TV-licenser etc.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Så fort du har en TV i din ägo ska du betala TV-licens-avgift.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Longstock wrote:Så fort du har en TV i din ägo ska du betala TV-licens-avgift.
Vad bra att du påpekar detta, tyvärr är det inte hela sanningen. Sök lite fakta nästa gång du försöker besserwissa.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

ziimzallabiim wrote:
Longstock wrote:Så fort du har en TV i din ägo ska du betala TV-licens-avgift.
Vad bra att du påpekar detta, tyvärr är det inte hela sanningen. Sök lite fakta nästa gång du försöker besserwissa.
Hmm?

"Den som innehar en TV-mottagare skall betala TV-avgift för mottagaren till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag."
- 1§ Lagen om TV-avgift.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Jo precis, longstock har rätt i att om man äger en tv ska man betala, men lagen säger att bara man innehar en tv-mottagare ska man betala.
-
Alltså har han inte fel i sitt påpekande men det är heller inte hela sanningen.
-
Edit: Och enligt ditt citat behöver man alltså inte ens äga en tv-mottagare det räcker med att man innehar en? Wierd!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ja, jo..

För att återgå till ämnet så tror jag inte bara att ministrarna kan sitta kvar, jag tror dessutom att om två månader kommer ingen att komma ihåg den här affären. Våra svenska pseudo-"skandaler" är bara löjliga.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Det rådande mediaklimatet i detta land är ju trots allt under all kritik. Man letar febrilt förstasidestoff överallt. Den journalistiska kåren och pressetik går inte längre hand i hand. Det tragiska är att de mer "seriösa" morgontidningarna* nu börjar följa kvällspressens mer populistiska metoder genom att lyfta upp triviala händelser till "skandaler".

*Med undantag för undantag.
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är intressant att det är just vi här på 64bits som är måttstock på vad som är politiskt acceptabelt eller inte. Det är vi som sitter inne med rätt skala för att bedöma vad som är en skandal eller inte.
Det är, för att uttrycka mig klart, både upprörande och förvånande att vi inte har mer att säga till om i samhället...
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Big_Bird wrote:Det är intressant att det är just vi här på 64bits som är måttstock på vad som är politiskt acceptabelt eller inte. Det är vi som sitter inne med rätt skala för att bedöma vad som är en skandal eller inte.
Det är, för att uttrycka mig klart, både upprörande och förvånande att vi inte har mer att säga till om i samhället...
Ja verkligen, TÄNK vilken underbar värld om alla bara tyckte och tänkte som oss! Fantastiskt...
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Big_Bird wrote:Det är intressant att det är just vi här på 64bits som är måttstock på vad som är politiskt acceptabelt eller inte. Det är vi som sitter inne med rätt skala för att bedöma vad som är en skandal eller inte.
Det är, för att uttrycka mig klart, både upprörande och förvånande att vi inte har mer att säga till om i samhället...
Jasså...WOW...visste inte att jag hade sådan makt som medlem på 64bits!
Ok...då får jag väl passa på då...jag tycker ministrarna kan sitta kvar ...förutsatt att det inte kliver flera lik ur garderoben då.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... pos=rubrik

"Radiotjänst i Kiruna har beslutat att under fredagen polisanmäla de nya ministrarna Cecilia Stegö Chilò, Maria Borelius och Tobias Billström för brott mot lagen om tv-avgift."
Big_Bird wrote:
Frege wrote:Vi ser samma sak ske bland Sveriges ministrar och svensk media slukar det tveklöst med hull och hår. Skadeglädjen från vänstersidan växer medan högerfolket säger "Men come on, tsunamikatastrofen då ...?"
Ja det är för jävligt att inte Lars Ohly och Peter Eriksson låter tsunamikatastrofen hålla dem från att kritisera alliansens brist på respekt för svensk lag.
Tycker nog vi ska ta och hänga ut Vänsterpartiet och Miljöpartiet ordentligt i den frågan.
Jag försvarar inte alls det sätt som vissa högerfjollor väljer att kontra med. "Men du då? Är du så himla bra då?" Det är dagisfasoner som inte leder någon vart.
En regering med fulländade perfekta individer existerar inte och tur är väl det.
Big_Bird wrote:
egar wrote:
Frege wrote:Licensavgift för tv och "svart" städhjälp. Visst svider det? Och nu ska de nyvalda ministrarna avgå och svenska folket tappa förtroendet för den nya regeringen med en gång.
Är inte det en bra sak?
Håller med, det är bättre att kicka ut dem med en gång nu än att låta dem sitta ett halvår och sen kicka ut dem för nästa gång de ignorerar de regler som de förväntar sig att svenska folket skall följa.
Att Reinfeldt kommer att ge ministrar sparken, det betvivlar jag inte ett dugg. Problemet ligger i att kicka minst två personer bara efter några dagar för ett beteende som är dem representativt rent ideologiskt - det klingar inte vackert i mina öron.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Man kan också låta en fackman montera loss TV-mottagaren ur sin TV, så att den inte längre innehar förmågan att mottaga sändningar. Utan istället fungera likt en monitor.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

fisk wrote:Man kan också låta en fackman montera loss TV-mottagaren ur sin TV, så att den inte längre innehar förmågan att mottaga sändningar. Utan istället fungera likt en monitor.
Jag har ju en separat box där tv-mottagaren sitter till min Plasma, så det är ganska enkelt att bara dra ur sladden och "lägga bort" boxen om man skulle få besök. ;)
Plasma och projj utan tv-mottagare behövs det inte betalas licens för :)
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Inte heller Reinfeldts stabschef betalar. Jag tycker bara att det är meriterande att våra politiker har civilkurage nog att inte betala TV-avgiften.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:Inte heller Reinfeldts stabschef betalar. Jag tycker bara att det är meriterande att våra politiker har civilkurage nog att inte betala TV-avgiften.
Visst, så länge de inte kräver att jag ska betala skatt så är det meriterande.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:
Dissident wrote:Inte heller Reinfeldts stabschef betalar. Jag tycker bara att det är meriterande att våra politiker har civilkurage nog att inte betala TV-avgiften.
Visst, så länge de inte kräver att jag ska betala skatt så är det meriterande.
Det är svårt att hävda att det skulle vara omoraliskt av dig att låta bli att betala skatt, såvida du inte samtidigt utnyttjade samhällets infrastruktur som bekostats av skatter. Då vore du bara en simpel parasit, sådana har vi många av.

Det är något helt annat än att underlåta att betala TV-licens om man inte använder sig av public-service,det kan ses som civilkurage eftersom man motsätter sig en behandling som närmast är att beskriva som stöld eller i varje fall utpressning.

Den grundläggande skillnaden lägger i att betala för något man använder eller kan tänkas behöva, gentemot att tvingas betala för något man inte använder. Nog kan du väl se den skillnaden även med de röda glasögonen på?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Personligen tycker jag att skatt är tråkigt och jag får inte så mycket för pengarna, så jag tänker sluta betala skatt. Sen tycker jag nog att telefonräkningen är onödigt hög för det jag får för den, de flesta telefonsamtal är ganska tråkiga och tar upp mängder av värdefull tid. JAg ska nog sluta betala den med.
Big_Bird, det smärtar mig att ingen påtalat det för dig tidigare, men det finns faktiskt inget som tvingar dig att ha kvar din telefon. Du är fri att säga upp den och behöver då inte betala din räkning längre.

Lika lätt är det inte om du helst inte vill betala för "Språka på serbokratiska" och politiska barnprogram.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Om man i grund och botten tycker tv-licensen borde avskaffas så är det väl civilkurage att stå upp för sin åsikt.
Men då ska man stå upp för åsikten och inte gömma sig bakom obetalda fakturor till raditjänst.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

En gång kom SVT:s Stormavdelning på besök, mitt under slutspurten på en skidstafett i Vinter-OS.
Jag fick upprepa att jag inte hade någon TV flera gånger (förmodligen för att jag hade ganska högt ljud på och skidpubliken alltid skall bjällra med sina störande klockor).
Efter det betalar jag fortfarande inte TV-skatt.

SVT har en budget på över tre miljarder kronor per år som de inte behöver redovisa för. Vilka ondskefulla hemligheter kan tänkas finnas under ytan? Kanske går hälften av budgeten till geléhallon i olika färger? Inget vet...


Jag förbehåller mig rätten att inte betala till sådant.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Cappuccino wrote: SVT har en budget på över tre miljarder kronor per år som de inte behöver redovisa för. Vilka ondskefulla hemligheter kan tänkas finnas under ytan? Kanske går hälften av budgeten till geléhallon i olika färger? Inget vet...
Hm... jag undrar om SVT:s årsredovisning i glättigt fyrfärgstryck bara är för internt bruk då, eller om du helt enkelt har foliehatten på dig.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:
Big_Bird wrote:
Dissident wrote:Inte heller Reinfeldts stabschef betalar. Jag tycker bara att det är meriterande att våra politiker har civilkurage nog att inte betala TV-avgiften.
Visst, så länge de inte kräver att jag ska betala skatt så är det meriterande.
Det är svårt att hävda att det skulle vara omoraliskt av dig att låta bli att betala skatt, såvida du inte samtidigt utnyttjade samhällets infrastruktur som bekostats av skatter. Då vore du bara en simpel parasit, sådana har vi många av.

Det är något helt annat än att underlåta att betala TV-licens om man inte använder sig av public-service,det kan ses som civilkurage eftersom man motsätter sig en behandling som närmast är att beskriva som stöld eller i varje fall utpressning.

Den grundläggande skillnaden lägger i att betala för något man använder eller kan tänkas behöva, gentemot att tvingas betala för något man inte använder. Nog kan du väl se den skillnaden även med de röda glasögonen på?
Vi har i god demokratisk ordning beslutat att vi skall ha en public service television i det här landet, vi har även i samma goda demokratiska ordning tagit det beslutet att denna skall finansieras genom att en licensavgift tas ut för TV-ägande. Oavsett om du använder eller gillar SVT och SR så skall du betala licensavgiften, lite på samma sätt som du inte kan få tillbaka skattepengar som gått till skola och barnomsorg även om du är barnlös.
Dessa beslut är fattade av folkvalda representanter i det beslutande organ som vi kallar för riksdag.
Det är inget ovanligt eller diktatoriskt med det.

Om det är så att du inte gillar dessa beslut så är ditt alternativ att rösta in tillräckligt många politiker som inte gillar denna avgift och be dem ta bort den.

Jag behöver knappast föreläsa om demokrati 101 för dig, eller borde inte behöva det i alla fall.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Aegd.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ministerrelaterat: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13850399.asp

Efter att även virrpannan Masoud Kamali uttalat sig negativt om den nya integrationsministern är jag övertygad - vi måste ha världens bästa integrationsminister.

Vidare hittade jag ytterligare bevis på Stegö Chilòs civilkurage: http://tinyurl.com/y6gnb7
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Big_Bird wrote:
nem wrote:
Big_Bird wrote:
Dissident wrote:Inte heller Reinfeldts stabschef betalar. Jag tycker bara att det är meriterande att våra politiker har civilkurage nog att inte betala TV-avgiften.
Visst, så länge de inte kräver att jag ska betala skatt så är det meriterande.
Det är svårt att hävda att det skulle vara omoraliskt av dig att låta bli att betala skatt, såvida du inte samtidigt utnyttjade samhällets infrastruktur som bekostats av skatter. Då vore du bara en simpel parasit, sådana har vi många av.

Det är något helt annat än att underlåta att betala TV-licens om man inte använder sig av public-service,det kan ses som civilkurage eftersom man motsätter sig en behandling som närmast är att beskriva som stöld eller i varje fall utpressning.

Den grundläggande skillnaden lägger i att betala för något man använder eller kan tänkas behöva, gentemot att tvingas betala för något man inte använder. Nog kan du väl se den skillnaden även med de röda glasögonen på?
Vi har i god demokratisk ordning beslutat att vi skall ha en public service television i det här landet, vi har även i samma goda demokratiska ordning tagit det beslutet att denna skall finansieras genom att en licensavgift tas ut för TV-ägande. Oavsett om du använder eller gillar SVT och SR så skall du betala licensavgiften, lite på samma sätt som du inte kan få tillbaka skattepengar som gått till skola och barnomsorg även om du är barnlös.
Dessa beslut är fattade av folkvalda representanter i det beslutande organ som vi kallar för riksdag.
Det är inget ovanligt eller diktatoriskt med det.

Om det är så att du inte gillar dessa beslut så är ditt alternativ att rösta in tillräckligt många politiker som inte gillar denna avgift och be dem ta bort den.

Jag behöver knappast föreläsa om demokrati 101 för dig, eller borde inte behöva det i alla fall.
Nu jämför du skatter med licenser. Det är fel.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Frege wrote:Nu jämför du skatter med licenser. Det är fel.
Nej, han jämför TV-avgiften med skatter. Syftet med skatter är att finansiera samhälleliga företeelser såsom vård, underhåll av vägar, mm. - syftet med TV-avgiften är att finansiera reklamfri public-service (tillgänglig för alla som köper en TV).

Jämförelsen är godtaglig.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

TV-avgiften är bara en relik sen bara de rika hade TV.
Tycker det borde bli vanlig skatt istället.
Men borgarna lär knappast göra det till de, de lägger ju avgifter överallt för att sen kunna sänka skatten.
Post Reply