig varit så hatiskt mot andra religioner som alla påstår, och hade alla muslimer varit riktigt troende i så fall, så hade ni märkt av det betydligt bättre. En miljard muslimer finns det och det de flesta kopplar med Islam är ett fåtal nötter som begår terrorbrott och kommer med hot...


::)
Dissident wrote:Vi har redan täckt allting du kan komma på.
Undra hur många trådar till som kommer ploppa upp som handlar om islam= tterror innan folk tröttnar...
Jadu, om en miljard muslimer var så hatiskt inställda till västvärlden som lättmanipulerade islamofober försöker påstå, då hade det nu rådit ett krig värre än någonsin skådat på denna planet.

Så är ju inte riktigt fallet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

fisk wrote:Jadu, om en miljard muslimer var så hatiskt inställda till västvärlden som lättmanipulerade islamofober försöker påstå, då hade det nu rådit ett krig värre än någonsin skådat på denna planet.

Så är ju inte riktigt fallet.
Jo, det är ju det jag säger, att man inte kan döma ut en specifik religion pga av ett fåtal extrema utövare.

Sen om man inte tycker om religion överhuvudtaget är en annan sak.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

CSM101 wrote:Jo, det är ju det jag säger, att man inte kan döma ut en specifik religion pga av ett fåtal extrema utövare.

Sen om man inte tycker om religion överhuvudtaget är en annan sak.
Det krävdes endast två, en sith-lord och en sith-knight, för att omkullkasta ordningen i galaxen.
Vad tror du då ett fåtal miljoner muslimer kan göra med Jorden?
Image
You have much to learn, my young padawan.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Cappuccino wrote:
CSM101 wrote:Jo, det är ju det jag säger, att man inte kan döma ut en specifik religion pga av ett fåtal extrema utövare.

Sen om man inte tycker om religion överhuvudtaget är en annan sak.
Det krävdes endast två, en sith-lord och en sith-knight, för att omkullkasta ordningen i galaxen.
Vad tror du då ett fåtal miljoner muslimer kan göra med Jorden?
Image
You have much to learn, my young padawan.
När du börjar ta din världsbild från Lucas, så är det du som har mycket kvar att lära unge padawan.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:När du börjar ta din världsbild från Lucas, så är det du som har mycket kvar att lära unge padawan.
Den ljusa och den mörka sidan, jag är inte säker på att han skojar.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

CSM101 wrote:Hade Islam i sig varit så hatiskt mot andra religioner som alla påstår, och hade alla muslimer varit riktigt troende i så fall, så hade ni märkt av det betydligt bättre. En miljard muslimer finns det och det de flesta kopplar med Islam är ett fåtal nötter som begår terrorbrott och kommer med hot...
Islam i sig är just så hatisk. Islam bygger på världsherravälde. Läs koranen...

MEN, som tur är så är det inte alla som väljer att leva helt efter koranens budskap. Som i alla religioner så väljer MAJORITETEN av anhängarna ut vissa delar som passar dem och gör endast dessa delar till sin religion. Många hävdar dessutom helt övertygade om att Islam är en fredens religion... Visst, det är jättebra ifall de endast har lärt sig de goda budskapen inom islam (vilket det faktiskt finns en del av) och jag önskar att alla muslimer endast fick ta del av just den informationen. Men då koranen faktiskt är fylld med mer hat än kärlek så är det också många som får lära sig mer än bara hur man lägger en grund för sitt hus.

Många muslimer har dock helt andra värderingar än vad vi i väst har. Islam delar nämligen inte de kristna värderingar som är fundamenten till det västerländska samhället. Islam skapades i det enskilda syftet att skapa en gemensam anledning till att föra krig/ta över de kristna och deras områden. Hela koranen är byggd kring hatet mot kristna, (i koranen även kallade otrogna). Det är mycket mycket enkelt att förstå detta faktum OM man inte tror på GUD - den allsmäktige. För gör man det så kan man självklart aldrig aceptera att koranen (och alla andra religiösa skrifter) endast är en samling historiska texter samt sagor, påståenden och påhitt nedskrivna av helt vanliga människor (som säkerligen varit höga i perioder under sitt skrivande). Begrunda att även idag, bara i USA så är det 10-000 tals människor som "hittar på" nya religioner. Varför en religion skapad idag inte kan få lika stor spridning som en 2000 år gammal dito är nog ganska självklart.

Ok, tillbaka till saken. Då islams värderingar är helt olika västvärldens (och resten av den ickemuslimska världen för den delen) värderingar så uppstår självklart problem. De flesta muslimer har en mycket märklig syn på samhället, kvinnan, familjen osv. Dessa värderingar återfinns nästan hos alla muslimer, även de "svenska".
DETTA är farligt, då de muslimska värderingarna strider mot det demokratiska samhällets värderingar.

Visst, nazister, satanister och andra gruppers åsikter är också ett hot mot demokratin, men de är betydligt färre än en miljard. Så länge islam (läs muslimerna) vägrar förnyas och acceptera västerländska värderingar så kommer det alltid att finnas motsättningar mellan muslimer och icke-muslimer.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Cervantes
Posts: 93
Joined: 2006-08-31 18:31:49

Post by Cervantes »

Det är inte muslimer vi borde vara rädda för, utan livetsord. Där har ni ett pack med folk som kommer ta över jorden. ;)


För övrigt så skulle jag vilja se något som stödjer ditt inlägg. Eller har du tagit det rätt ur luften Xitars? eftersom du påstår att koranen handlar om att...

"syftet att skapa en gemensam anledning till att föra krig/ta över de kristna och deras områden"
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

wille wrote:Det är också en rätt grov skillnad på gemene muslim och islamisten. Islam har i grund och botten rätt sunda värderingar och åsikter, precis som kristendom och judendom. Det som gör det hela så farligt är att islamisternas rörelse är stödd ekonomiskt och politiskt av Iran, vilket är den största maktfaktorn i mellanöstern (bortsett från Israel/U.S.A.).
Om du kollade på Islams barn i folkhemmet så tycker inte jag att islam har särskilt bra värderingar och årsikter...

Ta bara den här kvinnan som inte vill bära slöja och allt det där, men ändå varit uppväxt med Islam i hela sitt liv. Hon sattes i fängelse i 3 år och under tiden våldtogs hon flera gånger och bl.a så hällde dom syra eller vad det nu var på hennes vänstra ben, skriver så mycket som så att det såg inte ut som en ben längre. Om detta är sunda värderingar, etik/moral så kan inte jag förstå vad det står för iaf.

Nej, Islam är en religion där kvinnan inte är jämnställt mannen. Personerna i dokumentären som tror på Islam säger själva att kvinnan inte ens kan jämföras men mannen. Ändå är det en dokumentär som bygger på personer som bor här i Sverige.
Last edited by Zezo on 2006-09-08 11:56:38, edited 1 time in total.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

I vilken religion eller kultur är kvinnan jämställd med mannen?

Självklart finns det grader, men ge mig ett exempel.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

XitArS wrote:Islam i sig är just så hatisk. Islam bygger på världsherravälde. Läs koranen...
Gör det själv, så du inte gör bort dig.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply