Kattproblem

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fisk wrote:Min åsikt har inget med saken att göra, att ha ihjäl katten för att den bryter emot moral är att acceptera moral, men att använda den så att den passar ens egna uppfattningar.

Accepterar man "naturens gilla gång", så inser man att trädgården är full av maskar, fåglar, insekter, katter, osv. - och ser det som en del av detta.

Accepterar du äganderätt av mark, och den allmäna lagen, så begår du de facto ett lagbrott vid dräpandet av katten.
Suck, nej. Det är du som konstruerar en egen rättvisemaskin. Någon vill döda en katt och du vill hindra honom för att du tycker att det vore orättvist. Du tycker helt enkelt att "man ska låta naturen har sin gång", du ger ingen grund för varför det ligger i hans intresse och hävdar samtidigt att dina åsikter inte har någonting med saker att göra. Det är helt uppenbart att det är din moraliska uppfattning om det som ligger bakom.

Det är också du som hävdar att det är "jävligt sorgligt" och orättvist att döda katter, inte jag som vill hävda att jag har rätt till det, och också du som över huvud taget förde in moral och rättvisa i diskussionen. Bevisbördan ligger på dig och inte på den som ifrågasätter grunderna för vad du säger, och vill du ha någorlunda fungerande diskussioner med människor som inte blint accepterar vad du än påstår får du helt enkelt vänja dig vid att det är så.

Om man dödade katten skulle man göra sig skyldig till ett brott, ja, men det är bara en faktor som kan spela in när ägaren till tomten ska bestämma om han vill döda katten eller inte, och om straffet han om han är klumpig kan ådra sig är värt det. Jag har förstått att du är en motståndare till Kant men här är det du som behandlar både lagen och rådande mänsklig moral som kategoriska imperativ som man inte kan bortse ifrån. Det finns ingenting som säger att om man accepterar att man äger marken så måste man också acceptera att det finns maskar, larver och katter på den, tvärtom finns det mycket, inte minst den här tråden, som tyder på att det är fullt tänkbart att man gör raka motsatsen och har ihjäl dem. För att vara helt ärlig låter du bara som Aristoteles (vad som finns, finns för att naturen har önskat det, [därför får vi inte ändra på det], bla bla bla bla) och diverse andra naturrättsteoretiker nu, vilket går stick i stäv med ditt prat i andra trådar om att moral inte är objektivt osv. Jag förstår inte hur den biten går ihop, men du kan kanske förklara.
fisk wrote:Således vill du att någon slags moral skall gälla "Katten gör fel när den gör si...", men konstruerar en egen slags rättvisemaskin för att ge dig själv rätten att ha ihjäl katten.
Jag vet inte riktigt vad det är du inte förstår. Jag har aldrig hävdat att katten gör "fel". Det är bara du som antar att det är en förutsättning för att katten (efter vad som föreskrivs i rådande sve... mänsklig rätt dessutom, vilket bara eldar på motsägelsen) ska kunna straffas. Det är helt enkelt felaktigt. Det finns otaliga exempel på både människor och djur som har straffats utan att ha gjort något ont, hur många beroende på i vilken grad man är beredd att förkasta "gott" och "ont" som gångbara termer. Kanske är tänkandet i rätt och fel så djupt rotat hos dig att något annat helt enkelt ligger utanför dina referensramar, med tanke på vad du har sagt här och vilka antaganden du har gjort om min argumentation skulle jag säga att det rentav är sannolikt.

Det verkar som att du antar att din uppfattning är självklart sann och därför ligger det hos din motståndare att bevisa att det i själva verket är han som har rätt att döda bara för att han motsätter sig att du påstår att det är "fel". Jag har aldrig påstått att jag har rätt att döda katter, det vore helt absurt, utan vänder mig helt enkelt emot dina försök att hävda att det är dubbelmoraliskt och därför felaktigt att applicera olika synsätt på djurs och människors handlingar, och det verkar vara det som du har problem med. Orden du lägger i munnen på mig tyder också på att du bara ser en möjlighet (är det inte fel att döda katter så är det rätt) där det i verkligheten finns minst fem (att det är helt värdeneutralt är en av dem), vilket åter igen säger en del om dina referensramar.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Den där posten kunde du ha sammanfattat bättre, staretsen.

Men det du skriver och menar är snett.

Förvisso yrkar jag på att det är fel att döda en katt för att den beträder ens område, att inte få för sig att ha ihjäl den ser jag som allmänt folkvett, ett rationellt (friskt) beteende helt enkelt.

Däremot ser jag inte hur någon överhuvudtaget kan yrka på att den i ena avseendet använder lagen om äganderätt (mark), men sedan bryter emot lagen (eg. djurplågeri).

Du tycks missuppfatta mig när jag säger att man inte kan ha ihjäl vartenda kritter på sitt område. Lät det som att jag menade det, så har du misstolkat. Det enda avseende jag har är att illustrera det ologiska i beteendet att använda lagen om ägande för att rättfärdiga den olagliga handlingen att dräpa en katt.

Det jag säger är att för att inte bli en hycklare, så kan man antingen acceptera lagen om äganderätt, och därmed automatiskt vara en laglydig medborgare, och då dödar man inte andras husdjur. Eftersom man följer densamma.

Alternativ B är att man inte följer lagen, men då verkar det orimligt att man kan hävda sig ha äganderätt för marken. Visst kan man då gå omkring och ha ihjäl djur bäst man helst önskar.

Varvid psykvården finns tillhanda.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fisk wrote:Den där posten kunde du ha sammanfattat bättre, staretsen.
För det första kastar du sten i glashus nu, för det andra säger du bara så för att kunna rättfärdiga att du ignorerar enorma delar av mitt inlägg, inte minst direkta frågor om hur du får argument som grundar sig i moral att gå ihop med en relativistisk syn på moral. Vems moralsyn är det du företräder egentligen, och vad har den för värde i diskussionen när varje perspektiv med detta torde vara lika giltigt? Jag är beredd på att du kommer gnälla på att jag lägger ord i munnen på dig nu, så om du nu ångrar dig och istället hävdar att moral är absolut, vad har du för bevis för att vad du grundar dina påståenden på är det korrekta?

Du verkar sedan hänga upp dig på lagen i någon sorts vansinnig föreställning om att jag har hävdat att jag har rätt att döda katter för att de befinner sig på min mark, och då har du helt enkelt inte riktigt fattat poängen. Jag berörde det här om att ha rätt till olika saker i inlägget som du tyckte var för långt. Jag ber dig att ändå läsa det igen. Du verkar också mena att man är en hycklare för att man hävdar sin äganderätt och samtidigt bryter mot lagen genom att döda katten. Det är bara löjligt att påstå att man inte är berättigad till en laglig rättighet för att man bryter mot en annan lag. Jag vill betona att det inte handlar om att rättfärdiga något med hjälp av den, det har över huvud taget aldrig handlat om att "rättfärdiga" dödandet av katten, allra minst lagligt genom att hävda äganderätten eftersom det vore minst sagt futilt. Åter igen ser du också på lagen som något sorts mystiskt dokument som ställer upp speciella regler för vad man bara inte får göra. Äganderätten är man berättigad till genom lag och den kan bara upphävas under väldigt särskilda förhållanden, att därmed hävda den är knappast grundlöst. Det finns strikt sett inget förbud mot att döda djur men däremot ett straff som man kan bli tilldelad om man åker fast för det. Det är upp till mig om jag tycker att det är värt det och därmed borde den saken vara utagerad. Anklagelserna om hyckleri kvarstår naturligtvis men är fullkomligt irrelevanta då du behöver gå igenom din moraliska uppfattning om dubbelmoral för att de ens ska ha något att göra med diskussionen, och alla övriga betänkligheter du kan ha om lagen har jag redan besvarat i tredje stycket.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Cervantes
Posts: 93
Joined: 2006-08-31 18:31:49

Post by Cervantes »

Jag förstår inte att detta har blivit en tråd.

ring någon som kan ta hand om katten, om det inte funkar att bara bära bort honom ifrån tomten. Skjuta den är det sissta du ska göra.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

staretsen wrote:för det andra säger du bara så för att kunna rättfärdiga att du ignorerar enorma delar av mitt inlägg
Orsaken till att jag ignorerar enorma delar av ditt inlägg är för att de gör uttryck för osäkerhet, och irrelevant revirkissande.
, inte minst direkta frågor om hur du får argument som grundar sig i moral att gå ihop med en relativistisk syn på moral. Vems moralsyn är det du företräder egentligen, och vad har den för värde i diskussionen när varje perspektiv med detta torde vara lika giltigt?
Jag talar som sagt om rent logiska grundsatser, att å ena sidan vara lagryttare, och å andra sidan bryta emot lagen.
moral är absolut
Nej.

Moraliskt kan vi argumentera efter olika skolor (utilitaristerna hävdar kanske att det orsakar mer lidande än välmående av att ha ihjäl katten).

Jag påpekar det motsägelsefulla i att argumentera utifrån oproportionella moralistiska föreställningar.
vansinnig föreställning
Dina argument förefaller bara skitnödiga av dina hyperboler och frustrerande handviftande. Håll dig till saken.
jag har hävdat att jag har rätt att döda katter för att de befinner sig på min mark, och då har du helt enkelt inte riktigt fattat poängen.
Du har inte den rätten. Vare sig lagligt, eller etiskt. Att dräpa någon för att den beträder "din" mark är vansinne.

mystiskt dokument som ställer upp speciella regler för vad man bara inte får göra.
Folkvett. Av samma skäl att jag inte söker upp dig och dräper dig för att du inte besitter det.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Lag 1943:459
1:a paragrafen: Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
7:e paragrafen: En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tättbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.
Så, införskaffa särskilt tillstånd från polismyndigheten eller bryt mot lagen. That's the whole of it. Individens självupplevda rätt står sig slätt emot det juridiska maskineriet.

Norrbottenskuriren
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Bäste herr fisk, du är din vana trogen och styckar upp mitt inlägg så att inte ens jag känner igen det längre och kommer med det som grund med personangrepp och invändingar som inte har med saken att göra. Att du skriver "Du har inte den rätten." som svar till ett avsnitt där jag för andra gången betonade att jag inte har rätten och aldrig har försökt hävda det är skrattretande. Du struntar i invändningarna om förutsättningarna för moral för att istället komma med fler argument härledda ur din moraluppfattning. Det här är bara pinsamt och jag kan säga att det är sådant här som har fått mig att förlora all respekt för dig som debattör.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Cervantes
Posts: 93
Joined: 2006-08-31 18:31:49

Post by Cervantes »

Man har börjat sälja delar av min måne. Av MIN måne...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Cervantes wrote:Man har börjat sälja delar av min måne. Av MIN måne...
Du grabben, det är inte din månde. Det är Teds måne. Du och jag? Vi bara lånar den.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

staretsen wrote: förlora all respekt för dig som debattör.
Irrelevant.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

fisk wrote:Irrelevant.
Så du menar att du har all rätt i världen att klanka på staretsens debattteknik, men lyfter han ett finger mot din så är det helt plötsligt irrelevant? Jag skulle vilja påstå att staretsens åsikter om din debatteknik är i högsta grad rellevant, särskilt då du är känd för att bryta ner debatter till krångliga och använda olika filosofiska teorier (som ingen hört talas om) för att "vinna" debatten.
fisk wrote:Du har inte den rätten. Vare sig lagligt, eller etiskt. Att dräpa någon för att den beträder "din" mark är vansinne.
Så moralen kan vara relativ, men etiken kan inte vara det? Är det inte etiklen som svarar på frågor som: vad är "rätt" och vad är "fel. Dessutom verkar det som att du anser att marken ifråga inte skulle vara hans, även fast de flesta premisser säger att så är fallet.

Personligen anser jag att han har rätt att avlägsna katten på något vis, då den gör intrång på hans områden. Eller ev. som Big_Bird skrev
Big_Bird wrote:Inom tättbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.
att man skaffar ett tillstånd för att avliva katten.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

wille wrote: Så du menar att du har all rätt i världen att klanka på staretsens debattteknik, men lyfter han ett finger mot din så är det helt plötsligt irrelevant?
Vad han har för åsikt om hur jag debatterar är irrelevant. Var nu inte en sådan dramadrottning.
använda olika filosofiska teorier (som ingen hört talas om)
Lite grundläggande bildning i filosofi gör att man har hört talas om dem. Jag vet att staretsen känner till dem, och det var honom jag argumenterade mot.
Så moralen kan vara relativ, men etiken kan inte vara det?
En etisk man vet att det är fel att bedra sin fru, men en moralisk man gör det inte.
Dessutom verkar det som att du anser att marken ifråga inte skulle vara hans, även fast de flesta premisser säger att så är fallet.
Visst är marken hans, det som tillfogar honom äganderätt är lagen. Densamma som han bryter om han dräper katten.
Personligen anser jag att han har rätt att avlägsna katten på något vis
Du får avlägsna katten. Att skada den anses som djurplågeri.

att man skaffar ett tillstånd för att avliva katten.
7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten. Lag (1987:260).

Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot 2 §, 3 § tredje stycket andra meningen eller 7 § andra meningen eller mot beslut som har meddelats med stöd av 3 § första stycket, döms till böter.
Den som försummar att lämna underrättelse enligt 4 § första stycket döms till penningböter. Lag (1991:261).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dock skall särskild uppmärksamhet fästas vid det av mig markerade i nedanstående stycke:
7:e paragrafen: En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tättbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

Det var en livad diskussion! Fan slå ihjäl katter är väl inget man skryter med? jag skulle SKÄMMAS om jag slagit ihjäl en kattstackare.

Sätt ut en annons i tidningen om upphittad katt eller nåt, ring djurens vänner eller fråga nån kompis om dom inte är intresserade av en kisse?
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

perhaven wrote:Det var en livad diskussion! Fan slå ihjäl katter är väl inget man skryter med?
Neejdå. Jag kommer ihåg när jag var sju och min mamma jobbade på ambassaden i Damaskus och berättade om en man där som hade dränkt en vildkatt i sin pool. Jag kommer inte ihåg om jag någonsin mötte honom men jag tror att jag hatar honom lite fortfarande, fast det har liksom inte så mycket att göra i en diskussion av det slaget som vi nyss hade.
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Sluta dra ut på detta och döda katten.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:Sluta dra ut på detta och döda katten.
Uppmanar du till lagtrots?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Om den inte gör någon skada så gör ingent dumt, typ slå eller döda den, utan ignorera den så försvinner den efter ett tag..

Nu har inte jag läst hela tråden, men det säger ju sig självt att inte ge den någon mat, om du gjort det kommer den såklart komma tillbaka...
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

I'll take the ring to Mordor.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

perhaven wrote:jag skulle SKÄMMAS om jag slagit ihjäl en kattstackare.
Om du var tvungen att göra det då? När min mamma var liten bodde hon ute på landet, där fick de slå ihjäl eller skjuta katter när de blev sjuka eller skadade. Dock så brukade min morfar börja grina när han var tvungen att göra det, och när han slaktade djur ;D
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:
Dissident wrote:Sluta dra ut på detta och döda katten.
Uppmanar du till lagtrots?
Självklart menar jag efter att adekvat tillstånd erhållits.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Katten tillhör alltså inte någon?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

staretsen wrote:Katten tillhör alltså inte någon?
Det har väl ännu inte framgått av problembeskrivningen, detta är dock en rätt så viktig punkt. Tillhör katten någon så går det inte att erhålla avlivningsbeslut från polismyndigheten och katten går fri. Dock är det fullt tillåtet att klaga hos ägaren.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Ni debatterar om en katt. Fatta. Sjukt.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Longstock wrote:Ni debatterar om en katt. Fatta. Sjukt.
För människor som är kattägare, kan en katt vara som en familjemedlem.

Om någon vill döda en familjemedlem, eller en som påminner om en familjemedlem, så upplevs snarare det som sjukt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply