Nya budgeten

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

egar wrote:Jag vet mycket väl att jag inte kan göra av med mer pengar än vad jag tjänar (så dum är jag inte) men som det är nu så tjänar jag inte så mycket pengar eftersom jag är student. Förhoppningsvis får jag jobb nu när jag tar examen i vinter. Men hur det blir med det är ovisst. Jag har försökt att slänga ut så många trådar som möjligt och hoppas att någon nappar.

Som det är nu så lever jag på mitt de pengar jag får från CSN och de pengar jag sparat från sommarjobbet samt de få kronor jag får när jag vikarierar. Jag betalar min hyra (som är ganska låg ~3400kr), min mat och busskort för att ta mig till skolan och min praktikplats. Jag har inte haft råd att köpa någon större mängd nya kläder (några t-shirts och shorts blev det dock i somras) eller något liknande. Ofta brukar jag ha några hundra kronor över när månaden är slut, men skulle något oförväntad avgift uppkomma så blir det kärvt. Jag känner t.ex. att det nog snart är dags att besöka tandläkaren men som min ekonomi ser ut så skulle det göra ett stort hål i budgeten.

Vad jag menar är att det hela tiden blir dyrare att leva (och jag lever inte i någon direkt lyx) samtidigt som löneutvecklingen inte hänger med.
Jag är också student, och går inte heller till tandläkaren. Helt klart är att studiemedlen är väldigt låga vilket gör att man måste jobba extra om man vill kunna leva på annat än nudlar.

Så jag förstår att det kan kännas som att det blir allt dyrare och att löneutvecklingen inte hänger med prisstegringen. Men om man ser till hur det faktiskt är, och inte bara ser på det egna bankkontot, kan man se att levnadsstandarden ökar med en historiskt sett kraftig takt. Det är kanske svårt att bli lycklig på den vetskapen, men man måste ändå inse att även om tillväxten ger en ständig förbättring av våra levnadsvillkor så finns det ingen garanterad levnadsnivå som alla infödda svenskar har rätt till. På såväl makronivå som mikronivå måste budgeten vara balanserad sett till ett ganska kort tidsintervall. Bortsett från korta perioder går det inte att göra av med mer pengar än vad som kommer in, oavsett om man behöver gå till tandläkaren eller ej.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Men om man ser till hur det faktiskt är, och inte bara ser på det egna bankkontot, kan man se att levnadsstandarden ökar med en historiskt sett kraftig takt.
Och likaså samhällsklyftorna, men det är inte lika positivt så man brukar förbise det när man talar som en ekonom.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Och likaså samhällsklyftorna, men det är inte lika positivt så man brukar förbise det när man talar som en ekonom.
Man brukar väl snarare se det som en icke-fråga även om det står relativt ofta om det i ekonomiska tidskrifter. Vad som brukar framhållas är dock att det är sunt med en social mobilitet, men det har inget att göra med de sociala klyftorna egentligen.

Om man väljer mellan alternativen att göra det bättre för alla men mer ojämlikt, eller sämre för alla men mer jämlikt, klart man tar det tidigare. Jag ser i första hand till mig själv, så om jag har en Volvo och grannen en Mercedes så mår jag bättre än om vi båda kör runt i varsin Lada.

Ska vi trycka ner varandra för att de sociala klyftorna ska minska?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Vad är det egentligen för fel på "samhällsklyftor"? Vad är resonemanget bakom att det skulle vara något dåligt? Jag håller med nem, det är en "icke-fråga".
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:Vad är det egentligen för fel på "samhällsklyftor"? Vad är resonemanget bakom att det skulle vara något dåligt? Jag håller med nem, det är en "icke-fråga".
Det är inga som helst fel på samhällsklyftor, så länge man har turen att befinna sig på rätt sida om dem.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Don't use nonespek, they might hear us! And then you will be taken to that building... Miniluv will not take lightly on this!
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote: Om man väljer mellan alternativen att göra det bättre för alla men mer ojämlikt, eller sämre för alla men mer jämlikt, klart man tar det tidigare. Jag ser i första hand till mig själv, så om jag har en Volvo och grannen en Mercedes så mår jag bättre än om vi båda kör runt i varsin Lada.
Men om skillnaden vore att grannen kör omkring i en Mercedes och du har ett par rullskridskor med gnissliga kullager?

Men okej, så länge det är du som har mercedesen så finns det inget att klaga på. Så klart.

Problemet är, och det här är inget jag försöker skylla på borgarna för det vore ju rätt befängt, att saker som tandläkarbesök helt plötsligt blir en klassfråga.

Jag kan lova att jag personligen inte har råd att rotfylla. Jag gör mitt bästa för att hålla efter mina tänder, givetvis, men skulle en ryka är det kört för min ekonomi... eller min mun.

Jag kommer från rätt så välbärgade förhållanden, på många sätt har jag haft en priviligerad uppväxt, men min rätt så uppenbara felsatsning på utbildning har placerat mig på nedåtgående. Så jag ser klassklyftorna från det håll där de inte känns som en form av "sund social mobilitet".
Men jag har bara haft otur.
Jag hade i alla fall en chans, vilket det är de som aldrig får. De får inte ens se en social mobilitet, de får bara se att andra kör runt i mercedes medan de får tjuvåka på spårvagnen.
Jag kan lova dig att de skulle föredra om alla hade råd att ha en bil av någon sort.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

wille wrote:Don't use nonespek, they might hear us! And then you will be taken to that building... Miniluv will not take lightly on this!
You are the dead. Room 101. Now.

Et ainsi de suite.
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:
Dissident wrote:Vad är det egentligen för fel på "samhällsklyftor"? Vad är resonemanget bakom att det skulle vara något dåligt? Jag håller med nem, det är en "icke-fråga".
Det är inga som helst fel på samhällsklyftor, så länge man har turen att befinna sig på rätt sida om dem.
Hur försämras din livsstil av att någon annan har det bättre? Det där låter som kommunism, Big_Bird.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Jag kan lova dig att de skulle föredra om alla hade råd att ha en bil av någon sort.
Det är säkert så.

Tråkigt bara att den valmöjligheten inte finns.

Som jag sade i mitt tidigare inlägg. Det du kan välja på är att dra ner borgarna i rännstenen och göra det ännu trängre, eller låta dem vara där de är till mer gamman för alla. Den ständiga kampen för att ta sig upp är det som får samhället att gå framåt, och som möjliggjort såväl rullskridskor som spårvagnar.

Gemensamt för alla silverkulor man riktat mot den här sanningen är att de missat och istället träffat grabben som led för att han inte fick sin rotfyllning. Men så slapp han lida, jämlikt och bra.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:
Big_Bird wrote:
Dissident wrote:Vad är det egentligen för fel på "samhällsklyftor"? Vad är resonemanget bakom att det skulle vara något dåligt? Jag håller med nem, det är en "icke-fråga".
Det är inga som helst fel på samhällsklyftor, så länge man har turen att befinna sig på rätt sida om dem.
Hur försämras din livsstil av att någon annan har det bättre? Det där låter som kommunism, Big_Bird.
Jag ställer samma fråga till dig, hur försämras din livsstil om de som just nu har det sämre än dig får det bättre?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Big_Bird wrote:Jag ställer samma fråga till dig, hur försämras din livsstil om de som just nu har det sämre än dig får det bättre?
Om du har en vågskål, som har två högar med vikter på sig, där den ena högen väger över och du vill göra den andra högen tyngre, men inte får lägga till någonting som är utanför vågskålen, hur gör du då?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:Jag ställer samma fråga till dig, hur försämras din livsstil om de som just nu har det sämre än dig får det bättre?
Jag antar att du vill ta andra människors pengar för att de ska få det bättre. Eller varför tog du upp det i budgettråden?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Det är inga som helst fel på samhällsklyftor, så länge man har turen att befinna sig på rätt sida om dem.
"Tur", vad sägs om lite förbaskad vilja, och målsättningar att inte befinna sig på "fel" sida?

Det är ju inte så att det inte finns några förutsättningar i landet.

Man kunde tro att vi levde i Sverige på 30-40-talet som du pratar.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Tydligen har Big_Bird - och flera miljarder andra människor på Jorden - inte insett att vi lever i den bästa av alla världar.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Big_Bird wrote:Det är inga som helst fel på samhällsklyftor, så länge man har turen att befinna sig på rätt sida om dem.
"Tur", vad sägs om lite förbaskad vilja, och målsättningar att inte befinna sig på "fel" sida?

Det är ju inte så att det inte finns några förutsättningar i landet.

Man kunde tro att vi levde i Sverige på 30-40-talet som du pratar.
Det finns gott om saker utanför dina egna möjligheter att påverka som kan göra att du inte har ett jobb. Visst, drivkraft och vilja gör det lättare, men räcker inte alltid.
wille wrote:Om du har en vågskål, som har två högar med vikter på sig, där den ena högen väger över och du vill göra den andra högen tyngre, men inte får lägga till någonting som är utanför vågskålen, hur gör du då?
dissident wrote:ag antar att du vill ta andra människors pengar för att de ska få det bättre. Eller varför tog du upp det i budgettråden?
Jag trodde det var sånt som den magiska tillväxten ordnade upp. Är det inte det som är Alliansens master plan?

