Socialdemokraterna?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Det blev en röst på Socialdemokraterna.

Första gången jag röstar, man skulle tydligen ge tre röster. Kommun, Landsting, Riksdagen.

På valröst pappret såg jag Mona Sahlin var i Socialdemokraterna, då började jag tveka igen. Fan, de får skärpa sig!

Blev ändå en röst på Socialdemokraterna, men mest för att jag inte vill att Högern ska vinna, för då privatiseras allt, tror det blir dåligt då.


Fick inte rösta till Riksdagen, då det tydligen krävs Svenskt medborgarskap.
Båda mina föräldrar är utländska, men jag är född i Sverige, och känner mig hyfsat Svensk. Jag har utländskt pass. Kan jag bli Svensk medborgare?
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Det är i sådana här situationer jag tvivlar på demokratin.
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Moonsky wrote:Fick inte rösta till Riksdagen, då det tydligen krävs Svenskt medborgarskap.
Båda mina föräldrar är utländska, men jag är född i Sverige, och känner mig hyfsat Svensk. Jag har utländskt pass. Kan jag bli Svensk medborgare?
Om du är över arton, men under tjugo och har permanent uppehållstillstånd kan du förvärva medborgarskap genom anmälan. Vänd dig till Migrationsverket. Vad jag har förstått är anmälan enklare än ansökan. Vid anmälan finns inte kravet på "hederligt levnadssätt".
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

fisk wrote:Är det några vars budskap jag finner lika skrattretande som biografkissande Schymans exparti, så är det miljöpartiet.

Partier som centraliserar sin politik kring en enda fråga förtjänar att glömmas bort, och dö ignorerade. (Piratpartiet, Feministiskt initiativ, Miljöpartiet, mfl.)
Miljöpartiet är väl inget enfrågeparti? I så fall borde väl KD också vara det, eftersom de har kristen inriktning, precis som att miljöpartiet har miljö som inriktning.

Bara för att man har en huvudfråga, förhindrar väl inte det ett komplett program?

Jag ser enfrågepartierna som mycket viktiga eftersom de symboliserar folks röster som uppenbarligen inte är nöjda med de vanliga partierna. Med tanke på hur få folkomröstningar vi har, är det väldigt bra att man kan visa upp sin åsikt på sådant sätt istället för att rösta blankt.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

snigel wrote:Miljöpartiet är väl inget enfrågeparti? I så fall borde väl KD också vara de...
Ja.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Dissident wrote:Om du är över arton, men under tjugo och har permanent uppehållstillstånd kan du förvärva medborgarskap genom anmälan. Vänd dig till Migrationsverket. Vad jag har förstått är anmälan enklare än ansökan. Vid anmälan finns inte kravet på "hederligt levnadssätt".
Jag är över 20 år, och har bott i Sverige i hela mitt liv.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Vem tror ni tar över efter GP nu då? Vore det inte trevligt med Margot?
Moonsky wrote:
Dissident wrote:Om du är över arton, men under tjugo och har permanent uppehållstillstånd kan du förvärva medborgarskap genom anmälan. Vänd dig till Migrationsverket. Vad jag har förstått är anmälan enklare än ansökan. Vid anmälan finns inte kravet på "hederligt levnadssätt".
Jag är över 20 år, och har bott i Sverige i hela mitt liv.
Hur kan du inte vara svensk medborgare om du är född här och bott här i mer än 20 år? Jag kom från Sri Lanka förra veckan och blev det typ i förrgår... eller nått..
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Hipshot wrote:Hur kan du inte vara svensk medborgare om du är född här och bott här i mer än 20 år? Jag kom från Sri Lanka förra veckan och blev det typ i förrgår... eller nått..
Du är väl ändå adopterad från sri lanka in i en svensk familj, har jag för mig.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Moonsky wrote:
Dissident wrote:Om du är över arton, men under tjugo och har permanent uppehållstillstånd kan du förvärva medborgarskap genom anmälan. Vänd dig till Migrationsverket. Vad jag har förstått är anmälan enklare än ansökan. Vid anmälan finns inte kravet på "hederligt levnadssätt".
Jag är över 20 år, och har bott i Sverige i hela mitt liv.
Då får du ansöka om medborgarskap som alla andra. Fortfarande Migrationsverket dock. Om du inte är straffad är det antagligen inga problem.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Hipshot wrote:Hur kan du inte vara svensk medborgare om du är född här och bott här i mer än 20 år? Jag kom från Sri Lanka förra veckan och blev det typ i förrgår... eller nått..
Du skrever bra Svenska för att ha kommit till Sverige förra veckan.
Dissident wrote:Då får du ansöka om medborgarskap som alla andra. Fortfarande Migrationsverket dock. Om du inte är straffad är det antagligen inga problem.
Tack.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Moonsky wrote:Du skrever bra Svenska för att ha kommit till Sverige förra veckan.
Höfto är en överdrifternas man.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

fisk wrote:
snigel wrote:Miljöpartiet är väl inget enfrågeparti? I så fall borde väl KD också vara de...
Ja.
Ah, således är moderaterna ett enfrågearti precis som vänstern.
Skattesänkarpartiet och bidragspartiet?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Andrej wrote:
Moonsky wrote:Du skrever bra Svenska för att ha kommit till Sverige förra veckan.
Höfto är en överdrifternas man.
Man kan säga att han tar sanningen lite så där på en höft.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:Man kan säga att han tar sanningen lite så där på en höft.
;)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply