Jag vill inte arbeta.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
sae
Posts: 61
Joined: 2005-03-24 15:13:00
Location: Lund
Contact:

Jag vill inte arbeta.

Post by sae »

Jag håller på att slutföra min utbildning, civilingenjör... Under tiden har jag lärt känna många människor med bred utbildning och arbete inom teknik. Deras öden ser mer eller mindre ut på samma sätt: gå upp, jobba övertid, gå hem... En del jobbar på ett kännt svenskt företag...

För att leva måste vi arebeta - vi har inte päls och huggtänder; bara det är skäl nog...

Men att ha sunkig familjeliv och ont om tid för att på övertid arbeta med skit som tjänar som underhållning till själlösa människor? Utveckling i all ära, men hur bråttom måste man ha? Sen att ens rättigheter, värdighet och mänskliga värde står i strikt proportion till konsumptionen - är detta önskvärt egentligen?

Jag ser hellre att alla är anställda av ett stort kollektiv där man utvecklar i första hand det som behövs, och på fritiden eller på hobbynivå resten...

Vad anser ni?
Casio fx-3900P
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Jag jobbar fruktansvärt mycket ibland, och ibland helt normala arbetstider (8 till 17.00) men jag trivs på min arbetsplats. Jag har intensiva deadlines, men jag har väldigt mysiga luncher med mina arbetskamrater. Ibland sitter vi in på kvällarna, men då skrattar vi jättemycket när vi är övertrötta och allt går fel. Jag skulle inte kuinna se mig ett liv utan min arbetsplats eller mina arbetskamrater.

Min fritid är bra, jag har mina helger som jag mestadels spenderar full, pysslar i lägenheten eller lagar mat och träffar vänner.

Jag älskar det jag gör, även om jobbet tar upp en gigantisk majoritet i mitt liv.

<3
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
sae
Posts: 61
Joined: 2005-03-24 15:13:00
Location: Lund
Contact:

Post by sae »

stealth wrote:Jag jobbar fruktansvärt mycket ibland, och ibland helt normala arbetstider (8 till 17.00) men jag trivs på min arbetsplats. Jag har intensiva deadlines, men jag har väldigt mysiga luncher med mina arbetskamrater. Ibland sitter vi in på kvällarna, men då skrattar vi jättemycket när vi är övertrötta och allt går fel. Jag skulle inte kuinna se mig ett liv utan min arbetsplats eller mina arbetskamrater.

Min fritid är bra, jag har mina helger som jag mestadels spenderar full, pysslar i lägenheten eller lagar mat och träffar vänner.

Jag älskar det jag gör, även om jobbet tar upp en gigantisk majoritet i mitt liv.

<3
Jag förstår dig, men jag har ställt en systemfråga: det gäller inte en begränsad tid utan hela livet...
Casio fx-3900P
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Som tur är har du en viss möjlighet att styra det.
Försök att hitta ett yrke som är kul och som du trivs med, kollegerna gör otroligt mycket för trivseln.

Sen MÅSTE man inte jobba övertid...
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

sae wrote:Jag förstår dig, men jag har ställt en systemfråga: det gäller inte en begränsad tid utan hela livet...
Vad menar du?

Jag hoppas hela mitt liv är såhär :)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

sae wrote:Jag förstår dig, men jag har ställt en systemfråga: det gäller inte en begränsad tid utan hela livet...
Stealth förtjänar att dö. Mer komplicerat än så är det inte.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Tillvaron skulle bli allt för skev utan ett jobb. Nu har jag inte det roligaste jobbet i världen men jag överlever.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

coin wrote:Du verkar ha valt fel yrke.
Hade inte så mycket val.. antingen det eller gå arbetslös ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Re: Jag vill inte arbeta.

Post by ballkula »

sae wrote: Jag ser hellre att alla är anställda av ett stort kollektiv där man utvecklar i första hand det som behövs, och på fritiden eller på hobbynivå resten...

Vad anser ni?
Att känna sig lite blasé och seg efter utbildning hör nog till det vanliga. Själv var jag hyfsat desillusionerad under några år men det ger med sig. Det kan ju vara så också, att om du rannsakar dig själv så är du ingen civilare. Själv trodde jag att jag skulle bli civilare inom kemiområdet, allt pekade på det, utfallet blev något helt annat - men bra.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Cappuccino wrote:Stealth förtjänar att dö. Mer komplicerat än så är det inte.
Ursäkta?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Cappuccino wrote:Stealth förtjänar att dö. Mer komplicerat än så är det inte.
Stealth har nog bara lyckats jobba med nånting han brinner för vilket är väldigt få förunnat, du borde va glad för hans skull.
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Jag e redan less på kockyrket, är 20 och har ej jobbat så länge. Men vad ska man ta sig till, e antagligen för feg för att förändra mitt liv till det bättre e jag rädd.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

stealth wrote:Jag jobbar fruktansvärt mycket ibland, och ibland helt normala arbetstider (8 till 17.00) men jag trivs på min arbetsplats. Jag har intensiva deadlines, men jag har väldigt mysiga luncher med mina arbetskamrater. Ibland sitter vi in på kvällarna, men då skrattar vi jättemycket när vi är övertrötta och allt går fel. Jag skulle inte kuinna se mig ett liv utan min arbetsplats eller mina arbetskamrater.

Min fritid är bra, jag har mina helger som jag mestadels spenderar full, pysslar i lägenheten eller lagar mat och träffar vänner.

Jag älskar det jag gör, även om jobbet tar upp en gigantisk majoritet i mitt liv.

<3
Jag avundas stora delar av ditt liv och skulle gärna vilja ha delar av det. Fritiden att spedera full och det har jag redan men resten.

Vill med jobba på en byrå(?) med justa arbetskamrater och göra saker man gillar.

Känner mig mest värdelös just nu :_(
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Alltså, ursäkta mig men vissa av er är jäkligt blåsta.
Ni är förmodligen under 40 år ( ;) ) ni har alla chanser i världen att fixa ett nytt liv.

Fegar ni nu så slutar ni förmodligen som mycket bittra gamla män när ni är 40.
Är det värt att vara feg när större delen av ens framtid står på spel?
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Jag är bara 19 år. har för tillfället 3 jobb, telefonförsäljare, microstore och datorkonsult samt pluggar heltid. Fick idag ett litet fint "uppdrag" av min far. Han skall tydligen ta över Stadsbyggnadskontoret i Göteborg, och han tyckte att jag skulle lära mig CAD-system så jag kan göra 3d-ritningar. fick redan min lön förklarad (500kr timmen) så vem vet, om jag nu är tillräckligt smart kanske jag utbildar mig till det.

Men jobb är fan asbra. skål.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Pontarius wrote:Alltså, ursäkta mig men vissa av er är jäkligt blåsta.
Ni är förmodligen under 40 år ( ;) ) ni har alla chanser i världen att fixa ett nytt liv.

Fegar ni nu så slutar ni förmodligen som mycket bittra gamla män när ni är 40.
Är det värt att vara feg när större delen av ens framtid står på spel?
Håller med här...

Känner man att man valt fel yrke/ är trött på yrket redan när man är 20-25 så är det inget som hindrar en från att börja på ny kula. Så länge man har vilja och huvudet på skaft så är inte det en omöjlighet.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Oroa dig inte, du kommer säkerligen inte att få arbeta hur som helst.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

80000 kr i månaden för att CADDA? (om man jobbar fullt då).

wow
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Rejs wrote:Jag avundas stora delar av ditt liv och skulle gärna vilja ha delar av det. Fritiden att spedera full och det har jag redan men resten.

Vill med jobba på en byrå(?) med justa arbetskamrater och göra saker man gillar.

Känner mig mest värdelös just nu :_(
Det var inte meningen att sitta och springa runt med håna människorna här, snarare att försöka peppa upp. Det finns underbara arbetsplatser, se till att hitta de bara. I've done my time in hell innan jag fick detta jobb.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Det är inte meningen att livet skall vara roligt, troligen är något fel om man upplever livet så.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

stealth wrote:Det var inte meningen att sitta och springa runt med håna människorna här, snarare att försöka peppa upp...
Du behöver inte låta så ursäktande. Du ansvarar knappast för andra människors dåliga erfarenheter.

*Jag glömde smileys-helvetet i mitt förra inlägg. Det kan tydligen leda till missförstånd (sae 8) ).
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

stealth wrote:Det var inte meningen att sitta och springa runt med håna människorna här, snarare att försöka peppa upp. Det finns underbara arbetsplatser, se till att hitta de bara. I've done my time in hell innan jag fick detta jobb.
Ja jag måste fan få tummen ur har iaf en KY-utbildning med riktigt bra betyg i ryggen ang de jobben. Måste bara orka och våga typ :\
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Cappuccino wrote:Du behöver inte låta så ursäktande. Du ansvarar knappast för andra människors dåliga erfarenheter.

*Jag glömde smileys-helvetet i mitt förra inlägg. Det kan tydligen leda till missförstånd (sae 8) ).
Det lät lite hårt utan smileyn måste jag erkänna ;D
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Post Reply