Vad är för övrigt skillnaden på att ta av en långtidssjukskrivens sjukersättning för att en priviligerad skall få lägre förmögenhetsskatt? Egentligen?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird wrote:Jag trodde det var sånt som den magiska tillväxten ordnade upp. Är det inte det som är Alliansens master plan?

Vad är för övrigt skillnaden på att ta av en långtidssjukskrivens sjukersättning för att en priviligerad skall få lägre förmögenhetsskatt? Egentligen?
Det är lite lustigt att du kallar mig naiv. I det första fallet så tvingas den "priviligerade" (läs: utbildade och arbetande) att ge upp sina pengar för att betala den sjukskrivnes utgifter och i det andra fallet drar man in på det tvånget. Hur kan det inte vara skillnad? Naturligtvis är utgångspunkten det andra fallet - att alla får ha sina pengar ifred. Något annat förutsätter att de sjukskrivna har en naturlig rätt till de rikas pengar. För att undvika en sådan katastrof har vi något som kallas "äganderätt". Du ser systematisk stöld som normalfallet och ett upphävande av den som vad som måste rättfärdigas, jag har inga moraliska förbehåll mot ett sådant tänkande men du bör vara medveten om att det gör dig till kommunist.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

staretsen wrote:
Big_Bird wrote:Jag trodde det var sånt som den magiska tillväxten ordnade upp. Är det inte det som är Alliansens master plan?

Vad är för övrigt skillnaden på att ta av en långtidssjukskrivens sjukersättning för att en priviligerad skall få lägre förmögenhetsskatt? Egentligen?
Det är lite lustigt att du kallar mig naiv. I det första fallet så tvingas den "priviligerade" (läs: utbildade och arbetande) att ge upp sina pengar för att betala den sjukskrivnes utgifter och i det andra fallet drar man in på det tvånget. Hur kan det inte vara skillnad? Naturligtvis är utgångspunkten det andra fallet - att alla får ha sina pengar ifred. Något annat förutsätter att de sjukskrivna har en naturlig rätt till de rikas pengar. För att undvika en sådan katastrof har vi något som kallas "äganderätt". Du ser systematisk stöld som normalfallet och ett upphävande av den som vad som måste rättfärdigas, jag har inga moraliska förbehåll mot ett sådant tänkande men du bör vara medveten om att det gör dig till kommunist.
Okej, då är jag kommunist. Hellre det än nyliberal hur som helst.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:Vad är för övrigt skillnaden på att ta av en långtidssjukskrivens sjukersättning för att en priviligerad skall få lägre förmögenhetsskatt? Egentligen?
Haha. Utgångspunkten är att allt mitt är mitt och allt ditt är ditt. Det är du som "tar" om du vill fixa sjukvård för andra människors pengar. När du tar försämrar du för de du tar från. Jag mår inte sämre av att en fattig människa får det bättre. Men jag mår sämre av att han får det bättre på min bekostnad. Det är en ganska märkbar skillnad.
Big_Bird wrote:Okej, då är jag kommunist.
Ja. Om du tycker att staten ska se till att alla har samma levnadsstandard så är du nog det.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Dissident wrote:Haha. Utgångspunkten är att allt mitt är mitt och allt ditt är ditt. Det är du som "tar" om du vill fixa sjukvård för andra människors pengar. När du tar försämrar du för de du tar från. Jag mår inte sämre av att en fattig människa får det bättre. Men jag mår sämre av att han får det bättre på min bekostnad. Det är en ganska märkbar skillnad.
Ja, det är verkligen synd om dig. ::)
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Pinto wrote:Ja, det är verkligen synd om dig. ::)
Mår inte du sämre av att få mindre pengar?
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Dissident wrote:Mår inte du sämre av att få mindre pengar?
Självklart, om det är en överstridande summa. Men jag menar, du har klarat dig väldigt bra hittils. Har du inte?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Pinto wrote:Självklart, om det är en överstridande summa. Men jag menar, du har klarat dig väldigt bra hittils. Har du inte?
Jag är student..
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Dissident wrote:Jag är student..
Det är jag också. Om jag inte minns fel så ville väl borgarna sänka studiebidraget också?
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Pinto wrote:Självklart, om det är en överstridande summa. Men jag menar, du har klarat dig väldigt bra hittils. Har du inte?
Det där är att vända på resonemanget. Ska Dissident tvingas ge upp sina pengar för att han trots allt kan överleva utan dem?

Som sagt är det här åtminstone för min del inte någon principsak - jag är dock alltför väl medveten om konsekvenserna av att produkten av individens arbete tillhör alla andra.
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply