Nya budgeten

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Nya budgeten

Post by enix »

Så, nu har budgeten presenterats idag (för er som missade).
Vad tycker ni om den nya budgeten?

Personligen så tycker jag den är ok, sålänge det verkligen blir mer jobb som de har lovat. Det enda jag stör mig på riktigt hårt är att sommarjobben (statliga) kommer att försvinna.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Prishöjningen på snus gör mig lite sur. Det är nog dyrt som det är. Förvisso kanske detta leder mig till att sluta, om priset hamnar på runt 36 kr per dosa.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Ser inget negativt med den eftersom jag jobbar. Att tobak blir dyrare ser jag bara som något positivt.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Bra med sänkta ersättningsnivåer och sänkt skatt.

Avskaffandet av fritt inträde till museum tycker jag är lite tråkigt. Det handlar om felräkningspengar i budgeten och eftersom reformen var så pass lyckad känns det onödigt. Eftersom man redan betalar nio tiondelar av biljettpriset i subventioner och statligt stöd kan det knappast vara annat än ideologisk markering, vilket är bortkastat. Med den här lösningen betalar skattebetalarna precis som tidigare, men det är inte lika uppenbart.

Det är säkert för radikalt, men jag hade önskat att de kunde genomföra någon form av ärlighets- och enkelhetsreform.

Med det menar jag att man skulle rensa upp i den snårskog av skatter och regler som vi nu har fått. (Alla som försökt deklarera sålda säljoptioner utdelade från någon aktie vet vad jag menar. Efter en timmes räknande kommer man fram till att man ska betala in någon hundralapp extra... bortkastad tid.)

Man borde betala en skatt på all sin inkomst, oavsett var man fått pengarna ifrån. Varför ska jag betala 55% skatt på lön men bara 30% på aktievinst? Eller för den delen 15% på inkomst från kapital?

Varför ska en del av inkomstskatten heta arbetsgivareavgift istället, när skillnaden bara är vad som står på lönebeskedet?

Varför ska det vara olika moms på olika konsumtionsvaror? Punktskatter på alkohol, bensin och cigaretter kan jag förstå. Men varför är det lägre moms på mjölk och böcker jämfört med möbler och resor?

Nej, inför enhetsmoms och om platt skatt för alla är för radikalt så genomför det åtminstone på individnivå. Det behöver inte ens innebära en skattesänkning, bara det blir en förenkling.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

nem wrote:Nej, inför enhetsmoms och om platt skatt för alla är för radikalt så genomför det åtminstone på individnivå. Det behöver inte ens innebära en skattesänkning, bara det blir en förenkling.
Det där kommer att bidra till arbetslösheten, ekonomer och skattejurister blir överflödiga.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Plattskatt ja, helt för ett införande av det.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Dissident wrote:Det där kommer att bidra till arbetslösheten, ekonomer och skattejurister blir överflödiga.
De myglar ju ändå bara.

Slopa skatten och skippa fifflet säger jag..
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

10kr mer per snusdosa ;D

aja det var iallfall inte ja som röstade på alliansen så skylle inte på mig..hihi
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

låten "Crows" av The Gothic Archies summerar beskriver budgeten ganska bra..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Har många kompisar som kommer bli måttligt elaka av prishöjningen på snus. ;)

Mohahaha....
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Hade väntat mig mer, men är ändå nöjd.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

fick information av vägverket innan om höjda skatter. usch. och sen tobaks skatten efter det.. dubbel usch.
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

Anteaeg wrote:Har många kompisar som kommer bli måttligt elaka av prishöjningen på snus. ;)

Mohahaha....
haha man har ett par o reta lite i när man kommer till skolan i morgon ;D
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

10 spänn mer på snusdosan!? Vem är med på att göra revolution?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Dissident wrote:Det där kommer att bidra till arbetslösheten, ekonomer och skattejurister blir överflödiga.
Jag tror mig begripa att du är sarkastisk, men jag tror inte att alla andra gör det. Argument som det där används ibland på riktigt, utan att avsändaren skämtar.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Sparka på de som ligger men höj för fan inte snusen!

Lite skevt eller hur? :P
nem wrote:Bra med sänkta ersättningsnivåer och sänkt skatt.
Jaja.. säger du likadant när du blivit skadad och sjukskriven en längre tid?
Ingen medkänsla för andra som har det sämre märker jag.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Fenix wrote:Jaja.. säger du likadant när du blivit skadad och sjukskriven en längre tid?
Ingen medkänsla för andra som har det sämre märker jag.
Äh, diskutera inte socialpolitik med nyliberalen. Det går åt skogen kan jag lova.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Nyliberalism, vilket hån. Vaddå nyliberalism? någon får gärna förklara det för mig, för det låter som trams.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Pinto wrote:Nyliberalism, vilket hån. Vaddå nyliberalism? någon får gärna förklara det för mig, för det låter som trams.
Hmpf, termen har funnits sen 1980-tal vill jag minnas. KLP är partiet som i dag kommer närmast en fulländad nyliberalism.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Frege wrote:Hmpf, termen har funnits sen 1980-tal vill jag minnas. KLP är partiet som i dag kommer närmast en fulländad nyliberalism.
Partier inom högern - d v s de som vill ha något mindre offentlig sektor - brukar alltjämt etiketteras som liberala och konservativa. Men den bilden är bedräglig. Det kan förstås chockera en hel del människor som tänker sig att åtminstone två partier i högerblocket är liberala på något vis, de brukar ju t o m beskyllas för nyliberalism. I viss mening är det säkert sant. En del människor med klassiskt liberala grundvärderingar verkar i en del av dessa partier. Man väljer helt enkelt det minst onda i brist på alternativ. Men inget av dessa partier representerar egentligen ett riktigt liberalt alternativ.
Med andra ord så var det trams. Jag är väl inte liberal så sätt, men jag skulle tycka det var intressant och se vad ett sådant parti skulle kunna åstakomma om det kom till makten. Och har hört nyliberlaism förut, men har aldrig brytt mig om att kolla upp det eftersom jag tänkte att det var trams. Vilket det också verkar vara.

Källa: http://www.liberalapartiet.se/
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Pinto wrote:Med andra ord så var det trams.
Att KLP är liberala eller att nem är det? Jag skulle vilja hävda båda är det.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Frege wrote:Att KLP är liberala eller att nem är det? Jag skulle vilja hävda båda är det.
Varför det finns nyliberalism när man istället kan vara helt liberal, det är mest det jag undrar.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Frege wrote:
Pinto wrote:Nyliberalism, vilket hån. Vaddå nyliberalism? någon får gärna förklara det för mig, för det låter som trams.
Hmpf, termen har funnits sen 1980-tal vill jag minnas. KLP är partiet som i dag kommer närmast en fulländad nyliberalism.
Vilket, för att göra en lätt detour, ju är ironiskt då "klassisk" och "ny" inte riktigt hänger ihop som begrepp ;)

Nya budgeten är väl inte så oväntad. Slå hårdare på de som är utsatta, ge lättnader för de som har det bäst och om du åtminstonde är frisk och har ett jobb så ser du inga större skillnader.
Till exempel äter höjningen av A-kasseavgifterna upp en stor del av skattelättnaden för medelinkomsttagaren.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Skillnaden mellan liberalism och nyliberalism ligger mycket på det ekonomiska planet, och på att liberalismen kräver en starkare stat, inte bara den för nyliberalismen så karakteristiska "nattväktarstaten".
Big_Bird wrote:
Frege wrote:
Pinto wrote:Nyliberalism, vilket hån. Vaddå nyliberalism? någon får gärna förklara det för mig, för det låter som trams.
Hmpf, termen har funnits sen 1980-tal vill jag minnas. KLP är partiet som i dag kommer närmast en fulländad nyliberalism.
Vilket, för att göra en lätt detour, ju är ironiskt då "klassisk" och "ny" inte riktigt hänger ihop som begrepp ;)
Titta inte på mig.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Pinto wrote:Varför det finns nyliberalism när man istället kan vara helt liberal, det är mest det jag undrar.
Jag tror väl snarare att 'liberal' i den termen som den vanligen används står för en helt annan sorts värderingar en de 'nyliberala'.

Läsvärt? Avgör själv:

Wikipedia
Susning
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Post Reply