Kickbikes/Kickboards i trafiken.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Kickbikes/Kickboards i trafiken.

Post by Mig med »

Hej! Jag har en kickbike som jag åker till och ifrån Kista galleria med. Och eftersom jag fortfarande räknas som gående med en kickbike så måste bilar stanna för mig. Kruxet är ju att många har noll koll på detta, vilket jag kan förstå. Men, som alledess nyss när jag var ute och skulle över ett övergångsställe så kommer en V70 i ca. 70-80km/h på en 50-väg. Och jag som bara älskar att göra folk sura ska då såklart göra så att han måste stanna. Och på väg över så mimar jag "Mohahaha" och han tutar, vilket jag kan förstå. Så jag pekar finger åt han när jag kommit över och ett par tjejer i 14-15års åldern som (jag tror) filmar åt mitt håll säger till mig: "Så får man inte göra!", "Jo, det får man visst, han körde som en galning" sen sparkar jag vidare.

Man kan ju bli mäkta förbannad på folk som för det första inte kan hålla gastigheten på en 50-väg, utan också ska bli sur på en för att man stannar denna person vid ett övergångsställe bara för att jag räknas som gående.

En sak till. Inuti gallerian så brukar jag också åka, med tanke på vad jag har sagt att jag räknas som, men väktarna brukar inte tycka det är så poppis, även fast jag tar det lugnt och ser mig för och åker i samma hastighet som människor går i. Sånt stör mig också, det roliga är att när min moder går med mig i sina jobbarkläder så vågar dom inte säga något, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att hon också är väktare. Sånt är sjukt, det verkar som att dom bara vill jävlas med en för att man är yngre en dom, vilket också är irriterande. Men kan det vara så som Ghlargh sa att dom har egna regler vad som gäller sådant för att det är privat område?
http://www.ntf.se/konsument/fraga851.asp?katid=28 wrote:De regler som gäller i trafiken gäller också kickboard-åkare. När man åker sparkcykel betraktas man som gående. Gående ska använda gångbana eller vägren. Finns det ingen gångbana eller vägren ska man använda cykelbana eller körbana.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Dock så kan det finnas regler mot kickboards i gallerian, då får du vänligt hoppa av din sparkcykel.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

DeCaff wrote:Dock så kan det finnas regler mot kickboards i gallerian, då får du vänligt hoppa av din sparkcykel.
markmc wrote:Men kan det vara så som Ghlargh sa att dom har egna regler vad som gäller sådant för att det är privat område?


;)

Det roliga är ju det att det finns inga klisterlappar what so ever om att man inte får åka inlines/kickbikes/cyklar inne i gallerian, så därför har dom inget att komma med den vägen. Blir igentligen bara så störd på människor som inte kan läsa regler först (Nu menade jag ordningsvakterna) ;)
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Ja, fy farao för folk som inte kan läsa reglerna innan de säger till dig. Död åt alla människor som har lite vett & etikett åt kroppen och inte tycker det är okey med efterblivna snorungar på kickbikes i (och utanför den delen) gallerian.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Det tycks som den uppkomna situationen är helt och hållet ditt eget fel.
”Du bara älskar att göra bilister sura”, vad är det för snorungsfasoner?
Hade det varit jag så hade jag tryckt gasen i botten!
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

stealth wrote:Ja, fy farao för folk som inte kan läsa reglerna innan de säger till dig. Död åt alla människor som har lite vett & etikett åt kroppen och inte tycker det är okey med efterblivna snorungar på kickbikes i (och utanför den delen) gallerian.
Ja, visst är det! ;)
Mr Einstein wrote:Det tycks som den uppkomna situationen är helt och hållet ditt eget fel.
”Du bara älskar att göra bilister sura”, vad är det för snorungsfasoner?
Hade det varit jag så hade jag tryckt gasen i botten!
Okej, om vi säger så här: snorungefasoner tror jag inte så mycket på. Med tanke på att det är min moder som lärt mig att man ska vara för jävlig imot människor som inte kan köra någolunda lagligt på en 50-väg iaf. På motorvägar där det är 90km/h och 110km/h är det mer okej att köra fort med tanke på att det _inte_ finns övergångsställen på motorvägar, men därimot på 50-vägar.

Tycker dessutom att det är bra att dom har höjt böterna på fortkörning så att man får känna efter att man kört för fort. Och ja, jag vet själv att det är jävligt kul att köra för fort. men vafan, 70-80 på en 50-väg vid ett övergångsställe? Skärpning.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Din mor är en idiot och likaså är du. Varför sjunka till en nivå som är lägre än de som kör för fort? Snorungefasoner är det, inget annat.
Last edited by stealth on 2006-10-11 19:54:45, edited 1 time in total.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag tycker faktiskt att det låter mer vådligt än barnsligt att kliva ut framför en bil som kör 70-80 km/h.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

wille wrote:Jag tycker faktiskt att det låter mer vådligt än barnsligt att kliva ut framför en bil som kör 70-80 km/h.
Nejdå. Nu har du allt fått allt om bakfoten. Jag klev inte ut framför någon bil och framför allt inte åkte ut framför någon bil. Jag åkte ut och ställde mig lugnt och stilla i mittgrenen som finns på dom flesta nya övergångsställen där man kan stå om det kommer många bilar. Så jag stannade där och han tvärnitar och jag åker över. Så åka ut framför någon bil var det inget snack om, jag skulle bara testa och kolla om han skulle kunna stanna, och eftersom han gjorde det så åkte jgag över. Jag kollade även så att det inte kom någon annan bil på andra sidan, för jag vill ju minst av allt bli påkörd på kuppen ;)
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

stealth wrote:Din mor är en idiot och likaså är du. Varför sjunka till en nivå som är lägre än de som kör för fort? Snorungefasoner är det, inget annat.
Okej. Inte för att dra ut på det, du behöver inte svara på detta, jag vet att jag är en dryg liten ungjävel utan huvud enligt er. Men jag har faktiskt vett att se att du är mer barnslig än mig, med tanke på att du måste kommentera något på detta sätt och dessutom dra ut på det ännu mera. Då du inte är så jävla gammal du heller så tycker jag att du ska ta och *borta* och sitta ner och sluta klaga på saker över internet. På det sättet får vi ett mycket trevligare forum på internet ;)

Edit: Och nu är det även så att jag har ett jävla temprament som jag kan kontrollera men ibland är det bara så kul att skälla ut människor, vilket har hänt, ofta. Så jag ber om ursäkt till stealth för det jag skrev alledess nyss ;)
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

markmc wrote:Okej. Inte för att dra ut på det, du behöver inte svara på detta, jag vet att jag är en dryg liten ungjävel utan huvud enligt er. Men jag har faktiskt vett att se att du är mer barnslig än mig, med tanke på att du måste kommentera något på detta sätt och dessutom dra ut på det ännu mera. Då du inte är så jävla gammal du heller så tycker jag att du ska ta och *borta* och sitta ner och sluta klaga på saker över internet. På det sättet får vi ett mycket trevligare forum på internet ;)

Edit: Och nu är det även så att jag har ett jävla temprament som jag kan kontrollera men ibland är det bara så kul att skälla ut människor, vilket har hänt, ofta. Så jag ber om ursäkt till stealth för det jag skrev alledess nyss ;)
Jag spinner inte vidare på det här och ber om ursäkt för att jag kallade din mor en idiot och lämnar det där.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

stealth wrote:Jag spinner inte vidare på det här och ber om ursäkt för att jag kallade din mor en idiot och lämnar det där.
Okej ;)
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Får jag spinna vidare på det och säga att Stealth hade fullkomilgt rätt i sitt första inlägg.
-
Är du ute efter att provocera så ta då konsekvenserna av provokationen. Någondag kommer du lära dig detta utanför ett internetforum och då kommer det göra ont. Riktigt ont.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

ziimzallabiim wrote:Får jag spinna vidare på det och säga att Stealth hade fullkomilgt rätt i sitt första inlägg.
-
Är du ute efter att provocera så ta då konsekvenserna av provokationen. Någondag kommer du lära dig detta utanför ett internetforum och då kommer det göra ont. Riktigt ont.
Nej nej, inget provocerande. Snarare att jag åker ut i en väg och ser att den bil kommer i hög fart och jag stannar. Som jag skrev i inlägget före dig så har jag inte utsatt mig själv eller någon annan för fara. Så vad du har fått denna provocation ifrån vet jag inte.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

markmc wrote:Nej nej, inget provocerande. Snarare att jag åker ut i en väg och ser att den bil kommer i hög fart och jag stannar. Som jag skrev i inlägget före dig så har jag inte utsatt mig själv eller någon annan för fara. Så vad du har fått denna provocation ifrån vet jag inte.
Ska vi spela lite jeopordy?

"Interagera småskaligt för att få fram en kraftigare latent reaktion"
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

markmc wrote:Nej nej, inget provocerande. Snarare att jag åker ut i en väg och ser att den bil kommer i hög fart och jag stannar. Som jag skrev i inlägget före dig så har jag inte utsatt mig själv eller någon annan för fara. Så vad du har fått denna provocation ifrån vet jag inte.
Nu lät det ju faktiskt lite annorlunda i ditt första inlägg, men vad vet jag.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Re: Kickbikes/Kickboards i trafiken.

Post by ziimzallabiim »

markmc wrote:…Och jag som bara älskar att göra folk sura ska då såklart göra så att han måste stanna. Och på väg över så mimar jag "Mohahaha" och han tutar, vilket jag kan förstå. Så jag pekar finger åt han när jag kommit över…
markmc wrote:…Så vad du har fått denna provocation ifrån vet jag inte.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

En sparkcykel är en sparkcykel.
Det är någonting dagisbarn använder.

Sluta med det.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Cappuccino wrote:En sparkcykel är en sparkcykel.
Det är någonting dagisbarn använder.

Sluta med det.
I agree
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Cappuccino wrote:En sparkcykel är en sparkcykel.
Det är någonting dagisbarn använder.

Sluta med det.
En sparkcykel är en sparkcykel.
Men att kalla någon barnslig för att de åker sparkcykel är ett förskole-argument.

Sluta med det.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Fan softa som man säger. Jag är sur därför att jag inte kan släppa förbi bilarna längre. De stannar bara hur stilla jag än står och föröker klämma ur mig med kroppsspråket att jag inte vill gå över just nu.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Om man frångår ämnet lite så vill jag passa på att säga att:
Det nyligen har lagts fram en färsk undersökning att fotgängare lever betydligt farligare idag än innan man ändrade reglerna.
Effekten blev med andra ord helt motsatt.
Det finns inget samspel mellan fotgängare och bilister längre, utan var och kör sitt eget race.
Olycksstatistiken har inte gått ner åt utan uppåt.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Hej, jag klarar inte av att titta åt båda hållen när jag går över gatan, inte heller iaktar jag försiktighet när jag rör mig nära stålmonster som rör sig 50+ km/h och väger runt 1 ton, mitt intellekt är inte skapat sådant. Tyck synd om mig ty jag är med i en dyster statistik.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag tycker att sparkcyklar borde räknas som ett fordon eftersom det är något man färdas på.


Men om det är så att någon tycker något som inte du (markmc) gör så är det klart att du ska käfta emot.

Ett exempel är väl när jag skulle kliva på en buss, så var det någon som sade till mig att jag skulle skynda mig, för jag har en vana att inte trycka tätt intill den som står framför mig, utan att istället lämna en stor lucka för att den ska få den plats den kanske vill ha att röra sig. Då käftade jag emot och tillslut fick den slut på argument, då stängde chauffören dörren och körde iväg. Visst, jag missade bussen, men det gjorde dumhuvet också. Det var absolut värt det.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

kr1sse wrote:Visst, jag missade bussen, men det gjorde dumhuvet också.
Tänkte skriva ett sarkastiskt inlägg om multipel personlighet, men tyckte det verkade för mycket personangrepp, jag nöjer mig med att säga att i min värld är det du som är det senarenämda. Folk som inte klarar av att föra sig i en allmänmiljö genom att t.ex stanna mitt i gatan, ta upp två platser i rulltrappa, inte kunna ta sig ombord en buss som andra människor, mm. Är enligt mig bland de minst begåvade i samhället och borde få avhysas med grov respektlöshet utan vidare påföljder.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
Post Reply