Ytterliggare en konstig lag!!!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Ytterliggare en konstig lag!!!

Post by liger »

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6045838.stm

Ja, vad ska man egentligen säga. Artikeln talar ju för sig själv...

Vart har demokratin tagit vägen? Yttrandefriheten, som europeerna alltid strävat efter? Detta är uppenbarligen endast en provokation, alltså att man endast har till syfte att provocera turkarna så att de lämnar strävan efter att få bli medlem i EU. Vad skulle Frankrike annars ha för vinst av detta?? Vi får ju inte heller glömma att armenierna, mer eller mindre, har bekantat sig bra med fransmännen och därför bor det såpass många där.

http://newsforums.bbc.co.uk/nol/thread. ... 1012211310

Ni kan ju även läsa lite på forum och så, för att se vad andra människor tycker om detta.

Låt oss diskutera.. Förhoppningsvis tycker alla att det är negativt, men undantag finns alltid och förklara gärna era åsikter.

Jaa, detta visar oss ytterliggare en gång till vad fransmännen tänker med? Ska ja behöva säga det också? huh... :P :-/
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Ytterliggare en konstig lag!!!

Post by Dissident »

Jag står 100% bakom turkarna. Europa är inte, och har aldrig varit, någon yttrandefrihetens högborg. Amerikanerna ligger ljusår före oss på det området.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Jag är tyvärr inte så insatt i detta.
Men man menar väl inte på allvar att man ska blockera Turkiet från medlemskap i EU bara därför att Turkiet inte erkänner att detta är ett folkmord?
Ska Turkiet behöva ta ansvar för detta som hände 1915, under första världskriget?
Kanske dags att ta fram en lag så att man kan döma gamla kolonialmakter också - allt fanskap dem har ställt till med.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Mr Einstein wrote:Ska Turkiet behöva ta ansvar för detta som hände 1915, under första världskriget?
Helt löjligt. "Turkiet" existerade inte ens på den tiden.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dessvärre är detta under Atatürks regeringsperiod. Mannen som brukar, om jag inte missminner mig, kallas "det morderna turkiets fader".
Det är för övrigt en av anledningarna till varför ämnet är så kontroversiellt. Att hävda att detta massmord ägde rum är att kritisera Atatürk, och sånt gör man bara inte i Turkiet.

Dessutom borde det väl ses som något positivt att staten Israel inte längre har monopol på förintelse?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:Dessvärre är detta under Atatürks regeringsperiod.
Nej..
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Det är förmodligen ingen slump att årets Nobelpristagaren är Orhan Pamuk?
Då den kände romanförfattaren Orhan Pamuk skrev om 1915 i sin nya roman ”Snö” bestraffades han inte men han har utsatts för förföljelse och hans böcker har bränts.
Det tillförs ytterligare sprängmedel i debatten med andra ord.

Men varför är Turkiet idag så angelägen att inte erkänna detta brott på 1,5 miljoner Armenier?
Folkmord eller inte – spelar det någon roll?
Tyskland förintade ju 6 miljoner judar - och dem är ändå med i EU.
Så även om Turkiet erkänner så kan det knappast hota medlemskapet.
Snarare tvärtom.
Men samtidigt - varför tvinga fram en åsikt?
Är det är brott att förneka förintelsen?
Last edited by Mr Einstein on 2006-10-13 5:26:05, edited 2 times in total.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Schysst att frankrike röstade fram yttligare en lag som får en bestraffad om man har fel åsikt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Mr Einstein wrote:Jag är tyvärr inte så insatt i detta.
Men man menar väl inte på allvar att man ska blockera Turkiet från medlemskap i EU bara därför att Turkiet inte erkänner att detta är ett folkmord?
Ska Turkiet behöva ta ansvar för detta som hände 1915, under första världskriget?
Kanske dags att ta fram en lag så att man kan döma gamla kolonialmakter också - allt fanskap dem har ställt till med.
Kolonialmakter? Jaha, då toppar nog frankrike listan tillsammans med andra mäktiga länder på den tiden. Vi kanske borde pressa fram en sådan åsikt från frankrike också.. :) ;) ( Kan bara hålla med dig, hehe.. )
Last edited by liger on 2006-10-13 8:59:19, edited 1 time in total.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Mr Einstein wrote:Det är förmodligen ingen slump att årets Nobelpristagaren är Orhan Pamuk?
Då den kände romanförfattaren Orhan Pamuk skrev om 1915 i sin nya roman ”Snö” bestraffades han inte men han har utsatts för förföljelse och hans böcker har bränts.
Det tillförs ytterligare sprängmedel i debatten med andra ord.

Men varför är Turkiet idag så angelägen att inte erkänna detta brott på 1,5 miljoner Armenier?
Folkmord eller inte – spelar det någon roll?
Tyskland förintade ju 6 miljoner judar - och dem är ändå med i EU.
Så även om Turkiet erkänner så kan det knappast hota medlemskapet.
Snarare tvärtom.
Men samtidigt - varför tvinga fram en åsikt?
Är det är brott att förneka förintelsen?
Personligen ser jag inget folkmord, på det sättet armenier och fransmän beskriver saken. På den tiden var turkiet i strid med ryssarna, och när armenierna tog sida vid ryssarna genom att bl.a. klä ut sig till turkar och försöka döda människor på byn och sånt blev turkarna naturligtvis tvungna att driva ut dessa från landet. Detta ledde helt enkelt till en kamp, där både turkar och armenier dog, dock kan jag tillägga att det var fler armenier som dog och blev bortförda från landet.

Det är faktiskt ganska bissart att använda ordet folkmord, när innebörden av detta inte var aktuellt i detta fall eftersom syftet endast var att bortföra dessa människor från landet. Tänk er hur pass besvärligt det måste ha varit att ha krigat mot ryssarna samtidigt som man blir attackerade från armenierna, som hade olika metoder och hade ryssarna bakom sig.

Det är just på grund av dessa orsaker man inte vill acceptera ett s.k. folkmord, eftersom detta är såpass missvisande för just den händelsen. Att sedan införa ett lag som grundar sig på historien är bara skrattretande och löjligt. Då skulle vi kanske lika gärna kunna döma alla kolonialmakter, som ngn redan framfört här, vilket är minst lika löjligt. :P
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

fruktfanatikern_bf wrote:Personligen ser jag inget folkmord, på det sättet armenier och fransmän beskriver saken. På den tiden var turkiet i strid med ryssarna, och när armenierna tog sida vid ryssarna genom att bl.a. klä ut sig till turkar och försöka döda människor på byn och sånt blev turkarna naturligtvis tvungna att driva ut dessa från landet. Detta ledde helt enkelt till en kamp, där både turkar och armenier dog, dock kan jag tillägga att det var fler armenier som dog och blev bortförda från landet.

Det är faktiskt ganska bissart att använda ordet folkmord, när innebörden av detta inte var aktuellt i detta fall eftersom syftet endast var att bortföra dessa människor från landet. Tänk er hur pass besvärligt det måste ha varit att ha krigat mot ryssarna samtidigt som man blir attackerade från armenierna, som hade olika metoder och hade ryssarna bakom sig.

Det är just på grund av dessa orsaker man inte vill acceptera ett s.k. folkmord, eftersom detta är såpass missvisande för just den händelsen. Att sedan införa ett lag som grundar sig på historien är bara skrattretande och löjligt. Då skulle vi kanske lika gärna kunna döma alla kolonialmakter, som ngn redan framfört här, vilket är minst lika löjligt. :P
Men hur kan Frankrike ha så stor makt i den här frågan eftersom det egentligen borde vare eller är unionsfråga?
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Turkiet i EU - nej tack. Lagen är dock sjuk...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:
Big_Bird wrote:Dessvärre är detta under Atatürks regeringsperiod.
Nej..
Ser att det var före, jag blandade ihop korten då jag nyligen läst att hoten om åtal mot Orhan Pamuk var på grund av dennes skrivelser om armeniermorden och att dessa var under Atatürks regeringstid, men jag ser nu att de skedde medan han var överstelöjtnant.
Hur som helst:
In June 2005, Turkey introduced a new penal code including Article 301, which states: "A person who explicitly insults being a Turk, the Republic or Turkish Grand National Assembly, shall be imposed to a penalty of imprisonment for a term of six months to three years." Pamuk was retroactively charged with violating this law in the interview he had given four months earlier. In October, after the prosecution had begun, Pamuk reiterated his views in a speech given during an award ceremony in Germany: "I repeat, I said loud and clear that one million Armenians and 30,000 Kurds were killed in Turkey."
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Är inte retroaktiv lagstiftning en till sak som strider mot EUs grundlag?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ghlargh wrote:Är inte retroaktiv lagstiftning en till sak som strider mot EUs grundlag?
EU har ingen grundlag. Men det strider mot svensk grundlag och antagligen mot alla europeiska länders lagstiftningar. Det är bland annat på grund av sådana här påhitt som vissa är avogt inställda till Turkiet som EU-medlem.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Mr Einstein wrote:Ska Turkiet behöva ta ansvar för detta som hände 1915, under första världskriget?
Tysklands fel var det ju!
Dyslexi
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

MooDHooDs wrote:
Mr Einstein wrote:Ska Turkiet behöva ta ansvar för detta som hände 1915, under första världskriget?
Tysklands fel var det ju!
Hurså?
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Heh, första världskriget var tysklands fel.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Franska politiker borde sluta med att plocka billiga poänger i inrikespolitiken genom att medvetet provocera Turkiet. Turkiet å sin sida borde sluta förneka historien. Om de bör be om ursäkt eller ej kan man diskutera, men att historierevisionism är direkt olämpligt borde vara självklart.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

nem wrote:men att historierevisionism är direkt olämpligt borde vara självklart.
Jag skulle säga att det är precis tvärtom. Revisionism, att försöka se gamla normer och konventioner i ett nytt ljus, är inte bara lämpligt, utan rentav nödvändigt för att vi ska kunna nå kunskap.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Dissident wrote:
nem wrote:men att historierevisionism är direkt olämpligt borde vara självklart.
Jag skulle säga att det är precis tvärtom. Revisionism, att försöka se gamla normer och konventioner i ett nytt ljus, är inte bara lämpligt, utan rentav nödvändigt för att vi ska kunna nå kunskap.
Ordet har mer än en betydelse:

"Historical revisionism has both a legitimate academic use and a pejorative meaning. The pejorative use refers to illegitimate manipulation of history for political purposes."

Det är från Wikipedia, men du borde kunna slå upp det i vilket uppslagsverk som helst.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Turkisk advokat vill stämma Akademien

Post by Mr Einstein »

Turkiska advokaten Kerincsiz, som leder det ultranationalistiska turkiska advokatförbundet, vill stämma Svenska Akademien eftersom han anser att Akademien har belönat Pamuk för hans politiska hållning och tagit intryck av armeniska påtryckningar.
Intressant att notera är att Kerincsiz på kort tid, blivit den som kan skjuta ett turkiskt EU-medlemskap ännu längre in i framtiden.
Turkiet tycks lyckas bra själv med att fjärma sig från Europa och EU-medlemskap utan Frankrikes hjälp.



http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Turkisk advokat vill stämma Akademien

Post by Dissident »

Mr Einstein wrote:Turkiska advokaten Kerincsiz, som leder det ultranationalistiska turkiska advokatförbundet, vill stämma Svenska Akademien eftersom han anser att Akademien har belönat Pamuk för hans politiska hållning och tagit intryck av armeniska påtryckningar.
Antingen är han en dålig advokat eller så fungerar lagar mycket annorlunda i Turkiet.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

fruktfanatikern_bf wrote:Kolonialmakter? Jaha, då toppar nog frankrike listan tillsammans med andra mäktiga länder på den tiden. Vi kanske borde pressa fram en sådan åsikt från frankrike också.. :) ;) ( Kan bara hålla med dig, hehe.. )
Frankrikes roll som kolonialmakt var väl iofs ganska begränsad till nordamerika och deras del i allt elände som dessa europeiska länder orsakade var därför måttligt. Åtmistone om man jämför med t.ex. spanjorer som Pizarro och Cortez som nästan egenhändigt lyckades utplåna Aztec- och Inkaindianerna.
Parental Advisory - Explicit Content
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

spite wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:Kolonialmakter? Jaha, då toppar nog frankrike listan tillsammans med andra mäktiga länder på den tiden. Vi kanske borde pressa fram en sådan åsikt från frankrike också.. :) ;) ( Kan bara hålla med dig, hehe.. )
Frankrikes roll som kolonialmakt var väl iofs ganska begränsad till nordamerika och deras del i allt elände som dessa europeiska länder orsakade var därför måttligt. Åtmistone om man jämför med t.ex. spanjorer som Pizarro och Cortez som nästan egenhändigt lyckades utplåna Aztec- och Inkaindianerna.
Det är väl även värt att notera allt elände i Algeriet också??
Post Reply