De vill att engagemanget ska smitta

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

De vill att engagemanget ska smitta

Post by staretsen »

Saxat ur dagens SvD:
Att vara ung behöver inte betyda att man inte kan få andra
människor att lyssna på ens åsikter. Det ska sex arga och
engagerade ungdomar i Rebellen visa på väldigt handgripliga sätt.


Elsa, Tove, Rähsa, Alfredo, Adam och Axel är alla mellan 12 och 15 år.
De är aktiva, spelar musik och sportar och tar itu med orättvisor genom
att engagera sig i olika grupper. Vegetarianen Tove är engagerad i
Djurens rätt och både Axel och Adam sitter med i ungdomsfullmäktige.
De vet redan hur man gör för att höras. De hatar orättvisor och ska
genom att undersöka olika samhällsproblem få andra att känna likadant
och agera.

I åtta avsnitt ska ämnen som fattigdom, gömda flyktingar, konsumtion,
stress, tillgänglighet för rörelsehindrade, rasism och jämställdhet tas upp.
Första programmet handlar om en brännande fråga i ett Sverige där långt
ifrån alla har ett tryggt tak över huvudet. Elsa och Axel träffar hemlöse
Percy, som berättar om livet på gatan. För att få omgivningen att förstå
att hemlösa är så kallade vanliga vanliga människor arrangerar rebellerna
en fotbollsmatch mot landslaget för hemlösa.
Detta är alltså en del av SVT:s nya barn- och ungdomssatsning som ersatte bland annat Dokument utifrån. Vad tycks?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Svt borde dö för deras sk. nya satsning...
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Hipshot wrote:Svt borde dö för deras sk. nya satsning...
Instämmer.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Skrattretande.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Är något nytt under solen?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

"Elsa, Tove, Rähsa, Alfredo, Adam och Axel är alla mellan 12 och 15 år. "

...
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Håller med er andra, Dokument Utifrån var ju bra!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

1) Hör ni till målgruppen för det nya programmet? Om nej, vilken bärighet har era åsiktet då?
2) Parabeln om gorilladräkten och tunnelbanestationen drar sig osökt till minnes. Om ni tycker att Dokument Utifrån är en omistlig del av SVT:s programverksamhet... http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6573&a=252659
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird wrote:1) Hör ni till målgruppen för det nya programmet? Om nej, vilken bärighet har era åsiktet då?
2) Parabeln om gorilladräkten och tunnelbanestationen drar sig osökt till minnes. Om ni tycker att Dokument Utifrån är en omistlig del av SVT:s programverksamhet... http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6573&a=252659
Det där skulle kanske vara en giltig invändning om ungdomar faktiskt tittade på SVT:s ungdomsprogram i någon större utsträckning. Det ser lite annorlunda ut. När det gäller din andra punkt så har massor av människor redan skrivit till SVT om Dokument utifrån och många av klagomålen har tagits upp av Claes Elfsberg själv (i egenskap av tittarombudsman). Jag tror inte det gör någon överraskad men de lyssnar inte.
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Cappuccino wrote:
Hipshot wrote:Svt borde dö för deras sk. nya satsning...
Instämmer.
Medhåller.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

staretsen wrote:
Big_Bird wrote:1) Hör ni till målgruppen för det nya programmet? Om nej, vilken bärighet har era åsiktet då?
2) Parabeln om gorilladräkten och tunnelbanestationen drar sig osökt till minnes. Om ni tycker att Dokument Utifrån är en omistlig del av SVT:s programverksamhet... http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6573&a=252659
Det där skulle kanske vara en giltig invändning om ungdomar faktiskt tittade på SVT:s ungdomsprogram i någon större utsträckning. Det ser lite annorlunda ut. När det gäller din andra punkt så har massor av människor redan skrivit till SVT om Dokument utifrån och många av klagomålen har tagits upp av Claes Elfsberg själv (i egenskap av tittarombudsman). Jag tror inte det gör någon överraskad men de lyssnar inte.
Jag skall inte sitta här och vare sig försvara eller diskutera SVT:s policy för det har jag inte något jätteintresse av att göra, men din lösning på problemet med minskad tittning bland unga skulle istället vara vadå? Inte göra några som helst program för unga?
Så klart måste public service försöka hitta ett tilltal som funkar, därför måste man göra försöksprogram till dess att man gjort det.
Att den ökade kostnaden för sportsatsningar gör att övriga programutbudet blir lidande och att gamla beprövade koncept måste läggas ner för att nya skall kunna göras är givetvis tråkigt. Men ingen lyssnar på min lösning "sluta för i helvete sända sport!" sånt är livet.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird wrote:Jag skall inte sitta här och vare sig försvara eller diskutera SVT:s policy för det har jag inte något jätteintresse av att göra, men din lösning på problemet med minskad tittning bland unga skulle istället vara vadå? Inte göra några som helst program för unga?
Så klart måste public service försöka hitta ett tilltal som funkar, därför måste man göra försöksprogram till dess att man gjort det.
Att den ökade kostnaden för sportsatsningar gör att övriga programutbudet blir lidande och att gamla beprövade koncept måste läggas ner för att nya skall kunna göras är givetvis tråkigt. Men ingen lyssnar på min lösning "sluta för i helvete sända sport!" sånt är livet.
Eller varför inte fortsätta med att sända de program som ungdomar för det första faktiskt tittar på (se SvD-artikeln) och som resten av befolkningen också gillar, istället för att stänga ner nyckelprogram och dra ner på nyhetsredaktionerna till förmån för en ungdomssatsning som inte ens tilltalar unga? Vore det för kontroversiellt?
Dissident wrote:
Cappuccino wrote:
Hipshot wrote:Svt borde dö för deras sk. nya satsning...
Instämmer.
Medhåller.
Second.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

staretsen wrote:
Big_Bird wrote:Jag skall inte sitta här och vare sig försvara eller diskutera SVT:s policy för det har jag inte något jätteintresse av att göra, men din lösning på problemet med minskad tittning bland unga skulle istället vara vadå? Inte göra några som helst program för unga?
Så klart måste public service försöka hitta ett tilltal som funkar, därför måste man göra försöksprogram till dess att man gjort det.
Att den ökade kostnaden för sportsatsningar gör att övriga programutbudet blir lidande och att gamla beprövade koncept måste läggas ner för att nya skall kunna göras är givetvis tråkigt. Men ingen lyssnar på min lösning "sluta för i helvete sända sport!" sånt är livet.
Eller varför inte fortsätta med att sända de program som ungdomar för det första faktiskt tittar på (se SvD-artikeln) och som resten av befolkningen också gillar, istället för att stänga ner nyckelprogram och dra ner på nyhetsredaktionerna till förmån för en ungdomssatsning som inte ens tilltalar unga? Vore det för kontroversiellt?
Nu är det rätt dumt att mäta mot 15-24-åringar när programmet är riktat mot åldersgruppen 12-15 så dina siffor är inte helt relevanta.

Över huvud taget så känns åldersspannet 15-24 som en lite för bred kategori för att vara fullständigt rättvisande.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird wrote:Nu är det rätt dumt att mäta mot 15-24-åringar när programmet är riktat mot åldersgruppen 12-15 så dina siffor är inte helt relevanta.

Över huvud taget så känns åldersspannet 15-24 som en lite för bred kategori för att vara fullständigt rättvisande.
Först och främst stod det ganska klart från början att den artikeln inte säger någonting om just det här programmet då undersökningen gjordes innan "Rebellen" antagligen ens var påtänkt. De medverkande i programmet är mellan 12 och 15 år gamla, men jag antar att ungdomssatsningen riktar sig till fler än så. Något annat vore skandal.

Ett snabbt besök på http://svt.se/rebellen upplyste mig om att vad rebellerna tycker är orättvist är bland annat krig, att det finns fattiga barn i Sverige, att tjejer och killar inte behandlas lika, att alla flyktingar (sic) som kommer till Sverige inte får stanna, att alla inte får se ut som de vill och att killar förväntas vara bättre på sport än tjejer. Jag kommer sakna Dokument utifrån och Faktum.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=55481&a=643422

Sådära, galet typ, YAAOooOoOOO!O!O!O!O!O
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Dissident wrote:
Cappuccino wrote:
Hipshot wrote:Svt borde dö för deras sk. nya satsning...
Instämmer.
Medhåller.
Jag tycker det ska bli riktigt kul.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

stealth wrote:http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=55481&a=643422

Sådära, galet typ, YAAOooOoOOO!O!O!O!O!O
Jag dog lite på insidan.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

stealth wrote:Elsa, Tove, Rähsa, Alfredo, Adam och Axel är alla mellan 12 och 15 år.
En solig sommardag gick Tove ut för att leka med sin bästa kompis Adam. Adam tyckte väldigt mycket om Tove men även han hade andra kompisar, Elsa, Rähsa och Alfredo. Tove blir jätte svartsjuk när Adam berättade hur många kompisar han hade då Tove hade bara en, Axel. Tove ville inte leka med Adam längre i lekparken och Adam vart ledsen och börja kasta grus på Tove. Tove vart också jätte ledsen och sprang hem jätte fort till sin mor och far. Hon berättade genast vad som hade hänt och de blev rasande. I parken satt Adam ensam med tårarna som droppade ner i sanden.

...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

staretsen wrote:
Big_Bird wrote:Nu är det rätt dumt att mäta mot 15-24-åringar när programmet är riktat mot åldersgruppen 12-15 så dina siffor är inte helt relevanta.

Över huvud taget så känns åldersspannet 15-24 som en lite för bred kategori för att vara fullständigt rättvisande.
Först och främst stod det ganska klart från början att den artikeln inte säger någonting om just det här programmet då undersökningen gjordes innan "Rebellen" antagligen ens var påtänkt. De medverkande i programmet är mellan 12 och 15 år gamla, men jag antar att ungdomssatsningen riktar sig till fler än så. Något annat vore skandal.
Tittargruppena mäts i rätt små intervall. Men faktum kvarstår att det här programmet riktas mot högstadieungdomar, om man bortser från de som är riktigt obegåvade så är de flesta klara med högstadiet runt 15-16 års ålder.

Sen har SVT en rätt så lång planeringssträcka, beslutet att mula DU kom rätt nyligen, så Rebellen har väldigt lite med det att göra. Däremot har du all rätt att klaga när det nya dokudramat i regi av någon pretentiös kommer om sisådär ett till två år.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply